Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 861
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 858

Følg bodybuilding.dk på

5 split?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey alle sammen, jeg skal til at kører 5-split program, men en mukel gruppe pr dag. altså.
Dag 1. bryst.
dag 2. ryg.
dag 3. ben.
dag 4 skuldre. (alle 3)
dag 5. biceps og triceps.

Men hvor mange øvelser er hensigtsmæssigt at bruge til hver gruppe?

Havde regnet med 6 øvelser til bryst, ryg og ben (+ 2 læg)

3 til hver skuldre

og 4 til bi- og triceps.

Kører tungt, 5 set. max 7 reps.

Er det helt hen i vejret??

:twisted:

Reputation point: 15

Geografisk sted: 2300

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvorfor vil du køre 5-split?
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Jeg fraråder at køre 5-split program. Og som bay skriver, hvorfor egentligt det?

Det kræver da en helveds træningserfaring at træne én muskel om dagen som du gør med et 5-split. Hvorfor ikke køre fullbody (3 gange om ugen)?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 165.00

Kostplan: Ingen kostplan

Draper1990 skrev:Jeg fraråder at køre 5-split program. Og som bay skriver, hvorfor egentligt det?

Det kræver da en helveds træningserfaring at træne én muskel om dagen som du gør med et 5-split. Hvorfor ikke køre fullbody (3 gange om ugen)?

Det har ikke så meget med erfaring at gøre at det frarådes, men med om man opnår det maximale udbytte :) Hvilket man ikke gør ved 5-split programmer :wink:
Månedens skribent: December 2007

Draper1990 skrev:Hvorfor ikke køre fullbody (3 gange om ugen)?

Der findes også andre gode programmer end FB - 2-split og 3-split kan også køres med gode resultater
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

cj8000 skrev:
Draper1990 skrev:Jeg fraråder at køre 5-split program. Og som bay skriver, hvorfor egentligt det?

Det har ikke så meget med erfaring at gøre at det frarådes, men med om man opnår det maximale udbytte :) Hvilket man ikke gør ved 5-split programmer :wink:

Jeg var overbevist om at det krævede en god portion erfaring for kun at træne én muskel om dagen men nok mig der var galt på den :)
Har heller aldrig hørt om nogen der har trænet 5-split program :roll:
Brugeravatar

Styrkeliste

Draper1990 skrev:
cj8000 skrev:

Jeg var overbevist om at det krævede en god portion erfaring for kun at træne én muskel om dagen men nok mig der var galt på den :)

Så har du ikke "hørt" særlig meget kan jeg fortælle dig for det er der ufattelig mange store old school bb drenge der gør :wink: At de har opnået gode resultater på det er os ganske fint, men efter min mening kunne de ha opnået endnu bedre resultater med "kloge" programmer der gik lidt mere på videnskab frem for myter :)
Månedens skribent: December 2007

Men et 3-split prgram kunne se sådan ud:

Dag 1 - bryst, Triceps og læg

Dag 2 - ryg, nakke og biceps

Dag 3 - ben, skulder og mave

Så kommer du godt nok op på seks dage ugentligt men det lader til du har masser af tid :lol:
Brugeravatar

Styrkeliste

cj8000 skrev:
Draper1990 skrev:
cj8000 skrev:

Så har du ikke "hørt" særlig meget kan jeg fortælle dig for det er der ufattelig mange store old school bb drenge der gør :wink: At de har opnået gode resultater på det er os ganske fint, men efter min mening kunne de ha opnået endnu bedre resultater med "kloge" programmer der gik lidt mere på videnskab frem for myter :)

Nej det har jeg ikke lige "hørt" :D Men jeg er også forholdsvis nybegynder i faget #-o
Brugeravatar

Styrkeliste

cj8000 skrev:At de har opnået gode resultater på det er os ganske fint, men efter min mening kunne de ha opnået endnu bedre resultater med "kloge" programmer der gik lidt mere på videnskab frem for myter :)

Lol hvor meget mere kunne de have opnået? 55+ cm guns som 20-årig = man kan ikke rigtig opnå mere.

Og http://www.bodybuilding.com/fun/drobson304.htm
Nubretpumper
Brugeravatar

Bay skrev:Hvorfor vil du køre 5-split?

Det er bare for at prøve noget jeg ikke har prøvet før.

Har lige kørt 3-split.

og før det 2-split.

Så tænkte det kunne være spændende at prøve noget helt andet.

hvis det er helt af r*v til, så kører jeg noget andet.

Styrkeliste

EmilG skrev:

Har lige kørt 3-split.

og før det 2-split.

Det er for infrekventiv :wink:
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Bay skrev:
EmilG skrev:

Har lige kørt 3-split.

og før det 2-split.

Det er for infrekventiv :wink:

Damn. Er det et ord?

Reputation point: 45

Logbog: Ingen logbog

"Damn" er et ord ja, endda et engelsk et af slagsen :wink:

EDIT: Infrekventiv er sådan set ikke hvis det var det du mente. Det hedder infrekvent :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00

Galleri: Vis galleri (3)

Det er typisk folk der er på roids der laver 5split, da frekvensen ellers normalt er for lav for det enkelte individ, og man vil kunne opnå bedre ting med et mindre split. Syntes du skal overveje et 3-2 split hvis du absolut vil lave split.
lasseschulznielsen @ instagram
Brugeravatar
Månedens skribent: September 2008

Misterhamper skrev:Lol hvor meget mere kunne de have opnået? 55+ cm guns som 20-årig = man kan ikke rigtig opnå mere.

Som Schulz siger, er det typisk AS-folk, der anvender 5-split. den fyr du linker til Hamper, har netop IKKE kørt 5-split

Ferus skrev:
Misterhamper skrev:Lol hvor meget mere kunne de have opnået? 55+ cm guns som 20-årig = man kan ikke rigtig opnå mere.

Som Schulz siger, er det typisk AS-folk, der anvender 5-split. den fyr du linker til Hamper, har netop IKKE kørt 5-split

Nej men han har trænet 7 timer tungt næsten hver eneste dag. Overtræning, ødelagte led, ingen fremgang, uoptimalt for ham osv osv. Han ,ligesom alle andre store fyre, har jo netop fundet ud af hvad der virker perfekt for dem også er det jo latterligt at sige at det de gør er "uoptimalt"
Nubretpumper
Brugeravatar

At the beginning I trained every other day. Then as I advanced I would do split training: upper body one day, legs and mid section the next day. Then as I advanced beyond that I started to do Olympic lifting along with the training and at that time it went to four times a week where I would work out Monday and Tuesday, rest Wednesday, workout Thursday and Friday and rest the weekends because the training was exceptionally heavy. That was the last type of training that I did.

Du er galt på den Hamper. Dette citat fortæller at han startede ud med at træne hver anden dag. Derefter gik han over til at træne 2-split (tilsyneladende), og dernæst over til at træne kun 4 gange om ugen.

Kan slet ikke se, hvorfor du postede dette link i dit første indlæg i denne tråd, for at bevise at 5-split kan være fint. Denne Marvin Eder har tilsyneladene ikke trænet meget mindre frekvent end 2-split, og har heller ikke trænet tungt næsten hver dag.
Sidst rettet af Ferus 11. maj 2008, 13:22, rettet i alt 1 gang.

Ferus skrev:
At the beginning I trained every other day. Then as I advanced I would do split training: upper body one day, legs and mid section the next day. Then as I advanced beyond that I started to do Olympic lifting along with the training and at that time it went to four times a week where I would work out Monday and Tuesday, rest Wednesday, workout Thursday and Friday and rest the weekends because the training was exceptionally heavy. That was the last type of training that I did.

Du er galt på den Hamper. Dette citat fortæller at han startede ud med at træne hver anden dag. Derefter gik han over til at træne 2-split (tilsyneladende), og dernæst over til at træne kun 4 gange om ugen.

Kan slet ikke se, hvorfor du postede dette link i dit første indlæg i denne tråd, for at modbevise at 5-split kan være fint. Denne Marvin Eder har tilsyneladene ikke trænet meget mindre frekvent end 2-split, og har heller ikke trænet tungt næsten hver dag.

Well at one time I would train six for seven hours a day and the number of sets sometimes went up to 15 per body part.
he could literally work his muscles into the ground with up to seven hours of gut busting work, then return the next day to do it all again.

Hvordan mon han ville have set ud, hvis han ikke lærte sin egen krop at kende og hvordan mon han ville have set ud hvis han lyttede til folk mindre end ham selv, at hans træning var "uoptimal". Det er jo ret latterligt, at folk siger at folk der er 5x størrere end dem selv træner uoptimalt, når det er optimalt for dem selv
Nubretpumper
Brugeravatar

når folk træner på den ene eller den anden måde, så er det i langt højere grad fordi det er den måde de kan lide at gøre tingene på end det er den måde de har "fundet af er optimal"

Hvorfor?

Fordi et enkelt individ har aldrig skyggen af chance for at for gennemskue effekten af en enkelte variabel i forhold til andre. Så når man har fremskridt med et nyt program, skal det altid ses i lyset af hvordan ens foregående program så ud, om det nye kosttilskud nu gjorde en forskel, om det betød noget at man ikke havde så travlt på arbejde osv. Desuden er vores blik på vores egen krop voldsomt subjektiviseret, hvilket yderligere påvirker vores indtryk.

Der kan være mange grunde til at træne efter et bestemt program, i dette tilfælde et 5-split, men hvis man tror at det er fordi man har fundet frem til at det er det optimale, så snyder man sgu sig selv.

(dette skal iøvrigt ikke læses som et af de obligatoriske forsvar for helkropsprogrammer)
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

incognito skrev:når folk træner på den ene eller den anden måde, så er det i langt højere grad fordi det er den måde de kan lide at gøre tingene på end det er den måde de har "fundet af er optimal"

Hvorfor?

Fordi et enkelt individ har aldrig skyggen af chance for at for gennemskue effekten af en enkelte variabel i forhold til andre. Så når man har fremskridt med et nyt program, skal det altid ses i lyset af hvordan ens foregående program så ud, om det nye kosttilskud nu gjorde en forskel, om det betød noget at man ikke havde så travlt på arbejde osv. Desuden er vores blik på vores egen krop voldsomt subjektiviseret, hvilket yderligere påvirker vores indtryk.

Der kan være mange grunde til at træne efter et bestemt program, i dette tilfælde et 5-split, men hvis man tror at det er fordi man har fundet frem til at det er det optimale, så snyder man sgu sig selv.

(dette skal iøvrigt ikke læses som et af de obligatoriske forsvar for helkropsprogrammer)

Det er overhovedt ikke ment som det "optimale program" men mere end måde at overraske kroppen, og undgå den muskulærer hukommelse på. så det er ikke et program der bliver kørt længere en 6-8 uger.

Styrkeliste

EmilG skrev:[

men mere end måde at overraske kroppen, og undgå den muskulærer hukommelse på. så det er ikke et program der bliver kørt længere en 6-8 uger.

det kan sagtens gøres og så på en fornuftig måde samtidig
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Reputation point: 5

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster