Goddag alle på bodybuilding.dk !
Jeg er ny bruger herinde, fordi jeg har brug for lidt råd nu, eller i hvert fald få udvidet min viden, selvom jeg troede jeg havde læst og testet alt der var som jeg skulle bruge :/
nå men for at snart fra bunden af.
fra jeg var født til jeg var 22 år, har jeg ALTID været spinkel, jeg har spist som et svin men tog aldrig en skid på, men selvfølgelig de år dyrket jeg motion dagligt, via arbejde eller på idræts efterskole osv.
men ja, da jeg blev 22 år fik jeg en kæreste og vægten sagde boooom imens jeg gik på HHX og ja intet lavet fysisk i min fritid, gik fra 80 kg ti l110 kg. på 2 år. dvs. over 1 kg i måneden. men okay, jeg spiste usundt 24/7 og store mængder, så utroligt der ikke skete mere.
jeg fik så nok for ca. 5 mdr. siden, og gik slankekur, jeg tænkte i starten, yes ! nu skal jeg bare sulte mig selv og æde masser af grønt og kylling og det var så det... hvilket resulteret i at jeg smidt 15 kg. på 2 mdr. det var dejligt, nu var jeg let, men jeg anet ikke hvad jeg havde smidt, jeg var slet ikke klar over man tabte muskler ved kcal underskud og hvis de ikke bliver stimuleret under det kcal underskud man kørte og ikke fik 1.5g - 2g gram protein pr. kg man vejet.. nå så tænkte jeg, nu vil jeg sgu være lean og have vaskebræt som åbenbart er blevet den nye mode for alvor det sidste års tid.. så jeg gik i gang med at læse, og se diverse klips på youtube, fra fatlossboss og sixpackshortcuts og generelt bare bøger om fedt tab, og jeg fik en god viden syntes jeg selv og så gik jeg i gang, i starten var jeg selvfølgelig bare i maskinerne fordi jeg ikke kendte teknikerne med fri vægte, men det kom jeg hurtig efter, på 3 uger, reduceret jeg min fedtprocent fra 24.8 til 21.5% og tog 1.5 kg muskel på.
Jeg kunne virkelig se musklerne begyndte stille og rolig komme frem og tænkte fedt ! nu kører det bare ! jeg havde en procent på 21% og vejet 95kg, og havde 70,5 muskel, så forsatte jeg så en uges tid sådan, jeg trænet 3 gange i ugen og svømmet 1 gang i ugen og løb 1 gang i ugen og min kondition gik virkelig bare i vejret så hurtig, da jeg startede kunne jeg ikke løbe mere end 1 km. uden pause, nu kunne jeg løbe 5 km. uden problemer, blot på 3 uger.
nå men nu kommer hvad der egentlig er mit problem, jeg blev operet i storetå for nedgroet negl, hvilket gjorde jeg intet måtte lave fysisk i 2 uger, og ja det var fandme røv ! jeg forsøgte og holde og et godt overskud af kcal og spise alle de proteiner jeg kunne få fat på, og tænkte okay jeg har nok taget 1 kg på, men nej, jeg havde tabt mig 3 kg, og mit procent var pludselig på 22.8% og muskelmasse var på 68,7 kg. jeg fik et chok ! tænkte wow næsten 3 kg muskelmasse væk på blot 2 uger?! nå men vidste der er muskel celler som nok bare var gået i dvale så de kom hurtig igen, jeg gik så i gang igen, denne gang reduceret jeg blot min protein pulver (whey protein) for tænkte hvis jeg bare fik 1gram per. kg var jeg fint kørende, jeg kunne godt mærke jeg var gået 5-10kg ned i vægtene især armene var blevet svage, men i sidste uge begyndte det a ligne sit gamle jeg igen, jeg fik smidt de samme kilo på igen og jeg fik et godt flow i træningen.
så blev jeg vejet her i går fredag, og vægten sagde følgende: 90,6kg fedtprocent: 22.5% og muskelmasse var på 66,8kg, igen et nederlag.
så nu er mit spørgsmål:
hvordan kan jeg blive ved at tabe muskler så hurtig, når mit fedt dårlig nok forsvinder?
jeg har gjort følgende den sidste uge:
-spist havregryn med letmælk som morgenmad
-protein shake om formiddagen
- kylling og salat eller grønsager til middag, nogen gange rugbrød med hamburgerryg eller kylling (hvis jeg ikke fik lavet salat) eller et par kogte æg oven i det hele
- får ikke rigtig noget om eftermiddagen med mindre jeg har trænet så smider jeg en protein shake mere i den daglig kost
- aftensmad får jeg kylling igen som regel med kartofle både i ovnen med lidt pomfrit sovs hvis jeg er virkelig liderlig efter noget lækkert, men ellers er det bare kylling og grønsager.
jeg har beregnet det sådan her:
kylling = 60-80g protein
protein shake: 20-40g protein
havregryn og alt det andet i løbet af dagen: 10-20g protein
dvs. på de virkelig dårlige dag opnår jeg mindst 80g protein og på de gode dage kan jeg ramme 140-160gram protein.
jeg har øget mine shakes til 4 om dagen så jeg får 80g om dagen den vej rundt, så jeg altid er på mindst 150 gram og kan toppe med 200+ gram om dagen i håb om det måske vil hjælpe min muskelmasse med at gå op så jeg kan forbrænde noget mere fedt om dagen.
jeg er åben for råd,
jeg træner som sagt 3-4 gang om ugen og får de vigtigste øvelser med, og ramme forskellige muskler hver gang og træner nogen få muskler 2 gange i ugen for at opnå 4 gange i ugen.
ellers laver 30-40 armbøjninger om dagen, ligger 1-2 min. i planke og så forskellige mave øvelser (dette er fast rutine hverdag) og så tager jeg en løbe tur 1 gang i ugen på 5 km. bare for kondi skyld.