Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Guitar Slim skrev:
og 'world' skal være med stort.

Guitar Slim skrev:'og 'world' skal være med stort.

Bjarke Andersen skrev:The manager's daughter who was recently employed by the company was suddenly sacked.
The boy kept both his hands in his pockets.

Bjarke Andersen skrev:Nå okay, formuleringen var bare lidt underlig på det andet synes jeg.
Her er den direkte fejl rettet
The manager whose daughter had just been employed by the company was suddenly fired.
Men har du nogen forklaring på hvorfor "the" ikke skal være i den anden sætning, andet end det lyder helt forkert? 

Bjarke Andersen skrev:Guitar Slim skrev:'og 'world' skal være med stort.
Det har jeg aldrig hørt om før, er du sikker? og kan du evt. forklare hvorfor?

Guitar Slim skrev:Bjarke Andersen skrev:Guitar Slim skrev:'og 'world' skal være med stort.
Det har jeg aldrig hørt om før, er du sikker? og kan du evt. forklare hvorfor?
Jeg har bare lært, at det skal være med stort hvis det er en bestemt verden.
Altså: The are 6 billion people in the World, men: In a world with 6 billion people...
Den grammatiske forklaring kender jeg ikke.

Guitar Slim skrev:'That' skal være 'which'.
Stories skal være uden apostrof, og 'world' skal være med stort.
Hvorfor? Tja......

RippedInFourWeeks skrev:hvorfor skal stories være uden ' ?

Guitar Slim skrev:Jeg har bare lært, at det skal være med stort hvis det er en bestemt verden.
Altså: The are 6 billion people in the World, men: In a world with 6 billion people...

The Juice skrev:Guitar Slim skrev:Jeg har bare lært, at det skal være med stort hvis det er en bestemt verden.
Det er desværre forkert. Man ville skrive Earth med stort, men ikke the world.

Friche skrev:RippedInFourWeeks skrev:hvorfor skal stories være uden ' ?
Når man bruger apostrof er det fordi et ord/navn der normalt ender på s, skal være i ejefald. Her er det bare et flertals s.

RippedInFourWeeks skrev:Bjarke Andersen skrev:Nå okay, formuleringen var bare lidt underlig på det andet synes jeg.
Her er den direkte fejl rettet
The manager whose daughter had just been employed by the company was suddenly fired.
takMen har du nogen forklaring på hvorfor "the" ikke skal være i den anden sætning, andet end det lyder helt forkert?

Bjarke Andersen skrev:The manager whose daughter had just been employed by the company was suddenly fired.

Jenslyn87 skrev: "the man in the car's wife"

Jenslyn87 skrev:Friche skrev:RippedInFourWeeks skrev:hvorfor skal stories være uden ' ?
Når man bruger apostrof er det fordi et ord/navn der normalt ender på s, skal være i ejefald. Her er det bare et flertals s.
Konklusionen er korrekt, men forklaringen er ikke
På engelsk bruger man i udgangspunktet netop apostrof til at markere ejefald, selvom det også kan gøre vha. 'of'-omskrivning. Derfor hedder det fx "John's computer" og "the man in the car's wife". Det er i modsætning til dansk, hvor det er sandt, at vi netop bruger apostrof ved ord, der ender på et s-fonem!

Bjarke Andersen skrev:Jenslyn87 skrev: "the man in the car's wife"
Det betyder "manden i bilens kone" altså at manden befinder sig inde i bilens kone (som om bilen ejer konen), du mener vel "the man in the wife's car" altså "manden i konens bil"![]()
Man bruger apostrof når tingen ejes af noget levende, og of-formen når det er en ikke levende ting der er ejer eks. "he touched the handle of the door"

. Du kan læse mere om det her: http://www.phil-fak.uni-duesseldorf.de/ ... issen8.pdf Der kan drages en sammenligning til "split infinitives", hvor præskriptive abstraktioner har gjort, at man man i ældre lærebøger kan finde det som en fejl. I dag er der dog så godt som ingen, som stejler over "to boldly go" fx :-)
og alt efter hvor man sætter et komma, så kan det godt forstås sådan som jeg skrev (the man, in the car's wife) :

Bjarke Andersen skrev:Jenslyn, ja det var nu også mest for sjovog alt efter hvor man sætter et komma, så kan det godt forstås sådan som jeg skrev (the man, in the car's wife) :
Sådan som jeg forklarede, er måden vi lærer det på, på handelsskolen, men det er muligt du har ret

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 56 gæster