Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 834
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 832

Følg bodybuilding.dk på

Helheden af min træning - godt/skidt?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej Bodybuilding!

Jeg er 19 år, vejer 76 kilo og er 173-174 høj. Jeg har trænet i godt og vel et års tid, og jeg har fået en række fine resultater. Dog er jeg kommet til et punkt, hvor min grundform og 'størrelse' er fint, og derfor ønsker jeg at skrue en tand ekstra op. Jeg har stor respekt for alle, som kan følge et skemalagt program inden for både træning, kost osv. Dog går jeg stadig i gym og derfor kan det være svært at indrette sin livsstil 100% efter det mest optimale.

Men hvad synes i umiddelbart om denne sammensætning af livsstil i forhold til styrketræning. Mit ønske er heller ikke at gå til det yderste inden for træningsverdenen, men i den grad længere end til hvad der blot er lidt interesse :)

Jeg kører et 2-splitprogram, der er opbygget således:

Træningspas 1:
- Squat
- Pull-ups / Chin-ups (skifter lidt mellem om håndefladerne peger væk eller ind mod én)
- Rygbøjninger m. vægtskive i et stativ beregnet hertil
- Rows af den ene eller anden art (skifter lidt mellem dumbell-rows, cable rows og hvad jeg selv kalde 'ro-rows', der er den samme bevægelse som når man ror, blot med vægt på)
- Calf-raises
- Curls med håndvægte (tror det hedder curls - men hvis ikke er det bicepstræning med håndvægte)
- Hvis overskuddet er til det mavetræning, hvor jeg hænger i samme stativ som til pull/chin-ups. Jeg hænger lodret strakt, hvorefter benene løftes op, således de danner en 90-gradersvinkel med overkroppen.

Træningspas 2:
- Bænkpres
- Military Press
- Dips m. vægtbælte og ekstra vægt
- En eventuel ekstra brystøvelser i form af noget kabel-træk eller lign.
- Calf-raises
- Curls

Kost
Jeg følger ikke en decideret kostplan, hvor alt er skemalagt, men en normal dag kunne se således ud:

Morgenmad (7.30) - Havregryn med skummetmælk, banan og eventuelt en protein shake
Frokost (12.00) - Rugbrødsmadder m. kyllingepålæg, mager leverpostej og laks samt broccoli og agurk.
Aftensmad (19.00) - Magert kød (kylling, fisk, oksekød eller lign) m. salat og groft pasta/ris

Mellemmåltider (de ligger mellem hovedmåltiderne) - Proteinshake, rugbrødsmadder med magert og proteinholdigt pålæg, æg, tun på dåse, banan, broccoli eller andre grønne grøntsager, håndfuld nødder og lign, mælk eller andre magre mejeriprodukter.

Som nævnt ligger disse mellemmåltider imellem de tre hovedmåltider, og de indtages rimelig jævnt fordelt.

Afhængigt af om jeg bulker/cutter justeres der primært på kulhydraterne og den generelle mængde af mad. Dog overholder jeg de ca. 2g protein / kg kropsvægt.

Kosttilskud
Jeg tager multivitamin kosttilskud samt proteinpulver
Jeg har fravalgt kreatin, da jeg aldrig har haft problemer med at opbygge muskelmasse for alvor. Jeg fik under en bulkeperiode nogle strækmærker med armhulerne samt inderlårene, så igen - at blive 'større' er ikke et direkte problem :)

Søvn
I hverdage 7-8½ timer
Weekender 8-9½ timer

Alkohol og byen mm.
Da jeg som nævnt går i gym. er der ofte byture mm, hvilket jeg ikke har lyst til at vælge fra. Dog søger jeg at mindske kaloriefyldt alkoholindtag og fokusere på drikkevarer med mindre kalorier så vidt muligt. Jeg ved der er en del kalorier i alkohol, men derudover, har alkohol så hæmmende effekter på træning? Andre end man kan være uoplagt?

Jeg styrketræner ca. 3 gange om ugen, og jeg supplerer med crosstraining/løb de mellemliggende dage således at jeg holder en hviledag mellem hver styrketræning. Det er så på denne hviledag jeg konditionstræner.

Hvordan er helhedsbilledet af min træning, når målet ikke er at opbygge min livsstil omkring styrketræning, men derimod have det som en seriøs interesse og et projekt?

Jeg henvender mig i håbet om, at I, som har mere erfaring end jeg, måske kan se hvor achilleshælen i min plan er og hvor der skal laves ændringer :)

Mvh!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det ser fint ud lige bortset fra dit træningsprogram.
Curls begge dage og det er generelt et meget mærkeligt split.

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 187.50

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Så jeg burde sløjfe curls fra en af dagene?

Og på hvilken måde er det et mærkeligt split?

Pythoner skrev:Så jeg burde sløjfe curls fra en af dagene?

Mærkelig fordeling af øvelserne (langt flere dag 1 end 2). Calves og Curls begge dage?
Hvis jeg var dig ville jeg tage 1 af disse 2 programmer (begge 2-split)
http://news.bodylab.dk/artikler/261-sto ... -to-basics
http://news.bodylab.dk/artikler/2100-be ... elgrupper-

Styrkeliste

Hvad er formålet med at køre curls og legpress begge dage?

Edit: Mente self. calf-raises :P
Sidst rettet af J. Tyler 13. apr 2012, 15:16, rettet i alt 1 gang.
"It ain’t about how hard you hit; it’s about how hard you can get hit, and keep moving forward. How much you can take, and keep moving forward. That’s how winning is done!"
Brugeravatar

Styrkeliste
- Squat: 118.00
- Dødløft: 141.00

J. Tyler skrev:

Hvad er formålet med at køre curls og legpress begge dage?

der bliver ikke kørt benpres nogen af dagene.

OT tror du har sigtet efter at lave et Ben/Ryg/Biceps vs. Bryst/Skulder/triceps. Dog har du smidt biceps og læg ind begge dage.
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

Tak for svaret.

Jeg har dog haft lidt lændeproblemer med dødløft og bent over barbell rows. Derfor foretrækker jeg for så vidt muligt øvelserne som jeg skrev i mit program.

Ville jeg få mindre ud af træningen med mit nuværende program?

Og i givet fald jeg valgte http://news.bodylab.dk/artikler/261-sto ... -to-basics

ville jeg så kunne erstatte skull-crushers med dips, bent over bar bell rows med en anden variant af rows og fjerne dødløft?

Formålet med calf-raises begge dage er genoptræning fra en omgang skinnebensbetændelse.
Med curls synes jeg aldrig jeg har været decideret udmattet i biceps eller kunne mærke de er blevet trænet særlig meget

Pythoner skrev:Tak for svaret.

Jeg har dog haft lidt lændeproblemer med dødløft og bent over barbell rows. Derfor foretrækker jeg for så vidt muligt øvelserne som jeg skrev i mit program.

Ville jeg få mindre ud af træningen med mit nuværende program?

Og i givet fald jeg valgte http://news.bodylab.dk/artikler/261-sto ... -to-basics

ville jeg så kunne erstatte skull-crushers med dips, bent over bar bell rows med en anden variant af rows og fjerne dødløft?

Lær dødløft ordenligt - det er en af de aller bedste øvelser overhovedet.
Ville ikke erstatte scull-crusher med dips, da du får for meget press fra skulderen og for meget til bryst kontra hvad du får til ryggen.
Kør DB rows i stedet for barbell og hvis du stadig kører seated så kør evt. denne med halv wide grip.

Styrkeliste

Okay, ville det så være muligt at gøre følgende:

Skull chrusher erstattes med anden tricpsøvelse?
Weightet abs erstattes med den maveøvelser jeg selv beskrev?

Pythoner skrev:Okay, ville det så være muligt at gøre følgende:

Skull chrusher erstattes med anden tricpsøvelse?
Weightet abs erstattes med den maveøvelser jeg selv beskrev?

Hvad er der galt i skull crushers?
Crunches kan godt skiftes ud med leg raises - du kan evt. lave 2-3 sæt af begge istedet for 4 sæt af den ene

Styrkeliste

Alex789 skrev:

Mærkelig fordeling af øvelserne (langt flere dag 1 end 2). Calves og Curls begge dage?
Hvis jeg var dig ville jeg tage 1 af disse 2 programmer (begge 2-split)
http://news.bodylab.dk/artikler/261-sto ... -to-basics
http://news.bodylab.dk/artikler/2100-be ... elgrupper-

Hvad er der galt i at træne calf-raises begge dage?
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: Fyn

Styrkeliste
- Bænkpres: 134.20
- Squat: 155.40
- Dødløft: 206.60

Okay, jeg forsøger at holde mig til det program der :)

Jeg hader bare at skulle få teknikken på plads i nye øvelser ](*,)

Men er det muligt at køre nogle øvelser samtidig? Således at øvelserne ikke fokuserer på de samme muskelgrupper. Så når man holde pause i den ene øvelse kører man sættet fra en anden ?

Jeg synes ikke, dødløft er en streng nødvendighed i et program. :) Hvis man kører nogle gode hyperextensions, som så er suppleret af en eller anden form af hamstring-minded øvelse, så er man godt på vej. :)
sund skrev:Det, folk prioriterer herinde, er om deres lår og lægge kan være i bukserne, og ikke om det er det ene eller andet mærke.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Geografisk sted: København

Træner her: The Gym
IK 99

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 210.00

nicolasvm skrev:Hvis man kører nogle gode hyperextensions, som så er suppleret af en eller anden form af hamstring-minded øvelse, så er man godt på vej.

Hamstring-minded - hvad vil dette sige? Går ud fra af det er noget knæhase-lignende, men vil calf-raises + squats være supplerende nok?

Og i øvrigt - jeg har nogle muskelgrupper, som jeg synes er tilpas i størrelsen. Hvis jeg ikke ønsker disse muskelgrupper større, skal jeg så træne anderledes end de 4 x 6-8 pr. øvelse? :) Jeg har tidligere fået at vide, at (eftersom jeg har spillet fodbold i mange år, er mine lår rimelig store og trimmede) jeg kunne køre 3x8 i stedet i squats?

Mvh ! :) Og tak for den store opbakning!

Pythoner skrev:
nicolasvm skrev:Hvis man kører nogle gode hyperextensions, som så er suppleret af en eller anden form af hamstring-minded øvelse, så er man godt på vej.

Hamstring-minded - hvad vil dette sige? Går ud fra af det er noget knæhase-lignende, men vil calf-raises + squats være supplerende nok?

Nu sagde jeg godt nok, at dødløft ikke var en nødvendighed :lol: Nogle dødløft-varianter er dog ganske gode til at ramme baglåret, f.eks. rumænsk dødløft eller stiff-legged deadlifts. :) Ellers kunne en form for leg curls (der er mange slags) eller glute-ham-raises nok også gøre arbejdet. Jeg synes personligt ikke, at squat og calf-raises er nok for benene - der mangler noget baglår :)
sund skrev:Det, folk prioriterer herinde, er om deres lår og lægge kan være i bukserne, og ikke om det er det ene eller andet mærke.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Geografisk sted: København

Træner her: The Gym
IK 99

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 210.00