Pudsigt skrev:Tak for svarene!
Det program, synes jeg ser rigtig lovende ud. Kan jeg erstatte én af øvelserne med dødløft- I såfald hvilken?
Og hvordan med progression? Nu skal jeg først og fremmest finde min styrke i de forskellige øvelser, hvilket jeg begynder på i morgen med "upper"- delen af splittet. En enkel måde til at få inkorporeret noget progression er klart at foretrække, da jeg stadig er uerfaren.
I så fald din comment var henvendt til mig kan du smide dødløft med 3 x 6 ind før glute bridges.
Lad os sige du kører progression i bænkpres, military press, squat, dødløft og glutes bridges - resten kan du køre på dagsformen, dvs. ved eksempelvis seated rows med 4 x 8 kan du køre med en vægt der svarer til din 8RM. Stig når du føler for det; ryggen har godt af at få tæsk.
Angående din progression i de førnævnte 5 øvelser:
Start forholdsvis let med en vægt du VED du kan få de foreskrevne reps med (hvis du eksempelvis har et 6RM i bænk på 40, så start på 25-30 stykker) og stig så 2,5 kg per gang indtil til du rammer et punkt hvor du misser en af sættene. Det kunne evt. være efter 2 uger hvor du er gået fra 30 kg til 45 kg hvor du på de 45 kg får 6, 5, 4 gentagelser i hhv. 1, 2, og 3 sæt - således resetter du til en lettere vægt (evt. ved blot at trække 10 kg fra) og kører op igen på samme måde. Samme princip gør sig gældende ved squat (5 x 5), hvor du resetter hvis du ved en træning eksempelvis får hhv. 5, 5, 5, 4 og 3 reps. Lad være med at tænke at du SKAL have de 5 x 5, hvis der ikke er til det, så er det bedre at du resetter - du når hurtigt derop igen.
Husk i øvrigt at udnytte de lette sæt i starten af dit reset til at få nogle gode, sikre kvalitetsgentagelser ind. Spørg endelig, hvis du er i tvivl.