Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 872
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 870

Følg bodybuilding.dk på

Bodyfitness - Fuldstændig nybegynder.

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Først og fremmest vil jeg lige nævne, jeg er en pige på 17 år, 169 cm. høj, 68 kg. Jeg er helt ny indenfor styrketræning, og kunne godt tænke mig at få nogle råd til min træning og generelt ting der er gode at vide omkring bodyfitness/styrketrænig.

Jeg har ikke haft trænet seriøst før, men over de sidste par måneder er jeg begyndt at få interesse for bodyfitness og bodybuilding. Jeg har ingen intentioner om at blive kæmpe stor, men jeg kunne godt tænke mig at blive slankere, få bygget noget muskelmasse på, og egentlig finde ud af hvor trænet min krop kan blive.

Jeg har cirka trænet i en tre måneders tid.
I starten trænede jeg hele kroppen, men efter jeg fik flere øvelser på, har jeg nu valgt at dele det op i et to-split program, hvor jeg så træner fire gange om ugen.

Mandag træner jeg ben, ryg og biceps. Jeg har 5 benøvelser, 4 rygøvelser og 2 bicepsøvelser.
Tirsdag træner jeg skulder, bryst, mave og triceps. Der har jeg 1 skulderøvelse, 2 brystøvelser, 1 tricepsøvelse og 2 maveøvelser.
Det gentager sig så tirsdag og fredag. Under alle træninger starter jeg med at varme op på en crosstrainer i 30 minutter og slutter af med 10-15 minutter. For at få skudt mit vægttab lidt mere igang, har jeg også planer om at begynde at løbe et par gange om ugen, nu her hvor sneen begynder at smelte.

Mit spørgsmål er om det jeg laver er nok? Om jeg skal lave flere øvelser, træne flere dage om ugen, eller i det hele taget gøre noget andet for at forbedre min træning/mit vægttab. Ærlig talt føler jeg nemlig selv, det er begyndt at stå lidt stille med styrketræningen, efter jeg begyndte at lave to-split program, men jeg er jo så også næsten kun lige startet på det, og jeg har ikke rigtig fået fundet mig en god rytme endnu. Jeg ved heller ikke, om proteinpulver er noget jeg skal prøve mig ud i? Jeg har overvejet det, i så fald hvad ville være godt som nybegynder?

Håber i kan komme med nogle gode råd, for jeg kan helt klart bruge dem. :)
På forhånd tak.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis jeg forstår det rigtig er det jo ikke et vægttab du direkte er ude efter men derimod en forøgelse af din nuværende muskel masse. altså dermed en strammere krop.? Er det forstået rigtig. For det lader ikke til at du er tyk eller din fedt % er er for høj

Det skal lige siges et vægttab og en muskelforøgelse i en og samme periode er meget svært hvis ikke umuligt at opnå. Brug da lige sitet her til at læse artikler omkring styrketræning og kost.

Nu ved jeg ikke hvilke øvelser og hvor mange sæt du tager, men antallet og fordelingen af øvelser lyder fornuftigt. Når du skriver du ikke vil blive alt for stor, så bare rolig det sker ikke natten over, og du må for alt i verden ikke blive/være vægtforskrækket. Hvis du tager en øvelse med alt for lav vægt får du kun det minimale ud af det. Tag ved de vægte :)!!
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 120.00

Som Krummesen hinter til: Først og fremmest er det vigtigt at finde et mål og så stil efter det; at mindske ens fedtprocent samtidigt med man gerne vil stige i muskelmasse er meget svært.

Hvis du vil tage muskelmasse på: Kalorieoverskud. Her vil du så også få noget mere fedt på kroppen.
Hvis du vil mindske din fedtprocent: Kalorieunderskud. Det kan du klare groft sagt ad to veje; 1: Ved at spise mindre kcal, eller 2: ved at motionere mere.

Din kost er alfa omega for ligegyldig, hvilket af målene du vælger at sigte efter. Sitet her har en række gode artikler om emnet.

Go' vind på rejsen :wink:
Billede
Brugeravatar

Reputation point: 30

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 181.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Krummesen skrev:Det skal lige siges et vægttab og en muskelforøgelse i en og samme periode er meget svært hvis ikke umuligt at opnå. Brug da lige sitet her til at læse artikler omkring styrketræning og kost.

For en nybegynder er det langt fra svært.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Geografisk sted: FYN

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 230.00

Krummesen skrev:Det skal lige siges et vægttab og en muskelforøgelse i en og samme periode er meget svært hvis ikke umuligt at opnå. Brug da lige sitet her til at læse artikler omkring styrketræning og kost.

Da jeg startede vejede jeg 69, så indtil videre har jeg egentlig kun tabt et kilo, men jeg kan da se på min krop, at den har ændret sig. Min biceps har for eksempel ændret sig markant (: Jeg har læst et par artikler, men jeg bliver da ved med at kigge rundt.

Falk15 skrev:Nu ved jeg ikke hvilke øvelser og hvor mange sæt du tager, men antallet og fordelingen af øvelser lyder fornuftigt. Når du skriver du ikke vil blive alt for stor, så bare rolig det sker ikke natten over, og du må for alt i verden ikke blive/være vægtforskrækket. Hvis du tager en øvelse med alt for lav vægt får du kun det minimale ud af det. Tag ved de vægte :)!!

Jeg laver 4 sæt af 10 rep ved hver øvelse. Ville gerne have skrevet navnene på øvelserne, men jeg må ærlig indrømme, jeg ikke har helt styr på dem endnu. Jeg prøver også så vidt muligt at løfte så meget, jeg overhovedet kan. Det kan måske også godt være, jeg har været lidt for utålmodig med det nye program, og ikke har givet det tid nok..

Jeg tænker bare på om det er for lidt de steder, hvor jeg kun har en øvelse, som ved skulder og triceps? Eller om jeg skal lave to der eller sådan?

Mit mål er at blive ret markeret, så jeg ret seriøs omkring det. :)

Kreatin! :D
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

SKE skrev:
Falk15 skrev:Nu ved jeg ikke hvilke øvelser og hvor mange sæt du tager, men antallet og fordelingen af øvelser lyder fornuftigt. Når du skriver du ikke vil blive alt for stor, så bare rolig det sker ikke natten over, og du må for alt i verden ikke blive/være vægtforskrækket. Hvis du tager en øvelse med alt for lav vægt får du kun det minimale ud af det. Tag ved de vægte :)!!

Jeg laver 4 sæt af 10 rep ved hver øvelse. Ville gerne have skrevet navnene på øvelserne, men jeg må ærlig indrømme, jeg ikke har helt styr på dem endnu. Jeg prøver også så vidt muligt at løfte så meget, jeg overhovedet kan. Det kan måske også godt være, jeg har været lidt for utålmodig med det nye program, og ikke har givet det tid nok..

Jeg tænker bare på om det er for lidt de steder, hvor jeg kun har en øvelse, som ved skulder og triceps? Eller om jeg skal lave to der eller sådan?

Mit mål er at blive ret markeret, så jeg ret seriøs omkring det. :)

Hvad er navnet på dit program, eller er det noget du selv eller en instruktør har strikket sammen?
Du skal tænke på at triceps også bliver ramt sekundært ved det fleste brystøvelser, men hvis du ikke føler "pumpet" i musklen kan du altid tilføje en øvelse (bare ikke overdriv) :-).

Hold ved træningen og hav tålmodighed så skal du nok se resultater :-) Nogle tip kan være at tage billeder af dig selv og efter et givent interval tage efter billeder - så du kan se din forhåbentlige fremgang. Du kan også finde rolle modeller efter hvordan du ønsker at se ud, personligt har jeg et billede af Scott Cooper over min seng, som jeg vågner op til hver morgen. :-)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 120.00

Rimelig ærgerligt en god del af indlæggene er væk.. :(

Umiddelbart skal du da ikke smide mange kg hvis du vejer 68 kg?

Kunne være virkelig fedt hvis du kunne få skrevet øvelserne ned - og det kunne måske være en ide at lave en progressionscyklus når du begynder at stagnerer med vægten.
Det kan være du har svaret på det, men desværre er et par indlæg jo røget - hvor har du programmet fra?

Og om hvorvidt det er nok for at tabe sig, så afhænger det jo af hvor meget du spiser ved siden af.
Er det nok til at vokse? Umiddelbart ja, men igen afhænger det af hvad du spiser.

Reputation point: 15

Maskinen skrev:Umiddelbart skal du da ikke smide mange kg hvis du vejer 68 kg?

Kunne være virkelig fedt hvis du kunne få skrevet øvelserne ned - og det kunne måske være en ide at lave en progressionscyklus når du begynder at stagnerer med vægten.
Det kan være du har svaret på det, men desværre er et par indlæg jo røget - hvor har du programmet fra?

Og om hvorvidt det er nok for at tabe sig, så afhænger det jo af hvor meget du spiser ved siden af.
Er det nok til at vokse? Umiddelbart ja, men igen afhænger det af hvad du spiser.

Det er det her jeg følger artikler/vaegttab/Vaegttabforkvinder.php
Bortset fra jeg ikke spiser olie på salater, og så spiser jeg havregryn til morgenmad.
Som jeg har skrevet overvejer jeg at bruge proteinpulver, men jeg ved ikke, hvad jeg skal bruge.
Har læst soja proteinpulver skulle være godt for at sætte forbrændingen igang.

Jeg kan godt prøve at se, om jeg kan få skrevet øvelserne op, men jeg kan ikke så mange af navnene på dem endnu.
Jeg følger ikke noget program, men er bledet rådet til at prøve et program herinde fra. Skal ned i mit fitness center i morgen og få lavet et nyt trænings program med en træningsvejleder, så må jeg jo se, hvordan det går. :)

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster