Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1009
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1006

Følg bodybuilding.dk på

Cable row korrekt form?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

hej bb :).

jeg har lige tilføjet en ryg øvelse til min workout og det er cable rows. Jeg har studeret mange youtube videoer og mange af dem laver noget forskelligt. som eksempler er der disse to:

1. her læner han sig frem og trækker skulderne frem mens han holder brystet højt. dette giver en god strækning i hans lats. Han bruger intet sving overhovedet som man self ikke skal gøre.
http://www.youtube.com/watch?v=jzf_IMgQ1Zc

2. her beholder han samme position hele tiden og beholder skulderne tilbage. det ser mere behageligt ud for hans ryg men synes ikke dens range of motion er så stor hvis han ikke gør som i den første video.
http://www.youtube.com/watch?v=GZbfZ033f74

jeg har derfor første gang jeg kørte den brugt metode 1. hvor jeg trak i den og så holdt jeg den i 1 sekund for at squeeze lidt ligesom han gør i film 2. men her 2 dage efter er jeg blevet virkelig øm i midten af min ryg. jeg har jo trænet ryg i et stykke tid og jeg kan ikke rigtig mærke om det er doms eller ej. Men kan i fortælle mig hvilken teknik der er mest rigtig at bruge? (kan også bare være at jeg har sovet forkert)
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Sidst rettet af SebSkovlund 29. jul 2012, 13:36, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 15

Brugeravatar

Styrkeliste

Reputation point: 15

ok.. så jeg skal gøre ligesom i video 2?.

med disse rygøvelser:

dødløft
BOR (trække til hoften med albuerne ind til kroppen og ikke til brystet)
pull ups (wide grip)
cable rows

hvilket håndtag synes du så jeg skal bruge i cable rows?
Brugeravatar

Styrkeliste

Der er bestemt intet galt i at strække sig ind i den som du beskriver i video 1. Det giver klart mest stræk i lats, som vel er det der er målet?
Life is what YOU make IT
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Højbjerg

Træner her: Fitness World Viby

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 150.00

Kostplan: Ingen kostplan

aaarh.. jeg tror ikke det er cable rows alligevel..

i går var nemlig min første træning med tunge wood chops.. er ret sikker på det er derfor nu! :P
Brugeravatar

Styrkeliste

Har jeg misforstået noget, eller er det primære mål med horisontale træk, ikke at ramme øvre ryg, istedet for lats?
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:Har jeg misforstået noget, eller er det primære mål med horisontale træk, ikke at ramme øvre ryg, istedet for lats?

Nope, kodeordet er grebsvidde. Et træk med bredt greb (uanset om det er horisontalt eller vertikalt) rammer hovedsalig i øvre ryg - rear delts, rhomboideus, trapz I og II samt teres-grupperne. Et smalt træk, vertikalt eller horisontalt, straffer hovedsalig lats.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Et andet alternativ kunne også være standing cable rows. Den øvelse er jeg blevet rigtig glad for, og den straffer heller ikke lænden på samme måde, som jeg synes siddende cable rows gør.

Reputation point: 10

A Menace To Chicken skrev:Nope, kodeordet er grebsvidde. Et træk med bredt greb (uanset om det er horisontalt eller vertikalt) rammer hovedsalig i øvre ryg - rear delts, rhomboideus, trapz I og II samt teres-grupperne. Et smalt træk, vertikalt eller horisontalt, straffer hovedsalig lats.

Så bare lige for at forstå det rigtigt, mangler man en øvelse til øvre ryg, så er cable row med bredt greb en god øvelse.
Brugeravatar

Træner her: Sportshøjskolen

Logbog: Ingen logbog

jensagv skrev:
A Menace To Chicken skrev:Nope, kodeordet er grebsvidde. Et træk med bredt greb (uanset om det er horisontalt eller vertikalt) rammer hovedsalig i øvre ryg - rear delts, rhomboideus, trapz I og II samt teres-grupperne. Et smalt træk, vertikalt eller horisontalt, straffer hovedsalig lats.

Så bare lige for at forstå det rigtigt, mangler man en øvelse til øvre ryg, så er cable row med bredt greb en god øvelse.

Seated wide-grip cable row, squeeze i toppen og streng form - rammer smukt i øvre ryg, en meget Yatesian eksercits. Et godt alternativ er wide-grip pulldown-rows, med shovel-grip, og en lille smule cheat i den koncentriske fase og langsom excentrisk fase. Meadow rows straffer også øvre ryg godt (her kan lidt cheat være et plus), ligesom dumbbell rows elbows-out med streng form og hold i toppen.

Og.. ej at forglemme, en all time classic der bør findes i ethvert program med respekt for sig selv:

wide-grip pullups.
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:Så bare lige for at forstå det rigtigt, mangler man en øvelse til øvre ryg, så er cable row med bredt greb en god øvelse.

Seated wide-grip cable row, squeeze i toppen og streng form - rammer smukt i øvre ryg, en meget Yatesian eksercits. Et godt alternativ er wide-grip pulldown-rows, med shovel-grip, og en lille smule cheat i den koncentriske fase og langsom excentrisk fase. Meadow rows straffer også øvre ryg godt (her kan lidt cheat være et plus), ligesom dumbbell rows elbows-out med streng form og hold i toppen.

Og.. ej at forglemme, en all time classic der bør findes i ethvert program med respekt for sig selv:

wide-grip pullups.

Tak. Skulle bare lige forstå det rigtig. Jeg træner nemlig en i styrkeløfterklub og der er der ikke så mange muligheder for at træne øvre ryg, da min lænd ikke er glad for bent- over rows. Men da vi har en cable-row vil jeg fremover træne i den med bredt greb. :)

P.s.: Hvad er "shovel grip", jeg ved godt hvad en skovl er ;) men hvordan holder man i shovel grip.
Brugeravatar

Som du ville holde på en skovl :)

Billede
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:Som du ville holde på en skovl :)

Ok. :)
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:
toto_G4M3R skrev:Har jeg misforstået noget, eller er det primære mål med horisontale træk, ikke at ramme øvre ryg, istedet for lats?

Nope, kodeordet er grebsvidde. Et træk med bredt greb (uanset om det er horisontalt eller vertikalt) rammer hovedsalig i øvre ryg - rear delts, rhomboideus, trapz I og II samt teres-grupperne. Et smalt træk, vertikalt eller horisontalt, straffer hovedsalig lats.

okay. På mig rammer vertilale træk bare altid lats, teres major, og bagskulder. :)
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:
A Menace To Chicken skrev:

okay. På mig rammer vertilale træk bare altid lats, teres major, og bagskulder. :)

prøv at køre enten seated wide-grip cable rows (træk stangen til maven) eller wide shovel-grip pulldown-rows (stangen til brystet), med superstreng form - 2 sek. hold i top-contraction , og 3 sek. excentrisk fase. Så burde du rammer alle upper-back grupperne. Tjek også meadow's row ud.
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster