Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1313
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1310

Følg bodybuilding.dk på

Er mættet fedt virkelig så usundt??

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Svensk program som jeg syntes skal ses.
Flere personer får det langt bedre med en kost bestående af mættet fedt.
I del 3 bliver det nævnt at det store brød firma pågens måske er med til at påvirke forskningen og de tænker muligvis mere på deres pengepung end folks helbred!

http://www.youtube.com/watch?v=St2EewIn ... ure=relmfu

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

En der gider oversætte?????????
Hvis du har lyst, så kan du følge med i min log. Ja, den er god nok!
http://www.bodybuilding.dk/post1274898.html#p1274898

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (10)

Sore skrev:Svensk program som jeg syntes skal ses.
I del 3 bliver det nævnt at det store brød firma pågens måske er med til at påvirke forskningen og de tænker muligvis mere på deres pengepung end folks helbred!

Utroligt interessant emne, IMO burde alle officielle kost råd ændres så man fik langt mindre kulhydrat og ikke tænkte så meget over fedtet så længe man selvfølgelig holder sig fra trasnfedtsyre...

kan anbefale at læse:
http://www.foodoflife.dk/Artikler/Klumm ... terol.aspx

clauzen skrev:
Utroligt interessant emne, IMO burde alle officielle kost råd ændres så man fik langt mindre kulhydrat og ikke tænkte så meget over fedtet så længe man selvfølgelig holder sig fra trasnfedtsyre...

Det kræver jo bare lige at man har noget solid evidens der bakker sådanne ændringer i anbefalingerne op..

Reputation point: 65

Det mere paradoksale er at hvis man spiser en kost på LCHF passer det måske at man kan spise flere kalorier end man forbrænder.
Det er det Gary Taubes skriver om i bogen "Good calouries bad calouries"
Det vil sige hvis vi spiser en mere naturlig kost så vil vores regulerer vores optag af kalorier alt efter hvor meget den skal bruge.

Kan i forbindelse med udsendelsen anbefale at man læser hvis man er interesseret i kost, læge Andreas Eenfeldts bog
"Matrevolutionen" den er også på svensk men den er meget interessant og fyldt med kilder om hvordan det er sukkeret og det hvide mel der gør os syge og ikke det naturlige og mættede fedt.
Vedhæftede filer
9173485411.jpg

Der er meget lidt grund til at tro at mættet fedt er decideret dårligt.

Kulhydrater, derimod, er bad news.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Til dem der ikke lige har bogen ved hånden og gerne vil lærer mere
Man cannot remake himself without suffering
For he is both the marble and the sculptor.

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 170.00

Kostplan: Ingen kostplan

Smeden skrev:Der er meget lidt grund til at tro at mættet fedt er decideret dårligt.

Hvordan ser du på det med at man kan indtage fedt og protein i store mængder uden at tage på af det, dvs. at kroppen selv regulere hvor meget den skal bruge?
Jeg har set nogle interviews med Gary Taubes og han påstår at der findes dårlige og gode kalorier og fedt og protein kan spises i større mængder end vi har brug for uden at vi tager på.
Han vil også gøre op med kalorietælleriet fordi han mener at kroppen ikke nødvendigvis fungere sådan.

Jeg bryder mig ikke om Lustigs dommedagsprofetier og jeg er uenig i at fruktose er så meget en skurk som han gør det til. Der er en meget tydelig dosis-respons kurve for fruktose og metabolsk effekt, og mig bekendt viser det meste af litteraturen at man skal over ~100g fruktose om dagen før det går galt (med det nylige studie fra LIFE som mulig undtagelse). Det med japanerne og deres sukkerforbrug er desuden decideret forkert.

Set med henblik på appetit-regulering vil jeg faktisk sige at fruktose er bedre end glukose er. Folk spiser f.eks. mindre hvis de får fruktose før deres måltid end hvis de får glukose, og så kan man ævle alt det om tilfældige insulin- og leptinmålinger man vil.

Sore: jeg mener at man inducerer dysfunktion i kroppens væv ved at fylde den med glukose hele dagen og hver dag, forstået på den måde at kroppen tager skade af at skulle håndtere det halve kilo glukose de fleste mennesker byder den. Det tror jeg ikke er meningen og jeg tror ikke appetiten kan finde ud af det. Skruer man ned for sine kulhydrater og op for sit fedt falder sukkerniveauet og insulinet og man slipper for en masse vrøvl induceret af insulinresistens.
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Sore skrev:
Smeden skrev:Der er meget lidt grund til at tro at mættet fedt er decideret dårligt.

Hvordan ser du på det med at man kan indtage fedt og protein i store mængder uden at tage på af det, dvs. at kroppen selv regulere hvor meget den skal bruge?
Jeg har set nogle interviews med Gary Taubes og han påstår at der findes dårlige og gode kalorier og fedt og protein kan spises i større mængder end vi har brug for uden at vi tager på.
Han vil også gøre op med kalorietælleriet fordi han mener at kroppen ikke nødvendigvis fungere sådan.

Problemet er bare at alle kontrolleret undersøgelser taler imod hans påstand.

Styrkeliste
- Bænkpres: 27.50
- Squat: 40.00
- Dødløft: 235.00

slavers skrev:
Sore skrev:

Problemet er bare at alle kontrolleret undersøgelser taler imod hans påstand.

Men han henviser jo også til mange ting som viser at der er noget om snakken.
Feks. at mennesker der har levet isoleret fra den vestlige verden og har levet af mættet fedt og naturligt føde fra deres habitet ikke er overvægtige og ikke har de samme sygdomme som vi har i vesten, selvom de har rigeligt med føde til rådighed.
Desuden er der masser af mennesker der har tabt mange kilo bare ved at spise en LCHF kost uden at tælle kalorier.
Jeg tror at fødevare industrien i mange lande har mange fingre med i spillet, var det ikke en hvis hr. Arne Astrup der var "sponsoret" af Danisco da han var ude og sige at man ikke blev fed af at spise sukker.

Kulhydratreducerede diæter er generelt mere effektive til at inducere vægttab, også selvom kalorierne ikke er kontrollerede. Vægttabet kommer sig som hovedregel af at folk spiser færre kalorier helt af sig selv.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Kulhydratreducerede diæter er generelt mere effektive til at inducere vægttab, også selvom kalorierne ikke er kontrollerede. Vægttabet kommer sig som hovedregel af at folk spiser færre kalorier helt af sig selv.

Men det har vel mere at gøre med højere protein indtag.

Styrkeliste

slavers skrev:
Smeden skrev:Kulhydratreducerede diæter er generelt mere effektive til at inducere vægttab, også selvom kalorierne ikke er kontrollerede. Vægttabet kommer sig som hovedregel af at folk spiser færre kalorier helt af sig selv.

Men det har vel mere at gøre med højere protein indtag.

Bare et gæt, højere protein og fedt indtag = større mæthed.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Kostplan: Ingen kostplan

Tja! Sådan tror jeg nu også det hænger sammen, jeg er selv rimelig fyldt nu, efter jeg har spist 3000 kal. i fedt og protein og en smule carbs. end da jeg tidligere fik de fleste af mine kal. fra kulhydrater.

slavers: Muligvis, men det er jo ikke det samme som at fedt er dårligt hvis det er det du prøver at komme frem til?
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:slavers: Muligvis, men det er jo ikke det samme som at fedt er dårligt hvis det er det du prøver at komme frem til?

Nej det er det ikke. Mit første indlæg var rettet mod Gary Taubes. Gary Taubes hypotese er jo at kulhydrater/insulin gør os fede. Hvilket jo selvfølgelig ikke passer.

Styrkeliste

Jo man kan godt blive fed af at spise kulhydrater hvis man spiser mere end man forbrænder.
Insulin er det hormon der der deponere energien i vores mad til fedt og og jo mere sukker i blodet jo mere insulin bliver der frigivet så når man har spist en stor portion pasta bliver firgivet en del insulin som hjælper til med at lagre sukker som fedt.

Sore skrev:Jo man kan godt blive fed af at spise kulhydrater hvis man spiser mere end man forbrænder.

No shit, sherlock

Styrkeliste

Hvad mente du med det? Jeg gik udfra at du ikke troede at kulhydrater kunne gøre en fed, ligesom det tidligere blev påstået.
Har sikkert misforstået din pointe.
Så uddyb lige!!

Sore skrev:Hvad mente du med det? Jeg gik udfra at du ikke troede at kulhydrater kunne gøre en fed, ligesom det tidligere blev påstået.
Så uddyb lige!!

Hvor har jeg skrevet det?

Styrkeliste

slavers skrev:
Sore skrev:Hvad mente du med det? Jeg gik udfra at du ikke troede at kulhydrater kunne gøre en fed, ligesom det tidligere blev påstået.
Så uddyb lige!!

Dette er forkert.

Styrkeliste

clauzen skrev:

kan anbefale at læse:

Den holder bare ikke, for den almindelige dansker.

Jo, at skrue ned for carbs ville ikke gøre folk noget. Men fortæller du folk at de bare skal droppe at tænke over fedtindtaget (mættet/umættet), så skal du se folk gå amok i flæskesteg, røde pølser og fed andesteg.

Det positive i at fortælle folk at de skal skære i mættet fedt, og få noget mere umættet, er at folk ikke vil æde sig fede i avocado og fisk. Det gør de i billige svinekoteletter og flæskestegssandwich med grovbrød.

Som Smeden siger, så vil et "skær ned på kulhydrater" budskab som regel helt automatisk føre til reduceret kalorieindtag, da mange hyperkaloriske fedmeinducerende diæter ofte består af store mængder kage, slik, sodavand osv.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:
clauzen skrev:

kan anbefale at læse:

Jo, at skrue ned for carbs ville ikke gøre folk noget. Men fortæller du folk at de bare skal droppe at tænke over fedtindtaget (mættet/umættet), så skal du se folk gå amok i flæskesteg, røde pølser og fed andesteg.

Det positive i at fortælle folk at de skal skære i mættet fedt, og få noget mere umættet, er at folk ikke vil æde sig fede i avocado og fisk. Det gør de i billige svinekoteletter og flæskestegssandwich med grovbrød.

Som Smeden siger, så vil et "skær ned på kulhydrater" budskab som regel helt automatisk føre til reduceret kalorieindtag, da mange hyperkaloriske fedmeinducerende diæter ofte består af store mængder kage, slik, sodavand osv.

Hvorfor skulle den ikke holde for den almindelige dansker???

Det er vel bedre og "sundere" at den almindelige dansker spiser kød ink. fedt og grønt end at de æder sig mætte i tomme kalorier som fx pasta...
Har ikke den fornødne viden til at gøre mig til ekspert på området men hvis man lytter til hvad de siger i det svenske link og det fordrag med Robert H. Lustig så burde et højere fedt indtag ikke have nogle sundhedsmæssige konsekvenser...

clauzen skrev:
Hvorfor skulle den ikke holde for den almindelige dansker???
Det er vel bedre og "sundere" at den almindelige dansker spiser kød ink. fedt og grønt end at de æder sig mætte i tomme kalorier som fx pasta...
Har ikke den fornødne viden til at gøre mig til ekspert på området men hvis man lytter til hvad de siger i det svenske link og det fordrag med Robert H. Lustig så burde et højere fedt indtag ikke have nogle sundhedsmæssige konsekvenser...

Den "almindelige dansker" har oftest intet indblik i ernæring. Kostråd er pisse svære at udarbejde, så de kan forstås af den brede befolkning. Måske mest af alt fordi folk tit er af den holdning at der ikke er nogen der skal bestemme over deres kost, og at "det ændrer sig hele tiden".

Ja det ville være ganske fint. Hvordan vil du få folk til at spise mere grønt, med de ændringer? De nuværende kostråd dikterer fint at der skal køres mere grønt i hovedet, men kun en forsvindende lille del af befolkningen kommer i nærheden af den anbefalede mængde.

Folk forstår ikke de den dybere mening af kostråd. Det kan man heller ikke forvente at de gør.
I den gamle kostpyramide var pasta, brød og ris i højsædet og det skulle der bare spises løs af.

Det har man ganske fint ændret på nu, og er ikke mindst gået over til mere fiberholdige fødeemner som det anbefalede.
Fortæller du folk at de skal skære kulhydrater meget ned, så risikerer man at folk (igen) fejlfortolker det og i endnu højere grad bare dropper grøntsagerne, fordi de ikke forstå pointen.

Sig til dem at de skal spise mere kød og fedt, og at fedttypen forresten er ligegyldig, så er der frit slag i pølser, flæskesteg, sødmælk, smør, ost osv. Jeg tvivler ultra stærkt på at en sådan ændring, vil medføre at folk spiser en masse avocado, fisk, nødder osv.

At skrue ned for carbs og op for fedt er sandsynligvis positivt for mange, men jeg tror ikke på at det vil have den store effekt på folks sundhed. Primært fordi de fleste folk vil skide deres krop et stykke, og tæske den helt i bund, indtil de ligger med hjerteproblemer og fedtlever i hospitalssengen. Og selv der er de højst sandsynligt stadig ret ligeglade.
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

slavers skrev:
slavers skrev:
Så uddyb lige!!

Dette er forkert.

At han har sagt det eller at det ikke kan lade sig gøre?

Dingo skrev:
clauzen skrev:

kan anbefale at læse:

Det er så her jeg nærmest er uenig. At fjerne folks kulhydrater vil effektivt medføre fedttab og det er så vigtig en parameter at evt. negative effekter er tilnærmelsesvis negligerbare.

Derudover, hvis, og det er altså et hvis, der er en negativ konsekvens ved mættet fedt som overordnet gruppe er der jo ikke noget problem i at spise fedt fra dyr - nu nævner du selv andesteg og flæskesteg, hvor mindst 50%, og oftest meget mere, af fedtet er umættet. Pølser er usunde af andre grunde end fedtfordelingen i råmaterialet, og det er noget man bestemt skal tage højde for ved diætvejledning.

Jeg vil endda i samme ombæring indskyde at når den flerumættede fraktion er høj skyldes det at det stakkels dyr blev stoppet fyldt med majsolie og andre giftigheder, det betyder jo at indholdet af omega-6 er højere end godt er.

Med hensyn til Taubs-problematikken er der selvfølgelig ikke tale om at man kan spise mere energi end man har brug for uden at tage på fordi, den 'energi man har brug' derved er ukorrekt defineret. Det er ren matematik, og det tvivler jeg på er hvad Taubs mener. Der er derimod baggrund for at sige at man spiser mindre når man reducerer kulhydrater OG at stofskiftet er højere ved en diæt rig på protein, hvad der i sidste ende resulterer i et vægttab. Jeg er klar over hypotesen med at insulinresistens skulle introducere en slags fedmeakkumulerende fænotype og det er mig bekendt ikke bevist særlig godt, hvis overhovedet. Teorien er dog stadig interessant, og man kan ikke komme uden om at kulhydrat/insulin overload unægteligt skaber en masse problemer.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Det er så her jeg nærmest er uenig. At fjerne folks kulhydrater vil effektivt medføre fedttab og det er så vigtig en parameter at evt. negative effekter er tilnærmelsesvis negligerbare.

Det er jeg ganske enig i, men i det store hele, tror du så ikke det i stor grad også vil skyldes det nærmest automatiske drop i kalorier? Det mit "skræk scenarie" går ud på, er at folk, som reaktion på at fjerne carbs, blot kaster sig over større mængder fedt?

Det er jo lykkes at gøre folk fedtforskrækkede til en vis grad, og dertil kommer så en negligering af kulhydraters betydning, og ikke mindst den mængde kalorier der ofte kommer fra kulhydrater i folks dagskost.
Havde det været omvendt, så er min teori at producenterne havde haft travlt med at skrive "lav på kulhydrat", mens fedtindholdet var mere eller mindre ligegyldigt.

Derudover, hvis, og det er altså et hvis, der er en negativ konsekvens ved mættet fedt som overordnet gruppe er der jo ikke noget problem i at spise fedt fra dyr - nu nævner du selv andesteg og flæskesteg, hvor mindst 50%, og oftest meget mere, af fedtet er umættet. Pølser er usunde af andre grunde end fedtfordelingen i råmaterialet, og det er noget man bestemt skal tage højde for ved diætvejledning.

Jeg tænker blot mere over hvordan lægmand vil opfatte en ændring af kostrådene, til eksempelvis "Skær meget ned på kulhydrat, og spis fedt og protein". Vil det medføre at folk skruer voldsomt op for de fedttyper de godt kan lide, og som er billige at erhverve sig? Som netop er smør, fedtholdigt hakkekød osv. Jeg siger ikke at fedtfordelingen i sig selv er et problem, men det er jo overvejende det mættede fedt folk ofte spiser i overflod af, hvis de spiser for meget fedt. Det er som sagt yderst sjældent at jeg oplever overvægtige, der har et overforbrug af fedt fra nødder, avocado og fed fisk.
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:Jeg tænker blot mere over hvordan lægmand vil opfatte en ændring af kostrådene, til eksempelvis "Skær meget ned på kulhydrat, og spis fedt og protein". Vil det medføre at folk skruer voldsomt op for de fedttyper de godt kan lide, og som er billige at erhverve sig? Som netop er smør, fedtholdigt hakkekød osv. Jeg siger ikke at fedtfordelingen i sig selv er et problem, men det er jo overvejende det mættede fedt folk ofte spiser i overflod af, hvis de spiser for meget fedt. Det er som sagt yderst sjældent at jeg oplever overvægtige, der har et overforbrug af fedt fra nødder, avocado og fed fisk.

Jeg tror sagtens, at de fleste er i stand til at sætte sig ind i, at det er smartere at spise sund end usundt fedt. Hvis kostrådene blot gør benarbejdet ift. at formidle forskellen på de to, burde der ikke være nogen ko på isen, for det er heldigvis ret så lige til at lave en skematiseret optegning over dem.

Om de rent faktisk vil følge en omlægning af kostrådene, er umiddelbart mere tvivlsomt.

Du skal i øvrigt ikke hate på smør. Smeden spiser smør i uhyrlige mængder.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

The Juice skrev:
Jeg tror sagtens, at de fleste er i stand til at sætte sig ind i, at det er smartere at spise sund end usundt fedt. Hvis kostrådene blot gør benarbejdet ift. at formidle forskellen på de to, burde der ikke være nogen ko på isen, for det er heldigvis ret så lige til at lave en skematiseret optegning over dem.

Gik samtalen ikke mere på carbs vs fedt, og netop gå væk fra idéen om at få folk til at skelne mellem fedttyperne?

Om de rent faktisk vil følge en omlægning af kostrådene, er umiddelbart mere tvivlsomt.

Netop min pointe fra tidligere.

Du skal i øvrigt ikke hate på smør. Smeden spiser smør i uhyrlige mængder.

Jeg hater skam ikke på smør :mrgreen: Sidder i skrivende stund og nyder en god bolle med smør og ost.

Dog medfører den gode Smeds smørindtag ikke et overskud af kalorier, som det før er set gøre hos overvægtige. Og ingen herinde er vist i tvivl om at problemstilingen så mere er energien og ikke fedttypen der er et problem
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Næste

Tilbage til Kost & kosttilskud