Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1514
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1510

Følg bodybuilding.dk på

Erstatning til æggehvider

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej derude.

Jeg har lige fået lavet mig et kostprogram, men der står jeg skal bruge 4 hele æg og 16 æggehvider..
Jeg kan simpelthen ikke tro på det er sundt, men jeg har intet at bygge det på.

Derfor håbede jeg på, der var nogen af jer, som havde lidt forstand på det. Er det sundt eller ikke, med så meget æg på en dag? Hvis ikke, hvad kan jeg så erstatte dem med?

Jeg havde tænkt på bare at spise de 4 hele æg om dagen og finde noget, som kan erstatte de 16 æggehvider (52.8 g protein og 4.8 g kulhydrat) - ved bare ikke lige hvad det skulle være. Håber I kan hjælpe mig :-)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Bare mig som mener, at kostplaner altid bør være strikket sammen til brugeren af planen?

Men til topic: Du kan drikke noget mælk. Smager imo godt og så er der en del proteiner i også.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 165.00
- Dødløft: 200.00

MadPanda skrev:Bare mig som mener, at kostplaner altid bør være strikket sammen til brugeren af planen?

Denne kostplan er netop også strikket sammen til mig.. :-)
Brugeravatar

Ja, det kan vi da høre.
Brugeravatar

Reputation point: 65

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 267.50

mathiasjohan skrev:
MadPanda skrev:Bare mig som mener, at kostplaner altid bør være strikket sammen til brugeren af planen?

Denne kostplan er netop også strikket sammen til mig.. :-)

Hvorfor skal du så have så mange hele æg og hvider, når du ikke er interesseret i dem?
Brugeravatar

Reputation point: 85

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 165.00

MadPanda skrev:Hvorfor skal du så have så mange hele æg og hvider, når du ikke er interesseret i dem?

Jeg ville bare høre jeres mening herinde om at indtage så mange æg/æggehvider på en dag.
Hvis ikke der er nogen indvendinger til at indtage så mange har jeg bestemt også tænkt mig at følge planen.
Brugeravatar

Kan forestille mig at det ville blive rimelig dyrt i længden, et åbenlyst alternativ kunne da fx. være proteinpulver?
http://www.poweraddict.dk
Rabatkode: Jurlander5
Brugeravatar

Reputation point: 15

Kostplan: Ingen kostplan

det afhænger helt af resten af din kost, men i sig selv er der intet galt i at æde så mange æg/æggehvider
There are people who say that they can and there are people who say that they cant

Both are usually right
Brugeravatar

Reputation point: 15

Hvorfor vil du spise så meget på en gang?
Lav evt. nogle scarble æg med fedtfattig ost og 1-3% kylling/skinke. Det burde give nogenlunde samme macros hvis du vejer det ordenligt af.

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 187.50

thepur skrev:Kan forestille mig at det ville blive rimelig dyrt i længden, et åbenlyst alternativ kunne da fx. være proteinpulver?

Jeg tager også en shake om dagen, men det kunne da være jeg skulle tage to så i stedet, og så skære ned på æggene :-)
Brugeravatar

Alex789 skrev:Hvorfor vil du spise så meget på en gang?

Det er også fordelt ud på hele dagen :-)
Brugeravatar

mathiasjohan skrev:
thepur skrev:Kan forestille mig at det ville blive rimelig dyrt i længden, et åbenlyst alternativ kunne da fx. være proteinpulver?

Jeg tager også en shake om dagen, men det kunne da være jeg skulle tage to så i stedet, og så skære ned på æggene :-)

Spis æg
Æg er sunde og lækre
Brugeravatar

Reputation point: 160

Det er så ærgeligt at smide blommerne ud.. De indeholder også en del protein og andet godt og så er det jo den bedste del af ægget :´) Så det er altså virkelig spild i mine øjne. Men hvis du kan skaffe en af de der dunke med æggehvider, så er problemet løst.
Brugeravatar

Træner her: DGI Huset i Vejle
AK Odin

Styrkeliste
- Bænkpres: 55.00
- Squat: 112.50
- Dødløft: 120.00

Har spist 6 hele æg hver dag de sidste 6 måneder og jeg har lige fået lavet et helbredstjek. Alle mine tal så rigtige fine ud. Ved ikke om det er forskelligt fra person til person men jeg synes ikke du skal tænke så meget over det.

Reputation point: 10

Logbog: Ingen logbog

Jeg køber 30 æg for 30 kr hos min lokale grønthandler = 1 kr pr æg, det kan sgu ikke gøres billigere, heller ikke hvis du taler om alternativet proteipulver :)

Lidt info om ægget:

Danmark er det mest anvendte æg hønseægget, men f.eks. andeæg og vagtelæg findes også. Andeæg ligner hønseæg, men er større og har en mere markant smag end hønseæg, mens vagtelæg er ca. en tredjedel så store som hønseæg og har en beigegrøn skal med brune pletter.

Æg har en særlig symbolsk betydning i mange kulturer. De blev foræret som gave af de gamle grækere, persere og kinesere ved deres forårsfester. Ægget forekommer også i Pagan Mytologien, hvor det beskrives at "Sol-Fuglen" klækkes fra "Verdensægget". Æg dekoreret med farver eller filt har været anerkendt som et symbol på fortsat liv og Jesus genopstandelse, fejret ved forårsfesten siden før Kristi fødsel. Da ægget var et umiddelbart symbol for de tidlige kristne på Jesus opstandelse, blev det opfattet som det mest velegnede og hellige del af påskefestlighederne.

I 1884 blev det første af de berømte og kostbare Fabergé-æg lavet for den Russiske Zar som gave til Zarina Maria i forbindelse med den Russisk Ortodokse Kirkes vigtigste fest, påsken. Ægget kunne åbnes og inden i var en lille overraskelse, der skulle minde Zarinaen om hendes hjemland. Det blev herefter en tradition at guldsmeden Ferbergé hvert år skulle producere et påskeæg med overraskelse til Zarinaen.

En høne lægger højst et æg om dagen, oftest nogen færre. Dette skyldes, at hønens indre biologiske "læggeur" skal passe sammen med ændringerne mellem lys og mørke. Passer de ikke sammen holder hønen en æglægningspause.

Ægget er kyllingens fosterkammer og må derfor indeholde alt hvad kyllingens foster behøver for at kunne udvikles til en livskraftig kylling. Et gennemsnitligt æg består af 27.5% æggeblomme, 63% æggehvide og 9.5% skal. Æggeblommen er kyllingefosterets vigtigste næringskilde. Den består af ca. 50% vand, mens resten er tørstof, hvor ca. 2/3 består af forskellige fedtstoffer og 1/3 af proteiner. Æggehviden består af ca. 90% vand. Tørstoffet i æggehviden udgøres næsten udelukkende af forskellige proteiner.

Et kvalitetsaspekt er æggeblommens farve, der afhænger af hønsenes foder. Gule og røde karotenoider (f.eks. beta-karoten) i foderet oplagres i æggeblommen. Naturligt forekommende karotenoider findes i foderråvarer som majs og grønmel (tørkage, malet græs). Derfor anvender man disse i foderstoffer til æglæggende høns.

Skallens farve afhænger af hønens race og er genetisk bestemt, hvilket ikke har nogen indflydelse på hverken æggets smag eller næringsværdi.

Produktionen af æg foregår på gårde, hvorfra æggene med jævne mellemrum transporteres til æggepakkeriet. På æggepakkeriet bliver æggene kontrolleret, sorteret efter størrelse og kvalitet og pakkes. Æg med blodsprængninger, revner, for store lufthuller og andre defekter sorteres fra. Alle æg som går til handel og storhusholdning kontrolleres og sorteres efter kvalitetsklasse og størrelse. Der findes tre kvalitetsklasser A, B og C, hvor A er den højeste klasse. De forskellige vægtklasser er XL (>73 g), L (63-73 g), M (53-63 g) og S (43-53 g). Udover hele æg sælges også æggeprodukter i såvel tørret, flydende og frossen form. Der produceres både flydende hel æggemasse, samt æggeblomme og æggehvide hver for sig. Ofte er æggeprodukter varmebehandlede for at hindre smitterisikoen for f.eks. Salmonella.

Æg anvendes, som de er, eller blandes med andre fødevarer. Man bruger dem f.eks. til at legere med og som bindemiddel i budding, cremer og pasta. De har en emulgerende virkning i bl.a. mayonnaise og saucer, og pisket har de en stor betydning for strukturen i mousse, marengs og souffleer. Desuden kan æg anvendes til at danne overflade med, som ved pensling af brød, tærter o.l.

Mange industrielt producerede levnedsmidler indeholder æg. Eksempler på sådanne levnedsmidler er nudler, bagværk, is, kødprodukter, mayonnaise, dressinger, sovser, kageblandinger osv.

Eksempler på andre produkter end levnedsmidler, hvor der anvendes æggeblomme er næringsopløsninger (drop), modermælkserstatninger og kosmetik. Af hviden udvindes enzymet lysozym, som hæmmer vækst af bakterier. Lysozym anvendes ved vin- og ostefremstilling.

Betydning i kosten
Ægget er en næringsrig fødevare, og det indeholder alle essentielle næringsstoffer med undtagelse af C-vitamin. De indeholder vitaminerne A, D, E, K samt forskellige B-vitaminer og mineralerne jern, zink og selen. Æg indeholder mange proteiner af en høj kvalitet. Æg er er forholdsvist ernergirige, men hører hjemme i den “rigtige” ende af skalaen over fedtindhold i kød, pålæg og ost. Æg indeholder ca. 5% kolesterol.

Fedtsyrefordeling for æg:
Mættede fedtsyrer: 32% af fedtsyrerne
Enkeltumættede fedtsyrer: 38% af fedtsyrerne
Flerumættede fedtsyrer: 2 gram pr. 100 gram = 14% af fedtsyrerne

Næringsværdien af et æg fordeler sig ulige mellem æggets blomme og hvide. Hviden indeholder lidt over halvdelen af proteinerne, samt kaliumet og riboflavinen. Blommen indeholder A- og D-vitaminer, de fleste andre vitaminer og mineraler, 3/4 af kalorierne og alle fedtstofferne.

Æg, hele, rå
Energi pr. 100g Indhold pr. 100g Energifordeling %
652 kj
156.5 kcal

Protein 12.1g
Kulhydrat 1.2g
Fedt 11.2g

Protein 31.5%
Kulhydrat 3%
Fedt 65%
Se fyldestgørende tabel

Opbevaring og holdbarhed
Æg opbevares bedst køligt og køleskabet er derfor velegnet. Opbevares æg i køleskab har de meget lang holdbarhed.

Et ægs alder kan kontrolleres på flere måder. F.eks. synker et fersk æg, når det lægges i et glas vand, mens et gammelt æg flyder. Dette skyldes, at luftboblerne i ægget bliver større, jo ældre det er. Alderen kan også ses udfra konsistensen. Slår man et fersk æg ud på stegepanden er blommen høj og hviden sammenhængende. I et gammelt æg bliver æggehviden vandet og flyder ud på stegepanden. Dette skyldes, at den tykke æggehvide nedbrydes, når ægget lagres. Æggeblommen i et gammelt æg flyder også mere ud pga. at den membran som omgiver blommen bliver svagere med tiden og derfor ikke holder sammen på blommen på samme måde.
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV

Styrkeliste
- Bænkpres: 88.00
- Squat: 160.00

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online