Here we go again. Jeg tror jeg vil prøve at være saglig i dette topic, idet Bigboi ligger fornuftigt ud. For at vide om du som trænet person har brug for at supplere med BCAA, skal du vide hvad det er, og hvordan du får det. BCAA er aminosyrer som du får igennem kost og whey. Hvis du ved det, OG du ved at måltidstiming er irrelevant ift. krops komposition, hvorfor så BCAA før/under/efter træning?
Lad os tage udgangspunkt i Bigboi's vel skrevne og letforståelige artikel, så vend jer til at gå direkte til hans kilder. Han har 3 studier. Det ene dårligere end det andet(inkl. LN's rotte studie) - desværre.
Hvad er så et godt studie ang. BCAA og hvorfor er der ikke nogen?
Metodik:
Min. 6, gerne min.
10 mænd der har trænet i længere tid.
Diæt
skal være kontrollet ned til mindste detalje, og selvrapportering er fuldstændig ubrugeligt.
Diæten
skal indeholde nok protein igennem kosten, således man igennem denne opnår nok BCAA. (Største problem).
Også de sædvanlige krav med længe, placebo grupper osv.
Det er kosttilskuds industrien der skal give penge, således sådan et studie kan blive til virkelighed.
Spørgsmålet
skal lyde: Hvis du får nok protein igennem kosten er der så en effekt ved at supplere med BCAA derudover.
Hvis jeg skal opsætte et scenarie, hvor det kunne være en fordel at supplere med BCAA, så ville det være i et yderst sjældent tilfælde alla: Du er på diæt - på et meget lav kcal indtag, fordi du er meget lean. Du er nok pige. Du har sub 1500 kcal at gøre godt med. Du vil gerne have så mange kulhydrater som muligt i din diæt for at give den max gas til træning, så derfor laver du en bevidst ned prioritering af protein, og supplerer med BCAA. <- Groft og ikke gennemtænkt eksempel.
Der er altså også studier der viser at BCAA ikke virker bedre end almindelig Whey, jeg skal se om jeg kan finde den.
Er ret sikker på at jeg har postede det, men har ikke min database mere.
EDIT:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22451437 - Var det dette Bone-14? Supplementation of a suboptimal protein dose with leucine or essential amino acids: effects on myofibrillar protein synthesis at rest and following resistance exercise in men.