Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 846
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 844

Følg bodybuilding.dk på

5x5 - udskift BOR

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej,

Jeg er netop igang med at køre Stronglifts 5x5 program, som indtil videre kører super, men jeg har valgt at tage Yates Rows og Pull-ups i stedet for Bent Over Rows, må man det, eller er det en skidt ide? :)

Mit program ser således ud:

Dag 1: 5x5 Squat, 5x5 Bænkpres, 5x5 Yates Rows, 5x5 Pull-ups

Dag 2: 5x5 Squat, 5x5 Overhead Press, 5x5 Dødløft

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Kasper :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Selfølgelig må du det.
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Chayen skrev:Selfølgelig må du det.

Har du læst programmet?

Her står lidt om hvordan du bør udfører dine rows i programmet http://stronglifts.com/how-to-master-ba ... technique/

Generelt bør du ikke lave alt for meget om på disse programmet, for dig og mig ved ikke bedre end dem som har lavet programmet. Husk det.

Et row (idette program) bør udføres som et omvendt bænkpress og det er med vandret overkrop med samme afstand mellem hænderne som ved bænk, og så skal stangen op og røre brystet. Ligesom ved bænk. Men det hele står jo i linket.
Brugeravatar

Træner her: DGI Huset i Vejle
AK Odin

Styrkeliste
- Bænkpres: 55.00
- Squat: 112.50
- Dødløft: 120.00

bahar skrev:

Har du læst programmet?

Her står lidt om hvordan du bør udfører dine rows i programmet http://stronglifts.com/how-to-master-ba ... technique/

Generelt bør du ikke lave alt for meget om på disse programmet, for dig og mig ved ikke bedre end dem som har lavet programmet. Husk det.

Et row (idette program) bør udføres som et omvendt bænkpress og det er med vandret overkrop med samme afstand mellem hænderne som ved bænk, og så skal stangen op og røre brystet. Ligesom ved bænk. Men det hele står jo i linket.

Hvorfor mener du at yate rows ikke kan erstatte normal BOR?
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Styrkeliste

Chayen skrev:
bahar skrev:

Har du læst programmet?

Så læs dog linket. Det er to vidt forskellige øvelser.
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

bahar skrev:
Chayen skrev:
bahar skrev:

Har du læst programmet?

Så læs dog linket. Det er to vidt forskellige øvelser.

Hvorfor skal jeg læse en artikel hvori der står at yates rows ikke træner ryggen når det er direkte forkert? Alle der har lidt kendskab til bevægemønstre ved at latissimus dorsi laver dynamisk arbejde under den bevægelse. Nææh nej, lyt du hellere til vores kære Beermann..

Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Styrkeliste

Du kan skifte til Pendley rows.

Det er jeg begyndt at bruge og det er meget fedt med noget variation med den, og BOR.

Reputation point: 10

Geografisk sted: Nordsjælland

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS
FitnessWorld Hillerød

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Mehdi anbefaler Pendlay rows fordi de arbejder med ryggen meget mere og bruger mindre biceps. De er lige ud sagt, bedre. Hvis du kører Yates rows, kører du ikke StrongLifts 5x5.

Citat fra Mehdi's hjemmeside:
"The Pendlay Row is a stricter and superior version of the Barbell Row that adds strength and muscle to your back, lats and traps like no other exercise."
Beefcake.
Brugeravatar

Reputation point: 25

Geografisk sted: Brabrand, Aarhus

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 192.50

"The Pendlay Row is a stricter and superior version of the Barbell Row..."

Det var da dumt.
Uddannet Sportsmassør - Fra Frederiksberg.
250DKK/1 time fysiurgisk massage.
Skriv en PM hvis det har interesse.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Frederiksberg

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Det var de en lorteartikel af guds nåde. Yates rows er udmærkede ligesem klassisk BOR er det og JS/pendelay rows er det.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

bahar skrev:Her står lidt om hvordan du bør udfører dine rows i programmet http://stronglifts.com/how-to-master-ba ... technique/

"Look - if you're one of those steroid meat heads who spends more time with his drug-supplier than on training, you'll grow no matter how you Barbell Row. But if you're a DRUG-FREE, 100% natural lifter like me, then you'll have to do Barbell Rows with proper technique to gain upper-back strength and muscle."

Billede

Reputation point: 15

Bone-14 skrev:
"The Pendlay Row is a stricter and superior version of the Barbell Row..."

Det var da dumt.

Lol ja måske lidt overdrevet. min pointe er bare, at hvis man vil køre programmet, så skal man også følge det. Der er trods alt en del der har haft succes med det. Siger ikke yates rows er dårlige, siger bare at det ikke er den øvelse der indgår i programmet. Ligesom du heller ikke bør udskifte back squat med front squat.
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

Grebet (for ikke at tale vinkel) har sgu' en del at skulle have sagt, når alt kommer til alt. Yates er close-grip supinated, og en smule oprejst, hvorfor primemover er lats og stærkeste synergist er biceps. Pendlay o.lign. der udføres med bredere greb, proneret og med overkroppen i vater med gulvet rammer mere i upper-back grupperne; trapz 2 og 3, rhomboideus, teres og rear delts - men trækker selvfølgelig også i nogen grad på latissimus og biceps.

Det gamle litani med "bare du har et horisontalt og et vertikalt træk i dit program, så er du home free hvad rygtræning angår" - burde efterhånden kunne skylles ud i lokummet. Også hvis man er nybegynder, det er trods alt en smule mere kompliceret end som så, selvom simplicitet selvfølgelig bør efterstræbes for n00bians.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Tak for de mange fine svar :) Jeg synes dog ikke jeg er kommet tættere på sandheden :p Folk må meget gerne komme med mere input :) Er der nogen på forummet, som aldrig har benyttet sig af BORs eller lignende, og ikke lidt last? :dance:

Logbog: Ingen logbog

A Menace To Chicken skrev:Grebet (for ikke at tale vinkel) har sgu' en del at skulle have sagt, når alt kommer til alt. Yates er close-grip supinated, og en smule oprejst, hvorfor primemover er lats og stærkeste synergist er biceps. Pendlay o.lign. der udføres med bredere greb, proneret og med overkroppen i vater med gulvet rammer mere i upper-back grupperne; trapz 2 og 3, rhomboideus, teres og rear delts - men trækker selvfølgelig også i nogen grad på latissimus og biceps.

Det gamle litani med "bare du har et horisontalt og et vertikalt træk i dit program, så er du home free hvad rygtræning angår" - burde efterhånden kunne skylles ud i lokummet. Også hvis man er nybegynder, det er trods alt en smule mere kompliceret end som så, selvom simplicitet selvfølgelig bør efterstræbes for n00bians.

Det skal dog siges at Pendelay rows med deres thoracale flexion/extension måske netop via denne bevægele får endnu mere lats med.
Pendelay rows er på papiret ret så awesome, men at pisse på alt andet fordi man har fundet en yndlingsøvelse er fjollet. Min erfaring fra coaching af motionster og atleter, viser mig at netop effektivt øvelsesvalg er noget af det der har størst interpersonel variabilitet.
Brugeravatar

Er der en bestemt grund til du ikke har tænkt dig at køre BOR - Det kunne måske hjælpe dig til et svar. :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

Poul Haacker skrev:
A Menace To Chicken skrev:Grebet (for ikke at tale vinkel) har sgu' en del at skulle have sagt, når alt kommer til alt. Yates er close-grip supinated, og en smule oprejst, hvorfor primemover er lats og stærkeste synergist er biceps. Pendlay o.lign. der udføres med bredere greb, proneret og med overkroppen i vater med gulvet rammer mere i upper-back grupperne; trapz 2 og 3, rhomboideus, teres og rear delts - men trækker selvfølgelig også i nogen grad på latissimus og biceps.

Det skal dog siges at Pendelay rows med deres thoracale flexion/extension måske netop via denne bevægele får endnu mere lats med.
Pendelay rows er på papiret ret så awesome, men at pisse på alt andet fordi man har fundet en yndlingsøvelse er fjollet. Min erfaring fra coaching af motionster og atleter, viser mig at netop effektivt øvelsesvalg er noget af det der har størst interpersonel variabilitet.

.. måske er det bare mig der bilder mig ind, at Pendlay køres forholdsvist elbows-out og dermed rammer upper-back grupperne hårdere end lats? Der er stadig lidt twist om lige dét, rundt omkring. Sikkert min fejl, jeg er langtfra ekspert udi lige præcis Pendlay. Min egentlige pointe er dog, apropos, at det gamle slogan om at "rows giver dybde og pullups giver bredre" og det deraf afledte "bredt greb for bredte, smalt greb for dybde" er noget ævl. Det er nærmest lige omvendt, men selvfølgelig heller ikke helt så enkelt.
Brugeravatar

Jo det er elbows out, men jeg siger bare at lats kan være medvirkende til extension/stabilisering af øvre ryg. Dermed er oendelay rows måske bedre til at ramme lats end tradigionelle elbow out rows uden pause på gulvet og thoracalt flexions/extensions moment.

Ps: Du har flotte arme :oops:
Brugeravatar

Jeg tror vi har ret.

.. desuden er mine arme faktisk lidt noget juks, ifht. resten af mit korpus. De er lige omkring 41cm. uden pump, men de er så faens lange at det ikke ser ud af meget på rammen. Jeg kommer til at køre noget AM/PM gun-disko i den nærmeste fremtid.

Kom snart og besøg os i Hulen, Bubbah's baller savner dig.
Brugeravatar

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster