Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1480
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1478

Følg bodybuilding.dk på

Et forsøg med Raw Food :O

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg er kommet på den idé, at jeg i mindst de næste 2 uger til leve af raw food. Vil gerne prøve hvordan det er og om det har nogle af de positive effekter som jeg har læst og hørt om. Jeg regner med at skrive dagbog, og også tage diverse målinger inden og efter forløbet.
Sideløbende med denne kostomlægning vil jeg træne med vægte som normalt.
Min kost kommer til at være RÅ, UFORARBEJDET, UOPVARMET, VEGETARISK. Jeg sigter efter at en procentdel på 15-20% af min kost er protein. Jeg har kun hørt om, at man kan sammensætte grøntsager, korn, frugter, nødder osv., så man opnår en komplet aminosyre-sammensætning, men det er ikke noget jeg har erfaring med.
Jeg skal vel, uden tvivl, på en eller anden måde, dagligt have alle de forskellige.
Er det nødvendigt at sammensætte hvert måltid, så der er en komplet sammensætning af aminosyrer?
Og hvordan skal sammensætningen se ud? Er der nogle aminosyrer der er vigtigere end andre?

Eller kan jeg mon bare lade lade være med at tænke over sammensætninger og lade nogle måltider være ukomplette, og bare spise?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Nu ved jeg godt, at det ikke er et indlæg som dette, du søger, men hvilke overvejelser får dig til at kaste dig ud i sådan et projekt?
Nu er der jo grunde til at opvarme sit mad, og det er jo sjældent, at de brugbare kostkomponenter i de fleste madvarer bliver ødelagt ved normal opvarmning. Er der overhovedet evidens for, at uforarbejdet mad skulle være bedre for sundheden? Vil du så heller ikke drikke mælk? Eller gælder det kun dine faste fødevarer?
Er Raw Food ikke sådan et koncept "opfundet" af selv udnævnte ernæringsguruer?

Og til sidst

Vegetar og bodybuilding? Ved godt det kan lade sig gøre, men hold op det lyder kedeligt :)

PS: Det er ikke et angreb, er blot lidt nysgerrig og så en anelse uforstående overfor valget #-o

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Logbog: Ingen logbog

Uddyb hvilke "målinger" du vil tage før og efter forløbet?
Brugeravatar

Geografisk sted: Inglewood

Den biologiske tilgængelighed på alle proteiner der ikke stammer fra kød, mælk eller æg skal man tage med i betragtningen, alt andet end disse tre madvarer betyder en langt dårligere udnyttelse proteinet i maden.

Veganernere og vegetarer skal derfor spise flere gram protein end kødspisere :)
Brugeravatar

Reputation point: 145

Martin88 skrev:........ Veganernere og vegetarer skal derfor spise flere gram protein end kødspisere :)

Lige præcis. Desuden siger du, at din kost skal være RÅ, UFORARBEJDET, UOPVARMET, VEGETARISK = ingen kikærter(medmindre du er usandsynligt klam), ingen bønner(medmindre du er usandsynligt klam), ingen mælk(good luck), ingen ost, ingen ris eller kartofler(medmindre du er usandsynligt klam), kun rå æg(good luck).... Hov vent, har du overhovedet tænkt det her ordentligt igennem? :-k
The only time "success" comes before "work" is in the dictionary.

Ja hvad er det, du i det hele taget vil leve af? :)

Styrkeliste

kommer til at være interresant.. Har selv læst en del omkring Raw Food, og synes det lyder spændene (:
Så jeg følger mig i projektet :dope:
http://www.frederikbahne.wordpress.com
- Strength has nothing to do with how much you can squat, but how much effort you put in it -
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 60.00
- Dødløft: 65.00

@OP

Det lyder spændende, jeg har hørt flere elite sportsudøvere (primært MMA fightere) spiser RAW 2-3 uger op til præstations dagen da det skulle forbedre udholdenhed. Men jeg ville nu tro at du skal spise sådan i længere tid for at kunne måle nogen forskel sådan størrelses/BB-mæssigt.
Those who fail to plan, plan to fail.

Geografisk sted: Kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 160.00

Kostplan: Ingen kostplan

Hvad er det der så fandens spændende ved raw food? Din mad må ikke varmes op. Wow. Så bliver du meget sundere. Eller noget.

+Faktor sagde det glimrende. Hvis du vil køre en stric raw food diæt, så er rå æg og friskmalket mælk din eneste kilde til essentielle aminosyrer.

Du kan selvfølgelig æde store mængder ærter, nødder, rå bælgfrugter og havregryn, men hvor fedt er det?

Rigtig god idé, raw food er virkelig noget man kan mærke i kroppen. Men 14 dage er ikke lang tid til at få renset alle giftstoffer ud, jeg vil anbefale 3 mdr. istedet og jeg garanterer.. du vil aldrig sætte dine tænder i en rød bøf mere.

Det med mælken er det mindste, mælk som vi kender det er jo også fyldt med animalsk fedtstof, kasein og lactose, alt sammen noget som nedsætter din krops energiniveau.

Skriv evt. her hvad du satser på skal erstatte dine proteiner, og husk at vegetabilske aminosyrer er langt mere kraftfulde end dem fra kød.

Hey.. har du forresten købt en juicer?
Der er faktisk kun en ting du nok ikke lige bør blande sammen med i dit rawfood og det er avocadoen, spis den alene og vent 1-2 timer.

Hvede skal du også undgå, nu så jeg du skrev det? Der er mange andre gode alternativer :)

Og du vil sikkert forsætte med proteintilskud?, så led efter noget som er plant-based :mrgreen:

Held og lykke med projektet og velkommen til en bedre tilværelse med langt stærkere muskler og længere væk fra kræft, sygdomme, depressioner mv.

NB: Jeg så en del kommentarer om opvarmning osv, opvarmning ødelægger maden det er videnskabeligt bevist. Så findes der jo nogle der kn lige damper sine grøntsager hvilket er langt bedre end den skamkogning som fandt sted for 20år siden, men stadig... Raw Rocks!
Sidst rettet af bobstar 13. nov 2010, 17:23, rettet i alt 1 gang.

+Faktor skrev:
Martin88 skrev:........ Veganernere og vegetarer skal derfor spise flere gram protein end kødspisere :)

Lige præcis. Desuden siger du, at din kost skal være RÅ, UFORARBEJDET, UOPVARMET, VEGETARISK = ingen kikærter(medmindre du er usandsynligt klam), ingen bønner(medmindre du er usandsynligt klam), ingen mælk(good luck), ingen ost, ingen ris eller kartofler(medmindre du er usandsynligt klam), kun rå æg(good luck).... Hov vent, har du overhovedet tænkt det her ordentligt igennem? :-k

En RawFooder spiser ikke æg, det er animalsk!
Bønner, kikærter mv... der er ingen grund til at spise dem - hvorfor skulle man? Du får rigeligt med aminosyrer, vitaminer, enzymer mv. igennem andre grønne ting som smager langt bedre :)

bobstar skrev:Rigtig god idé, raw food er virkelig noget man kan mærke i kroppen. Men 14 dage er ikke lang tid til at få renset alle giftstoffer ud, jeg vil anbefale 3 mdr. istedet og jeg garanterer.. du vil aldrig sætte dine tænder i en rød bøf mere.

Det med mælken er det mindste, mælk som vi kender det er jo også fyldt med animalsk fedtstof, kasein og lactose, alt sammen noget som nedsætter din krops energiniveau.

Skriv evt. her hvad du satser på skal erstatte dine proteiner, og husk at vegetabilske aminosyrer er langt mere kraftfulde end dem fra kød.

Der er faktisk kun en ting du nok ikke lige bør blande sammen med i dit rawfood og det er avocadoen, spis den alene og vent 1-2 timer.

Hvede skal du også undgå, nu så jeg du skrev det? Der er mange andre gode alternativer :)

Og du vil sikkert forsætte med proteintilskud?, så led efter noget som er plant-based :mrgreen:

Held og lykke med projektet og velkommen til en bedre tilværelse med mere stærkere muskler!

NB: Jeg så en del kommentarer om opvarmning osv, opvarmning ødelægger maden det er videnskabeligt bevist. Så findes der jo nogle der kn lige damper sine grøntsager hvilket er langt bedre end den skamkogning som fandt sted for 20år siden, men stadig... Raw Rocks!

bro-science alarm!!!!!!!!!! :lol:
Feel what you do, and do what you feel

X-Wing skrev:bro-science alarm!!!!!!!!!! :lol:

X-Wing get of my bag :evil: .

Du har ikke den store træningserfaring kan jeg se i din logbog og fred være med det, jeg har selv været nybegynder engang, men lad nu være med at starte en kæmpe diskussion igen. Prøv at lytte lidt istedet, det kan være du bliver klogere.

På forhånd tak og lad os koncentrere os om trådstarterens spørgsmål.

Bobstar, hvad fanden er det for noget lort, du lukker ud?
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

bobstar skrev:

Du har ikke den store træningserfaring kan jeg se i din logbog og fred være med det, jeg har selv været nybegynder engang, men lad nu være med at starte en kæmpe diskussion igen. Prøv at lytte lidt istedet, det kan være du bliver klogere.

Jeg gad godt se billeder af dig, supermand.
Du er en stor fortaler for RAW FOOD, men må vi se om du har opnået resultater?
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde

StefanM skrev:Bobstar, hvad fanden er det for noget lort, du lukker ud?

Du må lige præcisere det, så vil jeg gerne svare :)

bobstar skrev:

Haha, viden om kost har intet med træning at gøre.
Du troede kylling indeholdte 4,5 g protein per 100 gr når det var stegt, kom igen!
Du troede advocado havde samme protein.indhold som kød, kom igen!
Du troede stivelse og protrein ikke fungerer sammen, kom igen!

Den eneste der har udnævnt dig som ekspert, er dig selv.

alwin skrev:
bobstar skrev:

Som tidligere skrevet så startede jeg med at træne da jeg var 18, det er 21år siden. Hvad vil du vide? Hvor træner du?

bobstar skrev:Rigtig god idé, raw food er virkelig noget man kan mærke i kroppen. Men 14 dage er ikke lang tid til at få renset alle giftstoffer ud, jeg vil anbefale 3 mdr. istedet og jeg garanterer.. du vil aldrig sætte dine tænder i en rød bøf mere.

Held og lykke med projektet og velkommen til en bedre tilværelse med langt stærkere muskler og længere væk fra kræft, sygdomme, depressioner mv.

Hvilke giftstoffer er det vi snakker om?

Nu nævner du proteintilskud, hvordan er det, at du helt præcist vil få det til at opfylde kravet "uforarbejdet"?
Sidst rettet af kejserA 13. nov 2010, 17:37, rettet i alt 1 gang.

Styrkeliste

X-Wing skrev:Haha, viden om kost har intet med træning at gøre.
Du troede kylling indeholdte 4,5 g protein per 100 gr når det var stegt, kom igen!

Jeg udnævner ingen, jeg ønsker ingen titler, etiketter og andet bavl, men derimod en fornuftig dialog med gode argumenter. Jeg savner argumenter fra dig ifht. ovenstående påstande som er en fordrejning af tidligere posteringer!

Vær konkret og jeg skal besvare konkret, det er det mest konstruktive i et forum, istedet for mudderkastning.

bobstar skrev:
alwin skrev:
bobstar skrev:

Som tidligere skrevet så startede jeg med at træne da jeg var 18, det er 21år siden. Hvad vil du vide? Hvor træner du?

Jeg kan ikke se hvor du har skrevet det?
Jeg vil godt se billeder af din form. Du er en kæmpe fortaler for det, men har du selv opnået en bemærkelsesværdig form, efter du startede med kun at spise raw food?
Jeg træner i FitnessDK Roskilde. Hvorfor spørger du om det?
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde

Kan du ikke holde dine angreb og idiotiske bemærkninger uden for tråden, troll?

bobstar skrev:
StefanM skrev:Bobstar, hvad fanden er det for noget lort, du lukker ud?

Du må lige præcisere det, så vil jeg gerne svare :)

Fedtfattig mælk har stort set intet fedt i sig. Kasein og hurtig kulhydrater skulle nedsætte energiniveauet? Dælme ikke i sig selv. Hvordan?

husk at vegetabilske aminosyrer er langt mere kraftfulde end dem fra kød.

Hvad er "kraftfuldt"? Hvis du mener at deres aminosyreprofiler er bedre, er det i hvert fald direkte omvendt.

Der er faktisk kun en ting du nok ikke lige bør blande sammen med i dit rawfood og det er avocadoen, spis den alene og vent 1-2 timer

Hvorfor? Hvorfor må man ikke spise andet, når man spiser en avokado? Og hvad er det at man skal vente på?

Og du vil sikkert forsætte med proteintilskud?, så led efter noget som er plant-based

Jeg behøver forhåbentligt ikke uddybe hvorfor det er en dårlig idé at basere sit proteinindtag på store mængder soya protein.

Held og lykke med projektet og velkommen til en bedre tilværelse med mere stærkere muskler

Helligt BS + Nonsens

Igen, noget helligt BS. Du finder næppe nogen velbegrundede argumenter baseret på reelle studier, for bare én af de påstande.

du vil aldrig sætte dine tænder i en rød bøf mere.

Er det fordi man er for afkræftet til at tygge det?
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

bobstar skrev:
X-Wing skrev:Haha, viden om kost har intet med træning at gøre.

Jeg udnævner ingen, jeg ønsker ingen titler, etiketter og andet bavl, men derimod en fornuftig dialog med gode argumenter. Jeg savner argumenter fra dig ifht. ovenstående påstande som er en fordrejning af tidligere posteringer!

Vær konkret og jeg skal besvare konkret, det er det mest konstruktive i et forum, istedet for mudderkastning.

Er det rå kylling? Du kan ikke gå udfra at tilberedt kylling indeholder 34.5g protein, indholdet er nok nærmere lig 3.5gr

God idé, men avocadoen kan så nemt som ingenting erstatte dit oksekød eller kyllingebryst, her tænker jeg på proteinindholdet bla

Citater fra dig :)

kejserA skrev:

Hvilke giftstoffer er det vi snakker om?

Nu nævner du proteintilskud, hvordan er det, at du helt præcist vil få det til at opfylde kravet "uforarbejdet"?[/quote]

Der er mange giftstoffer, eks.vis acrylamid, en gruppe svenske forskere fandt ud af at det kunne dannes i kogt/ stegt mad. Acrylamid er kendt for at kunne ændre dna'en.

Heterocykliske aminer, det opstår når man varmer kød op som indeholder kreatin og aminosyrer, det giftstof indeholder mutagene og kræftfremkaldende stoffer.

Nitrosaminer...

Det er meget små mængder man udsættes for, men nogle gange går det altså galt og så udvikler man eks.vis kræft.
Uren hud skyldes i de fleste tilfælde en dårlig lever, det er første tegn på forgiftning. Hovedpine er også en opvågner!

Episk tråd. "RAW-food" lyder som noget helseagtigt gøgl.
Og den gode bobstar hjælper bestemt ikke på min opfattelse af dette Lene Hansson-ish koncept. Beklager. Hvis du ikke er død om de to uger, så opdater endelig tråden!
Brugeravatar

Reputation point: 20

Jeg kan næsten fornemme modstanden fra nogle mennesker her på BB omkring min viden om mad, det er meget trist at det skal gå sådan, specielt når trådstarter spørger konkret til rawfood og jeg tilfældigvis både har trænet i mange år, gjort nøjagtigt det samme som jer, nemlig at æde som galninge... jeg har været der!!! Slap af drenge... jeg har ny viden og den vil jeg gerne dele :D

Der er ingen der siger at mine udtalelser skal accepteres som sandhed fra første færd, men helt ærligt... at totalt benægte og kæmpe en brav kamp imod og tilmed personlig, er da en smule gammeldags. Det minder mig om det vanvid der engang fandtes med hekseafbrænding og folk der påstod jorden var rund kom på tosseanstalt.

Jeg vil meget gerne diskutere emnet, men kunne vi ikke lave en aftale og det er at de personer som vil diskutere og vise at de ved noget (hvilket er rigtigt godt), også sætter sig ind i flg. emner:

Enzymer
Protein, animalsk, vegetabilsk
Vitaminer
Giftstoffer
Kræftfremkaldende stoffer
Kræftbehandlingsmad

Søg efter eks.vis superfood eller rawfood, toxins in meat.

Hygge til og nyd lørdagen :)

bobstar skrev:... du vil aldrig sætte dine tænder i en rød bøf mere.

bobstar skrev:Held og lykke med projektet og velkommen til en bedre tilværelse med langt stærkere muskler og længere væk fra kræft, sygdomme, depressioner mv.

Billede

This is all I have to say:

Billede
You know what you want? Wait for it, it's coming!

Click her til højre og kom med ud på eventyr! Billede
Brugeravatar

Træner her: AK Atlas

Styrkeliste
- Squat: 33.00
- Dødløft: 7.00

bobstar skrev:
Der er mange giftstoffer, eks.vis acrylamid, en gruppe svenske forskere fandt ud af at det kunne dannes i kogt/ stegt mad. Acrylamid er kendt for at kunne ændre dna'en.

Heterocykliske aminer, det opstår når man varmer kød op som indeholder kreatin og aminosyrer, det giftstof indeholder mutagene og kræftfremkaldende stoffer.

Nitrosaminer...

Det er meget små mængder man udsættes for, men nogle gange går det altså galt og så udvikler man eks.vis kræft.
Uren hud skyldes i de fleste tilfælde en dårlig lever, det er første tegn på forgiftning. Hovedpine er også en opvågner!

Acrylamid bliver ikke dannet i kogt mad. Det er et område, der stadig forskes i, så det er ikke noget, du kan drage endelige konklusioner på. Desuden tyder forskningen på, at det er opvarmning af visse kulhydrat-rige fødevarer, som kan føre til dannelse af acrylamid. Så hvis det er acrylamid, som afholder dig fra at stege en kylling og koge et æg, så er du gal på den.

Vil gerne se evidens for, at uren hud kan være symptom for dårlig lever?

Styrkeliste

Jeg vil meget gerne diskutere emnet, men kunne vi ikke lave en aftale og det er at de personer som vil diskutere og vise at de ved noget (hvilket er rigtigt godt), også sætter sig ind i flg. emner:

Kunne vi ikke aftale, at du begynder at underbygge dine vanvittige påstande med noget videnskabeligt og ikke blot med "Bla bla bla...Jeg har trænet i 21 år.. bla bla.. og raw food er guds gave til folket"...

Bobstar, søde ven, du er hverken onkolog eller fødevarekemiker, og jeg tvivler stærkt på, at de sider du har hentet din viden fra er troværdige og evidensbaserede.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster