Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 925
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 922

Følg bodybuilding.dk på

Dødløft - hvor ofte?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

hey tøser. :lol:

Jeg er efter nogle kommentarer i en anden tråd, på et andet forum, blevet i tvivl om hvor ofte man bør lave dødløft?

Tråden var i forbindelse med et 2-splitsprogram, hvor jeg trænede dødløft 2 gange om ugen
Jeg citerer:
"Dødsløft er en pænt hård øvelse, den skal du ikke træne hver gang, træn den hver 2. gang."

Jeg lagde ikke så meget i den her kommentar, da det var een gut som skrev det, men senere kom en anden kommentar:
jeg citerer:
"Med hensyn til dødløft, så er der nok ikke mange der vil kunne give din en præcis forklaring på om du skal det éne eller det andet, men jeg vil dog bede dig, din alder taget i betragtning, om at passe på din ryg.

JEG vil ikke anbefale dig at køre dødløft mere end 1 gang i ugen, og heller ikke med mindre end 6-8 gentagelser før du er blevet 18, og din krop har overstået det meste af dens vokseværk."

Det skal nævnes, at jeg er 16 år og har kun trænet knap 2 måneder.

De seneste par uger er jeg faktisk gået over til fullbody, hvor jeg træner dødløft 3 gange om ugen.
- bør jeg evt kun træne dødløft i 2 af de 3 træningspas jeg kører om ugen(FB) og i dette tilfælde, hvad skal øvelsen så byttes ud med? rygstrækninger som træner lænd?

på forhånd tak :)

Rask
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 145.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Styrketræning med dødløft stopper _ikke_ din udvikling
Brugeravatar

Træner her: Performance Gym

Galleri: Vis galleri (13)

rask skrev:hey tøser. :lol:

Jeg er efter nogle kommentarer i en anden tråd, på et andet forum, blevet i tvivl om hvor ofte man bør lave dødløft?

Tråden var i forbindelse med et 2-splitsprogram, hvor jeg trænede dødløft 2 gange om ugen
Jeg citerer:
"Dødsløft er en pænt hård øvelse, den skal du ikke træne hver gang, træn den hver 2. gang."

Jeg lagde ikke så meget i den her kommentar, da det var een gut som skrev det, men senere kom en anden kommentar:
jeg citerer:
"Med hensyn til dødløft, så er der nok ikke mange der vil kunne give din en præcis forklaring på om du skal det éne eller det andet, men jeg vil dog bede dig, din alder taget i betragtning, om at passe på din ryg.

JEG vil ikke anbefale dig at køre dødløft mere end 1 gang i ugen, og heller ikke med mindre end 6-8 gentagelser før du er blevet 18, og din krop har overstået det meste af dens vokseværk."

Det skal nævnes, at jeg er 16 år og har kun trænet knap 2 måneder.

De seneste par uger er jeg faktisk gået over til fullbody, hvor jeg træner dødløft 3 gange om ugen.
- bør jeg evt kun træne dødløft i 2 af de 3 træningspas jeg kører om ugen(FB) og i dette tilfælde, hvad skal øvelsen så byttes ud med? rygstrækninger som træner lænd?

på forhånd tak :)

Rask

da jeg trænede FB trænede jeg dødløft 2 gange ud af de 3 gange om ugen jeg trænede :)

Geografisk sted: Hillerød

Træner her: Hillerød Fysioterapi & Træningscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00

Kostplan: Ingen kostplan

Personligt ville jeg ikke køre dødløft oftere end 1 gang om ugen, og da slet ikke hvis du træner fullbody!
3 gange dødløft om ugen er for meget til at du kan nå at restituere fuldstændigt, og derved øger du din chance for overtræning, og det ønsker vi jo ikke :)

Jeg vil vove den påstand at hvem end som påstår at du ikke må køre mere end 6-8 gentagelser, tager helt fejl! Det handler ikke om gentagelserne, men om belastningen og om hvorvidt din udførsel er korrekt!
Altid ordentlig teknik og sørg for at holde ryggen svejet.

Bare mine 2 cents :wink:
Brugeravatar

Træner her: Power Gym

Du kan sagtens dødløft hver anden dag - men ville nok ikke trække max igennem hver gang. Ville nok lave nogle lette, moderate og tunge dage.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Selvfølgelig kan dødløft trænes oftere end 1 gang i ugen. Ved ikke hvorfor folk har fået den ide, at dødløft kun kan trænes 1 gang i ugen. Klart, du kan ikke køre max tungt 3 gange i ugen, men ville du gøre det i bænkpres eller andre løft for den sags skyld ?
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Lithium skrev:
Odysseus skrev:Personligt ville jeg ikke køre dødløft oftere end 1 gang om ugen, og da slet ikke hvis du træner fullbody!
3 gange dødløft om ugen er for meget til at du kan nå at restituere fuldstændigt, og derved øger du din chance for overtræning, og det ønsker vi jo ikke :)

Jeg vil vove den påstand at hvem end som påstår at du ikke må køre mere end 6-8 gentagelser, tager helt fejl! Det handler ikke om gentagelserne, men om belastningen og om hvorvidt din udførsel er korrekt!

Helt uenig - dødløft kan sagtens udføres 3 eller flere gange om ugen med gode resultater til følge det har jeg selv gjort lige siden jeg startede med at træne også på fullbody.
Løftet egner sig bedst til low-reps fordi teknikken meget nemt ryger hvis man repper med 10-12 gentagelser.
Men kan man lave 12 reps med perfekt teknik, er der selvfølgelig ikke noget i vejen for det, men i så fald bliver det, med så lave kg relativt til 1 rm at det kan være ligemeget.

Hvad er det som gør at hvis man kan lave 10-12 gentagelser med perfekt teknik at det bliver ligemeget ifht 1rm?
Brugeravatar

Træner her: Power Gym

Odysseus skrev:
Lithium skrev:
Odysseus skrev:Personligt ville jeg ikke køre dødløft oftere end 1 gang om ugen, og da slet ikke hvis du træner fullbody!

Helt uenig - dødløft kan sagtens udføres 3 eller flere gange om ugen med gode resultater til følge det har jeg selv gjort lige siden jeg startede med at træne også på fullbody.
Løftet egner sig bedst til low-reps fordi teknikken meget nemt ryger hvis man repper med 10-12 gentagelser.
Men kan man lave 12 reps med perfekt teknik, er der selvfølgelig ikke noget i vejen for det, men i så fald bliver det, med så lave kg relativt til 1 rm at det kan være ligemeget.

Hvad er det som gør at hvis man kan lave 10-12 gentagelser med perfekt teknik at det bliver ligemeget ifht 1rm?

Det gør det fordi dødløft er en øvelse som startes fra "død" af. Selv når man kører dødløft med perfekt teknik og pause på gulvet, så vil de efterfølgende reps efter rep 1 være påvirket af den forspænding de udsættes for pga. den eccentriske fase.

Grunden til at man siger at dødløft ikke egner sig særligt godt til reps over 5-6 stykker, skyldes at lænden meget hurtigt trættes i dødløft, hvorefter teknikken begynder at halte. Hvis man kan holde picture-perfect teknik over 12 reps, så er det fordi man køre meget submaksimalt i forholdt i 12RM. I et 12RM sæt vil du ikke kunne duplikere den teknik og form du har på rep 1, på de sidste reps. Ikke på samme måde som i andre øvelser.
Redaktør

Styrkeliste

tung dødløft højst en gang i ugen.. Der kan suppleres med let dødløft eller mere skånsomme dødløft varianter, som rumænsk dødløft 1-2 gange mere, men det er langt de færreste der kan holde til at køre tuing dødløft mere end en gang i ugen og ryggen er ikke noget det kan betale sig at gamble med...
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Thomas Jagd skrev:Selvfølgelig kan dødløft trænes oftere end 1 gang i ugen. Ved ikke hvorfor folk har fået den ide, at dødløft kun kan trænes 1 gang i ugen. Klart, du kan ikke køre max tungt 3 gange i ugen, men ville du gøre det i bænkpres eller andre løft for den sags skyld ?

Det vil jeg da mene kommer an på, hvor i sin cyklus man er. Hvis vi nu f.eks. går ud fra HST progressionscyklus, så vil man jo træne tungere og tungere. I uge 6 vil træne meget tungt alle 3 dage træningspas i ugen, hvor man rammer noget der ligner failure.
Det gælder da også for bænkpres og andre øvelser?

Nu har jeg ikke trænet så længe, og har derfor ikke lagt en fast cyklus endnu, fordi alle mine øvelser lige skal på plads også med hensyn til teknik.

Tænker i noget a la 1 x let træning, 1 x moderat træning og 1 x failure træning om ugen i øvelser som f.eks. dødløft og bænkpres?
For i mit hovede, ville det da komme på tværs af en cyklus...? :)

Rask
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg kører btw 5x5 i dødløft med 80kg, regner med at kunne stige en del mere (øvelsen er jo stadig forholdsvis ny), da jeg stadig er et stykke fra failure.

vejer selv 68kg
Brugeravatar

Styrkeliste

Hold dig fra failure
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Bay skrev:Hold dig fra failure

Okay. Det har jeg heller ikke været i nærheden af i dødløft endnu.
Men det gør vel ikke noget i en øvelse som bænkpres? Altså selvfølgelig ikke hver træning
Brugeravatar

Styrkeliste

rask skrev:
Thomas Jagd skrev:Selvfølgelig kan dødløft trænes oftere end 1 gang i ugen. Ved ikke hvorfor folk har fået den ide, at dødløft kun kan trænes 1 gang i ugen. Klart, du kan ikke køre max tungt 3 gange i ugen, men ville du gøre det i bænkpres eller andre løft for den sags skyld ?

Det vil jeg da mene kommer an på, hvor i sin cyklus man er. Hvis vi nu f.eks. går ud fra HST progressionscyklus, så vil man jo træne tungere og tungere. I uge 6 vil træne meget tungt alle 3 dage træningspas i ugen, hvor man rammer noget der ligner failure.

Nu har jeg ikke trænet så længe, og har derfor ikke lagt en fast cyklus endnu, fordi alle mine øvelser lige skal på plads også med hensyn til teknik.

Tænker i noget a la 1 x let træning, 1 x moderat træning og 1 x failure træning om ugen i øvelser som f.eks. dødløft og bænkpres?

Rask

I et HST program ville jeg ikke dødløfte 3 gange om ugen.

Når jeg siger man kan dødløfte mere end 1 gang om ugen, så snakker jeg selvfølgelig ikke generelt. Det kommer i høj grad an på programmet. Men der er absolut intet til hinder for at træne tung dødløft 1 gang i ugen, og så have 1-2 lettere pas. Eventuelt hvor man som Incognito er inde på, træner dødløft varianter, eller hvor man træner eksplosive submaksimale sæt.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
rask skrev:

Rask

I et HST program ville jeg ikke dødløfte 3 gange om ugen. .

Hvad ville du så? 2/1 gang? hvad så med de træningsdage hvor du ikke træner dødløft? meningen er jo at man skal alle muskelgrupper igennem 3 gange på en uge

I det her program f.eks. : artikler/traeningsprogrammer/hsthypertrophyspecifictraining.php

Der træner man (stifflegged)dødløft 3 gange om ugen, og i uge 6 kan udelukkende sige det er 3 x tung træning.
- Det er dog kun 2 sæt. Er det derfor?

Gælder det her også øvelser som squat, bænkpres og millitary press, eller er det fordi man skal passe på ryggen mht dødløft?
Brugeravatar

Styrkeliste

Stiff-legged dødløft er ikke så stressende som almindelig dødløft. Så du kunne jo eksempelvis køre squat 3 gange i ugen, dødløft 1 dag, og stiff-legged de 2 resterende dage.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:Stiff-legged dødløft er ikke så stressende som almindelig dødløft. Så du kunne jo eksempelvis køre squat 3 gange i ugen, dødløft 1 dag, og stiff-legged de 2 resterende dage.

Argh, jeg elsker alm. dødløft - total dilemma :D

http://www.exrx.net/WeightExercises/Ere ... dlift.html
synes godt nok den minder meget om alm. dødløft. Under knæene bevæger man sig dog ikke.

Hvis vi nu siger jeg holder mig til alm. dødløft, og kører tungt én ud af de tre træningspas om ugen. hvor mange %RM skal jeg så køre i de andre træninger?

Som sagt synes jeg det bliver svært at holde en god cyklus, når jeg skal til at have let træning eller andre øvelser ind i ugen :(. - Men det må jeg jo så leve med :roll:

Er der andre øvelser, hvor jeg skal være opmærksom omkring dette?

I skal lige allesammen have tak for at svare ;) - det er godt jeg(og evt andre læsere) kan blive klogere :D
Brugeravatar

Styrkeliste

rask skrev:
Thomas Jagd skrev:Stiff-legged dødløft er ikke så stressende som almindelig dødløft. Så du kunne jo eksempelvis køre squat 3 gange i ugen, dødløft 1 dag, og stiff-legged de 2 resterende dage.

Argh, jeg elsker alm. dødløft - total dilemma :D

http://www.exrx.net/WeightExercises/Ere ... dlift.html
synes godt nok den minder meget om alm. dødløft. Under knæene bevæger man sig dog ikke.

Hvis vi nu siger jeg holder mig til alm. dødløft, og kører tungt én ud af de tre træningspas om ugen. hvor mange %RM skal jeg så køre i de andre træninger?

Som sagt synes jeg det bliver svært at holde en god cyklus, når jeg skal til at have let træning eller andre øvelser ind i ugen :(. - Men det må jeg jo så leve med :roll:

Er der andre øvelser, hvor jeg skal være opmærksom omkring dette?

I skal lige allesammen have tak for at svare ;) - det er godt jeg(og evt andre læsere) kan blive klogere :D

Ja, jeg har også lidt svært ved at se forskel.
SLDL, KVDL og rumænsk DL.. kan I ikke lige forklare.?
Kig forbi min log

Jeg squatter 2 gange om ugen, det samme gælder dødløft.

Træner her: Anger Mangement

triple skrev:Ja, jeg har også lidt svært ved at se forskel.

KVDL: Konventionel dødløft (normal dødløft).

Rumænsk dødløft: Stangen røre aldrig gulvet mellem reps.

SLDL: Stivbenet dødløft.

Lithium skrev:Hvis jeg skulle lave 12 perfekte reps ville min intensitet ligger langt under 50 % procent af 1 rm hvilket hverken fordrer styrke eller hypertrofi særlig godt i en øvelse der aktiverer så mange muskler som dødløft.

Det kommer bestemt an på hvordan du laver dødløft, hvornår du laver dødløft og hvordan du vil have den til at stimulere. Hvis vi nu snakker styrke er det ikke godt nej, men i BB er der mere end en måde at flå katten på.
lasseschulznielsen @ instagram
Brugeravatar
Månedens skribent: September 2008

Reputation point: 15

Må jeg godt køre alle andre øvelser end dødløft tungt 3 gange om ugen?
Brugeravatar

Styrkeliste

Lithium skrev:
rask skrev:Må jeg godt køre alle andre øvelser end dødløft tungt 3 gange om ugen?

Hvor tungt er tungt ?

Jeg tænker specielt hvis man kører efter HST progressionscyklus, hvor man starter på 60%RM(15rep) og slutter på 105%RM(5 rep) efter 6 uger.

Jeg er selvf. godt klar over, man ikke skal køre 100%RM 3 gange om ugen i længere perioder
Brugeravatar

Styrkeliste

HAV skrev:

Nååhh. Så kører jeg åbenbart en blanding af rumænsk og KV dødløft. Men i KVDL, skal man så tage stangen op og så give slip med kroppen, så man banker stangen i gulvet? Altså så man i den eccentriske del ikke er under spænding.

PS. har læst om KVDL, men synes det er svært at forstå forskellene. :oops:
Kig forbi min log

triple skrev:
HAV skrev:

Nååhh. Så kører jeg åbenbart en blanding af rumænsk og KV dødløft. Men i KVDL, skal man så tage stangen op og så give slip med kroppen, så man banker stangen i gulvet? Altså så man i den eccentriske del ikke er under spænding.

Nej, selvfølgelig skal du udføre den eccentriske fase (med modstand) og ikke bare banke stangen i gulvet. Så ville kvaliteten af gulvene rundt om i de danske centre sq ikke se så godt ud :D

I øvrigt er den eccentriske fase i alle øvelser meget relevant i forbindelse med hypertrofi
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

flamingopikken skrev:
triple skrev:
HAV skrev:

Nej, selvfølgelig skal du udføre den eccentriske fase (med modstand) og ikke bare banke stangen i gulvet. Så ville kvaliteten af gulvene rundt om i de danske centre sq ikke se så godt ud :D

I øvrigt er den eccentriske fase i alle øvelser meget relevant i forbindelse med hypertrofi

Det kommer så an på om man er bodybuilder eller styrkeløfter. Styrkeløftere holder ikke voldsomt meget igen på den eccentriske fase i dødløft. De lader den praktisk talt "falde" med hænderne på stangen.

Det går nok ikke i et traditionelt center, da gulvene nok hurtigt ville gå i stykker så. Men i styrkeløftsklubber har man jo specielle løfte platforme som godt kan holde til det.
Redaktør

Styrkeliste

Næste

Tilbage til Fitness & bodybuilding