Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1683
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1680

Følg bodybuilding.dk på

At skippe morgenmad

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Har oplevet at når jeg Cutter har jeg væsentligt nemmere ved at holde mig til min diæt hvis jeg ikke spiser morgenmad og først starter senere med at spise. Så har læst nogle artikler om det, læst
Om if og lign. Havde tænkt mig lidt at dyrke hiit efter mit sidste måltid, og derefter faste 12-13 timer for så at spise mit første måltid, hvor 8 af dem er søvn. Ville dette virke fint?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

micker skrev:Har oplevet at når jeg Cutter har jeg væsentligt nemmere ved at holde mig til min diæt hvis jeg ikke spiser morgenmad og først starter senere med at spise. Så har læst nogle artikler om det, læst
Om if og lign. Havde tænkt mig lidt at dyrke hiit efter mit sidste måltid, og derefter faste 12-13 timer for så at spise mit første måltid, hvor 8 af dem er søvn. Ville dette virke fint?

Det er ikke IF hvis du "kun" faster 12-13 timer.. Desuden lyder HIIT efterfulgt af faste ikke optimalt, i forhold til hypertrofi eller at holde på massen under cut..

Du kan sagtens faste 12-13 timer eller mere, men sørg for at holde dit HIIT indenfor dit spise vindue så.

Reputation point: 15

Logbog: Ingen logbog

Så længe du rammer dine macros er det ligemeget hvornår du spiser :)
If you hit an oak tree one thousand times in one thousand different places, what’s going to happen? Absolutely nothing. But if you hit an oak tree one thousand times in the exact same spot, what’s going to happen is you are going to knock it down.
Brugeravatar

Reputation point: 275

snus skrev:Så længe du rammer dine macros er det ligemeget hvornår du spiser :)

nej, ikke LIGEMEGET.

Reputation point: 15

Læs evt. debatten mellem Moody og jeg, hvis du gerne vil hav en helt præcis forklaring på, hvorfor det ikke er smart:
post1886284.html#p1886284

Sørg for at spise et kulhydrat- og proteinholdigt morgenmåltid.
Ligeledes er det vigtigt for kognitive funktioner, og ikke blot for at sikre imod et tab af muskelmasse, samt undgå hypoglycæmi. Sidstnævnte parametre er kun gældende, hvis du overvejer at træne før dagens første måltid (efter faste på 10-12 timer).
Brugeravatar

Reputation point: 205

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 147.50
- Dødløft: 165.00

Kostplan: Ingen kostplan

serotonin skrev:Læs evt. debatten mellem Moody og jeg, hvis du gerne vil hav en helt præcis forklaring på, hvorfor det ikke er smart:

Ligeledes er det vigtigt for kognitive funktioner, og ikke blot for at sikre imod et tab af muskelmasse, samt undgå hypoglycæmi. Sidstnævnte parametre er kun gældende, hvis du overvejer at træne før dagens første måltid (efter faste på 10-12 timer).

Jeg er begyndt at skippe morgenmad her i ferien, hvor jeg 'faster' fra 22:00 - 11:30 næste dag. Det giver mig flere kalorier senere på dagen, hvilket jeg sætter stor pris på. Er det for dumt?
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Almond skrev:
serotonin skrev:Læs evt. debatten mellem Moody og jeg, hvis du gerne vil hav en helt præcis forklaring på, hvorfor det ikke er smart:

Jeg er begyndt at skippe morgenmad her i ferien, hvor jeg 'faster' fra 22:00 - 11:30 næste dag. Det giver mig flere kalorier senere på dagen, hvilket jeg sætter stor pris på. Er det for dumt?

Ærligt talt tror jeg ikke det gør den store forskel. Så længe du ikke har planer om at træne hårdt inden :)
Man kan desuden argumentere for, at en del herinde (i al fald under bulk), har et marginalt større lager af glycogen end almenbefolkningen, hvorfor vi nok kan presse den lidt længere. Og hvis du cutter vil du formentlig bare have en større lipolyse sidst i tidsrummet. Det er selvfølgelig antaget, at du har styr på alle andre parametre - især tilstrækkelig med protein (hvilket du selvfølgelig har).

Når det så er sagt, tror jeg ikke, at man skal presse den meget længere, lige meget om man cutter eller bulker. For en "normal" person, der hver dag rammer sit ligevægtsindtag, vil det formentlig være fuldstændig irrelevant.

Selv ville jeg nok ikke undlade at spise i så lange tidsrum. Hvis du cutter (hvilket jeg går ud fra) er du i forvejen i underskud, hvilket muligvis kunne føre til en begyndende proteolyse, når du på samme tid forsøger at bevare muskelmassen. Jeg ser lige, om jeg kan finde noget reel videnskab om det, om end det nok bliver svært. Der foretages ikke megen forskning under så specifikke forhold. Det bliver nok dyremodeller, hvilket også er fint.
Hvis du bulker går det nok, hvis du får alle makros i det resterende tidsrum, og her påvirkes superkompensationen formentlig ikke.
Brugeravatar

Styrkeliste

serotonin skrev:
Almond skrev:

Ærligt talt tror jeg ikke det gør den store forskel. Så længe du ikke har planer om at træne hårdt inden :)
Man kan desuden argumentere for, at en del herinde (i al fald under bulk), har et marginalt større lager af glycogen end almenbefolkningen, hvorfor vi nok kan presse den lidt længere. Og hvis du cutter vil du formentlig bare have en større lipolyse sidst i tidsrummet. Det er selvfølgelig antaget, at du har styr på alle andre parametre - især tilstrækkelig med protein (hvilket du selvfølgelig har).

Når det så er sagt, tror jeg ikke, at man skal presse den meget længere, lige meget om man cutter eller bulker. For en "normal" person, der hver dag rammer sit ligevægtsindtag, vil det formentlig være fuldstændig irrelevant.

Selv ville jeg nok ikke undlade at spise i så lange tidsrum. Hvis du cutter (hvilket jeg går ud fra) er du i forvejen i underskud, hvilket muligvis kunne føre til en begyndende proteolyse, når du på samme tid forsøger at bevare muskelmassen. Jeg ser lige, om jeg kan finde noget reel videnskab om det, om end det nok bliver svært. Der foretages ikke megen forskning under så specifikke forhold. Det bliver nok dyremodeller, hvilket også er fint.
Hvis du bulker går det nok, hvis du får alle makros i det resterende tidsrum, og her påvirkes superkompensationen formentlig ikke.

Den forklaring kræver lige et rep!

Træner her: 4FITNESS

Styrkeliste
- Squat: 115.00
- Dødløft: 150.00

Det jeg snakker om er under Cut, da hvis jeg starter dagen senere med at spise har nemmere med de få mængder mad jeg får,

Jeg har forsøgt at finde videnskabelige artikler, der med sikkerhed kan svare på problemstillingen, men der er umiddelbart ikke muligt at finde eksakt videnskab inden for netop disse specifikke kriterier.

Først og fremmest fandt jeg en god artikel, der generelt forklarer proteinsyntese og -nedbrydning ifht. træning, hvis nogle skulle være interesserede:
http://general.utpb.edu/FAC/eldridge_j/ ... ining1.pdf

Derudover forsøgte jeg at finde artikler, der direkte understøtter en enten øget eller uændret proteolyse under cut i sammenhæng med short term fasting (13-15 timer og fremad, hvilket holder sig inden for grænsen for det vi diskuterer her). Dette kunne kun i ringe grad lade sig gøre, hvorfor jeg også forsøgte at finde artikler, der angiver ændringer i plasmakoncentrationen af cortisol, der netop er en af de for proteolysen regulatoriske hormoner i energiunderskud.

Åbenlyst var det nemt at finde artikler der konkluderer, at cortisolproduktionen stiger under faste (eller ved længerevarige underskud af energi). Dette er dog ingen overraskelse, og artiklerne finder også en klar effekt - men denne er som regel under mere ekstreme forhold end der er angivet her (dvs. under forhold, hvor den daglige energitilførsel er væsentlig lavere end de 3-500kcal vi regner med her + short term fasting på 14 timer).
Hvor stor en ændring der vil være under disse forhold bliver svært at finde ud af. Der er formentlig ikke den store forskel ifht. "normale" forhold.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2895000/

Derudover fandt jeg de sædvanlige fakta omkring muskelsyntese og -nedbrydning ifht. træning, som de fleste herinde kender til.
At den accumulerede tilførsel af makronutrienter (især protein (aminosyrer)) øger proteinsyntesen 24-48 timer efter et træningspas.
Ligeledes, at et deficit i energi (som vi har her) øget proteolysen, og at en øget mængde daglig protein ifht. kropsvægt (omtrent det dobbelt af det anbefalede - altså f.eks. 1.5-2g/kg kropsvægt) muligvis modarbejder muskelnedbrydningen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23965841

http://advances.nutrition.org/content/3/2/119.full
Desværre har jeg ikke adgang til de artikler, der refereres til her, men:
http://www.annualreviews.org/doi/abs/10 ... r.20.1.457
http://europepmc.org/abstract/MED/18379213

Studierne er altså langt hen ad vejen inconclusive hvad angår effekten af høje mængder proteins modvirkning på proteolysen ved negativ energibalance, men at der formentlig er en effekt (hvilket også giver mening, naturligvis).

Derudover forsøgte jeg selvfølgelig at finde noget omkring intermittent fasting. Dette fænomen undrer mig, da jeg ikke kan se de store fordele ifht. bevarelse af muskelmasse. Hvis nogle har nogle gode artikler ifht. dette (der er foretaget under korrekte forhold - dvs. et let kalorieunderskud, som angivet under cut, samt short term fasting på omkring 16 timer) må i gerne smide det.

Det jeg selv fandt var, at:
Intermittent fasting reducerer ikke muskelmassen under "normale" omstændigheder, hvilket også var min konklusion i forvejen (altså at korterevarig faste for "normale" personer ingen effekt har ifht. proteolysen):
http://ajcn.nutrition.org/content/90/5/1244.full#ref-13

Problemet er dog, at disse forhold ikke efterligner dem, der diskuteres her. Diæten i forsøget var "valgfri".
Dog beskrives der yderligere:
Furthermore, short-term fasting increases proteolysis (12, 13) and decreases protein synthesis (14). The fall in protein synthesis and the rise in proteolysis during short-term fasting occur through decreased activation of AKT and the downstream mammalian target of rapamycine (mTOR) (15). It is currently unknown whether IF affects protein metabolism via changes in activity of mTOR.

http://ajpendo.physiology.org/content/247/3/E323.short
Therefore, when isotope recycling is minimized with short periods of isotope infusion, leucine flux increases between 15 and 30 h of fasting. Because the only source of leucine in the postabsorptive periods is body protein, we conclude that the rate of whole-body proteolysis is increased in short-term fasting in humans.
Her bevæger vi os altså på grænsen. Forsøget nævner ikke noget om, hvorvidt energibalancen er neutral.

Konklusionen må være, at der under short term fasting i et energiunderskud muligvis kan være begyndende proteolyse, hvis man ikke holder sig "inden for grænserne" af glycogendepoternes kapacitet, hvilken må antages at være reduceret under en konstant negativ energibalance, som et cut forårsager.
Om det har en egentlig effekt på muskelmassen tvivler jeg på, så længe man ikke ryger op over de 13-14-15 timers faste.

En anden vigtig pointe er selvfølgelig diætens effekt - altså at de fleste herinde spiser væsentlig større mængder protein end almenbefolkningen, samt at træningen i sig selv inducerer muskelsyntese (men selvfølgelig også proteolyse som respons på træningen med efterfølgende superkompensation).
"In addition, in the fastedstate, muscle protein balance is less negative due to a stimulationof protein synthesis."
(taget fra første artikel i indlægget).
Hvor lang tids fasting der her omtales ved jeg ikke. Formentlig ikke mange timer, men nok nærmere kort inde i den postabsorptive tilstand.
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvis man kører IF systemet altså 16/8 er det så en stor del af det at man sørger for det bliver i 3 store måltider, eller er det vigtigste bare at man kun spiser inden for de 8 tider om det så er over mange små måltider inden for de 8 timer.

Ram dine macros indenfor 24 timer, så er der ikke så meget andet tis :)

Reputation point: 5

IF er ikke nogen diæt, det er en livsstil. Du spiser stadig det samme, bare på et andet tidspunkt.

Jo, man kan bruge det til at tabe sig ved, hvis man sætter sit indtag til 200-500kcal under... men det gør den ikke til en diæt. Ellers er "cutte" også en diæt.

Jeg bruger selv IF i hverdagene og spiser "normalt" i weekenden. Siden jeg flyttede hjemmefra for mange mange år siden, har jeg ikke spist morgenmad. Det påvirker mig ikke på nogen måde.

De sidste par år har jeg også arbejdet om natten, hvilket betød at jeg sov fra om morgenen/formiddagen til engang om eftermiddagen. Heller ikke her spiser jeg om morgen eller efter jeg står op. Jeg føler mig stadig fint tilpas og har rigeligt med overskud til at træne osv. Faktisk træner jeg om morgenen efter arbejde, får mig en protein-shake (med kreatin) og smutter i seng. Jeg har hele tiden haft en stabil progression i mine løft siden jeg startede, med undtagelse af et par uger efter jeg startede, hvor jeg begyndte på ny igen pga. dårlig form. God form betyder mere end progression.

Reputation point: 10

micker skrev:Hvis man kører IF systemet altså 16/8 er det så en stor del af det at man sørger for det bliver i 3 store måltider, eller er det vigtigste bare at man kun spiser inden for de 8 tider om det så er over mange små måltider inden for de 8 timer.

Du må spise i otte timer - that's it. Hvis du vil spise syv gange i de otte timer, gør du bare det.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)