Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1431
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1428

Følg bodybuilding.dk på

Frosne grøntsager

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg har i nogle uger købt frosne grøntsager i sådan nogle 1kg's poser. De indeholder et mix af: grønne bønner, baby gulerødder, majs, ærter.
Nu har jeg ikke nogen fryser, så lader dem bare tø op i mit køleskab, og så spiser jeg dem, som de er, når de er optøet.
Dog bemærkede jeg lige, at der på posen står, at de skal koges/steges inden brug.
Det vil jeg egentligt helst ikke til at skulle stå at bruge tid på, da jeg også syntes de smager glimrende når de blot er optøet og stadig friske.
Men er det en dum risiko at løbe? Jeg har hørt om, at man f.eks. altid skal koge frosne hindbær inden brug, men ikke nogen strikse regler om andre frosne grøntsager/bær.
Brugeravatar

Reputation point: 65

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Må indrømme at jeg til hver en tid, hellere vil koge dem.
Havde en ret så ubehagelig madforgiftning i sommerferien, pga nogle frosne blåbær. Kunne ikke en skid, andet end at lade det stå ud af begge ender! :oops:

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 120.00

Kostplan: Ingen kostplan

Okay, så vil jeg ihvertfald holde mig til koge frosne bær generelt. Nogen der ved, om det nogensinde skaber problemer for folk, med grøntsagsposer som den jeg nævner?
Brugeravatar

Prøvede at søge på det. Der kom overraskende få resultater frem omkring det. Men en som spørger på Yahoo får svaret "Most frozen vegetables are just blanched so they are more raw than cooked. You can safely eat defrosted frozen vegetables or cooked for that 1 minute in the micro.. You can even eat them frozen.".
Og kan også læse i flere andre lignende tråde, at det burde være ok at spise frosne grøntsager uden selv at varme dem, da de gennemgår en let kogning, inden de bliver froset ned og solgt.
Brugeravatar

Kan du ikke hælde kogende vand over dem og lade dem stå 1min.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog

cots skrev:Kan du ikke hælde kogende vand over dem og lade dem stå 1min.

Ovenstående kan sagtens lade sig gøre, gør jeg somregel når jeg ikke lige gider koge det - frosne grøntsager i et dørslag, også ellers bare vand nedover også lige 2 minuttes hvile.. giver også mere friskhed end hvis de er kogt til mos ;)

Geografisk sted: 6800 Varde

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 130.00

cots skrev:Kan du ikke hælde kogende vand over dem og lade dem stå 1min.

Fin idé. Det ser dog ud til at det faktisk er rimeligt safe at spise uden at de koges. Men hvis jeg oplever madforgiftning nogensinde, bliver det sådan jeg gør det.
Brugeravatar

Man skal vist være obs når det kommer til grønne bønner. De et vist nok giftige o rå tilstand, og skal blancheres - det gælder vist også de frosne. Lige præcis med dem ville jeg pepersonligt ikke tage nogle chancer. Almindelige frostgrøntsager som ærter, majs broccoli ville jeg godt turde

Smid dem i en skål. Lidt salt på, og så ind i micro ovnen i 3-6min. Efter portion størrelse. Rør lidt rundt, og giv dem et minut mere. Hvis de er optøet, så 2-4 min. Første gang. Det kan ikke blive nemmere :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Styrkeliste
- Squat: 112.50
- Dødløft: 140.00

Young One skrev:Må indrømme at jeg til hver en tid, hellere vil koge dem.
Havde en ret så ubehagelig madforgiftning i sommerferien, pga nogle frosne blåbær. Kunne ikke en skid, andet end at lade det stå ud af begge ender! :oops:

Hvor var de fra? Har hørt der har været ret mange af sådan episoder med bær fra Asien. Hvis man ser efter, er der faktisk mange frosne bær, som stammer fra Kina.
Brugeravatar

rubo skrev:Man skal vist være obs når det kommer til grønne bønner. De et vist nok giftige o rå tilstand, og skal blancheres - det gælder vist også de frosne. Lige præcis med dem ville jeg pepersonligt ikke tage nogle chancer. Almindelige frostgrøntsager som ærter, majs broccoli ville jeg godt turde

Jeg har dyrket grønne bønner og det siger at man skal koge dem men ikke hvorfor, måske man bare gør dette for en sikkerheds skyld da der en en lille risiko får at man bliver grøn? Hvorfor er rå grønne bønner giftige overhovedet spørger jeg bare?

Det med de grønne bønner er pga lektiner - men det er mest udbredt i kidneybeans og den slags "tørre" bønner...

http://leksikon.arla.dk/Fagudtryk/Lektiner

Kort sagt: Spiser man friske, grønne bønner rå, er der en risiko for at få kvalme og ondt i maven... Ikke jordens undergang.
Brugeravatar

Geografisk sted: Hovedstaden

Nu er tråden et stykke tid gammel, og jeg vil derfor spørge ind til jeres erfaringer siden.
Er der nogen der kan bekræfte, at de har tilberedt deres grøntsager ved "skoldning og spist dem regelmæssigt, uden at blive syge?

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 85.00

Jeg lader dem tø op og spiser dem rå, der er aldrig sket noge. Dog skolder jeg altid bær, da der kan være coli bakterier på

Reputation point: 10

Geografisk sted: Fredericia

Træner her: Fitness World Lyongade
Fitness World

Cirkeline skrev:Jeg lader dem tø op og spiser dem rå, der er aldrig sket noge. Dog skolder jeg altid bær, da der kan være coli bakterier på

Cool, tak!

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 85.00

Frosne majs og ærter smager fucking guddommeligt. Har spist det adskillige gange, også siden jeg var en lille knejt. Er aldrig blevet syg eller noget som helst.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 62 gæster