Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 677
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 674

Følg bodybuilding.dk på

Dekonditionering?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej

Jeg holder en uges fri ift. vægttræning for at dekonditionere kroppen!

Vil det have nogen negativ indvirkning med lidt løbetræning den uge?

Mvh Kristian

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du bør slet ikke dekonditionere. Deload istedet hvis det skal være.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Hele idéen med dekonditionering er meget omdiskuteret.
Den almene opfattelse er, at man hellere bør deloade, da man mister meget på dekonditionering. Man ved dog ikke, om det tager en halv uge, to uger eller to måneder at opbygge det igen, og derfor kan man ikke sige, om det faktisk kan betale sig. Hvis det eksempelvis tager en halv uge, så kan det godt betale sig, da man efter en halv uge stadigvæk har masser af progression tilbage at opleve stimuli af. Hvis det tager to måneder er sagen straks en anden.

Løbetræning kan ikke sammenlignes med styrketræning. Løbetræning er træning af det kardiovaskulære-system, og derfor vil det ikke have nogen negativ indvirkning. Såfremt du ikke kommer i kalorieunderskud grundet din løb - så bliver det straks meget værre i og med at du også dekonditionerer.
The only time "success" comes before "work" is in the dictionary.

Hej

Det undrer mig da egentlig en del. I Rasmus Thorups artikel "Vægttræningens vigtigste grundregler" som ligger her på siden, fortæller han da netop at Dekonditionering er for "bodybuildere" og deload er for dem som træner mest styrke.

Han skriver man let kan tage 7-14 dage fri uden at miste muskelmasse men at man kun mister topstyrken fordi der ryger lidt neurale tilpasninger! Til gengæld responderer musklerne igen på selv lettere vægte ifølge artiklen.

Er det ift. styrke i tænker?

Kristian

Kristian2010: Det er også rigtigt - men lidt nyere viden på området anbefaler at man deloader uanset om man er SL'er eller BB'er, og dropper tankerne om dekon.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Hvordan anbefales det efterhånden, at man deloader sådan i udgangspunktet? en eller to uger med måske 60 % belastning på vægtene?
Brugeravatar

Jeg bumper lige denne tråd, da jeg efter at have læst igennem en masse dekon/deload-tråde herinde stadig ikke har fået svar på, hvordan et deload (nu hvor dekon tilsyneladende er faldet ud af favør) i praksis skal gennemføres. Så mit spørgsmål er faktisk det samme som Jens Lyn's.
NO COCK IS AS HARD AS LIFE
Brugeravatar

Reputation point: 85

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00

Det Jenslyn nævner er en måde. En anden ville være at halvere eller køre med 1/3 volumen og holde intensiteten.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

At nedsætte volumen og holde intensiteten er vel den bedste måde, hvis man vil undgå en nedgang i styrken?
Brugeravatar

Styrkeliste

Din styrke forsvinder ikke bare sådan uden videre fordi du ikke løfter nær max i en uge eller to. Man kan dog argumenterer for, at det er rart at beholde følingen med de tunge vægte. Det handler altså om hvad man er til.

Personligt synes jeg det er rart at geare lidt ned for intensiteten når det er. Det giver muligheden for at køre lidt mere "squeezy/feel" så at sige.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Pind skrev:Din styrke forsvinder ikke bare sådan uden videre fordi du ikke løfter nær max i en uge eller to. Man kan dog argumenterer for, at det er rart at beholde følingen med de tunge vægte. Det handler altså om hvad man er til.

Personligt synes jeg det er rart at geare lidt ned for intensiteten når det er. Det giver muligheden for at køre lidt mere "squeezy/feel" så at sige.

Super, det var vist det, jeg havde brug for at høre. Tak for hjælpen!
Brugeravatar

Styrkeliste

Når man holder deload, så kræver det typisk en volume nedsætning og intensitet nedsætning, det har jeg fra gode gamle Peter Olsen, og jeg har selv gode erfaringer med det :) Dekons kan jeg ikke anbefale.
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: København

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 300.00

Opnår man (bevidst eller ej) en mild overreach, kan en 5-7 dages off være en virkelig god idé. Superkompensation, vel at mærke. Men at dekonditionere, blot for at blive slappere (den oprindelige tanke bag dekon, var at man skulle miste neurale tilpasninger, men bevare "mass", og derfra kunne gaine fra samme plateau med lettere vægte - altså: at blive slappere) er en dum idé. Det lyder fint på papiret, men teori og praksis følges ikke altid ad. Det kan måske virke på tunge mængder AAS, men ikke clean. Så, med mindre man bevidst satser på at save sig selv halvt over, futte hele lortet af, og derefter superkompensere sig til gains (dette er indtil videre også mest teori, dog bakket op af enkelte studier jeg ikke kan huske, samt en pæn slat pålidelig broscience og anecdotal evidence) så er deload vejen man bør vælge. Keep it simple.

Vedr. anectdotal evidence, så har jeg selv udmærkede erfaringer med overreach + efterfølgende superkompensation, ifbm. med HIT-inspirerede programmer. Heavy Duty, mand.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

A Menace To Chicken skrev:Opnår man (bevidst eller ej) en mild overreach, kan en 5-7 dages off være en virkelig god idé. Superkompensation, vel at mærke. Men at dekonditionere, blot for at blive slappere (den oprindelige tanke bag dekon, var at man skulle miste neurale tilpasninger, men bevare "mass", og derfra kunne gaine fra samme plateau med lettere vægte - altså: at blive slappere) er en dum idé. Det lyder fint på papiret, men teori og praksis følges ikke altid ad. Det kan måske virke på tunge mængder AAS, men ikke clean. Så, med mindre man bevidst satser på at save sig selv halvt over, futte hele lortet af, og derefter superkompensere sig til gains (dette er indtil videre også mest teori, dog bakket op af enkelte studier jeg ikke kan huske, samt en pæn slat pålidelig broscience og anecdotal evidence) så er deload vejen man bør vælge. Keep it simple.

Vedr. anectdotal evidence, så har jeg selv udmærkede erfaringer med overreach + efterfølgende superkompensation, ifbm. med HIT-inspirerede programmer. Heavy Duty, mand.

"For hvis vi tager en uges tid fri inden vi går i gang med en træningscyklus, så kan vi træne med relativt lette vægte, og stadigvæk vokse." - artikler/bodybuilding/bodybuilding/the-basics-of-hypertrophy-training.html
I nævner godt nok at nyere forskning har vist, at dekonditionering ikke bør være en faktor, med mindre man overtræner.
I det/den her program/artikel nævner han, at man skal kører en 10 ugers cyklus hvor man slutter af med en uges dekonditionering for derefter at starte en ny 10 ugers cyklus op igen - er dette optimalt i den her sammenhæng, eller bør man droppe den uges off, og bare starte forfra i ens program?
Brugeravatar

Reputation point: 152

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 117.50
- Dødløft: 157.50

DonKhale, hvis du nu læser hele tråden, så vil du have dit svar.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Milky skrev:Hele idéen med dekonditionering er meget omdiskuteret.
Den almene opfattelse er, at man hellere bør deloade, da man mister meget på dekonditionering. Man ved dog ikke, om det tager en halv uge, to uger eller to måneder at opbygge det igen, og derfor kan man ikke sige, om det faktisk kan betale sig. Hvis det eksempelvis tager en halv uge, så kan det godt betale sig, da man efter en halv uge stadigvæk har masser af progression tilbage at opleve stimuli af. Hvis det tager to måneder er sagen straks en anden.

Løbetræning kan ikke sammenlignes med styrketræning. Løbetræning er træning af det kardiovaskulære-system, og derfor vil det ikke have nogen negativ indvirkning. Såfremt du ikke kommer i kalorieunderskud grundet din løb - så bliver det straks meget værre i og med at du også dekonditionerer.

Forkert. Løbetræning kan godt sammenlignes med styrketræning, i og med at begge dele stresser nervesystemet. Da det er nervesystemet du vil give hvile under dekonditionering, så er det dumt at løbe for meget i mens.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (9)

Pind skrev:DonKhale, hvis du nu læser hele tråden, så vil du have dit svar.

Har fornyligt selv lavet et indlæg hvor jeg "kort sagt" er lidt i tvivl omkring det med deload og dekondtionering
Så er super glad for at jeg fandt den her tråd ! :D
jeg kan dog godt mærke efter min 1 uges dekon at ben træning igår var lidt hårdere end normalt men det er rart at vide at når jeg engang begynder og bruge "procent baseret progression" (og generelt hvis vægten står stille) at det er klogest at deload istedet dekon. :D

Styrkeliste
- Squat: 165.00
- Dødløft: 190.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster