Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1336
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1334

Følg bodybuilding.dk på

Døgnrytme og weekender

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Jeg drikker ikke, men går tit i byen alligevel. Det påvirker min døgnrytme, og når jeg skal få den tilbage til normal om mandagen føler jeg mig uoplagt til at træne.

Er der nogle der har nogle gode tips til at jonglere med sin døgnrytme, således at man både kan være længe oppe i weekenderne, men ikke behøver at være i søvnunderskud om mandagen for at kunne gå tidligt i seng mandag aften?

Jeg kan ikke bare gå tidligt i seng om søndagen hvis jeg er vågnet sent efter at have været ude, da jeg således ikke har været vågen længe nok til at være træt. Hvis jeg står tidligt op søndag er jeg i søvnunderskud om søndagen og ikke oplagt til søndagstræning. Så hvad kan man ellers gøre?

Thx :8
Brugeravatar

Reputation point: 130

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Muscle House Gym

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Drik ca. 8-10 øl i løbet af søndagen og noget vin... Så er du træt nok kl 20 og får en god søvn..

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

bose skrev:Drik ca. 8-10 øl i løbet af søndagen og noget vin... Så er du træt nok kl 20 og får en god søvn..

Problem solved

Du quoter ligefrem dig selv :P
Brugeravatar

Lad vær med at sove for længe fra lørdag til søndag, også sørg for at være aktiv i løbet af søndagen.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Jeg står tit i døren i weekenderne nogle gange begge dage, jeg sørger for at få spist en masse i løbet af natten og sover maks 6-7 og så står jeg op for at nå måltider osv, jeg er ikke træt eller uoplagt mandag til træning..
pump it ! pump it up!
Brugeravatar

Reputation point: 110

Geografisk sted: Køge

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00

Acid skrev:Jeg drikker ikke, men går tit i byen alligevel. Det påvirker min døgnrytme, og når jeg skal få den tilbage til normal om mandagen føler jeg mig uoplagt til at træne.

Er der nogle der har nogle gode tips til at jonglere med sin døgnrytme, således at man både kan være længe oppe i weekenderne, men ikke behøver at være i søvnunderskud om mandagen for at kunne gå tidligt i seng mandag aften?

Jeg kan ikke bare gå tidligt i seng om søndagen hvis jeg er vågnet sent efter at have været ude, da jeg således ikke har været vågen længe nok til at være træt. Hvis jeg står tidligt op søndag er jeg i søvnunderskud om søndagen og ikke oplagt til søndagstræning. Så hvad kan man ellers gøre?

For mig at se, er det udelukkende et prioriteringsspørgsmål. Hvad er vigtigst: at være længe ude, spolere din døgnrytme og være for uoplagt til at træne, eller at tage tidligt hjem, bevare et normal døgnrytme, og være oplagt til at træne?

Geografisk sted: Århus C

Jeg synes det nemmeste er at stå nogenlunde tidligt op søndag og så gå tidligt i seng. Det fungerer fint for mig, selvom man ikke er 200% frisk hele søndag.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

PumpToAchieve skrev:Lad vær med at sove for længe fra lørdag til søndag, også sørg for at være aktiv i løbet af søndagen.

Friche skrev:Jeg synes det nemmeste er at stå nogenlunde tidligt op søndag og så gå tidligt i seng. Det fungerer fint for mig, selvom man ikke er 200% frisk hele søndag.

Jeg skal stadig have mindst 7 timers søvn for at kunne få noget ud af træningen. Jeg sover normalt 8-9 timer. Og hvis jeg først sover kl 4-5-6 stk, så bliver klokken jo mange før jeg fået de 7 timer. Men det kan være jeg bare skal koordinere det sådan at jeg tager tidligere hjem lørdag hvis jeg skal træne om søndagen.
pumpfmaster skrev:Jeg står tit i døren i weekenderne nogle gange begge dage, jeg sørger for at få spist en masse i løbet af natten og sover maks 6-7 og så står jeg op for at nå måltider osv, jeg er ikke træt eller uoplagt mandag til træning..

Men hvad så hvis du skal træne søndag?
Lou skrev:For mig at se, er det udelukkende et prioriteringsspørgsmål. Hvad er vigtigst: at være længe ude, spolere din døgnrytme og være for uoplagt til at træne, eller at tage tidligt hjem, bevare et normal døgnrytme, og være oplagt til at træne?

Det må kunne lade sig gøre at nå det hele. Jeg har timerne i døgnet til det, det er mere et spørgsmål om at få lagt dem så de er til min fordel.
Brugeravatar

Acid skrev:
Friche skrev:Jeg synes det nemmeste er at stå nogenlunde tidligt op søndag og så gå tidligt i seng. Det fungerer fint for mig, selvom man ikke er 200% frisk hele søndag.

Jeg skal stadig have mindst 7 timers søvn for at kunne få noget ud af træningen. Jeg sover normalt 8-9 timer. Og hvis jeg først sover kl 4-5-6 stk, så bliver klokken jo mange før jeg fået de 7 timer. Men det kan være jeg bare skal koordinere det sådan at jeg tager tidligere hjem lørdag hvis jeg skal træne om søndagen.

Tja, enten det eller også må du lægge dine lette dage/hviledage på dagene efter byturene. Jeg synes nu jeg har haft held med at tilvænne mig at træne på 4-5 timers søvn, selvom det på ingen måde er særligt optimalt, især fordi kvaliteten ofte er lort når det begynder at blive lyst udenfor....
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Friche skrev:
Acid skrev:

Tja, enten det eller også må du lægge dine lette dage/hviledage på dagene efter byturene. Jeg synes nu jeg har haft held med at tilvænne mig at træne på 4-5 timers søvn, selvom det på ingen måde er særligt optimalt, især fordi kvaliteten ofte er lort når det begynder at blive lyst udenfor....

Kan være jeg skal prøve at vænne mig til at træne på mindre søvn. Så længe jeg får sovet ud i løbet af ugen, så må kroppen vel i et eller andet omfang "indhente" det forsømte. Så længe det bare er en enkelt dag.
Har faktisk i dag købt mig nogle såkaldte "natbriller" da jeg er begyndt at sove dårligere eftersom dagslyset er begyndt at komme tilbage. Glæder mig til at finde ud af om de kan hjælpe. Har også bestilt ZMA. Aner ikke om det virker, men der er vidst en del der har udtalt sig positivt om det. Det kan vel ikke skade at prøve :)
Brugeravatar

Acid skrev:
Friche skrev:
Acid skrev:

Kan være jeg skal prøve at vænne mig til at træne på mindre søvn. Så længe jeg får sovet ud i løbet af ugen, så må kroppen vel i et eller andet omfang "indhente" det forsømte. Så længe det bare er en enkelt dag.
Har faktisk i dag købt mig nogle såkaldte "natbriller" da jeg er begyndt at sove dårligere eftersom dagslyset er begyndt at komme tilbage. Glæder mig til at finde ud af om de kan hjælpe. Har også bestilt ZMA. Aner ikke om det virker, men der er vidst en del der har udtalt sig positivt om det. Det kan vel ikke skade at prøve :)

Du må meget gerne lige melde tilbage om sådan nogle natbriller virker! I forhold til hvor længe jeg har arbejdet om natten er det umådeligt lidt jeg har gjort i at undersøge den slags :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Will do :)
Brugeravatar

Acid skrev:Jeg drikker ikke, men går tit i byen alligevel. Det påvirker min døgnrytme, og når jeg skal få den tilbage til normal om mandagen føler jeg mig uoplagt til at træne.

Faktum er at mennesket som organisme er bygget op omkring "nat og dag". fra naturens side skulle vi gå i seng når det blev mørkt, og vågne når det blev lyst. derfor er det utroligt svært at falde tilbage i en almindelig søvnbalance efter at man har "ubalanceret" den. ens lever bliver forvirret i forhold til hormoner osv. dog et lille trick kunne være at ind øve et slags ritual du udfører hver gang inden du går iseng. når det med tiden er blevet en "trigger" for din hjerne, så kan du bruge dette ritual til at blive træt. på denne måde kan du bruge dit "ritual" til at fortælle din krop at det er sovetid ;)

Det lyder som en god ide med et ritual. Har i lang tid gerne villet starte på at meditere, så kunne passende gøre det et kvarters tid inden sengetid :)
Brugeravatar

Forskning indikerer, at din krop restituerer i blokke af 1½ time - så du burde kunne nøjes med 4,5 times søvn søndag morgen og stadig være nogenlunde frisk til træning om søndagen. Prøv at sætte dit ur til at ringe 4½ time efter du ligger dig til at sove, når du kommer hjem fra en bytur, og stå op uanset hvor træt du føler dig.

Acid skrev:Det lyder som en god ide med et ritual. Har i lang tid gerne villet starte på at meditere, så kunne passende gøre det et kvarters tid inden sengetid :)

det er også et yderst effektivt "ritual"! jeg vil dog foreslå at for at du skal tilegne dig denne "søvn-trigger" så ville det være optimalt med mindst 2-3 uger af normal søvn alt imens du indøver ritualet.

fedania skrev:Forskning indikerer, at din krop restituerer i blokke af 1½ time - så du burde kunne nøjes med 4,5 times søvn søndag morgen og stadig være nogenlunde frisk til træning om søndagen. Prøv at sætte dit ur til at ringe 4½ time efter du ligger dig til at sove, når du kommer hjem fra en bytur, og stå op uanset hvor træt du føler dig.

Det er rigtigt, men restitution er kun en af de mange faktorer der spiller ind på energi-niveau.

Nu går jeg selv i byen en 3 gange om måneden og mit råd er følgende, sørg for at holde dig kørende de dage du har sovet længe selvom man mest af alt har lyst til at flyde ud på sofaen, løb en lang tur, få ryddet op, lavet noget ordenligt føde lad kroppen blive træt så den kan sove til tiden, istedet for at lægge og restituere hele dagen væk.
Brugeravatar

Jeg træner aldrig søndag :-)!. Grundet mit nat arbejde.. Søndag er ren afslapning..
pump it ! pump it up!
Brugeravatar

Reputation point: 110

Geografisk sted: Køge

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00

læg din træning så du har off day om søndagen. Sørg for at stå tidligt op, selvom du var i byen aften inden, så du ikke får mere end 6 timer. Brug så dagen på at fysisk at slappe af, men stadig være aktiv. Gå i seng om aften således du får de 8-9 timer.
Brugeravatar

Du kan eksperimentere lidt med melatonin og se om det er noget for dig.
Brugeravatar

Reputation point: 160

Karl112 skrev:det er også et yderst effektivt "ritual"! jeg vil dog foreslå at for at du skal tilegne dig denne "søvn-trigger" så ville det være optimalt med mindst 2-3 uger af normal søvn alt imens du indøver ritualet.

Det vil jeg have i mente :)
Mr.wooop skrev:Nu går jeg selv i byen en 3 gange om måneden og mit råd er følgende, sørg for at holde dig kørende de dage du har sovet længe selvom man mest af alt har lyst til at flyde ud på sofaen, løb en lang tur, få ryddet op, lavet noget ordenligt føde lad kroppen blive træt så den kan sove til tiden, istedet for at lægge og restituere hele dagen væk.

Det vil jeg prøve at tage til mig :)
narvs skrev:læg din træning så du har off day om søndagen. Sørg for at stå tidligt op, selvom du var i byen aften inden, så du ikke får mere end 6 timer. Brug så dagen på at fysisk at slappe af, men stadig være aktiv. Gå i seng om aften således du får de 8-9 timer.

Det er nok sådan noget jeg må ende ud i. Er ellers glad for at træne i weekenden inklusiv søndag, men noget bliver jeg jo nødt til at give op for at hele regnestykket kan gå op.
Nielze skrev:Du kan eksperimentere lidt med melatonin og se om det er noget for dig.

Okay, det lyder måske lidt overdrevet? Er det ikke noget man kun bruger i nødstilfælde samt kræver recept?
Brugeravatar

Acid skrev:
Nielze skrev:Du kan eksperimentere lidt med melatonin og se om det er noget for dig.

Okay, det lyder måske lidt overdrevet? Er det ikke noget man kun bruger i nødstilfælde samt kræver recept?

Du kan prøve at søge på nettet om mere information. Hvis du begrænser det til maks en gang om ugen bør du ikke være så bekymret. Det er receptpligtig, jo, men ikke ulovligt. Køb det over nettet og inden for EU's grænser.
Brugeravatar

Reputation point: 160

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 42 gæster