Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 832
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 830

Følg bodybuilding.dk på

Fordelene ved "squeeze and hold"?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg ser tit at man bruger "squeeze and hold" i forbindelse med specielt diverse pulldown og row varianter.
Jeg har prøvet at google lidt, men uden held, så nu spørger jeg herinde om der er nogle der kan forklare mig fordelene ved at gøre dette?

Tænker specielt fordelene mht hypertrofi. Vil helst gerne have kilder, da jeg ikke stoler på folks individuelle erfaringer i forbindelse med træning :P
Brugeravatar

Reputation point: 130

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Muscle House Gym

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det virker godt i sengen så hvorfor ikke i styrketræning? :hihi:
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

sagde kai greene ikke engang noget om det i sine videoer
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Dødløft: 125.00

Så der er ikke nogle der kan smide nogle facts på bordet? :cry:
Brugeravatar

Acid skrev:Så der er ikke nogle der kan smide nogle facts på bordet? :cry:

Jeg tror det bliver meget svært at finde noget videnskabeligt belæg om det. Om man får mere ud af fx chins hvis man tænker på at fokusere på lats'ene tror jeg personligt er tvivlsomt. Du kan ikke trække dig op uden af aktivere lats'ene, rent biomekanisk burde dit mentale fokus ikke kunne ændre muskelaktiveringen. Her er tale om fysiske fænomener og ikke psykiske.

At squeeze er hvis mere broscience end det er science.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Træner her: Sportshøjskolen

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Som vi ved, så er det noget som de af de store bodybuildere foretaler, og man læser det også hist og her.

http://jasonferruggia.com/the-right-way-to-do-rows/
Tightly squeeze your shoulder blades together as far back as you can on each rep and try to hold them there for a second.

http://tnation.t-nation.com/free_online_forum/sports_body_training_performance_bodybuilding/yates_guide_to_a_better_back
The very first thing I do when taking a bodybuilder through a back workout is to cut the weight they are usingâ?? often by halfâ?? and have him or her focus intensely on feeling the lats contract as they pull, hold the peak contraction point and squeeze the lats as hard as possible, and feel them stretch as they lower the resistance. I canâ??t tell you how many of them have been stunned to actually feel their lats working for the very first time once they do this.

Det er lige det jeg har gemt i bogmærkerne, som involverer emnet, men det er desværre mere påstande, end det er videnskabeligt materiale. Dog vil jeg sige, at begge artikler har noget rigtig godt indhold og nogle valide pointer, så jeg synes alligevel de er værd at læse.

EDIT: Egentlig skal man nok sætte sig ind i musklernes biomekaniske funktion og derfra udnytte, til fordel for belastning af ryggen.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: SPH GYM

jensagv skrev:

Jeg tror det bliver meget svært at finde noget videnskabeligt belæg om det. Om man får mere ud af fx chins hvis man tænker på at fokusere på lats'ene tror jeg personligt er tvivlsomt. Du kan ikke trække dig op uden af aktivere lats'ene, rent biomekanisk burde dit mentale fokus ikke kunne ændre muskelaktiveringen. Her er tale om fysiske fænomener og ikke psykiske.

Det kan der selvfølgelig være noget om, men jeg tænker så at fordelene måske kan være at skadespotentialet er mindre da man ikke leger med nær så høje vægte, og at man ved at køre så strict sikrer at fx lænden kun minimalt hjælper i rows. Så på den måde undgår man for meget cheat samt skader.

hr_bjoern skrev:Som vi ved, så er det noget som de af de store bodybuildere foretaler, og man læser det også hist og her.

Tightly squeeze your shoulder blades together as far back as you can on each rep and try to hold them there for a second.

http://tnation.t-nation.com/free_online_forum/sports_body_training_performance_bodybuilding/yates_guide_to_a_better_back
The very first thing I do when taking a bodybuilder through a back workout is to cut the weight they are usingâ?? often by halfâ?? and have him or her focus intensely on feeling the lats contract as they pull, hold the peak contraction point and squeeze the lats as hard as possible, and feel them stretch as they lower the resistance. I canâ??t tell you how many of them have been stunned to actually feel their lats working for the very first time once they do this.

Det er lige det jeg har gemt i bogmærkerne, som involverer emnet, men det er desværre mere påstande, end det er videnskabeligt materiale. Dog vil jeg sige, at begge artikler har noget rigtig godt indhold og nogle valide pointer, så jeg synes alligevel de er værd at læse.

EDIT: Egentlig skal man nok sætte sig ind i musklernes biomekaniske funktion og derfra udnytte, til fordel for belastning af ryggen.

Tak for de links, dem vil jeg kigge på :)
Brugeravatar

Acid skrev:
jensagv skrev:

Det kan der selvfølgelig være noget om, men jeg tænker så at fordelene måske kan være at skadespotentialet er mindre da man ikke leger med nær så høje vægte, og at man ved at køre så strict sikrer at fx lænden kun minimalt hjælper i rows. Så på den måde undgår man for meget cheat samt skader.

hr_bjoern skrev:Som vi ved, så er det noget som de af de store bodybuildere foretaler, og man læser det også hist og her.

Tak for de links, dem vil jeg kigge på :)

Dorian Yates har et princip, hvor visse øvelser er "power exercises" og andre er mere med fokus på stræk. F.eks. kører jeg nogen gange tunge, cheatede dumbbell row, efterfulgt af pulldowns maskine med kontrolleret træk, pause i bunden og langsom excentrisk fase. For mig virker det meget godt.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: SPH GYM

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster