Der bliver dog ofte talt om, her på forummet, om overskydent protein bliver omdannet til kulhydrater - hvordan hænger dette sammen?
Vil man kunne sige det er en god finderregel at indtage proteiner indtil ens tis skummer

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Maskinen skrev:Nu hørte jeg lige i P3 en lægetuderende fortælle at tis det som gør at tis skummer, er proteiner som bliver udskildt gennem urinen - altså verskydent protein.
Der bliver dog ofte talt om, her på forummet, om overskydent protein bliver omdannet til kulhydrater - hvordan hænger dette sammen?
Vil man kunne sige det er en god finderregel at indtage proteiner indtil ens tis skummer![]()
?

Maskinen skrev:Nu hørte jeg lige i P3 en lægetuderende fortælle at tis det som gør at tis skummer, er proteiner som bliver udskildt gennem urinen - altså verskydent protein.
Vil man kunne sige det er en god finderregel at indtage proteiner indtil ens tis skummer![]()
?

Smeden skrev:Det der forhåbentlig blev sagt var at nyreproblemer kan udmunde sig i protein i urinen (altså protein fra blodet der fejlagtigt bliver filteret fra af nyrene og tisset ud). Det vil sige at hvis ens urin skummer meget, så er man midt i et nyresvigt og burde nok snakke med en læge.
Du vil aldrig tisse et protein, du har spist, ud. Proteiner bliver nedbrudt til aminosyrer (og korte peptider) i fordøjelsen og derefter brugt i proteinsyntese eller nedbrudt yderligere til energi. De proteiner du eventuelt tisser ud, er nogen du selv har bygget.
Det er ikke unormalt at ens urin skummer, selv rent vand skummer lidt, og der er rigeligt med ting der kan lave bobler i urin. Det er ikke et problem før det virkelig skummer.
Så nej, det er en dårlig regel. Hvis det lykkedes dig at spise så meget protein at dit urin virkelig skummer, er det fordi du har forgiftet dig selv og fået nyresvigt som konsekvens.

Martin88 skrev:Smeden skrev:Det der forhåbentlig blev sagt var at nyreproblemer kan udmunde sig i protein i urinen (altså protein fra blodet der fejlagtigt bliver filteret fra af nyrene og tisset ud). Det vil sige at hvis ens urin skummer meget, så er man midt i et nyresvigt og burde nok snakke med en læge.
Du vil aldrig tisse et protein, du har spist, ud. Proteiner bliver nedbrudt til aminosyrer (og korte peptider) i fordøjelsen og derefter brugt i proteinsyntese eller nedbrudt yderligere til energi. De proteiner du eventuelt tisser ud, er nogen du selv har bygget.
Det er ikke unormalt at ens urin skummer, selv rent vand skummer lidt, og der er rigeligt med ting der kan lave bobler i urin. Det er ikke et problem før det virkelig skummer.
Så nej, det er en dårlig regel. Hvis det lykkedes dig at spise så meget protein at dit urin virkelig skummer, er det fordi du har forgiftet dig selv og fået nyresvigt som konsekvens.
Nu sætter du jo lidt en frygt i livet på nogen af os, hvor meget er meget?
Mit pis det skummer kun, når jeg bruger toilet/pisseafstanden er lang og urinen falder ned i kummen.. Bruger jeg pissoir er der intet skum..
Men der er altid rigeligt med skum på, når jeg står op, og det har der været måske de sidste 2 år i samme grad, så hvad mener du er "meget"?

Martin88 skrev:Til Smeden: Det er ikke selve strålen der kommer ud der skummer, men når det rammer overfladen af vandet i kummen, bare for en god ordens skyld..

Dingo skrev:Martin88 skrev:Til Smeden: Det er ikke selve strålen der kommer ud der skummer, men når det rammer overfladen af vandet i kummen, bare for en god ordens skyld..
Det tror jeg næppe du skal bekymre dig om, når det bare er når det rammer vandoverfladen. Som smeden selv skriver, så kan vand i sig selv også skumme og især hvis du nu hælder det i en tisse lignende stråle ned i toilettet

Symptomerne er mange, hvilket afspejler nyrernes omfattende funktioner. Det kan blandt andet dreje sig om:
* Træthed pga. blodmangel.
* Højt blodtryk.
* Madlede, kvalme og opkastninger.
* Hudkløe.
* Knoglesmerter pga. knoglenedbrydning.
* Brystsmerter pga. betændelse i hjertesækken.
* Hævelser pga. væskeophobning i huden.
* Åndenød pga. væskeophobning i lungerne.
* Hovedpine, forvirring, bevidsthedssvækkelse og kramper pga. væskeophobning i hjernen.

Smeden skrev:Jeg tror ikke du ville være i tvivl hvis det var meget. Selve urinen ville givetvis også være ret uklar. Sammenlign det med hvordan vand kan skumme kortvarigt ved agitering, mens agitering af f.eks. mælk eller en proteinshake resulterer i en hel anden grad af skum og vedholdenhed af dette skum.
Mht til hvornår og hvorledes er det jo et spørgsmål om kinetisk energi og dybden hvori der kan blandes luft, forstået på den måde at energien i strålen skal være tilstrækkelig til at lave turbulens i vandet og hive luft med ned, - samtidigt skal vandstanden være dyb nok at turbulens kan lade sig gøre. Desuden må man antage at der skal en hvis stabilitet til i vandskorpen til for at holde på boblerne, og det er der jo ikke i pissoiret hvor den kinetiske energi dispenderes ud mod siderne og laver laminart flow langs porcelænet.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster