Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1591
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1588

Følg bodybuilding.dk på

Bulk eller ej?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej alle

Lidt om mig:

Kvinde
20 år
163 cm
61 kg
Har trænet i 2 år, dog seriøst i 1½ år

Jeg har tabt ca. 7 kg siden sidste år og er gået fra en fedtprocent på 31% til nu 27%. Jeg var kun på "kur" de første 3-4 måneder, og derefter har jeg bare prøvet at spise nogen lunde sundt med masser af protein og komplekse kulhydrater, og jeg har så hver måned tabt mig lidt (½-1 kg) Desværre har jeg også tabt 1½ kg muskelmasse på det her år. Jeg bliver vejet i mit fitnesscenter, hvor jeg får målt fedt, muskel, kropsalder, bmr osv osv. Ved godt i ikke stoler helt på de vægte, men det er det bedste jeg kan få.

Jeg er ret glad for min krop, vil dog gerne have mere muskelmasse og blive mere markeret, men efter at have læst en del her på siden, har jeg fudnet ud af, at man ikke kan gå ned i fedt og tage bøf på på samme tid. Altså jeg vil gerne gå ned i fedt og få mere muskelmasse. Jeg tænker selv at jeg skal have et lille kalorieoverskud, så jeg tager på i masse, men ikke fedt. Ved også at jo mere masse man har, jo mere fedt forbrænder man.

MEN hvad synes i? Skal jeg bulke, cutte eller noget helt andet?

IMAG0161.jpg
IMAG0161.jpg (57.02 KiB) Vist 594 gange
IMAG0163.jpg
IMAG0163.jpg (59.13 KiB) Vist 588 gange
IMAG0172.jpg
Sidst rettet af bahar 15. feb 2012, 19:46, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: DGI Huset i Vejle
AK Odin

Styrkeliste
- Bænkpres: 55.00
- Squat: 112.50
- Dødløft: 120.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Syntes helt klart du skal tage at cutte, at begynde at bulke nu ville være dumt. I stedet for at tænk så meget over at tage masse på, så kig dig i spejlet, er du tilfreds lige nu ?

Hvis jeg havde din fedt procent ville jeg ihvertfald foretrække at tabe mig en del mere samtidig med du træner :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 300.00
- Squat: 300.00
- Dødløft: 300.00

simonzo skrev:Syntes helt klart du skal tage at cutte, at begynde at bulke nu ville være dumt. I stedet for at tænk så meget over at tage masse på, så kig dig i spejlet, er du tilfreds lige nu ?

Hvis jeg havde din fedt procent ville jeg ihvertfald foretrække at tabe mig en del mere samtidig med du træner :)

Husk at kvinder fra naturens hånd har en noget højere fedtprocent end mænd.. Men vil dog også sige at det ikke ville gøre noget at få den lidt ned..

Reputation point: 65

Logbog: Ingen logbog

simonzo skrev:Syntes helt klart du skal tage at cutte, at begynde at bulke nu ville være dumt. I stedet for at tænk så meget over at tage masse på, så kig dig i spejlet, er du tilfreds lige nu ?

Nu er du også en fyr ;)
Jamen som jeg skriver, så vil jeg gerne begge dele, men ved bare ikke hvad jeg skal starte med. Tak for svar.
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

Af hvad jeg kan forstå - så er dit mål at blive mere markeret?

Så vil jeg foreslå at du går igang med at cutte. Men hvis du ikke vil miste for meget muskelmasse, så lad være med at komme i overdrevet kalorieunderskud.
Når du så har nået den markering du ønsker, så kan du så begynde at bulke igen.
Keep moving forward!
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: København

Mufaza skrev:Af hvad jeg kan forstå - så er dit mål at blive mere markeret?

Så vil jeg foreslå at du går igang med at cutte. Men hvis du ikke vil miste for meget muskelmasse, så lad være med at komme i overdrevet kalorieunderskud.
Når du så har nået den markering du ønsker, så kan du så begynde at bulke igen.

Du har forstået rigtigt!

Mit fedt sidder heldigvis de rigtige steder, så er godt tilfreds, men for at blive mere markeret ved jeg, at jeg lige skal skrælle noget af fedtet af.

Tror jeg begynder med et lille kalorieunderskud, men er bare bange for at miste bøf.. Skal jeg bare stoppes med proteiner for at det ikke sker? Jeg ligger på ca. 120 gram protein om dagen. Vejer ikke min mad, spiser bare som jeg synes er bedst.
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

bahar skrev:Mit fedt sidder heldigvis de rigtige steder, så er godt tilfreds, men for at blive mere markeret ved jeg, at jeg lige skal skrælle noget af fedtet af.

Tror jeg begynder med et lille kalorieunderskud, men er bare bange for at miste bøf.. Skal jeg bare stoppes med proteiner for at det ikke sker? Jeg ligger på ca. 120 gram protein om dagen. Vejer ikke min mad, spiser bare som jeg synes er bedst.

Uanset hvad du gør og spiser, vil du miste muskelmasse sammen med fedtet under vægttab.
Og uanset hvad du gør og spiser, vil du tage fedt på sammen med muskelmassen under vægtøgning.

Tabet af muskel begrænses så meget som muligt ved intelligent planlægning af vægttabet. Træn hårdt og ofte, hold proteinindtaget højt, og sørg for ikke at ligge i meget stort energiunderskud i perioder.
"i skal spise ornligt"
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Fitness World Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 121.00
- Dødløft: 175.00

Du kunne eventuelt lægge et billede ind..
Alt efter hvad dit mål er, skal du jo også passe på ikke at skrælle for meget af, da det kan gå ud over dine feminine træk. Hvis det er raw BB, så er det jo fint nok. Er det mere noget fitness/bikini du stiler imod, så kan du kun køre ned til hvor det begynder at tære af dine bryster og røv. Du skal jo gerne stadig have et lidt blødt, men markeret look.
Hvis du er meget seriøs efter dit mål, så kan det jo ende med at du må tælle kalorier, og ikke bare spise "som du synes er bedst".
Og det er korrekt at et højt proteinindtag vil mindske muskeltabet under cut, men du kan nok ikke helt undgå det.
Om der skal et cut eller bulk til i din nuværende situation ved jeg ikke. Det må dit spejl fortælle dig :)
Brugeravatar

Reputation point: 25

Geografisk sted: 7500

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 230.00

Hvis du mener, at du har for meget fedt, så cut. Er du tilgengæld "tilpas" med mængden af fedt, så bulk lidt længere..
Brugeravatar

mesomorf skrev:
bahar skrev:Mit fedt sidder heldigvis de rigtige steder, så er godt tilfreds, men for at blive mere markeret ved jeg, at jeg lige skal skrælle noget af fedtet af.

Uanset hvad du gør og spiser, vil du miste muskelmasse sammen med fedtet under vægttab.
Og uanset hvad du gør og spiser, vil du tage fedt på sammen med muskelmassen under vægtøgning.

Tabet af muskel begrænses så meget som muligt ved intelligent planlægning af vægttabet. Træn hårdt og ofte, hold proteinindtaget højt, og sørg for ikke at ligge i meget stort energiunderskud i perioder.

Will do :)
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

MakeMeMonster skrev:Du kunne eventuelt lægge et billede ind..
Alt efter hvad dit mål er, skal du jo også passe på ikke at skrælle for meget af, da det kan gå ud over dine feminine træk. Hvis det er raw BB, så er det jo fint nok. Er det mere noget fitness/bikini du stiler imod, så kan du kun køre ned til hvor det begynder at tære af dine bryster og røv. Du skal jo gerne stadig have et lidt blødt, men markeret look.
Hvis du er meget seriøs efter dit mål, så kan det jo ende med at du må tælle kalorier, og ikke bare spise "som du synes er bedst".
Og det er korrekt at et højt proteinindtag vil mindske muskeltabet under cut, men du kan nok ikke helt undgå det.
Om der skal et cut eller bulk til i din nuværende situation ved jeg ikke. Det må dit spejl fortælle dig :)

Tror jeg starter med lidt cut..

Har det ikke så godt med at tælle kalorier og veje mad. Gjorde det engang, og det stressede mig rigtig meget, tænkte ikke på andet. Det var ligesom en slags psykisk spiseforstyrrelse. Men synes selv jeg har en god viden om kost, og spiser nogenlunde sundt og varieret.

Bliver spændende at se hvad der gemmer sig inden under :)
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

Nu med billeder! Måske det hjælper lidt mere :)
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

OP
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

Umiddelbart synes jeg godt du kan bulke noget mere. Men igen, det kommer an på hvordan du selv har det. Når dit mål til dels er mere markerede muskler, så er du nok nødt til at få fedtprocenten lidt ned. Var det mig, så havde jeg bulket videre - Men jeg er også rimelig ligeglad med min fedtprocent.

Kig i spejlet og overvej med dig selv - Vil du være villig til at bulke et par måneder mere og stige lidt mere i fedtprocent, for derefter at cutte ned til sommer? Hvis dit mål f.eks. er at være bikini-klar til juni? Du ved måske også cirka selv hvor meget tid du skal bruge på at tabe x antal kilo.

Ang. det med kosten: Hvis du ikke gider lave detaljerede kostplaner og veje hvert måltid, så synes jeg bare du skal klø på som du plejer og holde ekstra skarpt øje med vægten. På den måde finder du nemt ud af om du spiser for meget eller for lidt. Det er korrekt at det er smart at holde skarpt øje med sin kost, men hvis du i forvejen fint kan administrere at spise korrekt og jævnt gennem hele ugen, så er der ingen grund til at tælle kalorier. Sørg for at holde din styrketræning ved lige mens du cutter!

Geografisk sted: Århus

MichaelMH skrev:Umiddelbart synes jeg godt du kan bulke noget mere. Men igen, det kommer an på hvordan du selv har det. Når dit mål til dels er mere markerede muskler, så er du nok nødt til at få fedtprocenten lidt ned. Var det mig, så havde jeg bulket videre - Men jeg er også rimelig ligeglad med min fedtprocent.

Kig i spejlet og overvej med dig selv - Vil du være villig til at bulke et par måneder mere og stige lidt mere i fedtprocent, for derefter at cutte ned til sommer? Hvis dit mål f.eks. er at være bikini-klar til juni? Du ved måske også cirka selv hvor meget tid du skal bruge på at tabe x antal kilo.

Ang. det med kosten: Hvis du ikke gider lave detaljerede kostplaner og veje hvert måltid, så synes jeg bare du skal klø på som du plejer og holde ekstra skarpt øje med vægten. På den måde finder du nemt ud af om du spiser for meget eller for lidt. Det er korrekt at det er smart at holde skarpt øje med sin kost, men hvis du i forvejen fint kan administrere at spise korrekt og jævnt gennem hele ugen, så er der ingen grund til at tælle kalorier. Sørg for at holde din styrketræning ved lige mens du cutter!

Tak for svar :)

Men har egentlig ikke tænkt over, hvor længe ad gangen bulker eller cutter man? Så længe man har lyst?
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

Det er der som ikke nogen regler om - Det er op til dig selv :)

Geografisk sted: Århus

man begyndet at bulke ved september når man ikke skal gå topløs mere og starter med at gutte 3-4-5 måneder før sommer perioden så man kan blive flot :D Det kommer helt an på hvor hurtig man er til at smide de overflødige kilo

Jeg ville cutte ned til ~55 kg og se hvordan det så ud derfra. Det lyder ikke af meget men du er heller ikke særligt høj. Den fedtprocent du får målt i fitnesscenteret er derudover hamrende upræcis hvis der er en avanceret badevægt. Sidst jeg prøvede sådan en (Læs: I går), ramte den ~5 % ved siden af.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: København

Anker skrev:Jeg ville cutte ned til ~55 kg og se hvordan det så ud derfra. Det lyder ikke af meget men du er heller ikke særligt høj. Den fedtprocent du får målt i fitnesscenteret er derudover hamrende upræcis hvis der er en avanceret badevægt. Sidst jeg prøvede sådan en (Læs: I går), ramte den ~5 % ved siden af.

Gad godt vide hvad min fedt% egentlig er :? Tror du den er højere eller lavere?
Brugeravatar

AK Odin

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud