Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1404
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1402

Følg bodybuilding.dk på

Fremtidssikre erhverv/job

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Lidt af et stort spørgsmål jeg kaster op i luften. Økonomer/eksperter og politikere virker ikke til at kunne gennemskue, hvad der i fremtiden bliver efterspørgsel på. Man kan kun gisne og tro. Jeg er af den overbevisning at der i fremtiden vil være flere hænder end der er jobs, hvilket er en hamrende ærgelig udvikling.

Hvad er jeres bud på et fremtidssikret erhverv/job, eller i hvert fald med gode muligheder, med en tilhørende begrundelse.
Hvilken uddannelse vil I anbefale, og hvilke er brede i den forstand, at det er en multiuddannelse, som ikke vil låse en fast.

Kom med jeres bud. Kunne være spændende at høre.

EDIT: En side som Ug.dk er da helt sikkert god som inspiration, men jeg har på fornemmelsen at deres analyser af fremtidsmuligheder er helt ude i hampen.
Adrenaline is rushing throug my veins
Next stop is victory, it's rushing like a train!

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 100.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

chill skrev:Lidt af et stort spørgsmål jeg kaster op i luften. Økonomer/eksperter og politikere virker ikke til at kunne gennemskue, hvad der i fremtiden bliver efterspørgsel på. Man kan kun gisne og tro. Jeg er af den overbevisning at der i fremtiden vil være flere hænder end der er jobs, hvilket er en hamrende ærgelig udvikling.

Hvad er jeres bud på et fremtidssikret erhverv/job, eller i hvert fald med gode muligheder, med en tilhørende begrundelse.
Hvilken uddannelse vil I anbefale, og hvilke er brede i den forstand, at det er en multiuddannelse, som ikke vil låse en fast.

Kom med jeres bud. Kunne være spændende at høre.

EDIT: En side som Ug.dk er da helt sikkert god som inspiration, men jeg har på fornemmelsen at deres analyser af fremtidsmuligheder er helt ude i hampen.

Jeg læser IT og økonomi, og størstedelen af de færdig-uddannede har i hvert fald let ved at få arbejde bagefter :)
Brugeravatar

Reputation point: 55

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 160.00

Kostplan: Ingen kostplan

Hvad jeg har hørt er at der bliver mangel på håndværkere og folk med en lang videregående, kandidat eller master går jeg udfra.

Tænker at det hænger sammen med at der er færre der gider at være håndværkere, og det andet tager lang tid.
I use muscle confusion.
I load up the bar in the squat rack with plates and I get under it, but then suddenly I run to the dumbbell rack and start doing curls instead.
Surprise Bitch, We trainin' arms today.  So much gains.
Brugeravatar

Reputation point: 40

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 250.00

Audiolog - med tanke på den massive brug af headphones.......................
A man of genius makes no mistakes. His errors are volitional and are the portals of discovery

Reputation point: 85

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 87.50
- Dødløft: 70.00

Logbog: Ingen logbog

/Niels skrev:Audiolog - med tanke på den massive brug af headphones.......................

Its funny cuz its true.. men nøj et kedesommeligt job.

Styrkeliste

Der bliver mangel på folk inden for sundhedsområdet inden for de næste 10 år,da der kommer rigtig mange ældre i den generation.....men ikke ret mange til at sørge for dem

Reputation point: 0

De sidste 6 måneder har flertallet af jobopslag (i mit nærområde) været: pædagog, lærer, ingeniør og økonom.
Om det er fremtiden.. Dunno..
Men jeg tror på, at vejen til jobsikkerhed i fremtiden er, at vælge en branche/fag hvor man har lyst til,
at lægge hjerte og sjæl i.
For hvis man virkelig elsker og undres ved det man laver, bliver man som regel dygtig.
Og hvis man er virkelig god, (Bedre end flertallet) til det man laver, så skal der nok være en plads et sted. :)
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 225.00

chill skrev:Økonomer/eksperter og politikere virker ikke til at kunne gennemskue, hvad der i fremtiden bliver efterspørgsel på.

Men tilfældige BB.dk brugere har bedre bud?
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Ingeniører og maskinmestre er i hvert fald i høj kurs.

Reputation point: 25

Styrkeliste
- Bænkpres: 111.00
- Squat: 222.00
- Dødløft: 333.00

Nielsen_ skrev:Hvad jeg har hørt er at der bliver mangel på håndværkere og folk med en lang videregående, kandidat eller master går jeg udfra.

Tænker at det hænger sammen med at der er færre der gider at være håndværkere, og det andet tager lang tid.

Mangel... bob bob bob.. tjooo.. Hvis man er frisk på at knokurre med Folk fra øst europa og tyskland og deres lønninger, så er det en fin ide :)

Da jeg selv var håndværker, var det ikke unormalt at der var 3-4 gange flere polakkere end danskere på pladsen, og ikke et ondt ord om dem de var generelt flinke mennesker.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Geografisk sted: FYN

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Dødløft: 230.00

Det kommer vel først og fremmest an på, hvilken tidshorisont "fremtiden" indebærer. Der er jo flere, der mener, at der de næste 5-10 år vil afgå en stor generation, som vil give plads til en mindre, hvilken vil skabe øget beskæftigelse alene på dén konto.

Mht. erhverv er ingeniører noget, der ofte bliver nævnt.

Men helt overordnet er det vigtigste nok, at man vælger den retning man har lyst til.
Hvis man brænder for noget, så skal det sgu nok gå godt - uansat hvad spåkonerne tror de ser i krystalkuglen.
Brugeravatar

Hvis han taler om fremtidssikre jobs er tidshorisonten vel noget længere, end hvad folk kan bidrage med af opslag fra lokalområdet og egne erfaringer.

I fremtiden vokser behovet for højtuddannet arbejdskraft, og verden og arbejdsmarkedet bliver yderligere globaliseret. Få en bred uddannelse, du kan bruge i hele verden. Så er du ikke helt gal på den.

Økonomi, erhvervsøkonomi, ingeniøruddannelser, naturvidenskabelige uddannelser er hvad der lige først falder mig ind.

Reputation point: 5

Fængselsbetjent! Og så stemmer du bare på højresiden, så bliver der nemlig strammet op på al det sløseri der er i samfundet.
Politikerene har i de sidste mange sagt til unge mennesker at længere gående uddannelser er vejen frem og lige pludselig går de arbejdsløse og så kommer de og siger at vi kommer til at mangle håndværkere og sundhedspersonale i fremtiden. Du kan ikke regne med dem overhovedet.

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

El Patron skrev:Fængselsbetjent! Og så skal vi have højrefløjen til magten, så bliver der nemlig strammet op på al det sløseri der er i samfundet.
Politikerene har i de sidste mange sagt til unge mennesker at længere gående uddannelser er vejen frem og lige pludselig går de arbejdsløse og så kommer de og siger at vi kommer til at mangle håndværkere og sundhedspersonale i fremtiden. Du kan ikke regne med dem overhovedet.

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Hvad snakker vi her? om at vælge en uddannelse der sikrer job efter endt uddannelsesforløb (2-5 år) eller jobs som er fremtidssikret i en persons levetid (~50 år)?

Jeg ser meget potentiale på sigt indenfor brancher såsom IT, rådgivning, finans, high-end produkter, energi, medico (herunder eksperimentielle behandlingsformer, biokirurgi, mikrokirurgi, robotkirurgi) samt anlæg- og byggesektoren.

Meget afhænger jo også af hvad man har talent for, men kunne jeg selv vælge et sådant, så havde jeg uden tvivl valgt stærke it- eller naturvidenskabelige evner, for er du sindssvag hvor kan den bedste promille indenfor disse felter vælte sig i job nu og fremover.

Dingo skrev:
chill skrev:Økonomer/eksperter og politikere virker ikke til at kunne gennemskue, hvad der i fremtiden bliver efterspørgsel på.

Men tilfældige BB.dk brugere har bedre bud?

Selvfølgelig ikke, men mange økonomer er mildt sagt retarderede, så i nogle tilfælde er almindelige menneskers bud bedre end økonomer mht. hvad fremtiden bringer.

Elpatron@ Du er forhåbentligt ikke seriøs.
Brugeravatar

Reputation point: 245

Maskinmester der er en arbejdsløshed på under 2% (mest grundet at data er opsamlet på netop det tidspunkt hvor der kommer en helt masse ny uddannet ud) og det ser ikke ud til at ændre sig foreløbigt.

Jeg har aldrig forstået den der "du skal bare vælge noget du synes er interessant" - men hvor fedt er det lige at læse oldtidshistorie med speciale i græske turistkiosker i 5 år, hvis det eneste du kvalificere dig til er et arbejde ved kassen i Føtex.
MAKE
PEDRO
GREAT AGAIN
Brugeravatar

Reputation point: 285

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00

Moose skrev:Maskinmester der er en arbejdsløshed på under 2% (mest grundet at data er opsamlet på netop det tidspunkt hvor der kommer en helt masse ny uddannet ud) og det ser ikke ud til at ændre sig foreløbigt.

Jeg har aldrig forstået den der "du skal bare vælge noget du synes er interessant" - men hvor fedt er det lige at læse oldtidshistorie med speciale i græske turistkiosker i 5 år, hvis det eneste du kvalificere dig til er et arbejde ved kassen i Føtex.

Enig i det sidste, men omvendt er der heller ikke mange ting der er værre, end at skulle tvinge sig selv ud af sengen hver eneste morgen, for at stå og grave fortov op i silende regnvejr. :)
You cannot control the wind, but you can always direct your sails.

Geografisk sted: Varde

Styrkeliste
- Squat: 120.00

Moose skrev:Maskinmester der er en arbejdsløshed på under 2% (mest grundet at data er opsamlet på netop det tidspunkt hvor der kommer en helt masse ny uddannet ud) og det ser ikke ud til at ændre sig foreløbigt.

Nææ, men hvis ikke man vælger noget man synes er interessant kunne man spørge sig selv, hvor sjovt det er at leve hele sit liv, hvor man går og laver noget man synes er røvkedeligt.

Sekundært kan man argumentere for at hvis man vælger et erhverv man ikke interesserer sig for, så vil din udvikling i faget være markant ringere end dem der brænder for det, hvorfor man aldrig når et niveau hvor man reelt set kan blive rigtig eftertragtet i industrien.

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00

Jeg går selv på struktør uddannelsen (jord og beton arbejder mere eller mindre).
Faktisk et skide spændende fag, med masser af arbejdspladser, og lærepladser for den sags skyld.
Det er fag der er fremtidssikret, uden tvivl, og man kan sagtens finde arbejde i udlandet også.

Lønnen er standard håndværker løn, med mindre man er på akkord selvfølgelig. Har haft en lære der stoppede med ca 50.000 på en akkord, bestemt ikke dårligt.

Så hvis du overvejer noget håndværk så syntes jeg helt klart du skal kigge på det :-D

Og man kan sagtens holde til træningen når man har fået fri;-)

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00

9Tusser skrev:Jeg går selv på struktør uddannelsen (jord og beton arbejder mere eller mindre).
Faktisk et skide spændende fag, med masser af arbejdspladser, og lærepladser for den sags skyld.
Det er fag der er fremtidssikret, uden tvivl, og man kan sagtens finde arbejde i udlandet også.

Lønnen er standard håndværker løn, med mindre man er på akkord selvfølgelig. Har haft en lære der stoppede med ca 50.000 på en akkord, bestemt ikke dårligt.

Så hvis du overvejer noget håndværk så syntes jeg helt klart du skal kigge på det :-D

Og man kan sagtens holde til træningen når man har fået fri;-)

Der jeg så helt uenig, jeg er selv udlært struktør for 10 år tilbage. dengang passede det meget godt, men i dag er sandheden en anden, da jeg startede oplevede jeg ikke udlandsk arbejdskraft, men på nogen tidspunkter oplevede jeg at jeg gik alene sammen med 5-8 polakker og tyskere, og satte dem igang, de var jo meget billigere i arbejdskraft, og havde ikke noget imod at arbejde 12-15 timer om dagen, 7 dage om ugen. Og i takt med de kom til røg arbejdet for de gamle arbejder.

Lønnen er ikke standard håndværkere løn men som regl meget bedre, men det kan sikkert godt være faldet, nu hvor vi har lavkonjektur, ellers er det for at udkonkurrer polakkerne osv.

Nu ved jeg ikke om du tager uddannelsen på et AMU center, men husk på at det er en forretning der tjener penge på at i melder jer til uddannelsen, så der kan hurtigt gå "sælger snak" i den
Brugeravatar

Reputation point: 35

Geografisk sted: FYN

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Dødløft: 230.00

Mange bud og mange forskellige holdninger. Kom gerne med flere! :)

Styrkeliste

En ting er i hvert fald helt sikker - ufaglærte vil have endnu større ledighed i fremtiden. Servicepersonale kan i højere og højere grad erstattes af teknologi (check-ind skranker, digital bestilling, rengøringsrobotter, osv. osv.), så alle uddannelser vil være bedre end ingen.

Ældrepleje, som en anden nævnte, vil formentlig være et sted hvor der vil være jobs til dem der ønsker at arbejde med mennesker. Babyboomerne er på vej ud, og det vil give en del jobs i den sektor. Kommer dog an på hvor meget der bliver skåret i velfærden.

Internationale (engelsk, kinesisk, osv.) uddannelser, evt. inden for IT og økonomi vil formentlig også være i høj kurs i et stykke tid endnu - lige nu er der i hvert fald flere jobs til den med globalt orienterede uddannelser end tidligere.

IT (se ovenstående) virker også til at være et marked hvor der vil være jobs fremover - der er dog stor interesse for feltet ligenu, så spørgsmålet er om efterspørgslen bliver mættet indenfor de næste 10-20 år.

Ingeniør/konstruktør uddannelser med fokus på bæredygtighed og miljø er formentlig også noget der vil fortsætte med at være efterspørgsel på i et stykke tid endnu.
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 222

Programmør - er du en dygtig en af slagsen kan du allltid finde arbejde eller bare gå freelance. Derudover er det et ekstremt fleksibelt job og det er virkelig gode muligheder for at komme til udlandet. Og så er lønnen ret pæn ofte.
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 52 gæster