Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1079
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1076

Følg bodybuilding.dk på

Ung fyr vil gerne tabe sig

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey Jeg er lidt ny herinde, så ved ikke om jeg spørger det rigtige sted :-)

For lidt tid siden lavede jeg en tråd inde på hardwareonline.dk , om hvordan jeg kan tabe mig osv. (link:http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=23&tid=769721#seneste)

Den her fyr E-gamer kommer med rigtig mange gode råd, men jeg ved ikke helt om jeg har forstået dem, så jeg vil lige spørge herinde en gang på dansk.

Hvordan taber jeg kilo på kroppen? (5-10 kilo osv.)
E-gamer skrev at man taber sig når man spiser mindre en daily requirement. Vil det så sige at hvis jeg skal skal have 3000 om dagen, og jeg så kun spiser måske 2800 + træner med nogle vægte = 200 kcal tabt/forbrændt?
Hvordan vedligeholder jeg vægten, når målet er nået?
jeg får fortalt at man skal spise mere, hvis man vil have muskler... men hvis jeg skal tabe mig, så skal jeg spise mindre? (Hvordan får jeg så en "flad" mave og muskler?

- Sebastian

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du kan finde svar på dine spørgsmål her:

http://www.bodybuilding.dk/newbies-helpfile-edit-2-t39845.html
This is a Rouchefoucauld. The thinnest water-resistant watch in the world. Singularly unique, sculptured in design, hand-crafted in Switzerland, and water resistant to three atmospheres. This is 'the' sports watch of the '80s
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: US

Logbog: Vis logbog

Seb0099 skrev:Hey Jeg er lidt ny herinde, så ved ikke om jeg spørger det rigtige sted :-)

For lidt tid siden lavede jeg en tråd inde på hardwareonline.dk , om hvordan jeg kan tabe mig osv. (link:http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=23&tid=769721#seneste)

Den her fyr E-gamer kommer med rigtig mange gode råd, men jeg ved ikke helt om jeg har forstået dem, så jeg vil lige spørge herinde en gang på dansk.

E-gamer skrev at man taber sig når man spiser mindre en daily requirement. Vil det så sige at hvis jeg skal skal have 3000 om dagen, og jeg så kun spiser måske 2800 + træner med nogle vægte = 200 kcal tabt/forbrændt?
jeg får fortalt at man skal spise mere, hvis man vil have muskler... men hvis jeg skal tabe mig, så skal jeg spise mindre? (Hvordan får jeg så en "flad" mave og muskler?

- Sebastian

Først spiser du mindre end dit ligevægts indtag, imens at du træner. Når du så er langt nede i fedtprocent, så begynder du at spise mere end dit ligevægtsindtag, imens du træner.
efter du har taget en god del muskler på men er blevet småtyk, så starter du forfra.
så starter du bare forfra
MAKE
PEDRO
GREAT AGAIN
Brugeravatar

Reputation point: 285

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Vis kostplan

Når jeg læser din tråd igennem virker det som om du er ude i noget hjemmetræning og indkøb. Med budgettet du nævner er det svært at få lavet træning der kan holde dig kørende i længere tid.

Du skal ikke undervurdere motivationen i at finde et godt center og møde nogle mennesker med viden. Folk er flinke og hjælper som regel gerne. Kom ud, stil spørgsmål og bliv motiveret.
This is a Rouchefoucauld. The thinnest water-resistant watch in the world. Singularly unique, sculptured in design, hand-crafted in Switzerland, and water resistant to three atmospheres. This is 'the' sports watch of the '80s
Brugeravatar

Seb0099 skrev:Hey Jeg er lidt ny herinde, så ved ikke om jeg spørger det rigtige sted :-)

- Sebastian

1. Det er korrekt at for at tabe sig skal du ligge i underskud når det kommer til kcal.. Der findes utallige hjemmesider hvor du kan se dit ligevægtsindtag pr. dag (det din krop skal bruge for at kører rundt groft sagt). Når du har fundet dette, får du kosten lagt så du måske ligger 3-500 kcal i underskud i forhold til dette imens du træner. Vil sige 500 er max, men hvis vi snakker 5-10 kilo kan mindre også gøre det.

2. Når du har nået hvad du synes er fornuftigt kan du begynde at smide noget muskel på. For at kunne dette, er du nød til at ligge i overskud i forhold til dit ligevægtindtag. Dog ville jeg nok råde dig til at "leangaine" på +300 kcal. Så der ikke sætter sig for meget fedt..

3. Det med at få muskel men på samme tid have en flad mave er ikke nemt. Enten bygger man på eller også taber man sig. "normalt" bulker man om vinteren (ligger i kcal overskud for at kunne bygge muskelmasse på), og op til sommer perioden cutter man for at smide det sidste overflødige fedt så din fedtprocent bliver mindre også kommer mavemusklerne frem når man når langt nok ned.

Men en rigtig god ide er at læse begynder trådene herinde med kost osv.

Håber det hjælper dig :)

Reputation point: 5

#SoS - Har læst den (noget af den)

#Moose - Kan du forklare "cirklen" lidt bedre, er lidt newbie til dette.

#SoS - Jep, hjemmetræning vil være bedst for mig, da samtlige af mine venner (med fladmaver/muskeløs) ikke går i fitnesscentre, men de træner derhjemme med nogle vægte, løber en tur eller andet. Så gider ikke bruge penge på fitnesscentre. Hellere på ustyr så.
Har desuden ikke lagt noget budget, ved ikke hvor du har fået det fra :D

#J.M.H - Så jeg finder mit daglige indtag af kcal og så trækker jeg omkring 300-500 kcal fra først? Nå jeg så måske lad os sige 75 kilo og dellerne er lidt væk, så begynder jeg at styrketræne , men så skriver du man skal lægge kcal på igen? Altså fra de daglige indtag eller der hvor man er, efter trukkelsen af 3-500 kcal?

Ved godt, at man ikke kan få flad mave + muskler samtidlig :)

Vinter = muskler
Sommer = vægttab ?

Jamen mister man så ikke musklerne? altså ikke helt, men man mister vel sin muskelmasse?

Seb0099 skrev:
#J.M.H - Så jeg finder mit daglige indtag af kcal og så trækker jeg omkring 300-500 kcal fra først? Nå jeg så måske lad os sige 75 kilo og dellerne er lidt væk, så begynder jeg at styrketræne , men så skriver du man skal lægge kcal på igen? Altså fra de daglige indtag eller der hvor man er, efter trukkelsen af 3-500 kcal?

Ved godt, at man ikke kan få flad mave + muskler samtidlig :)

Vinter = muskler
Sommer = vægttab ?

Jamen mister man så ikke musklerne? altså ikke helt, men man mister vel sin muskelmasse?

Ja hvis du finder dit ligevægts indtag så trækker du 3-500 kcal fra og det er hvad du så skal ramme dagligt i kcal.

Det er rigtig forstået med at man ligger i overskud over vinteren for at kroppen har noget at lave om til muskler. Så tager du dit oprindelige ligevægtsindtag og i stedet for at trække fra ligger du 300kcal til.

Når du cutter er det vigtigt ikke at ligge i for stort underskud da du har større chance for at sætte noget muskelmasse til. Men man kan godt skrælle fedtet af uden at smide det vilde i masse :)

Jeg anbefaler igen at du læser newbie tråden. Specielt delen om programlægning. Du kan spare mange træningstimer ved at forstå og vælge det rigtige program. Optimering, optimering, optimering.

Fastholder stadig at hjemmeløsningen ikke vil være optimalt på lang sigt. Men det virker som om du har bestemt dig.

Lad være med at lytte til e-gamer når det kommer til programlægning/øvelser. Det virker yderst uigennemtænkt.

Dine mål er ikke specielt ambitiøse eller svære at nå. Held og lykke med projektet.
Brugeravatar

#J.M.H - Så her i sommerperioden, så går under lad os sige 2500 kcal, så vi rammer omkring 2000-2200 kcal om dagen.

Så i vinterperioden skal jeg så forøge de 2500 kcal (normale daglige indtag) med 3-500 kcal... Nu forstår jeg bedre :-)

Nu der så noget jeg ikke forstår igen ... Om sommeren hvis jeg vil tabe mig, skal jeg så ud og løbe nogle dejlige lange ture eller stykretræne med vægte? Har læst mig til at styrketræning er en del bedre end konditræning, da musklerne efter 24/48 timer stadig forbrænder fedt rundt omkring kroppen.
Hvor på konditræning kun forbrænder fedt, imens du bevæger, så så snart jeg stopper med at løbe f.eks. så der ingen forbrændning mere.

Hvorfor kan jeg ikke bare sætte tingene op sådan her:

1) Løb
2) Styrketræning
3) Løb
4) Stykretræning
5) Løb
6) Styrketræning

Og så bare blive ved med det loop... altså ikke 6 dage om ugen, men min første ting vil være at løbe og så en dag eller to efter, så træner jeg mine muskler og så bagefter løber jeg nogle dage efter.

#SoS - ok, skal nok læse igennem. Hjemmeløsningen er god nok for mig, ved det kan hjælpe mig + spare penge osv. E-gamer ved altså godt hvad han taler om, kender ikke ham, men han har skrevet adskillige mails og billeder til mig osv. Han er troværdig. og jo tak :D

Du gør det mere indviklet end det er...

Om du vil tabe dig sommer eller vinter er på fuldstændig samme måde.. Løb inde til vinter, og ude til sommer. Hvad du har lyst til .. Det med kcal er forstået korrekt. Men i første omgang så fokusere på dit cut (kcal underskud) og se hvordan det kommer til at gå.

Jamen det er det jeg ikke helt forstår...

Jeg vil godt have den samme vægt hele året rundt + være "muskeløs" ikke særligt meget, men i ved hvad jeg mener.

(Ps. ved godt det skal ud i pap, før jeg forstår noget)...

Ligningen er meget simpel: indtager du mindre energi end du forbrænder, så taber du dig. Indtager du mere end du forbrænder, så tager du på. Alt efter om du så vil tabe dig eller tage på, så vælger du så om du skal være i kalorieoverskud eller i kalorieunderskud. Du kan som tommelfingerreglen ikke opbygge nævneværdig muskelmasse mens du er i kalorieunderskud, da din krop har rigeligt travlt med blot at "holde sig kørende" (lidt forenklet, men i det store hele en holdbar tommelfingerregel - specielt med tanke på hvor du er i din træningskarriere). Du virker til gerne at ville opbygge muskelmasse, hvorfor at dit hovedfokus bør være på styrketræningen. Hvis du samtidig nærer et ønske om at have "en god kondi" som man siger, så kan du supplere op med konditionstræning. Ellers er der dog ikke behov for det. Vægttab/øgning kan sagtens opnås blot ved kostregulering. En mulighed kunne være at hoppe på et af de fundamenttræningsprogramner som giver dig en fornuftig base i styrketræning via 3 ugentlige helkropspas, og så eventuelt supplere op med lidt højintensitetstræning(tabata, sprints, w/e) for det kardiovaskulære. På den måde tager du ikke munden for fuld og får de resultater du efterstræber.

Derfor: Let kalorieunderskud med eks. tre gange ugentlig styrketræning for at bibeholde muskelmasse mens du taber dig de kilo du ønsker at smide. Derefter kan du så vurdere hvad dit næste træk skal være, ud fra hvad du ønsker.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Reputation point: 303

Geografisk sted: Genitalien

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Squat: 170.00
- Dødløft: 220.00

Har lige fundet målt min daglige indtaging af kcal og de siger følgende:

http://winpic.co/1uodae01 siger omkring 3380 kcal
http://winpic.co/1uq8ebb9 siger omkring 2400 kcal

Skal jeg tage midten af dem eller den laveste på 2400 kcal om dagen?

Seb0099 skrev:Har lige fundet målt min daglige indtaging af kcal og de siger følgende:

http://winpic.co/1uodae01 siger omkring 3380 kcal
http://winpic.co/1uq8ebb9 siger omkring 2400 kcal

Skal jeg tage midten af dem eller den laveste på 2400 kcal om dagen?

Der er jo verden til forskel. 1000kcal i overskud/underskud vil på en uge give dig et kilo i overskud/underskud.

Hvor gammel er du, hvor meget vejer du, har du stillesiddende arbejde og hvor meget har du tænkt dig at træne i gennemsnit? (start fornuftigt - eks tre ugentlige styrkepas. Mange mister lysten hvis de begynder at træne helt vildt).
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Styrkeliste

Hey Thomas Nielsen,

"Indtager du mindre energi end du forbrænder" = hvis jeg f.eks. spiser 1500 kcal om dagen , skal jeg så træne indtil jeg når 1500 kcal forbrændt, eller misforstod jeg den helt?

Du skriver at jeg sagtens kan tage noget konditræning ind under mit program, så kunne det sagtens være 1 løb tur om ugen på måske 10 km? (ikke til at starte med) + styrketræning 3 gange om ugen ?

Så hvis "mit program" skulle laves nu, så ville det se sådan her ud (eksempel):

1 løb tur på 10 km (Mandag)
3 styrketræning (Tirsdag-torsdag-lørdag)

Sådan!?

Hvad er tabata og sprints? sprints hvor man løber, ligesom BIP test?

17 år (18 i august)
92 kg (svinger meget mellem 88 - 93)
Arbejder ikke lige pt. men skal uddannes som kok efter sommerferien + så sidder jeg meget ned foran computeren derhjemme... faktisk næsten hele tiden, fordi jeg keder mig og bare spiller spil med mine venner rundt omrking i verden.

træning vil der nok være de der 3 styrketræning dage om ugen... med de her vægte: 2 af disse http://shop.(link slettet)/35cm-haandvaegtstang + nogle af disse i forskellige kg. http://shop.(link slettet)/30mm-kunststof-vaegtskiver

Dude,

Hardwareonline er nok ikke det bedste sted at søge råd om kost og træning, så hold dig til denne side...

Hvad er dine stats - vægt højde og fedtprocent?
Hvad vil du egentlig? Tabe fedt eller få muskler? Det er svært at gøre begge dele samtidig. Det ser ud som om, at du vil tabe dig (ift titlen) og hvis det er målet, skal du som der skrives æde mindre end du forbrænder. Det kan du gøre ved enten at æde meget lidt eller lave meget mere. Kcal beregninger og kostplaner er gode værktøjer, men kig i spejlet og på vægten alt efter dit mål for reel feedback.

Mere vigtigt:
Jeg fornemmer desuden, at du ikke er specielt glad for fysisk aktivitet:

"Og så bare blive ved med det loop... altså ikke 6 dage om ugen, men min første ting vil være at løbe og så en dag eller to efter, så træner jeg mine muskler og så bagefter løber jeg nogle dage efter."

..Hvis du virkelig vil noget med dit vægttab, skal du lette en hvis legemsdel og komme afsted - hver dag (næsten). Der er ingen grund til at vente flere dage mellem hvert træningspas. Du kan løbe hver dag uden problemer. Du kan løfte hver dag uden problemer (find et af de gode programmer her på siden).

Gevinsten er også, at du efter lidt tid lærer at holde af din træning og får svært ved at undvære den, modsat nu, hvor den (antager jeg) måske er et lidt irriterende element, som skal overstås.
Runner's high / afhængigheden af vægttræning skal ikke undervurderes. Det kan være svært at komme i gang, men giv det lidt tid, og lige pludselig går det hele af sig selv --- og så er det bare med at løfte nogle tunge ting og få styr på maden....

...og det gear du vil købe er håbløst. Meld dig ind i en klub eller et center og få noget god vejledning mht øvelser. Det er meget billigere og bedre.

Styrkeliste
- Dødløft: 150.00

17 år , 185 cm og omkring 92 kg (hvordan regnes fedtprocent?)

Jeg vil gerne tabe mig noget vægt, men jeg vil heller ikke være en super skinny fyr uden nogen muskler på kroppen. Jeg vil gerne turde kigge mig selv i spejlet igen, fordi jeg er en smule "overfed" og det ser ikke pænt ud, når t-shirten buler ud eller man ikke kan passe sine nye bukser, som blev købt for en måned siden...

Vægttab = enten spise mindre end daglig indtaging eller bevæge mig mere. (løb eventuelt)
Jeg prøvede en app, som hed "myfitnesspal" men stoppede med den, da jeg simpelthen ikke vil tælle hver eneste ting i min mad.

Lige pt. er jeg ikke glad for fysisk aktivitet, men jeg vil gerne ændre det. Som sagt jeg vil hellere være ind virtuelt i spil osv.
Nu vil jeg gerne starte småt ud og så hæve dagene, som de kommer. Vil ikke træne 6 dage om ugen og så blive så træt af det, så vil jeg hellere starte ud med at gøre noget hver anden dag og så se hvor det får mig hen.

okay.

Som ThomasNielsen skriver, så lad være med at have for store ambitioner i starten, da de vil være svære at indfri.

...men: Du taber dig ikke af at sidde på din flade foran skærmen og være inde i et virtuelt spilleunivers. Du bliver ikke glad for fysisk aktivitet af kun at bevæge din højre hånd på en mus.

Jeg garanterer dig: Hvis du kan starte med at løbe 3 gange om ugen sommeren igennem (start med 2-3 km og læg til når du bliver bedre og forøg frekvensen) så vil du allerede i oktober være et helt, helt andet sted i forhold til fysisk træning. forsøg at få kosten med på sidelinjen og du vil med sikkerhed tabe dig (alternativet er at sidde foran computeren). Når du så har tabt dig tilstrækkeligt (anslået ud fra dine oplysninger ca 10-15kg), så gå i gang med et bodybuilding program fx. back to basics, og få kosten helt på plads. Det kan også gøres anderledes fx med fokus på vægttræning, men jeg fornemmer, at du ikke har tænkt dig at melde dig ind i et center i morgen... Derfor mit råd med at starte med at løbe. Suppler evt med body weight exercises.

Er der mere optimale veje til dit mål, ja sikkert. (bedre kombination af cardio, vægttræning og kost) men jeg tror afgjort, at det er vigtigst, at du får kommet i gang med noget fysisk aktivitet og lærer at elske at bruge din krop med en puls over 80.

...og du bliver ikke træt af at træne. Giv det et par måneder, og du vil opleve, at træningen giver dig mere energi!
Sidst rettet af MartinJ30 22. jul 2014, 23:30, rettet i alt 2 gange.

Styrkeliste
- Dødløft: 150.00

Seb0099 skrev:Hey Thomas Nielsen,

"Indtager du mindre energi end du forbrænder" = hvis jeg f.eks. spiser 1500 kcal om dagen , skal jeg så træne indtil jeg når 1500 kcal forbrændt, eller misforstod jeg den helt?

Du skriver at jeg sagtens kan tage noget konditræning ind under mit program, så kunne det sagtens være 1 løb tur om ugen på måske 10 km? (ikke til at starte med) + styrketræning 3 gange om ugen ?

Så hvis "mit program" skulle laves nu, så ville det se sådan her ud (eksempel):

1 løb tur på 10 km (Mandag)
3 styrketræning (Tirsdag-torsdag-lørdag)

Sådan!?

Hvad er tabata og sprints? sprints hvor man løber, ligesom BIP test?

En stor del af din forbrænding går med blot at holde kroppen kørende(holde kropstemperatur, hjerneaktivitet m.m.). Selv om du ligger fuldstændig stille en dag i din seng (eks. Ved sygdom) så vil din krop forbrænde en anseelig mængde energi. Man snakker her om kroppens basalstofskifte. Herudover forbrænder du så yderligere energi igennem det du laver i din dagligdag - herunder også eventuel træning.

Hvad er din grund til gerne at ville løbe lige præcis 10km? Det er slet ikke umuligt at have sådan en sammensætning, men længere tids kontinuerlig kredsløbstræning er kontraproduktivt i forhold til optimal muskelopbygning, hvorfor at man skal have det med i sine overvejelser.

Tabata og sprints er former for højintensitetstræning. Det er en træningsform som i højere grad lader dig høste nogen af de goder som konditionstræning giver(bla øget VO2MAX og øget efterforbrænding), uden at være særlig tidskrævende. Udholdenhedstræning er som regel kun det mest optimale ift udholdenhed.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Styrkeliste

Seb0099 skrev:17 år , 185 cm og omkring 92 kg (hvordan regnes fedtprocent?)

Jeg vil gerne tabe mig noget vægt, men jeg vil heller ikke være en super skinny fyr uden nogen muskler på kroppen. Jeg vil gerne turde kigge mig selv i spejlet igen, fordi jeg er en smule "overfed" og det ser ikke pænt ud, når t-shirten buler ud eller man ikke kan passe sine nye bukser, som blev købt for en måned siden...

Vægttab = enten spise mindre end daglig indtaging eller bevæge mig mere. (løb eventuelt)
Jeg prøvede en app, som hed "myfitnesspal" men stoppede med den, da jeg simpelthen ikke vil tælle hver eneste ting i min mad.

Lige pt. er jeg ikke glad for fysisk aktivitet, men jeg vil gerne ændre det. Som sagt jeg vil hellere være ind virtuelt i spil osv.
Nu vil jeg gerne starte småt ud og så hæve dagene, som de kommer. Vil ikke træne 6 dage om ugen og så blive så træt af det, så vil jeg hellere starte ud med at gøre noget hver anden dag og så se hvor det får mig hen.

Fedtprocent udregnes lettest og for alm. Mennesker mest præcist med en fedttang. Det er dog sjældent nødvendigt at vide hvad den er. Du kan finde billeder af forskellige fedtprocenter og bruge dem som pejlemærke i stedet. En søgning på eks. Male fat percentages chart/comparison eller noget i den dur vil garanteret give en hel række forskellige hits.

Umiddelbart vil jeg skyde på at du skal have et sted mellem 2600-2900kcal for at tabe dig cirka et kvart til et halvt kilo om ugen, hvis du ellers har et stillesiddende studie/arbejde og begynder at få en lille smule motion nogen gange om ugen. Der er ingen der siger at du skal tælle kalorier på daglig basis, men det kan være en god ide at prøve at notere alt man indtager ned en helt almindelig dag for at finde ud af hvor man ligger henne. Herefter kan man så vurdere hvilke faldgruber der skal undgås og hvilke ændringer man skal lave. Jo mindre ændringer jo bedre, og jo færre jo bedre. Eks at droppe anden portion aftensmad, skære slikket fra i hverdagene uden at binge i weekender, drikke light produkter i stedet for sukkersødede ting m.m. Det kan samtidig også være en anden og mere afslappet måde at gribe et vægttab an på, da sådanne kaloriereducerende tiltag som sådan ikke forudsætter nogen ide om ens ligevægtsindtag.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Styrkeliste

Thomas Nilsen - ved du har ret i det med kroppen osv. Fordi en af mine venner lå på sygehuset i nogle uger og han tabte omrking 5 Kilo, bare med at lægge ned i sengen + spise almindeligt mængder mad.

Grunden til 10 km, er bare et mål.. Så når jeg har nået mit mål på 10 km og kan løbe det, så vil jeg forhøje mit mål op til 15 km osv.
Måske også bare starte med 5 km :D

Det med fedt procent kan jeg ikke helt finde ud af. Hvis jeg går ind under "Male fat percentages chart/comparison", og så det andet billede, hvor der står nogle mænd i blå underbukser.. der vil jeg sige måske omrking 25 % ?

Vil helst tabe 1 kilo om ugen, kan det være muligt? Altså så det bliver omkring 2200-2400 kcal om dagen. Tror faktisk jeg spiser under det allerede nu, ved ikke, men da jeg målte mine kalorier med den der app MyfitnessPal, så var jeg nok kun op på 2000 kcal nogle gange. (Derfor min vægt måske også svinger nogle gange)

Altså allerede slik, is, cola osv. kan jeg slå fra nu, da jeg/vi i familien plejer at spise et eller andet usundt om aften. Tror jeg siger nej i aften :-)

Seb0099 skrev:Thomas Nilsen - ved du har ret i det med kroppen osv. Fordi en af mine venner lå på sygehuset i nogle uger og han tabte omrking 5 Kilo, bare med at lægge ned i sengen + spise almindeligt mængder mad.

Grunden til 10 km, er bare et mål.. Så når jeg har nået mit mål på 10 km og kan løbe det, så vil jeg forhøje mit mål op til 15 km osv.
Måske også bare starte med 5 km :D

Det med fedt procent kan jeg ikke helt finde ud af. Hvis jeg går ind under "Male fat percentages chart/comparison", og så det andet billede, hvor der står nogle mænd i blå underbukser.. der vil jeg sige måske omrking 25 % ?

Vil helst tabe 1 kilo om ugen, kan det være muligt? Altså så det bliver omkring 2200-2400 kcal om dagen. Tror faktisk jeg spiser under det allerede nu, ved ikke, men da jeg målte mine kalorier med den der app MyfitnessPal, så var jeg nok kun op på 2000 kcal nogle gange. (Derfor min vægt måske også svinger nogle gange)

Altså allerede slik, is, cola osv. kan jeg slå fra nu, da jeg/vi i familien plejer at spise et eller andet usundt om aften. Tror jeg siger nej i aften :-)

Først og fremmest, så har din ven ikke bare lige tabt 5kg "masse". Den slags tager tid. Størstedelen af hans udsving skyldes med stor sandsynlighed primært ændrede madvaner samt mindre mad i tarmene ved vejning, og sekundært måske et mindre vægttab hvis han er vant til at få mange kcal. Er man for eksempelvis vant til at få en del kulhydrater i sin kost så vil man derigennem binde en del væske. Vi svinger allesammen i vægt i større eller mindre grad. Flere kilos udsving er slet ikke unormalt.

Vedr. Fedtprocent. Her er en af de charts jeg tænkte på. Den er ikke præcis, men du kan benytte den som et pejlemærke hvis du er interesseret i at vide hvad din fedtprocent cirka er:
Billede

1kg om ugen er voldsomt med mindre du har tænkt dig fast at give den en skalle i træningscenteret. Jo større vægttab, jo større sandsynlighed for at du også vil miste muskelmasse i processen. Det er derfor ekstra vigtigt i sådan en situation at give kroppen incitament til at bibeholde muskelmassen. Hvis det primært bliver løb du vil kaste dig over, så er det umiddelbart bedre blot at satse efter en 500-700g per uge, tænker jeg.

I forhold til din vægt kan jeg garantere dig at du størstedelen af tiden ligger et stykke over 2000kcal/dag. Ellers ville du ikke veje 92kg den dag i dag. Selv med en relativt/meget stillesiddende livsstil kunne jeg ikke forestille mig at du er under 2800-3000kcal/dag i snit.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Styrkeliste

Nejnej, ved godt han ikke har lige har tabt 5 kg, men det jo fordi på sygehuset så spiste han ikke lige så meget som i daglig dagen (som du siger).

Med det billede du har, vil jeg mene jeg lægger på 30% (måske lidt mindrere) men der omkring.

Så vi er komet til føglende:
Fedtprocent: omkring 30%
Daglig indtaging kcal: 2400-2600 kcal
Konditræning: 3 x løb om ugen (hver anden) ?

Efterføglende supplere med stykretræning eventuelt i storcentre (bemærk jeg skev eventuelt) :D

Læg dig på de 2600kcal i så fald hvis det er konditionstræning du foretrækker. Det letteste ville være at du tastede en helt almindelig dag ind rent kaloriemæssigt i din myfitnesspal app og så så hvor mange kcal det gav i alt. De fleste af os er jo vanedyr og spiser gerne stort set det samme til morgenmad, mellemmåltider og frokost, hvorfor at det måske sjældent egentlig er nødvendigt at tælle det store kalorier når først man har styr på det man spiser. Derefter kan du rette til således at det med færrest mulige ændringer kommer til at passe med de 2600kcal. Jo færre ændringer jo bedre, husk det. :-) har du styr på en fornuftig opstart og strukturering af din løbetræning?
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Styrkeliste

Altså konditræningen skal til for at forbrænde det fedt jeg har rundt omrking på kroppen :D Og så vil jeg supplere med styrketræning måke 1-2 gange om ugen?

Morgenmad spiser jeg hverdag, men ikke frokost. Ved ikke hvorfor, men synes bare ikke jeg vil spise noget der og ved ikke hvad det skulle være. Måske bare et stykkre frugt eller noget.
Med løb hmm... har en app (har mange :D) som hedder RunKeeper, hvor man kan sætte nogle mål/programmer, altså noget træning halløjsa.. så tror den vil være god nok, ellers har du nogle forslag til løb?

Mht. løb så pas på med at starte for hårdt ud, hvilket jeg vil mene 3 gange om ugen er. Sammen med styrketræning 3 gange ugentligt synes jeg 1-2 gange om ugen er passende, men det er også begrænset hvor meget energi jeg har til løb dagene efter jeg har squattet f.eks.

Selv startede jeg fuldstændig uden kondi 1 gang om ugen, det hjalp en hel del at det var fast, HVER eneste søndag.

Gør det til en vane, evt. find en løbeklub eller stabil løbepartner.

En rigtig god App til løb og anden sport i øvrigt er Endomondo. Kan ikke huske hvor begrænset den gratis version er, men ellers koster den 30 kr og er rigtig god til både at tracke ruter med GPS, interval træning osv.

Reputation point: 200

Seb0099 skrev:Altså konditræningen skal til for at forbrænde det fedt jeg har rundt omrking på kroppen :D Og så vil jeg supplere med styrketræning måke 1-2 gange om ugen?

Morgenmad spiser jeg hverdag, men ikke frokost. Ved ikke hvorfor, men synes bare ikke jeg vil spise noget der og ved ikke hvad det skulle være. Måske bare et stykkre frugt eller noget.
Med løb hmm... har en app (har mange :D) som hedder RunKeeper, hvor man kan sætte nogle mål/programmer, altså noget træning halløjsa.. så tror den vil være god nok, ellers har du nogle forslag til løb?

Jeg troede lige du skrev du ikke ønskede at styrketræne i første omgang? Det er fuldstændig ligemeget hvordan du strukturerer dine måltider, bare du rammer dine kcal. De måltider jeg nævnte var bare eksempler på måltider som ofte går igen hos folk, og derfor er nemme at holde styr på.

Start roligt ud med løb. Find et begynderprogram fra 0-5km på 3 mdr. Det kan sagtens være via en app. I starten kommer du til at gå en del og ikke løbe så meget. Respekter det, og tag den med ro. Det tager tid at vænne underkroppen til den belastning det er at løbe.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Styrkeliste

#Minipurz - Jep, ved godt at man kan få skader osv. hvis man f.eks. ikke har løbet før i lang osv :D Måske du har ret i det med 3 gange om ugen, så vil nok gå ned på 2 gange om ugen. (Mandag og fredag?)
Har prøvet Endomondo før med at se hvor meget jeg cyklede om dagen osv. Og jeg synes ikke den målte præcis lige så meget god som RunKeeper, men jeg skal nok se på den igen :D

# Thomas Nilesen - åhh ja, sorry, mente jeg heller ikke i første omgang , men så tænkte jeg over det og måske resualterne vil gå hurtigere ?
Et spørgsmål jeg har tænkt over, er hvor er det bedst at løbe henne? Det fordi min bror mener at løbe rundt i haven (rimelig stor) vil hjælpe osv. Men bliver man ikke træt af at løbe rundt i cirkler og i samme område? Så vil jeg da mene det bedre udenfor haven, altså løbe en rute rundt omkring kvateret/skoven.

Hvad med genertheden ? Jeg er rimelig genert og så hvis jeg kommer løbende, hvad vil folk så ikke tænke? Hvordan bliver man bedre til det osv.?

Det vil gå hurtigere jo mere du ligger i underskud, og du kan alt andet end lige tillade dig et større underskud når du styrketræner ved siden af. Der er (IMHO) ingen sjov ved at være høj og afpillet, fordi man lod ens muskler rasle af under ens vægttab. (Styrketræning er desuden mega win. Man vil jo gerne have en pæn og stærk krop at vise frem når først fedtlaget er blevet smidt, ikke? Der skal desuden ikke så meget muskelmasse til at imponere de fleste piger i den forbindelse, hvilket garanteret også er interessant for en 17-årig som dig).

Du skal tage at løbe udenfor. Lyder til du har nogen selvtillids- og komfortproblemer du trænger til at få smidt. Hvis du kommer luntende udenfor på en af byens stier eller lignende, så vil folk der ser dig nok tænke noget i dur med "Der kommer sørme én luntende. Jeg burde også snart få gang i mit løberi igen. Efter sommerferien, SÅ starter jeg."

Og du bliver bedre til at løbe ved netop at gøre det; løbe. Learning by doing.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Styrkeliste