Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1534
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1532

Følg bodybuilding.dk på

fede proteiner?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

hej, jeg håber i kan opforklare en forvviret mand her.
Altså jeg har brugt kostplan funktionen idag til at skrive alt hvad jeg spiste idag op. Men selvom jeg har spist dobbelt så mange proteiner som fedt, så er procentviseren højere på fedt end proteiner? hvordan kan det være?
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (9)
Kostplan: Vis kostplan

Fordi der er meget mere energi i 1g fedt end i 1g protein :)
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.

Reputation point: 0

Galleri: Intet galleri

The Little Kid skrev:Fordi der er meget mere energi i 1g fedt end i 1g protein :)

ahh på den måde :P siger jo sig selv så hehe
Brugeravatar

Styrkeliste

1 g kulhydrat/protein = 4 kalorier
1 g fedt = 9 kalorier
1 g alkohol = 7 kalorier
‎"When you feel weak, you feel like you wanna just give up.
But you gotta search within you, you gotta find that inner strength
and just pull that shit out of you and get that motivation to not give up
and not be a quitter" - Eminem
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Dødløft: 160.00

så for at spise mere protein end fedt på en dag, skal jeg altså spise mindst 2,25 gange mere gram protein end fedt :roll:
Brugeravatar

Styrkeliste

Crip'O skrev:så for at spise mere protein end fedt på en dag, skal jeg altså spise mindst 2,25 gange mere gram protein end fedt :roll:

du kunne gå efter at få ca 2g protein pr kg kropsvægt. og 1 gram sundt fedt. Også kan du suplere resten op med kulhydrater.så burde det passe meget godt.

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Galleri: Vis galleri (1)

Sundt fedt er meget omtalt, sandheden er, at du skal have lige meget af både det mættede, mono(enkelt)-umættede og det poly(fler)-umættede. så det lige "sundt" kan man sige. grunden til mætted fedt kaldes for det usunde er, at det er det fedt som forsager blodpropper.

energi for makronæringstoffer pr gram:
Kulhydrat: 17 kJ - 4 kcal
Protein: 17 kJ - 4 kcal
Fedt: 38 kJ - 9 kcal
Alkohol: 30 kJ - 7 kcal

Den normale anbefaling for protein er 0,75 g/kg/dag. men man har observeret at utrænede i starten af et trænings forløb havde brug for 1,65 g/kg/dag, men det tilpasser sig efter en periode så behovet igen bliver normalt. Grænsen for hvor mange proteiner der kan optages er normalt 20-40 gram indtaget på én gang. resten omdannes til fedt og/eller skyldes ud med urinen :)

Logbog: Ingen logbog

Joakim skrev:Sundt fedt er meget omtalt, sandheden er, at du skal have lige meget af både det mættede, mono(enkelt)-umættede og det poly(fler)-umættede. så det lige "sundt" kan man sige. grunden til mætted fedt kaldes for det usunde er, at det er det fedt som forsager blodpropper.

energi for makronæringstoffer pr gram:
Kulhydrat: 17 kJ - 4 kcal
Protein: 17 kJ - 4 kcal
Fedt: 38 kJ - 9 kcal
Alkohol: 30 kJ - 7 kcal

Den normale anbefaling for protein er 0,75 g/kg/dag. men man har observeret at utrænede i starten af et trænings forløb havde brug for 1,65 g/kg/dag, men det tilpasser sig efter en periode så behovet igen bliver normalt. Grænsen for hvor mange proteiner der kan optages er normalt 20-40 gram indtaget på én gang. resten omdannes til fedt og/eller skyldes ud med urinen :)

det var da noget sludder du fik skrevet til sidst.
dedikation, motivation, inspiration.
Brugeravatar

Geografisk sted: viborg

Træner her: DIT Studie
Falkevejens Motionscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 168.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 260.00

Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Ingen kostplan

Joakim skrev: Grænsen for hvor mange proteiner der kan optages er normalt 20-40 gram indtaget på én gang. resten omdannes til fedt og/eller skyldes ud med urinen :)

Ikke kun omdannes til fedt. De fleste vil omdannes til pyruvat og derefter videre til acetyl-coA og så fremdeles.
Og nu siger du "pr. gang". Dvs. hvis jeg spiser 40 gram protein på én gang, så venter jeg 5 minutter og så spiser jeg 40 gram igen, så er der ikke noget problem, for så er det ikke "på en gang"-
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Joakim --> Dit syn på proteinbehov og dets optagelse er: 1. Forkert og 2. Unuanceret
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Joakim skrev: Grænsen for hvor mange proteiner der kan optages er normalt 20-40 gram indtaget på én gang. resten omdannes til fedt og/eller skyldes ud med urinen :)

Cool story bro!

Billede
- logze

SandyFrink skrev:Rallen, jeg vil gerne gøre det her 100% klart: Du er idiot.
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 87.50
- Squat: 45.00
- Dødløft: 55.00

"Indtaget på én gang" , ja det er sku dårligt formuleret. : Den øvre grænse for akut stimulering af muskelproteinsyntesen ligger givetvis i størrelsesordenen 20-40 g protein af høj kvali, dvs. indhold på ca 10 gram EAA. (Aminosyre)

Proteinindtag ud over proteinbehovet forbruges som energikilde, eller omdannet til fedt i tilfælde af positivenergibalance (Kalorieoverskud)
kilde; Bog; Fysisk aktivitet og kosttilskud, udgivet af motions- og ernæringsrådet, udgivet 2008. s. 44.

undersøgelse viser aminosyretilskud på 6,6g/dag i 3 måneder gav eliterugbyspillere en stigning i totalkolesterol og LDL.kolesterol. altså fedt. Den med at det bliver pisset ud er kun noget jeg har hørt fra min lære. :)

Casper.S. Jeg ved ikke hvad unuanceret betyder, men hvis du synes jeg er forkert på den, vil jeg gerne høre hvad du mener er rigtigt?

Dingo, rimlig lam kommentar. til gengæld er jeg da lidt interesseret i det med pyruvat, for jeg har læst: Ketonstoffer dannes under sult. for under sult er der lav eller standset kulhydratsforbrænding, hvor ved der ikke kan dannes tilstrækkelig mængde pyruvat-oxaloacetat, mangel på oxaloacetat forsager ophobning af acetyl-CoA, og omdanning a acetyl-CoA til ketonstoffer. Desuden er acetyl-CoA også byggesten for fedtstoffer. Bog; Human ernæring,
Jeg har ikke læst protein bliver omdannet til dette, men det da meget muligt da jeg jo selv har skrevet at protein bliver til fedt i visse tilfælde :)

Logbog: Ingen logbog

rallen skrev:Cool story bro!

Billede
Nubretpumper
Brugeravatar

Kostplan: Ingen kostplan

Joakim skrev:Dingo, rimlig lam kommentar. til gengæld er jeg da lidt interesseret i det med pyruvat, for jeg har læst: Ketonstoffer dannes under sult. for under sult er der lav eller standset kulhydratsforbrænding, hvor ved der ikke kan dannes tilstrækkelig mængde pyruvat-oxaloacetat, mangel på oxaloacetat forsager ophobning af acetyl-CoA, og omdanning a acetyl-CoA til ketonstoffer. Desuden er acetyl-CoA også byggesten for fedtstoffer. Bog; Human ernæring,
Jeg har ikke læst protein bliver omdannet til dette, men det da meget muligt da jeg jo selv har skrevet at protein bliver til fedt i visse tilfælde :)

Det var da ikke en lam kommentar. Jeg kommenterede blot på at din formulering var upræcis. Der er ingen der kan definere hvad "på en gang" er.

Ja det er korrekt at for lavt et indtag af carbs kan føre til en ketose, men et indtag på ca. 100 g kulhydrat om dagen minimum menes at være mere end rigeligt til at forhindre det, så det er kun ved ultra low carb diets at det vil være et problem.

Alle næringsstoffer kan indgå i citronsyrecyklussen ved omdannelse til pyruvat --> . Og netop oxaloacetat dannes kun udfra kulhydrater, hvorfor det netop er vigtigt at indtage carbs.

I know at acetylCoa er byggesten for fedtstoffer, det er netop det der er årsagen til skrumpelever. Alkohol -> acetaldehyd -> eddikesyre -> acetyl-CoA. Ved for høj koncentration af acetyl CoA i leveren vil de novo lipogenesen gennemtvinges som en afgiftningsproces og medføre fedtaflejringer i leveren.
Sidespring, i know
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Alle næringsstoffer kan indgå i citronsyrecyklussen ved omdannelse til pyruvat --> . Og netop oxaloacetat dannes kun udfra kulhydrater, hvorfor det netop er vigtigt at indtage carbs.

Oxaloacetat kan altså også dannes udfra aspartat og asparagine, hvorfor disse to aminosyrer indgår i CAC dette sted.

Ikke kun omdannes til fedt. De fleste vil omdannes til pyruvat og derefter videre til acetyl-coA og så fremdeles.

Det er kun aminosyrerne alanin, cystein, glycin, serin threonin og tryptofan som omdannes til pyruvat. De resterende har andre indgangsveje i CAC - fx alfa-ketoglutarat, succinyl-CoA og fumarat.

EDIT:
Den med at det bliver pisset ud er kun noget jeg har hørt fra min lære.

For at kroppen kan udnytte den energi der er i en aminosyre, skal aminogruppen (NH2) fraspaltes (en proces kaldet deaminering). Ved deamineringen dannes ammonium (NH4+) som er giftigt og derfor skal holdes i en lav koncentration i blodet. Ammonium bliver derfor omdannet til urinstof som føres fra leveren til nyrerne, hvor det udskilles med urinen.
Det er altså kun aminogruppen der udskilles, mens resten af aminosyren kan omdannes til energi
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 34 gæster