Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1201
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1198

Følg bodybuilding.dk på

Front Squat: Flexibilitet i håndled?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej, jeg er i denne uge begyndt at prøve at experimentere med Front Squat varianten. Problemet er, at jeg synes jeg har utroligt svært ved at bøje mine håndled ordenligt. Mine håndled er lidt mærkelige, da jeg kan "knække" med dem, bare ved at dreje dem et par gange (ligesom at 'knække' knoer). Jeg opvarmer altid håndledne, og også triceps, plus jeg stræker håndledne ud, men det er stadig utroligt svært for mig at placere dem ordentligt, og bagefter har jeg altid ondt i dem.

Spørgsmålet er så, kan det være en umulig opgave for nogle folk (her inklusiv mig selv) i verden at lave Front Squat med Clean grip pga. dårlig håndled fleksibilitet, eller er det bare med at vende sig til grebet?

Hører desuden at mange fortrækker Cross grip i Front Squat, fordi det ikke udsætter deres håndled så hårdt, men er det ikke igen fordi folk giver for hurtigt op med Clean grip?

Resume: Kan Clean grip være mere eller mindre umuligt for nogle folk, eller har alle en chance for at lære clean grip, og hvor lang tid plejer det at tage? Evt. erfaring!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

"Hører desuden at mange fortrækker Cross grip i Front Squat, fordi det ikke udsætter deres håndled så hårdt, men er det ikke igen fordi folk giver for hurtigt op med Clean grip?"

Altså, hvorfor begynde på clean grip, når cross grip kan laves uden tilvænning, og uden dumme håndled?

Reputation point: 60

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Holder du rundt om stangen eller lader du den bare lige ligge i fingerspidserne og ellers lader den vile på dine delts?
Sørger du for at holde albuerne højt, også i bunden af din FSQ, så vægten hele tiden viler på delts og noget af vægten ikke kommer over på håndledene?
Cleaner du også, siden du ønsker at bruge clean-greb eller hvad er grunden til du ikke bare bruger cross-grip?
Steve Butabi says "Crunch it"
Brugeravatar

Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Træner her: DTU fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 160.00

Da jeg startede med front squat var mine håndled og hænder for den sags skyld også godt ømme bagefter, de var simpelthen ikke vant til det stræk, men med tiden er det stille og rolig aftaget.

Det skal siges det på intet tidspunkt har været en smerte, men blot en kraftig ømhed. Det gik væk med tilvænning, uden jeg har mærket nogen gener sidenhen af at køre med clean grip i stedet for cross.

Det skal dog siges at jeg ikke holder om stangen, men har blot tre af mine fingre som går halvvejs omkring den og blot støtter den og sørger for den bliver liggende hvor den skal.
Vh Johannes
Ejer af Tor Equipment - Magnetiske Bænkpres Boards
Brugeravatar

Reputation point: 50

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 307.50
- Dødløft: 292.50

Rasmus Ladefoged skrev:"Hører desuden at mange fortrækker Cross grip i Front Squat, fordi det ikke udsætter deres håndled så hårdt, men er det ikke igen fordi folk giver for hurtigt op med Clean grip?"

Altså, hvorfor begynde på clean grip, når cross grip kan laves uden tilvænning, og uden dumme håndled?

"Safer. It’s easier to keep your elbows up so the bar doesn’t roll of your shoulders using the Clean Grip.

Carry-over. Power Cleans & Overhead Presses become easier because you’re using bigger weights in a similar position on the Front Squat."

Af begge grunde, har også hørt at Clean grip kan gøre så man kan eksperimentere med mere vægt, eftersom vægten sidder bedre 'fast' med clean grip.

@W_I_P: Jeg lader stangen hvile på i fingerne stortset ydert, mener dog mine fingre bøjer lidt for at støtte stangen, men er ikke helt sikker. Skal også lige siges jeg jo kun har prøvet front squat 2 gange nu og kun 1 gang med vægt. Jeg forsøger altid at holde albuerne så højt jeg kan, og får dem til at pege ind imod hinanden. Grunden til at jeg vil bruge Clean Grip er af de overnævne grunde, men ja, jeg skal også senere til at køre PC.

@Johannes: Jeg ved ikke om det er en direkte smerte eller ømhed jeg føler bagefter, det er lidt svært at beskrive, men kan i hvert fald godt mærke at det er en ny øvelse, også det med at det nærmest brænder på mine skuldre når jeg kører med vægt, men det går jeg ud fra man bare skal vende sig til, ligesom at vende jeg til Back Squat med stangen på ryggen. Bruger også selv 2-3 fingre på stangen, men synes det er svært at placere fingrene ordentligt lige fra rack og så løfte stangen. Plejer næremst først at løfte stangen, og så fjerne 2-3 fingre fra den.

Logbog: Ingen logbog

Jeg selv er også fornyligt begyndt på front squat og jeg kan heller ikke holde den i clean grebet. Cross grip virker fint for mig, og Ronnie Coleman bruger samme teknik :wink:
Fordi jeg kan!
Brugeravatar

Reputation point: 10

Træner her: Studie 7

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.30
- Squat: 10.20
- Dødløft: 1.10

VL-Greb er altid at foretrække, da det simpelthen bare er bedre!

Mht. til at lære det, så er det altså bare at bide smerten i sig de første par gange, evt. suppleret med noget udstrækning.

Derudover så sug luft ind og op med Delts.
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Mr Stiff skrev:Jeg selv er også fornyligt begyndt på front squat og jeg kan heller ikke holde den i clean grebet. Cross grip virker fint for mig, og Ronnie Coleman bruger samme teknik :wink:

DET MÅ BETYDE AT CROSS-GRIP ER BEDST.

Nej Cross grips sucks so meget, så snart man sveder det mindste på skuldrene glider stangen konstant ned og når det sker begynder lænden at krumme i bunden og man taber styrke og det er så uber gay. Jeg skal se at få lært clean-grip.
Uddannet Sportsmassør - Fra Frederiksberg.
250DKK/1 time fysiurgisk massage.
Skriv en PM hvis det har interesse.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Frederiksberg

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Hvis man har skuldre stangen kan ligge på og en ok teknik er det vel ligemeget hvilken greb man bruger, så længe det virker..
Fordi jeg kan!
Brugeravatar

Reputation point: 10

Træner her: Studie 7

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.30
- Squat: 10.20
- Dødløft: 1.10

Bone-14 skrev:Nej Cross grips sucks so meget, så snart man sveder det mindste på skuldrene glider stangen konstant ned og når det sker begynder lænden at krumme i bunden og man taber styrke og det er så uber gay. Jeg skal se at få lært clean-grip.

Arrrrr. Det handler vidst om ens teknik. Jeg har hvertfald intet problem og jeg er altid drivvåd af sved når jeg træner.
Overthinkers are rarely those who train hard enough to actually get results

Træner her: Anger Mangement

Jeg blander selv begge greb, bruger krydsgreb hvis mine håndled er ømme eller jeg skal køre High rep , eller bruger jeg vl greb. Jeg kører også tit helt uden greb hvor jeg bare krydser armene foran og lader stangen hvile på delts uden hænder, det virker fint op til 110 kg så begynder den at glide.
Jeg synes selv at VL greb er det bedste både fordi man så kan clean den og fordi jeg føler jeg har mest korrekt opspænd og udførelsen så det er den jeg bruger ved tunge løft.
dedikation, motivation, inspiration.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: viborg

Træner her: DIT Studie
Falkevejens Motionscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 168.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 260.00

Galleri: Vis galleri (4)

Jeg hijacker lige tråden til et spørgsmål vedr. fsq:

Hvordan undgår I, at stangen presser ind på halsen når den ligger på skuldrene? Jeg får altid et utroligt ubehag og svært ved at trække vejret, når jeg frontsquatter (derfor gør jeg det stort set aldrig).

Reputation point: 25

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00

EmilB: jeg plejer bare at trille den ind mod halsen, ja den presser da lidt og ens vejrtrækning er ikke 100 % upåvirket, men da jeg alligevel ikke trækker vejret under selve øvelsen synes jeg ikke det er noget problem. Den skal selvfølgelig ikke presse vildt hårdt ind mod så du slet ikke kan trække vejret, men at den rører og evt presser lidt, hvis det er det der skal til for at du kan holde stangen stille på skuldre, det sker der intet ved.
Vh Johannes
Ejer af Tor Equipment - Magnetiske Bænkpres Boards
Brugeravatar

Reputation point: 50

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 307.50
- Dødløft: 292.50