Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65720 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049582 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1340
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1338

Følg bodybuilding.dk på

Skoleprojekt bb formler

Udskriv emne


Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic





Hey alle BB'ere

Jeg skal igang med et projekt på 3. år på HTX.

Der skal vi lave et projekt mellem to fag.

Jeg har så valgt Matematik(som vi faktisk skal) og Biologi, med det henblik at kunne skrive om muskler og kroppen og formler/diverse matematik der dertil hører.

Så er det bare at jeg skal finde noget information til min vejleder inden projektet godkendes.

Så har brug for noget indviklet matematik og lign som bare har med kroppen og dens funktioner at gøre. Helst med lidt relation til muskler og diverse ;)

Er der nogle der på stående fod har nogle gode sider/links/whatever sådan at jeg ville kunne have noget at arbejde med på Matematik A og Biologi B - det er dog matematikken der kræver mest.

Håber i har forstået hvad jeg har brug for af hjælp :)

På forhånd tak :hihi:
You know what you want? Wait for it, it's coming!

Click her til højre og kom med ud på eventyr! Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3310
Tilmeldt: 29. jul 2009, 09:56
 
Træner her: AK Atlas
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 33.00
- Dødløft: 7.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Lyder som et spændende, men også et uoverkommeligt projekt - da du ikke engang selv kan lave starten?
bwahaha
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 25. mar 2008, 12:16
Geografisk sted: Randers
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg ved ikke helt hvad matematik A og B svarer til niveau-mæssigt, det kan være at denne formel er for simpel, men det er den eneste jeg kan huske lige pt:

(det er den formel vi fik lært til beregning af blodets gennemstrømning)

F= (1/R)*deltaP
F=flow (gennemstrømning) som l/min
R=resistancen
deltaP = trykforskel, enten i mm Hg eller kPa

Formlen er m a o ikke helt langt fra Ohms lov.

Resistancen fås sådan:
R=8*ny*L/pi*r^4
ny=rørets viskositet
L=rørets længde
r=rørets radie

I karsystemet er L altid den samme. ny varierer også meget lidt og er afhængig af hæmatokritten. R reguleres ved at karets radius ændres, hvilket primært sker i arteriolerne. Og som du kan se i formlen, gi'r kun en lille ændring i radius, en stor ændring af R.

Jeg mener at huske at de fleste matematiske formler indenfor fysiologien var at finde netop i hjerte- og lungekredsløb, men det kan være at jeg glemt noget :wink:
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy for those who think" - Horace Walpole

"Censorship reflects a society's lack of confidence in itself" - Potter Stewart
Brugeravatar
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 4376
Tilmeldt: 27. aug 2007, 14:28
Geografisk sted: 2200
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Støttrup skrev:Lyder som et spændende, men også et uoverkommeligt projekt - da du ikke engang selv kan lave starten?

Det er ikke meningen at det skal være nemt. Man skal lave stortset alt sin research selv og komme (såvidt muligt) udover pensum. Det er første gang man på HTX får sådan en opgave, hvilket nemt kan syntes uoverskueligt. Kan da lige sige, at jeg selv skal til at skrive SRP :)
I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1280
Tilmeldt: 30. jul 2008, 11:13
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Vis kostplan



Zaulich skrev:
Støttrup skrev:Lyder som et spændende, men også et uoverkommeligt projekt - da du ikke engang selv kan lave starten?

Det er ikke meningen at det skal være nemt. Man skal lave stortset alt sin research selv og komme (såvidt muligt) udover pensum. Det er første gang man på HTX får sådan en opgave, hvilket nemt kan syntes uoverskueligt. Kan da lige sige, at jeg selv skal til at skrive SRP :)

Skrev også SRP sidste år.. Det gælder bare om at lave alt research før man går igang, istedet for at sidde og mangle info for at lave opgaven færdig. nemt nok, hvis du har rigeligt med referencer at gå ud fra
bwahaha
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 25. mar 2008, 12:16
Geografisk sted: Randers
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Støttrup skrev:
Zaulich skrev:
Støttrup skrev:Lyder som et spændende, men også et uoverkommeligt projekt - da du ikke engang selv kan lave starten?

Det er ikke meningen at det skal være nemt. Man skal lave stortset alt sin research selv og komme (såvidt muligt) udover pensum. Det er første gang man på HTX får sådan en opgave, hvilket nemt kan syntes uoverskueligt. Kan da lige sige, at jeg selv skal til at skrive SRP :)

Skrev også SRP sidste år.. Det gælder bare om at lave alt research før man går igang, istedet for at sidde og mangle info for at lave opgaven færdig. nemt nok, hvis du har rigeligt med referencer at gå ud fra


Det er selvfølgelig rigtigt nok, men om visse emner er det ikke altid lige til, at finde sine oplysninger.

Hvad skrev du om? :)
I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1280
Tilmeldt: 30. jul 2008, 11:13
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Vis kostplan



altså, det kan egentlig ikke blive for svært da jeg ikke skal forstå det 100% da jeg aldrig skal op i den rapport jeg laver i mit SRP. Så :D

Men kigger lidt videre rundt omkring, og håber der er et par stykker herinde der har lidt man kunne bruge evt :)
You know what you want? Wait for it, it's coming!

Click her til højre og kom med ud på eventyr! Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3310
Tilmeldt: 29. jul 2009, 09:56
 
Træner her: AK Atlas
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 33.00
- Dødløft: 7.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Oh, den her tråd skulle måske have ligget i Fitness & Bodybuilding i trænings sektionen isteden for konkurrence sektionen :P
You know what you want? Wait for it, it's coming!

Click her til højre og kom med ud på eventyr! Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3310
Tilmeldt: 29. jul 2009, 09:56
 
Træner her: AK Atlas
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 33.00
- Dødløft: 7.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tvivler stærkt på du kan få noget Matematik A sammensat med det emne.

Dane-D skrev:altså, det kan egentlig ikke blive for svært da jeg ikke skal forstå det 100% da jeg aldrig skal op i den rapport jeg laver i mit SRP. Så :D

Det er muligt at du ikke skal op og forsvare den mundtligt, men du skal stadig redegøre for de ting du skriver i din opgave.. Du skal med andre ord selv kunne forstå det.

Et forsøg på et foreslag kunne dog være noget med linær regression (Eller anden form - alt afhængig af hvad din lære har valgt at lægge vægt på) i forbindelse med et eller andet målebart inden for træning. Problemet bliver dog nok så bare at hive noget ordentligt biologi ind i det så det ikke bære over i idræt istedet.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 502
 
Indlæg: 6135
Tilmeldt: 30. sep 2007, 23:04
Geografisk sted: Svendborg
 
Træner her: Performance Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Flyttet
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 32988
Tilmeldt: 4. jan 2007, 12:13
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Altså nu kører jeg kun på andet år i HTX, så min matematik er muligvis ikke så godt endnu.
Hvis du skal kunne indrage noget matematik, kunne det eventuelt være nogle differentialkvotienter på nogle resultater for hvor meget muskler vokser på et givent tidspunkt, og sammentidig komme ind på noget biologisk bag den bestemte differentialkvotient. :?
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1041
Tilmeldt: 12. feb 2009, 20:49
 
Træner her: Ultimate Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Problemet er at finde nogle artikler og lignende jeg kan drage viden ud fra så der er nok til 12 siders rapport :P

Ved godt jeg skal forstå det for at kunne skrive en ordentlig rapport, men det er altid lidt sværere hvis man skal op i det mundtligt
You know what you want? Wait for it, it's coming!

Click her til højre og kom med ud på eventyr! Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3310
Tilmeldt: 29. jul 2009, 09:56
 
Træner her: AK Atlas
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 33.00
- Dødløft: 7.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



som pind er inde på, kan du lave noget om sammenhængen mellem styrke og muskeltrværsnit, som har en tilnærmelsesvis ligefrem proportional sammenhæng. du kan evt udfører diverse regressionsanalyser, på dine data, her indgår der meget matematik, og det kunne måske være dit matematiske element. hvad biologien angår er der vel rimelig mange muligheder
It's A Bird, It's A Plane, no It's Cykelmyggen egon verdens sejeste superhelt
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2009
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3905
Tilmeldt: 8. mar 2009, 15:21
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Cykelmyggen Egon skrev:som pind er inde på, kan du lave noget om sammenhængen mellem styrke og muskeltrværsnit, som har en tilnærmelsesvis ligefrem proportional sammenhæng. du kan evt udfører diverse regressionsanalyser, på dine data, her indgår der meget matematik, og det kunne måske være dit matematiske element. hvad biologien angår er der vel rimelig mange muligheder



Jeg mener at du skal integrere hvis du fx. laver en EKG (tror jeg det hedder) analyse af et løft for eksempel. Altså undersøger hvor aktiv musklen er under et løft med måle apperater, op så skulle integrere dataen. Godt nok kommer dataen gennemregnet ud, men det kan jo være at man kan få det uregnet.
Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 4. apr 2007, 12:39
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Er der nogle steder hvor man kan læse mere om dette som jeg så kan give til min vejleder så han kan godkende projektet og dermed lave de helt konkrete spørgsmål til min opgave?

Altså jeg skal finde rimelig meget information om emnet inden jeg får emnet godkendt, og de helt præcis spørgsmål angående hvad rapporten skal indeholde kender jeg slet ikke endnu. Så så meget information/links/bøger om dette som muligt ville være nice :)
You know what you want? Wait for it, it's coming!

Click her til højre og kom med ud på eventyr! Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3310
Tilmeldt: 29. jul 2009, 09:56
 
Træner her: AK Atlas
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 33.00
- Dødløft: 7.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Off topic




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 258 gæster