Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1870
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1866

Følg bodybuilding.dk på

Carbs før sengetid

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej allesammen

Jeg er en pige, som er i gang med min første rigtige bulk-periode - for at opbygge en masse muskelmasse henover vinteren. Jeg indtager derfor ekstra mange carbs fordelt over dagen i forhold til før i tiden, hvor jeg skar ned på dem for at tabe mig.
Mit spørgsmål går sådan set på, om det er smart at indtage kulhydrater som aftensnack lige før sengetid? Jeg spiser normalt skyr og/eller proteinpulver før sengetid, men er det dumt, at jeg også at blander havregryn og bær i?

Hvad er jeres erfaringer?

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 77.50
- Dødløft: 105.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg for de fleste af mine Carbs før træningen og næsten intet efter. Tænker man skal bruge energien til træningen og ikke inden man sover :-)
pump it ! pump it up!
Brugeravatar

Reputation point: 110

Geografisk sted: Køge

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Det kan du sagtens hvis du vil og det passer i din kost, det med at man pludselig tager en masse på ved at spise carbs før sengetid er BS, selvfølgelig hvis man pludselig tilføjer 40g carbs (bare et random tal) før sengetøj så vil man tage på, men det ville man også hvis man gjorde det ved et andet måltid på dagen

Hvis du allerede gainer fint men virkelig gerne vil ha de carbs før sengetøj, så spis mindre carbs på et andet tidspunkt på dagen og flyt dem til din aftensnack
Lev, kæmp og opnå kun det som du vil for dig SELV inderst inde! Lad dig ikke ændre af selv-paranoia eller folks meninger -- Du er elsket for den du er.

Brugeravatar

Reputation point: 62

Geografisk sted: Fyn

Styrkeliste
- Bænkpres: 233123.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 313133.00

Alle de carbs du spiser i vågen tilstand må antages som værende indtaget før sengetid.

Din krop er ligeglad med om du får dine carbs kl 7, 8 eller 23. Den tager heller ikke hensyn til tidszonen du befinder dig i.

Reputation point: 140

Lige for at knytte en kommentar til pumpfmaster's, så mener jeg vidst at det er ret essentielt at man får en god sjat kulhydrater efter træning. Ellers så er det jo bare at tilføje kulhydrater hvor det passer dig - personligt er jeg ikke så meget for kulhydrater inden sengentid, så har jeg sværere ved at falde i søvn, men det er jo individuelt :dance:
Det er meget få baby'er der er pæne. De ligner det de er, et foster der har ligget fastklemt oppe i en kvinde, og er blevet presset ud igennem et meget lille hul.

-DonKahle
Brugeravatar

Reputation point: 30

pumpfmaster skrev:Jeg for de fleste af mine Carbs før træningen og næsten intet efter. Tænker man skal bruge energien til træningen og ikke inden man sover :-)

Det er jo ikke det, du spiser _lige inden_, som giver dig energi, men det, du har fået i de 24-36-48 timer op til.

Jeg får kun carbs post-workout og resten af dagen efter træning. Det fungerer fint for mig (så med andre ord kan TS gøre, som han/hun vil).

Lidt far-fetched sammenligning, men hvorfor tror du, at marathon carb-loader i flere dage og ikke bare lige op til løbet? :)
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:
pumpfmaster skrev:Jeg for de fleste af mine Carbs før træningen og næsten intet efter. Tænker man skal bruge energien til træningen og ikke inden man sover :-)

Det er jo ikke det, du spiser _lige inden_, som giver dig energi, men det, du har fået i de 24-36-48 timer op til.

Jeg får kun carbs post-workout og resten af dagen efter træning. Det fungerer fint for mig (så med andre ord kan TS gøre, som han/hun vil).

Lidt far-fetched sammenligning, men hvorfor tror du, at marathon carb-loader i flere dage og ikke bare lige op til løbet? :)

Hvad tid på dagen træner du? :)
Brugeravatar

Reputation point: 65

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00

Garik skrev:Det er jo ikke det, du spiser _lige inden_, som giver dig energi, men det, du har fået i de 24-36-48 timer op til.

Tilfører du hurtigt optagelige kulhydrater under træning, så vil der ske et skift mod kulhydratforbrænidng, da kroppen vil begynde at benytte det substrat den har tilgængelig i blodbanen. Altså det nytilførte kulhydrat.

Garik skrev:Lidt far-fetched sammenligning, men hvorfor tror du, at marathon carb-loader i flere dage og ikke bare lige op til løbet? :)

Det gør man selvfølgelig for at opbygge mere glykogen i musklerne. Man tilfører dog også kulhydrat igennem træningen/løbet for at få energien derfra, således forbrændingen forbliver forskudt mod kulhydrat, da ATP omsætningen ca. er dobbelt så hurtig som ved betaoxidation.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

VIl i mene det har en negativ effekt hvis man ikke får carbs før sin træning, hvis træning er kl 16 og man står op kl 6?

Reputation point: 35

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 107.50
- Squat: 145.00
- Dødløft: 190.00

Assault skrev:VIl i mene det har en negativ effekt hvis man ikke får carbs før sin træning, hvis træning er kl 16 og man står op kl 6?

Jeg vil mene, det er vigtigt at få carbs både før og efter træning, uanset hvad tidpunkt man træner, for at få mest ud af sin træning :)

Reputation point: 5

hxgni skrev:
Assault skrev:Er der en negativ effekt hvis man ikke får carbs før sin træning, hvis træning er kl 16 og man står op kl 6?

EDIT

Jeg vil mene, det er vigtigt at få carbs både før og efter træning, uanset hvad tidpunkt man træner, for at få mest ud af sin træning :)

Hvorfor vil du mene det?

Reputation point: 35

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 107.50
- Squat: 145.00
- Dødløft: 190.00

.
Sidst rettet af Riberrock 24. jun 2016, 11:13, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 65

Pind skrev:
Garik skrev:Det er jo ikke det, du spiser _lige inden_, som giver dig energi, men det, du har fået i de 24-36-48 timer op til.

Tilfører du hurtigt optagelige kulhydrater under træning, så vil der ske et skift mod kulhydratforbrænidng, da kroppen vil begynde at benytte det substrat den har tilgængelig i blodbanen. Altså det nytilførte kulhydrat.

Garik skrev:Lidt far-fetched sammenligning, men hvorfor tror du, at marathon carb-loader i flere dage og ikke bare lige op til løbet? :)

Det gør man selvfølgelig for at opbygge mere glykogen i musklerne. Man tilfører dog også kulhydrat igennem træningen/løbet for at få energien derfra, således forbrændingen forbliver forskudt mod kulhydrat, da ATP omsætningen ca. er dobbelt så hurtig som ved betaoxidation.

Og her snakker vi jo så en sportsgren, som tager 2-5 timer - altså væsentlig længere tid end bodybuilding. Glycogendepoterne udtømmes jo netop under marathon, hvilket de ikke gør under BB, så hvorfor fylde dem op på forhånd, hvis man dagen før har sørget for at få dem godt fyldt op?

Riberrock skrev:
fitchd skrev:Hej allesammen
Mit spørgsmål går sådan set på, om det er smart at indtage kulhydrater som aftensnack lige før sengetid? Jeg spiser normalt skyr og/eller proteinpulver før sengetid, men er det dumt, at jeg også at blander havregryn og bær i?
Hvad er jeres erfaringer?

Jeg mener at have læst et indlæg fra Peter Bendtsen om, at "langsomt" optagelige kulhydrater virker afslappende på kroppen, hvor imod protein faktisk skulle være med til at virke opkvikkende, fordi det aktiverer nogle stoffer i hjernen. Ved dog ikke om denne respons er ligeså udpræget ved alle slags protein, eller hvis man f.eks. kombinerer protein/fedt eller protein/kulhydrat..

Kulhydrater spiller også en rolle i frigivelse af serotonin (mener jeg), hvorfor mange føler sig lidt "sluggish" efter en god portion carbs.
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Garik skrev:
Pind skrev:

Garik skrev:Og her snakker vi jo så en sportsgren, som tager 2-5 timer - altså væsentlig længere tid end bodybuilding. Glycogendepoterne udtømmes jo netop under marathon, hvilket de ikke gør under BB, så hvorfor fylde dem op på forhånd, hvis man dagen før har sørget for at få dem godt fyldt op?

Så snart du er i en fastende tilstand (her forstået som et fysiologisk respons i den postprandiale tilstand, og ikke egentlig faste) er hormonratioen domineret af en forskydning imod den katabolske fase med overvægt af glucagon og glucocorticoider. Reguleringen rammer også både protein- og lipidsyntesen (eller rettere lyse), og er altså ikke selektiv for glucose.
Dette må være argument nok for, at et måltid relativt kort tid før træning er hensigtsmæssig. Desuden vil der formentlig også foregå en begyndende beta oxidation, som Pind skriver.
Sidst rettet af serotonin 25. okt 2015, 10:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 205

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 147.50
- Dødløft: 165.00

Hvem snakker om at være fastende frem mod træning?
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Garik skrev:Hvem snakker om at være fastende frem mod træning?

Inden for biokemien er en "fastende tilstand" karakteriseret som perioden efter den postprandiale tilstand, altså få timer efter du har indtaget et måltid. Som jeg skrev skal det ikke forstås som faste i mange timer.

Garik skrev:Og her snakker vi jo så en sportsgren, som tager 2-5 timer - altså væsentlig længere tid end bodybuilding. Glycogendepoterne udtømmes jo netop under marathon, hvilket de ikke gør under BB, så hvorfor fylde dem op på forhånd, hvis man dagen før har sørget for at få dem godt fyldt op?

Misforstår jeg dig? "Hvis man dagen før har fyldt dem op" og "Det er jo ikke det, du spiser _lige inden_, som giver dig energi, men det, du har fået i de 24-36-48 timer op til."

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener, men kroppen fungerer således, at man konstant svinger imellem 2 faser: Den anabolske og den katabolske fase, især reguleret af insulin, glucagon, glucocorticoider og adrenalin.
Så snart du indtager et måltid stimuleres insulinfrigivelsen og -produktionen, hvilket medfører et influx af glucose i muskel- og leverceller. I leveren stimuleres ligeledes glycogensyntesen. Få timer efter et måltid forskydes ratioen imod en højere glucagon og senere glucocorticoidkoncentration, hvilket stimulerer glycogenlysen, altså nedbrydningen af glycogen med frisætning af glucose til følge.

Normalt har man glycogen tilstrækkeligtil at opretholde blodglucose i 13-16 timer, hvorefter beta-oxidationen især tiltræder.
Pointen er, at det derfor naturligvis er vigtigt at spise kontinuert i løbet af dagen for ikke at medføre en for stor forskydning imod den katabolske fase - især i relation til træningen.
Brugeravatar

Styrkeliste

Husk desuden på at "frit" glukose alt andet lige er lettere tilgængeligt end glykogen, og at carbs i sig selv har en akut antikatabol effekt.

TS: Du kan sagtens blande havregryn og bær i din skyr, også inden sengetid. Evidensen for at udelukke kulhydrater på visse tidspunkter af døgnet er i det hele taget noget mangelfuld.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Nick9000 skrev:Husk desuden på at "frit" glukose alt andet lige er lettere tilgængeligt end glykogen, og at carbs i sig selv har en akut antikatabol effekt.

TS: Du kan sagtens blande havregryn og bær i din skyr, også inden sengetid. Evidensen for at udelukke kulhydrater på visse tidspunkter af døgnet er i det hele taget noget mangelfuld.

Præcis :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online