Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1139
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1136

Følg bodybuilding.dk på

Upright rows: Kan øvelsen udføres sikkert?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Billede

Premiere på vores seneste tiltag ’nyt fra forskerne’. Vi følger med i hvad der bliver lavet af forskning rundt omkring og smider det online her:

http://www.news.bodylab.dk/nyt-fra-forskerne

Først indslag er fra Strength and Conditioning Journal som har kigget på upright rows, og hvad man kan gøre for at undgå det man kalder ”subacromial impingement”....

Læs mere her:
http://www.news.bodylab.dk/nyt-fra-fors ... right-rows
Brugeravatar
Administrator

Reputation point: 15

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg har aldrig haft skulderproblemer, før jeg lavede denne øvelse.

Jeg har lavet den i alt tre gange med en skulderskade som resultat hver eneste gang. Og det på trods af jeg ikke har været over 90 grader nogen af gangene. Jeg fik sågar min teknik kigget igennem første gang jeg lavede den (af en meget kompetent træner). Fra nu af undgår jeg denne øvelse, og jeg vil råde andre til at lave denne øvelse med forsigtighed og lav vægt til at starte med.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Vis kostplan

Magicbox skrev:Jeg har aldrig haft skulderproblemer, før jeg lavede denne øvelse.

Jeg har lavet den i alt tre gange med en skulderskade som resultat hver eneste gang. Og det på trods af jeg ikke har været over 90 grader nogen af gangene. Jeg fik sågar min teknik kigget igennem første gang jeg lavede den (af en meget kompetent træner). Fra nu af undgår jeg denne øvelse, og jeg vil råde andre til at lave denne øvelse med forsigtighed og lav vægt til at starte med.

Hvis han var så kompetent, havde han måske fortalt dig at det ikke var den bedste øvelse, og vist dig det hav af andre øvelser der findes som er bedre.
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

MBang skrev:
Magicbox skrev:Jeg har aldrig haft skulderproblemer, før jeg lavede denne øvelse.

Hvis han var så kompetent, havde han måske fortalt dig at det ikke var den bedste øvelse, og vist dig det hav af andre øvelser der findes som er bedre.

Nu er det jo ikke til at vide på forhånd, når man får skader. Og ja, han viste mig en masse andre alternative øvelser bagefter, da jeg fortalte hvordan og hvorledes.

Har tidligere kørt øvelsen med det traditionelle smalle greb og det kan min skulder overhovedet ikke lide, men da jeg dyrkede vægtløftning var upright rows med clean greb ofte en sekundær øvelse og der var aldrig nogle problemer. Nu skal man passe på at generaliserer ud fra en sparsom empiri, men for mig lader det i hvert fald grebsbredden er afgørende for hvor vidt øvelsen kan udføres sikkert eller ej.
Steve Butabi says "Crunch it"
Brugeravatar

Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Træner her: DTU fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 160.00

Hmm, jeg kører denne her øvelse. Og endda ret hårdt, og har umiddelbart ikke mærket nogle problemer med den. Og jeg har endda en skadeshistorik som vil få selv Søren Larsen til at virke fit året rundt. Det er især nakken og skulderen der driller, men jeg synes ikke at upright rowing har fremprovokeret nogle smerter eller ubehag? Og har altid kørt helt op til halsen i hvert fald. Men de skadespauser jeg har haft i år på 3,5 måned har måske skyldtes denne øvelse? :-k

I min træningsbog, (af Frederic Delavier vidst nok), roser han bare øvelsen til skyerne så tog den ind i mit program, og har kørt den siden slut-juli. (Har kørt den før i november-december).

Den er hermed droppet! Spørgsmålet er bare om jeg kan have skadet noget ved at have kørt denne øvelse i omegnen af 30-40 gange fordelt over 10 måneder, især gennem de sidste 2,5 måned?
Brugeravatar

Nu er den øvelse jo ikke nogen garanti for en skade, man skal bare være opmærksom og prøve at udføre den "anatomisk korekt" altså op til bryst istedet for hage...
personligt har jeg varieret den sådan at jeg nogle gange køre til hage og andre gange køre til bryst, har aldrig haft problemer med den øvelse, og er iøvrigt ret glad for den, syntes at den giver godt og er sjov at lave...
gain the pain
Brugeravatar

Geografisk sted: Albertslund

Kostplan: Ingen kostplan

Kører min med Ez-bar, det fjerner en del stress fra mine skuldre.

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 175.00

Galleri: Vis galleri (1)

KurotoraSan skrev:Hmm, jeg kører denne her øvelse. Og endda ret hårdt, og har umiddelbart ikke mærket nogle problemer med den. Og jeg har endda en skadeshistorik som vil få selv Søren Larsen til at virke fit året rundt. Det er især nakken og skulderen der driller, men jeg synes ikke at upright rowing har fremprovokeret nogle smerter eller ubehag? Og har altid kørt helt op til halsen i hvert fald. Men de skadespauser jeg har haft i år på 3,5 måned har måske skyldtes denne øvelse? :-k

I min træningsbog, (af Frederic Delavier vidst nok), roser han bare øvelsen til skyerne så tog den ind i mit program, og har kørt den siden slut-juli. (Har kørt den før i november-december).

Den er hermed droppet! Spørgsmålet er bare om jeg kan have skadet noget ved at have kørt denne øvelse i omegnen af 30-40 gange fordelt over 10 måneder, især gennem de sidste 2,5 måned?

Har læst et indlæg for noget tid siden, at skaden ikke nødvendigvis at kommer akut, men istedet laver du den impingement og for hver rep du laver, forværrer du det mere og mere.
Set the record straight.
Brugeravatar

Geografisk sted: AK Nordland

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 220.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding