Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 750
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 748

Følg bodybuilding.dk på

Change up your routine

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej!
Mange steder læser jeg, at få at blive ved med at vokse og stimulere sine muskler, så skal man ændre sin træningsrutine hver 6.-8. uge.
Lige nu kører jeg Back to Basics-programmet, og der, og ved andre programmer, skal man køre dem i ½-1 år.
Jeg forstår ikke sammenhængen af, hvordan man både skal holde sig til et program men også skifte hurtigt til noget andet.
Håber I vil give mig et bedre indblik i emnet. Tak på forhånd! :-)

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Mit råd er at at du gør hvad end du føler virker for dig. Byg din træning op omkring basisøvelser og så kan du tilføje nogle øvelser du godt kan lide. Husk at varriere og ændre lidt på rutinen hen ad vejen, det skal gøre træningen mere spændende.

Reputation point: 255

Jeg har endnu ikke set andet end anekdotisk bevis på, at kroppen har fordel af at skifte træningsprogram så ofte. Det er fint at finjustere sit træningsprogram - dvs. skifte en eller to øvelser ud, eller ændre i rækkefølgen eller set-uppet, for at bryde igennem plateauer, men som udgangspunkt så er det din progression der bestemmer om du bliver større og stærkere. Hvis man konstant skifter træningsprogram, så risikerer man i værste fald at man fuldstændigt mister overblikket over sin progression. Fordelen ved at skifte program kan være at man hurtigere finder ud af hvad der virker for en, personligt, og man holder monotoniteten fra døren. Men det er et spørgsmål om temperament og personlighed.

Der er desuden mindst ligeså mange der laver 'gode gains' ved at træne samme program i årevis - med progression, selvfølgelig - som der er folk der råder til at man skifter program ofte. Find ud af hvad der virker for dig, og husk at hold øje med om du bliver stærkere - det er det, der i sidste ende vil afgøre om din træning giver afkast.

Kort svar: du behøver ikke skifte træningsprogram hver 6-8 uge, efter min mening. Tværtimod, vil mange få bedre resultater ved at holde sig til noget der virker, i længere tid af gangen.
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 222

Nu følger jeg B2B-programmet. Og når man laver variationer i det, men samtidig holder sig til programmet, hvordan kunne man så gøre det? Er det øvelserne man "skifter ud"? Så man den ene måned kører skullcrushers (som er i det originale program), og den næste måned kører man fx close grip bænkpres? :-)

Du behøver ikke skifte program/øvelser.

Du kan med fordel variere antal sæt, antal reps og belastning.

fx:
12 reps i 3 sæt i 2-3 uger. Letteste vægte.
10 reps i 3 sæt i 2-3 uger.
8 reps i 4 sæt i 2-3 uger.
6 reps i 4 sæt 2-3 uger. Tungeste vægte.

Så har du en samlet plan for de næste 8-12 uger. Skriv det ind i din kalender. Sådan gør jeg. Det er overskueligt og nemt. Jeg skal ikke kunne sige om der findes bedre alternativer.

Reputation point: 70

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 130.00
- Dødløft: 145.00

Valeurvaleur skrev:Jeg har endnu ikke set andet end anekdotisk bevis på, at kroppen har fordel af at skifte træningsprogram så ofte. Det er fint at finjustere sit træningsprogram - dvs. skifte en eller to øvelser ud, eller ændre i rækkefølgen eller set-uppet, for at bryde igennem plateauer, men som udgangspunkt så er det din progression der bestemmer om du bliver større og stærkere. Hvis man konstant skifter træningsprogram, så risikerer man i værste fald at man fuldstændigt mister overblikket over sin progression. Fordelen ved at skifte program kan være at man hurtigere finder ud af hvad der virker for en, personligt, og man holder monotoniteten fra døren. Men det er et spørgsmål om temperament og personlighed.

Der er desuden mindst ligeså mange der laver 'gode gains' ved at træne samme program i årevis - med progression, selvfølgelig - som der er folk der råder til at man skifter program ofte. Find ud af hvad der virker for dig, og husk at hold øje med om du bliver stærkere - det er det, der i sidste ende vil afgøre om din træning giver afkast.

Kort svar: du behøver ikke skifte træningsprogram hver 6-8 uge, efter min mening. Tværtimod, vil mange få bedre resultater ved at holde sig til noget der virker, i længere tid af gangen.

Tak for kommentaren! Så føler jeg ikke så skidt over at følge det samme i længere tid. Forsøger altid at stige i vægt ved HVER træning (stiger kun med minimum antal kilo - 2 kg hvor jeg træner) :-D

Larsen123 skrev:Du behøver ikke skifte program/øvelser.

Du kan med fordel variere antal sæt, antal reps og belastning.

fx:
12 reps i 3 sæt i 2-3 uger. Letteste vægte.
10 reps i 3 sæt i 2-3 uger.
8 reps i 4 sæt i 2-3 uger.
6 reps i 4 sæt 2-3 uger. Tungeste vægte.

Så har du en samlet plan for de næste 8-12 uger. Skriv det ind i din kalender. Sådan gør jeg. Det er overskueligt og nemt. Jeg skal ikke kunne sige om der findes bedre alternativer.

Jeg har allerede planer til mine træninger. Jeg kører en måned 8 reps, en måned 15 reps, en måned 6 reps og en måned 12 reps over 4 sæt hver gang. Det virker godt for mig, efter jeg blev lidt "vænnet" til 8 reps, hvor jeg ikke følte mig øm efter træning (ved godt, man ikke kan vurdere om en træning er god, efter om man er øm bagefter), men her første gang jeg kørte 15 reps i en måned, SHIT jeg følte mig voldtaget! :-D

Man behøver (som regel) ikke ændre noget, hvis ens originale approach er udmærket. Man kan ændre øvelsesvalg på assistance og deslige, bruge håndvægte i en periode, men man behøver som sådan ikke at ændre synderlig meget.

Man kan selvfølgelig plateau'e, og så kan det være man er nødsaget til at ændre på afgørende variabler, men som hovedregel behøver man, så vidt jeg ved, ikke ændre det store, før man er relativt stærk.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster