Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1099
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1096

Følg bodybuilding.dk på

Back to basics

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Har prøvet at køre Back to basics fra bodylab, men synes det indeholder for få øvelser, vil det give mening at tilføje mere en øvelse mere til hver muskelgruppe?

Reputation point: 0

Træner her: Fitness World

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det program er lavet af folk der ved meget mere end dig, om styrketræning, jeg vil råde dig til at følge det som det er.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 200.00

dornerd skrev:Det program er lavet af folk der ved meget mere end dig, om styrketræning, jeg vil råde dig til at følge det som det er.

Enig.

Så længe du giver dig FULDT ud i HVERT sæt, så skal du nok være træt bag efter!

Husk nu, at lige så snart du kommer op og kan tage 4 x 8 med den givne vægt, skal du øge til du ikke længere kan nå 8 reps i alle sæt. Og lige så snart du så kan det igen, skal du stige!
Hvis du gør dét og kan sige det ikke er hårdt, så kan du i princippet godt tilføje et sæt mere på hver øvelse. Men ikke flere øvelser imo, så hellere et ekstra sæt på hver øvelse.
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Logbog: Vis logbog

Flyttet.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

dornerd skrev:Det program er lavet af folk der ved meget mere end dig, om styrketræning, jeg vil råde dig til at følge det som det er.

Der er lavet mange, meget forskellige, programmer gennem tiden, af folk der ved mere om styrketræning end topic-starter. Og mere end dig, og mig. Og os alle tre tilsammen.

Åh, nej.

Åh, åh.

Hvad gør vi nu.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Kostplan: Ingen kostplan

AMTC, hvad synes du selv om back to basics? Godt eller overvurderet?

Jeg har aldrig forstået ideen i et pas til bryst, skulder og triceps (knapt så store muskelgrupper) og et pas til ben og ryg (kroppens største på samme dag). Men jeg ved heller ikke særlig meget.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Jmt skrev:AMTC, hvad synes du selv om back to basics? Godt eller overvurderet?

Jeg har aldrig forstået ideen i et pas til bryst, skulder og triceps (knapt så store muskelgrupper) og et pas til ben og ryg (kroppens største på samme dag). Men jeg ved heller ikke særlig meget.

Har aldrig kørt det, kommer aldrig til at køre det. Kører jeg 2-split (som jeg gør lige pt), så er altid upper/lower-split. Benene kræver, iflg. min erfaring, deres egen dag - med mindre der køres fullbody. Og man kan nemmere orkestrere det, så variationen i øvelsesvalg og fokusgrupper bliver større.

Upper A

flat barbell bench/wide-grip pullups 4x6-12 ("/" indikere øvelser kørt i par)
BTN-barbell press/yates row 4x6-12
iso ss gunz 3x12

Lower A

squats 4x6-12
keystones 3x8-12
leg curls 3x8-12
random calves + vom

Upper B

incline bench/dumbbell rows 4x6-12
dips/pendlay rows 4x6-12
gun + delt iso ss 3x12

Lower B

dødløft 3x5-8
front squat 5x5
leg curls 3x8-10
random calves + vom

Uge:

man UA
tirs LA
ons UB
tors LB
fre UA
lør off
søn off

.. der kan så løbende byttes rundt på UA og UB, så det passer skematisk med frekvens. Overkroppen rammes her tre gange om ugen, underkroppen to gange. Synes man det sidste er i underkanten, kan der enten lægges en lower-dag mere ind om lørdagen, eller tweakes på volumen eller intensitet.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Personligt kan jeg ikke se hypet omkring Back to basics. Synes der er for lidt volume, især til armene.
Er dog personligt heller ikke meget for "fastlagte" programmer, idet hver enkelt krop er forskellig, og man har forskellige mål. F.eks. kan jeg ikke bare gå fra mine side laterals over i en skullcrusher, selv med 2-3 opvarmning. Deruodver kan jeg ikke få nok kg på til at det stimulere ordentligt. Derfor er det mest optimale for mig at preexhauste, so my elbows be all warm and moist, før jeg køre tungt i skullcrushers, hvis jeg overhovedet vælger at køre dem.

Det er da fair nok at alle skal have en basis grundlag for træning, for netop at finde sin egen personligt stil at gøre tingene på, og back to basics kan sagtens bruges her. Lass5999 mener dog at det ikke passer helt til ham, og spørger til tilføjelser til programmet, hvor i bare svare at der ikke er noget i vejen med det.

.....

Broseidon skrev:Personligt kan jeg ikke se hypet omkring Back to basics. Synes der er for lidt volume, især til armene.
Er dog personligt heller ikke meget for "fastlagte" programmer, idet hver enkelt krop er forskellig, og man har forskellige mål. F.eks. kan jeg ikke bare gå fra mine side laterals over i en skullcrusher, selv med 2-3 opvarmning. Deruodver kan jeg ikke få nok kg på til at det stimulere ordentligt. Derfor er det mest optimale for mig at preexhauste, so my elbows be all warm and moist, før jeg køre tungt i skullcrushers, hvis jeg overhovedet vælger at køre dem.

Det er da fair nok at alle skal have en basis grundlag for træning, for netop at finde sin egen personligt stil at gøre tingene på, og back to basics kan sagtens bruges her. Lass5999 mener dog at det ikke passer helt til ham, og spørger til tilføjelser til programmet, hvor i bare svare at der ikke er noget i vejen med det.

.....

Hvis en nybegynder først får lov til at ændre i et færdiglavet program, går det ofte meget galt. Derfor er det nemmere at sige, at det bare skal køres efter forskriften. Dog er jeg enig med dig i, at 4x6-8 ikke egner dig til isoøvelser, og samlet set giver for lidt volume. :)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Almond skrev:Hvis en nybegynder først får lov til at ændre i et færdiglavet program, går det ofte meget galt. Derfor er det nemmere at sige, at det bare skal køres efter forskriften. Dog er jeg enig med dig i, at 4x6-8 ikke egner dig til isoøvelser, og samlet set giver for lidt volume. :)

100% sandt!
Dog, prøver han i det mindste at optage råd fra folk, han mener vil kunne give ham et bedre svar end ham selv, nemlig folkene på bb.dk. Hvilket jo er fair nok, det er derfor jeg synes at svarene er ret dumme idet, de ikke forsøger at hjælpe ham med at tilføje, men såmen bare siger at det ikke trænger til tilføjelser. Når vi jo alle, kan se at programmet i sig selv kun er en skabelon og ikke fastsat i beton.

Jeg mener ikke at der mangler volume til armene i b2b. - b2b er velegnet til begyndere, hvor der i det stadie egentlig ikke er grund til at have iso øvelser med, og ihvertfald ikke mere end 1 øvelse hver til biceps/triceps :)
Dengang jeg kørte b2b, så droppede jeg endda iso øvelserne til armene og jeg endte fra 35 cm arme, til 39-40 cm arme i den periode jeg kørte programmet :)
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: København

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 300.00

Active skrev:Jeg mener ikke at der mangler volume til armene i b2b. - b2b er velegnet til begyndere, hvor der i det stadie egentlig ikke er grund til at have iso øvelser med, og ihvertfald ikke mere end 1 øvelse hver til biceps/triceps :)
Dengang jeg kørte b2b, så droppede jeg endda iso øvelserne til armene og jeg endte fra 35 cm arme, til 39-40 cm arme i den periode jeg kørte programmet :)

Nu er det så også dig Active... :twisted: :lol:
Brugeravatar

Styrkeliste

Active, du kan ikke bruge dig selv som validt eksempel, da din mor tydeligvis krudtede den under graviditeten.

<3
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Active skrev:Jeg mener ikke at der mangler volume til armene i b2b. - b2b er velegnet til begyndere, hvor der i det stadie egentlig ikke er grund til at have iso øvelser med, og ihvertfald ikke mere end 1 øvelse hver til biceps/triceps :)

Kørte 9 sæt arme oven i alt mit andet i mit 2 split. Gik fra 29-30cm arme til 40, fra sommerferien til jul. I den periode droppede jeg også armene pga. strækmærker hele vejen op af min biceps/triceps, som jeg ikke undgik alligevel, så jeg begyndte igen.
Prøv at tænk hvor meget større dine kunne have blevet, hvis du havde kørt noget volume oven i.

Broseidon skrev:

Kørte 9 sæt arme oven i alt mit andet i mit 2 split. Gik fra 29-30cm arme til 40, fra sommerferien til jul. I den periode droppede jeg også armene pga. strækmærker hele vejen op af min biceps/triceps, som jeg ikke undgik alligevel, så jeg begyndte igen.
Prøv at tænk hvor meget større dine kunne have blevet, hvis du havde kørt noget volume oven i.

Genetics :roll:
Brugeravatar

Styrkeliste

Broseidon skrev:

Kroppen restitueringskapacitet er begrænset hvilket betyder, at når man når et vist punkt vil alt man tilføjer være et trade-off. Med Actives resultater, der endda er opnået på ganske kort tid, vil jeg påstå at han har prioriteret temmeligt fornuftigt. Ellers flot logik.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

peter n skrev:
Broseidon skrev:

Kroppen restitueringskapacitet er begrænset hvilket betyder, at når man når et vist punkt vil alt man tilføjer være et trade-off. Med Actives resultater, der endda er opnået på ganske kort tid, vil jeg påstå at han har prioriteret temmeligt fornuftigt. Ellers flot logik.

Derudover tror jeg også at en af hemmelighederne bag Actices succes er, at han kan restituere sig fra ret meget/hård træning. Han har igennem længere tid kørt 2-split 6 dage om ugen med ret høj workload, og så vidt jeg kan se har han ikke haft de store symptomer på overreach.
Brugeravatar

Styrkeliste

Almond skrev:

Nu er det så også dig Active... :twisted: :lol:

Jmt skrev:Active, du kan ikke bruge dig selv som validt eksempel, da din mor tydeligvis krudtede den under graviditeten.
<3

Don't throw that card :(

Broseidon skrev:Kørte 9 sæt arme oven i alt mit andet i mit 2 split. Gik fra 29-30cm arme til 40, fra sommerferien til jul. I den periode droppede jeg også armene pga. strækmærker hele vejen op af min biceps/triceps, som jeg ikke undgik alligevel, så jeg begyndte igen.

Tror næppe det ville have gjort nogen forskel, jeg har bare ligesom mange andre responderet rigtig godt på gode basisøvelser, hvor armene er involveret. Det er dog mere for mit vedkommende hvis man vil over 40+, så kræver det nogle curls og tricep extensions :wink:

peter n skrev:Kroppen restitueringskapacitet er begrænset hvilket betyder, at når man når et vist punkt vil alt man tilføjer være et trade-off. Med Actives resultater, der endda er opnået på ganske kort tid, vil jeg påstå at han har prioriteret temmeligt fornuftigt. Ellers flot logik.

+1

Almond skrev:Derudover tror jeg også at en af hemmelighederne bag Actices succes er, at han kan restituere sig fra ret meget/hård træning. Han har igennem længere tid kørt 2-split 6 dage om ugen med ret høj workload, og så vidt jeg kan se har han ikke haft de store symptomer på overreach.

+1 :)
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: København

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 300.00