Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

wantMass skrev:hejsa.
jeg har haft angst i en årrække. jeg er dog "ude af det" nu. men der vil altid ligge en snært af det i baghovedet.
du uddyber ikke dit indlæg så meget. har du spørgsmål eller lign.
og er det måske social angst/ social fobi du har og det derfor påvirker dit mod til at gå ned i centeret ?

ThomasNielsen skrev:Hej Mr. Møller.
Det var en træls besked at få. Heldigt for dig, så er angst ikke det værste man kan få konstateret. Alt efter graden af din angst kan der muligvis være behandlingstilbud som du kan deltage i. Dette kan du høre nærmere om hos din læge. Jeg ved at vi i Aarhus f.eks. har en angstklinik som kan hjælpe i den forbindelse.
Jeg kan fortælle dig at angsten for at få kvalme er ganske almindelig, ligesom f.eks angsten for svimmelhed, rødmen, trykken i brystet osv.
Har du haft et angsttilfælde endnu?
Måden man typisk kommer fri af angst på er bl.a. ved hjælp af det man kalder for "interoceptiv eksponering". På dansk kan det kaldes eksponeringsterapi, hvilket betyder at man søger at genskabe de symptomer som man render og frygter, for den vej igennem at "afvæbne situationens alvor", og samtidig at lære en selv at håndtere symptomerne. Når først man har prøvet det 200 gange før og ved at man kan kontrollere det, så er symptomerne pludselig ikke noget at frygte længere. Genskabning af kvalme katastrofetanken kan gøres ved at placere en tungeholder i munden. F.eks. en ske eller sådan noget som holder tungen nede. Det burde give samme fornemmelse, lige såvel som du kan aktivere kroppens bræk-refleks ved at rykke den længere ned mod ganen.
Det første skridt vil dog være at tage kontakt til lægen, og høre hvilke behandlingstilbud der er til din rådighed. Hvis denne er for inkompetent til at henvise dig, så kan alternativet være at læse op på emnet selv. Af litteratur eksisterer der bl.a. følgende bøger som kan være af interesse: Hougaard, E. (2006) "Kognitiv behandling af panikangst og socialfobi - En vejledning for klienter og behandlere", samt Hougaard E., Rosenberg, R & Nielsen, T (2002) "Angst og angstbehandling". Førstnævnte er fra Dansk psykologisk forlag, sidstnævnte er fra Hans Reitzels forlag.

wantMass skrev:hejsa.
jeg har haft angst i en årrække. jeg er dog "ude af det" nu. men der vil altid ligge en snært af det i baghovedet.
du uddyber ikke dit indlæg så meget. har du spørgsmål eller lign.
og er det måske social angst/ social fobi du har og det derfor påvirker dit mod til at gå ned i centeret ?

Mr.Møller skrev:Tusind tak for dit indlæg!
Jeg har taget kontakt til lægen, og hun gave mig et skema igår. Hvor jeg skal skrive nogle situationer ned, hvor jeg får kvalme, fordi jeg bliver nervøs. Der skrev jeg fx Når jeg snakker med en sød pige, da jeg bliver nervøs i sådan en situation, også kommer kvalmen.
Jeg skal så ned til min læge igen idag, også skal vi snakke om hvordan jeg lærer og kontrollere det, jeg skal vist til 3-5 samtaler omkring det.

Mr.Møller skrev:Ja så finder mig man ud af, at det er en helt anden slags angst man har, og det faktisk er noget andet man har angst for.
Det er en ond cirkel, Hvor jeg har daglig kvalme, som gør at jeg bliver angst for ikke at slippe af med det, og det giver mig massere af tanker, så jeg for den snurrende fornemmelse, i hovedet. Der gør jeg får kvalme.
Ja syntes bare jeg ville dele det med nogen, skal til psykolog om nogle uger.

zero12 skrev:Mr.Møller skrev:Ja så finder mig man ud af, at det er en helt anden slags angst man har, og det faktisk er noget andet man har angst for.
Det er en ond cirkel, Hvor jeg har daglig kvalme, som gør at jeg bliver angst for ikke at slippe af med det, og det giver mig massere af tanker, så jeg for den snurrende fornemmelse, i hovedet. Der gør jeg får kvalme.
Ja syntes bare jeg ville dele det med nogen, skal til psykolog om nogle uger.
Hej Mr. Møller.
Det er et fint udgangspunkt at du har lyst til at fortælle om og beskrive dine udfordringer. Et forum som det her har både fordele og begrænsninger. Har du nogen omkring dig som du kan snakke åbent med til hverdag?
Jeg har arbejdet en del med unge der var plaget big time af OCD og angst. Jeg har set hvordan det hæmmer ens liv.
Det er svært at vurdere hvor slemt du har det, men ellers må du til læge, hvis du ikke kan vente på psykolog.
Kognitiv terapi kan også være en mulighed.
Gl

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster