Nicklas1992 skrev:Legend skrev:Hvad har du gjort dig af tænker inden du lavede din problemformulering, og hvordan lyder den?
Redegør for fitness kulturen i usa - Dette er en af spørgsmålene i problemformuleringen. Så jeg regner med at jeg skal have historie med, altså hvornår begyndte det. Og så regner jeg med at skulle have statistikker omkring udviklingen med. Altså hvor mange var der f.eks. i 1990 og hvor mange nu.
Hele min opgave går ud på at finde ud af om der er marked for personlig træning i staten Utah, men ovenstående spørgsmål er for hele USA
Jeg er ked af at fortælle dig det, men din problemformulering er fuldstændig håbløs. Du kan på ingen måde besvare den. Din opgave ermed andre ord dødsdømt. Den er alt alt alt for generel. Staten Utah er ca. 5x så stor som Danmark, men har kun halvt så mange indbyggere. Tror du muligvis at der er ret stor forskel på by-/landområder i Utah?
En passende problemformulering kunne gå på at undersøge markedet for personlig træning i Salt Lake City, selvom det er helt umuligt at finde statistisk materiale på det. Det er ofte en god idé at skrive problemformulering som noget af det sidste i en opgave, når man har fundet ud af hvad man kan, og hvad man ikke kan finde ud af.
I praksis er du nok på så tidligt et stadie i din uddannelse (folkeskole?) at du kan slippe afsted med det meste. Tag dog dette med dig til fremtiden: en problemformulering skal være så specifik som overhovedet muligt. Latterligt specifik. Du kan altid bruge din helt stramme og skarpe analyse til at perspektivere udfra. En god opgave starter på mikroniveau.