Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 820
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 818

Følg bodybuilding.dk på

gentagelser

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

hej, ville bare lige høre, hvad i har haft bedst resultat med i antal reps og gentagelser?:)

kører selv 4*8 lige nu, men ved ikke om det er for mange eller for lidt?:)

Reputation point: 0

Geografisk sted: aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

5x5 i de tre store (squat, bænk og dødløft) giver mig en rigtig god kombination af styrke og masse. Men dette er IKKE facit, og det betyder ikke at det vil være det optimale for dig.
KIG FORBI MIN LOG ELLER SE HOMEMADE TRAINING FOOTAGE !
Brugeravatar

Geografisk sted: Nyborg

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog

SørenDP skrev:5x5 i de tre store (squat, bænk og dødløft) giver mig en rigtig god kombination af styrke og masse. Men dette er IKKE facit, og det betyder ikke at det vil være det optimale for dig.

okay, har tænkt på at varaierer lidt imellem det, og lave et program på 6 uger.

ser sådan ud:

1 uge: 3*10
2 uge: 4*8
3 uge: 5*5
4 uge: 3*10
5 uge: 4*8
6 uge: 5*5

ville det være helt tosset?:)

Styrkeliste

Jeg synes at det er tosset når du ikke køfter mere, at vakle rundt mellem alle mulige rep-ranges, hvor du ikke når at blive stærk i nogle af dem, fordi de kun køres i en uge. Enten skulle du prøve et eller fundamentprogram, eller også skal du vælge en rep-range du føler dig tilpas med, og sørge for at blive stærkere og bedre teknisk.

At skifte så heftigt og ofte tror jeg vil gøre mere skade end gavn.
Brugeravatar

Styrkeliste

SørenDP skrev:Jeg synes at det er tosset når du ikke køfter mere, at vakle rundt mellem alle mulige rep-ranges, hvor du ikke når at blive stærk i nogle af dem, fordi de kun køres i en uge. Enten skulle du prøve et eller fundamentprogram, eller også skal du vælge en rep-range du føler dig tilpas med, og sørge for at blive stærkere og bedre teknisk.

okay, så jeg skal bare holde mig til 4*8 som jeg kører nu, og så bare blive styrk i det?:)

Styrkeliste

Jeg kan ikke sige, om det vil virke for dig, bds1, men personligt har jeg haft god erfaring med en lignende metode. Pt veksler jeg mellem sæt med 15, 12, 10, 8 og 5 reps. Veksler mellem de højere reps (15, 12, 10) i isolations- og lægøvelser og de lavere i compound- og overkropsøvelser (10, 8, 5).
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Kostplan: Ingen kostplan

Lidt svært at svare på, har meget sjældent kørt samme rep og set range igennem længere tid.. Det er meget varierende.. men 5x5 så går du ikke helt galt i byen..
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Kostplan: Ingen kostplan

SørenDP skrev:Jeg synes at det er tosset når du ikke køfter mere, at vakle rundt mellem alle mulige rep-ranges, hvor du ikke når at blive stærk i nogle af dem, fordi de kun køres i en uge. Enten skulle du prøve et eller fundamentprogram, eller også skal du vælge en rep-range du føler dig tilpas med, og sørge for at blive stærkere og bedre teknisk.

'
det er jeg slet ikke enig med dig i!

det kan være en klar fordel at skifte mellem antellet af sæt og reps.
feks kan man kører sådan her:
uge 1-2 3x12-15 reps
uge 3-4 4x8 repas
uge 5-6 6x5 reps.

på den måde ungår du at musklerne når at vende sig til en given træningsform.
en anden mulighed er at kører som følger:

uge 1-2 4x6
uge 3-4 4x8
uge 5-6 4x10
uge 7-8 4x12

der kan man kører med samme vægt i alle ugerne. det er blot endnu en måde at lave progreszsion i sit program på.

når du siger at det vil gøre mere skade end gavn at variere sit reprange så opfte som topicstarter forslår er du helt galt på den. tag et program som smolov, hst eller ABC training. det er alle programmer der skifter sæt og reps... hst skifter 1gane hver 2. uge. de andre skifter reps til hver træning. og de virker absolut.
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00

Jeg er enig med kuglen. Dog synes jeg faktisk at progression i intensitet er det vigtigste, så der gradvist løftes flere kg, mens reprangen falder, hvor man så til gengæld øger antal sæt for at holde volumen. OP's eget forslag er faktisk udmærket.

Det vigtigste er selvfølgelig at man har en eller anden form for progression, for man bliver bestemt hverken større eller stærkere af at løfte 4*8 (eller en anden reprange) dag ud og dag ind i længere tid MED MINDRE man selvfølgelig har en form for cyklus i intensiteten (antal kg der løftes)
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Squat: 115.00
- Dødløft: 145.00

Hvis han skifter reprange ud hver eneste uge, når han bare aldrig at blive stærk i nogen af de valgte rep-ranges. Forøgelse i styrke/kg på stangen er essensielt for at blive større. Jeg tvivler på at man behøver at bekymre sig om at kroppen vænner sig til en given reprange inden for 2 uger. Jeg ville i hvert fald gerne se en undersøgelse der viser at det hele begynder at dale efter to uger.

Som Thomas Jagd har sagt, har mange af de største BB'ere bygget deres masse på at forøge deres styrke inden for en given BB-reprange.

Jeg lytter til jer, og jeg er også sikker på at det er godt at variere sine repranges en gang imellem, men jeg forstår bare ikke hvorfor det allerede SKAL være efter to uger, da man jo aldrig når at blive ordenligt stærk inden for nogen reprange.
Brugeravatar

Styrkeliste

det gælder om at ungå det punkt hvor musklerne har "tilpasset" sig en given vægt/belastning. der er et hav af delte meninger om hvornår dette sker. nogen mener at det allerede sker efter 3 træninger, andre mener at det først sker efter 9 træninger. fælles for dem alle er dog at de er enige om at det sker, og at det skal omgåes på den ene eller anden måde. om du laver din progresion ved at stige 2% i vægt hver uge eller om du lægger 2 reps på pr uge er for så vidt lige meget. begge dele er nok til at du undgår 0 punktet.

i et program som smolov kører man den samme øvelse 4 gange pr uge, og med 4 forkellige rep ranges og 4 forskellige belastninger. nøgleordne er progresion/variation.

dag 1 uge 1: 3x10@50kg
dag 2 uge 1: 4x8@70kg
dag 3 uge 1: 5x5@85kg

dag 1 uge 2: 3x10@52½kg
dag 2 uge 2: 4x8@72½kg
dag 3 uge 2: 5x5@87½kg

osv osv...

der er absolut ingen evidens for at denne form for progression ikk er effektiv. tværtimod har du en rigtig god varriation og aktivering af de forskellige typer muskelfibre samt du har mulighed for at lave et program der strækker sig over flere uger og stadig have en jævn progression hele vejen..

hvorfor skulle det ikke virke???
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Squat: 155.00

SørenDP skrev:Hvis han skifter reprange ud hver eneste uge, når han bare aldrig at blive stærk i nogen af de valgte rep-ranges. Forøgelse i styrke/kg på stangen er essensielt for at blive større. Jeg tvivler på at man behøver at bekymre sig om at kroppen vænner sig til en given reprange inden for 2 uger. Jeg ville i hvert fald gerne se en undersøgelse der viser at det hele begynder at dale efter to uger.

Som Thomas Jagd har sagt, har mange af de største BB'ere bygget deres masse på at forøge deres styrke inden for en given BB-reprange.

Jeg lytter til jer, og jeg er også sikker på at det er godt at variere sine repranges en gang imellem, men jeg forstår bare ikke hvorfor det allerede SKAL være efter to uger, da man jo aldrig når at blive ordenligt stærk inden for nogen reprange.

Det er altså noget værre vrøvl det der. Langt de fleste af de allerstærkeste her i dk skifter reprange fra træningspas til træningspas, og at man ikke skulle kunne gøre det fra uge til uge giver altså ikke mening.

Jeg synes kuglens bud ser ganske fornuftigt ud, og det kan også sagtens laves på dagsform jo, så man bare sætter flere kilo på end man havde sidst uden at kende sit præcise max osv. Det kan j også variere hvor stærk man er på dagen.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)