Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

KayVee skrev:Ok, fedt, det er lovligt at linke til en mægler![]()
Ekstrem: Jeg skal desværre bruge mere oplysninger, end GOGOGOGOGO. Køber du en andel i en rådden forening, mister du penge.
Men kan nogen svare på, hvad indgår i Boligydelse og Anvendelsesudgifter? Er det "lejen"?
Boligydelse = huslejen til at betale andelsforeningens vedligehold, låneudgifter, forsikringer, administratorer mv.
Anvendelsesudgifter = varme, vand, strøm. Typisk betaler du a conto for varme og vand til foreningen og direkte til elselskabet for strømmen.
Er det helt henne i skoven at sige, at med en andelsbolig køber du rettigheden for at leje (forholdsvis) billigere?

Ekstrem skrev:Jeg har rådgivet i utallige sager omkring boligkøb, og er der én ting der aldrig slår fejl, så er det andelsboligen.
Det er pratisk talt umuligt at miste penge.
GOGOGO.

Mads801 skrev:Købsprisen på en andelsbolig afhænger af, hvor mange penge andelsboligforeningen skylder. Hvis foreningen slet ikke har noget gæld, vil lejligheden typisk være ret dyr, og omvendt.
Selvom en andelsboligforening har en stor gæld, betyder det ikke, at de har en dårlig økonomi. Man skal ind bagved og kigge på deres regnskab - og finansiering for at kunne se om det er en "sund" forening eller ej. Dette kan være ret kringlet, så jeg vil råde dig til at søge hjælp hos en, der har de faglige kvalifikationer til at foretage en sådan vurdering.

MachoGonzo skrev:Mads801 skrev:Købsprisen på en andelsbolig afhænger af, hvor mange penge andelsboligforeningen skylder. Hvis foreningen slet ikke har noget gæld, vil lejligheden typisk være ret dyr, og omvendt.
Selvom en andelsboligforening har en stor gæld, betyder det ikke, at de har en dårlig økonomi. Man skal ind bagved og kigge på deres regnskab - og finansiering for at kunne se om det er en "sund" forening eller ej. Dette kan være ret kringlet, så jeg vil råde dig til at søge hjælp hos en, der har de faglige kvalifikationer til at foretage en sådan vurdering.
Nej købsprisen spiller ikke en rolle i denne sammenhæng...

](./images/smilies/wallbash.gif)

Ekstrem skrev:Jeg har rådgivet i utallige sager omkring boligkøb, og er der én ting der aldrig slår fejl, så er det andelsboligen.
Det er pratisk talt umuligt at miste penge.
GOGOGO.

Valeurvaleur skrev:Elsker at jeg bor i en andelsbolig, og jeg ved ingen af de ting som er nævnt i tråden her (det lyder klogt, og rigtigt, det meste af det).
Jeg fik banken + en økonom i familien til at kigge regnskabet igennem, og købte så. Min boligydelse er steget med 150 kr. pr. måned over 3½ år, så jeg er formentlig ikke blevet taget dybt i r***n.
Summa-summarum; få banken eller en revisor til at kigge på det, de ved formentlig endnu mere om det end de kyndige hoveder herinde på bb.dk (selvom det virker som om et par stykker her har godt styr på det!).

8800 skrev:Valeurvaleur skrev:Elsker at jeg bor i en andelsbolig, og jeg ved ingen af de ting som er nævnt i tråden her (det lyder klogt, og rigtigt, det meste af det).
Jeg fik banken + en økonom i familien til at kigge regnskabet igennem, og købte så. Min boligydelse er steget med 150 kr. pr. måned over 3½ år, så jeg er formentlig ikke blevet taget dybt i r***n.
Summa-summarum; få banken eller en revisor til at kigge på det, de ved formentlig endnu mere om det end de kyndige hoveder herinde på bb.dk (selvom det virker som om et par stykker her har godt styr på det!).
Enig i, at man skal kontakte en form for personlig rådgivning, men hvor er det egentlig fedt, at nærmest hver gang brugere spørger om noget herinde, også ting der ikke er træningsrelateret, er der andre brugere, som velvilligt stiller op med kvalificerede svar. Det er da en fornøjelse.
Det var lige et ligegyldigt positivt indlæg

Valeurvaleur skrev:8800 skrev:Valeurvaleur skrev:Elsker at jeg bor i en andelsbolig, og jeg ved ingen af de ting som er nævnt i tråden her (det lyder klogt, og rigtigt, det meste af det).
Enig i, at man skal kontakte en form for personlig rådgivning, men hvor er det egentlig fedt, at nærmest hver gang brugere spørger om noget herinde, også ting der ikke er træningsrelateret, er der andre brugere, som velvilligt stiller op med kvalificerede svar. Det er da en fornøjelse.
Det var lige et ligegyldigt positivt indlæg
Helt enig, og jeg håber ikke at mit indlæg virkede som et surt opstød, det var bare for at understrege at det med at få banken indover under alle omstændigheder er en god idé!

Moody skrev:Hvis OP har en million, kan jeg den fandme love dig for at han skal købe en andel. Alt andet lige, tjener du mange penge skal du købe en ejer, har du mange penge skal du købe en andel. Husk på at Skats aggressive ejendomsvurderinger af investeringsejendomme betyder værdistigninger tilsvarende ejerlejligheder, på sigt om ikke andet.
Til OP, hvis du har nogle konkrete spørgsmål, så stil dem endelig.

KayVee skrev:Hvilket type lån er at foretrække, et med fast rente, eller et med svingende rente? Jeg kan se inde på Nykredit.dk, at med et boligkøb på 2,7 mil. (135.000 udbetaling), ligger den månedlige rente på 4.778,- og på 1.563,- med variabel rente. Det er altså en væsentlig forskel! Så kan man sikkert forvente, at renten stiger voldsomt, når det engang går opad igen, ellers er der ingen risiko med variabel rente.
KayVee skrev:Og hvor henne skal man tage sit lån, Realkredit DK, eller Nykredit? Jeg kan ihvertfald godt lide tallene, som Nykredit beregneren kommer med.
KayVee skrev:Hvis jeg foreksempel vælger at betale mit gæld med realkredit lån og lav afdrag, kan jeg vælge en måned at spytte ekstra mange penge i afdrag, hvis der er overskud?

KayVee skrev:Fedt at se, at der er flere gode ting at sige om en andelMoody skrev:Hvis OP har en million, kan jeg den fandme love dig for at han skal købe en andel. Alt andet lige, tjener du mange penge skal du købe en ejer, har du mange penge skal du købe en andel. Husk på at Skats aggressive ejendomsvurderinger af investeringsejendomme betyder værdistigninger tilsvarende ejerlejligheder, på sigt om ikke andet.
Til OP, hvis du har nogle konkrete spørgsmål, så stil dem endelig.
OP har ikke en million stående klar til brug, men jeg er i den "heldige" situation, at jeg kommer til at fortjene meget godt, om et års tid, da jeg har fået mit sønringsæbevis. Jeg har siddet og leget lidt på Nykredit.dk og Realkredit Danmark, for at se, hvilke lån passer mig bedst, hvis jeg foreksempel køber en ejer for 2,5 millioner, og der kan jeg ikke se noget problem i at have sådan et lån.
Men jeg har nogle praktiske spørgsmål. Lad os bare antage, at jeg køber en ejer, da det passer bedst til mit temperament.
Jeg har stadig ikke fået mig en banke (bruger den færøske endnu). Kan i anbefale en? Tænkte Nordea.
Hvilket type lån er at foretrække, et med fast rente, eller et med svingende rente? Jeg kan se inde på Nykredit.dk, at med et boligkøb på 2,7 mil. (135.000 udbetaling), ligger den månedlige rente på 4.778,- og på 1.563,- med variabel rente. Det er altså en væsentlig forskel! Så kan man sikkert forvente, at renten stiger voldsomt, når det engang går opad igen, ellers er der ingen risiko med variabel rente.
Og hvor henne skal man tage sit lån, Realkredit DK, eller Nykredit? Jeg kan ihvertfald godt lide tallene, som Nykredit beregneren kommer med.
Hvis jeg foreksempel vælger at betale mit gæld med realkredit lån og lav afdrag, kan jeg vælge en måned at spytte ekstra mange penge i afdrag, hvis der er overskud?
Mit eksempel for Nykredit regneren: http://m.lokalbolig.dk/Soeg+bolig/vis_b ... =10-MV0005

Jeg kan også rigtig godt lide dit forslag om at lave en budget efter fast rente, og så tage et F1 lån og bruge forskellen til at betale gæld. Men der er dog en risiko med det, da hvis renterne stiger kort efter (2-3 år) jeg har taget mit lån, så skal forskellen være større end det, det koster at lave lånet om til et fast rente lån. Hvad det koster at få lavet om, undersøger man selvfølgelig inden man tager lånet.
KayVee skrev:fedania: Takker for dit grundige svarJeg kan også rigtig godt lide dit forslag om at lave en budget efter fast rente, og så tage et F1 lån og bruge forskellen til at betale gæld. Men der er dog en risiko med det, da hvis renterne stiger kort efter (2-3 år) jeg har taget mit lån, så skal forskellen være større end det, det koster at lave lånet om til et fast rente lån. Hvad det koster at få lavet om, undersøger man selvfølgelig inden man tager lånet.
Moody: Hvad er de forskellige F3, F5, og F10 lån? På Nykredits hjemmeside kalder de det bare for Realkredit A, B, C, D, og E. Ved ikke om det er det samme, som F3-5...?
Jeg er færdig med min uddannelse og skylder ingenting. Det som jeg nu mangler, er at få lidt sejltid (er uddannet maskinmester), så jeg kan komme op i rang og fortjene noget mere, som jeg så kommer til at gøre efter jul. Men først vil jeg skrabe nogle penge sammen, så lånet er til at overskue, og i den tid har jeg tænkt mig at bo til leje. Det er så også for at finde ud af, om jeg overhoved gider at bo i Danmark (København) på længere sigt.
Det kunne også være interessant at regne ud, hvornår det bedst løser sig at skifte fra lejebolig, til ejer. Her tænker jeg på, hvornår renterne = huslejen.

KayVee skrev:Og hvor henne skal man tage sit lån, Realkredit DK, eller Nykredit? Jeg kan ihvertfald godt lide tallene, som Nykredit beregneren kommer med.
KayVee skrev:Hvis jeg foreksempel vælger at betale mit gæld med realkredit lån og lav afdrag, kan jeg vælge en måned at spytte ekstra mange penge i afdrag, hvis der er overskud?

Jeg har læst lidt om FlexLån T, og det lyder til at være rimelig fornuftigt med fast "flex" rente. Men jeg tror næsten, at mit valg falder på en rimelig andelsbolig, da lånet ikke behøver at være så stort, og man er ikke knyttet til at arbejde kun for pengenes skyld.

Lawman skrev:Indrømmet, jeg har ikke læst alle indlæg, og jeg skal beklage hvis det er off-topic.
Men har du overvejet en ren ejerlejlighed kontra andel? På trods af min juridisk uddannelse bliver jeg stadig til tider forbavset over hvor indviklet, og til tider uigennemskueligt, andelsboligmarkedet kan være.
Der sidder med statsgaranti folk bag skærmen nu, der synes det er noget forbandet vrøvl jeg sidder og lukker ud, men der er imo langt færre faldgruber ved køb af en ejerlejlighed.
Men tak for dit input, altid glad for at høre en med erfaringer på området sige sin mening.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster