Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 873
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 870

Følg bodybuilding.dk på

HST, flere sæt?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej,

Jeg er igang med HST, uge 4, og kører stadig 15 reps i nogle øvelser, da jeg bare går efter at holde mig 1-2 reps fra failure. Så det er da bare fedt hvis jeg stadig kører 15 reps i sidste uge (probably not) :wink:

anyway, mit spørgsmål var, om det er iorden at tage 3 sæt, hvis man nu fx. kun kan tage 10 reps i den givende øvelse?

Jeg har også et spørgsmål til.
Doms.
Jeg får aldrig doms. Jo, idag har jeg fået lidt doms i lænden, men ikke noget specielt. Jeg træner hårdt, 60 minutter på et FB, og har kvalme under mine træningspas, og det hele er meget hårdt. Alligevel har jeg det fint 10 min efter jeg forlader centret, og helt frisk næste morgen? Ved godt det ikke betyder man ikke har trænet nok, men det er da halv underligt. :)
Brugeravatar

Reputation point: 160

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Som jeg ser HST (er selv igang første gang) er det vigtigt at følge planen rimelig.
Jeg syne det er vigtigt at de første træninger i hver ny cyklus er under maximal anstrengelse, ellers tror jeg man brænder ud til sidst i cyklussen.
Hvis ikke har man sat sin max styrke for lavt imo.

Med hensyn til doms så er det helt normalt at man ikke får dem.
Så snart musklen er konditioneret mærker man næsten intet.
Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.

Min Træning's Log
viewtopic.php?t=17271&postorder=asc&start=0#312139
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aabybro

Træner her: Atletklubben Jyden

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 285.00
- Dødløft: 280.00

Kostplan: Ingen kostplan

tvivler på det er mening du skal kunne tage 15 reps i nogen af øvelserne. så tror jeg ikke du har sar dit max højt nok
Løft til DM RAW 2012, junior - 105:
Squat: 170kg
Bænkpres: 145kg - Danmarks rekord '12
Dødløft: 195kg

Startet træning efter et lille års pause.
DM RAW '14 vi ses!
Brugeravatar

Geografisk sted: langeskov

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 107.50
- Squat: 140.00
- Dødløft: 165.00

anyway, mit spørgsmål var, om det er iorden at tage 3 sæt, hvis man nu fx. kun kan tage 10 reps i den givende øvelse?

Det kan du sagtens gøre. Du kan også sagtens gå op til 4-5 sæt i de sidste uger.

Jeg får aldrig doms.

Nu kan man jo sagtens vokse fint uden at få DOMS, men det er selvfølgelig ganske rart, at have DOMS engang imellem.
tvivler på det er mening du skal kunne tage 15 reps i nogen af øvelserne. så tror jeg ikke du har sar dit max højt nok

Nu er Niels1 stadig på begynderstadiet, så hans styrke vil stige noget hurtigere, end den vil, hos folk der har trænet længere tid, så det lyder ikke urealistisk, at han stadig kan tage 15 reps i nogle øvelser.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

Niels1 skrev:Hej,

Jeg er igang med HST, uge 4, og kører stadig 15 reps i nogle øvelser, da jeg bare går efter at holde mig 1-2 reps fra failure. Så det er da bare fedt hvis jeg stadig kører 15 reps i sidste uge (probably not) :wink:

Jeg har også et spørgsmål til.
Doms.
Jeg får aldrig doms. Jo, idag har jeg fået lidt doms i lænden, men ikke noget specielt. Jeg træner hårdt, 60 minutter på et FB, og har kvalme under mine træningspas, og det hele er meget hårdt. Alligevel har jeg det fint 10 min efter jeg forlader centret, og helt frisk næste morgen? Ved godt det ikke betyder man ikke har trænet nok, men det er da halv underligt. :)

Træner du kun dit HST 4 uger?

Som det er nævnt er dit 2x5PR nok ikke høj nok, har du et link til programmet?

Mht. til at du ikke har doms, kan det skyldes at du har en meget hurtig restitutionstid, og det er bestemt ikke en dårlig ting. Desuden behøves de ikke, det er en udbredt misforståelse. :)

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Fitness World Aalborg
Equinox Prinsensgade

TheCzech skrev:

Nu er Niels1 stadig på begynderstadiet, så hans styrke vil stige noget hurtigere, end den vil, hos folk der har trænet længere tid, så det lyder ikke urealistisk, at han stadig kan tage 15 reps i nogle øvelser.

man plejer bare ikke at kører HST før man er gået i stå, så vidt jeg ved af, så regnede ikke med han var begynder :D

DM RAW '14 vi ses!
Brugeravatar

Styrkeliste

Casper H. skrev:
TheCzech skrev:

man plejer bare ikke at kører HST før man er gået i stå, så vidt jeg ved af, så regnede ikke med han var begynder :D

Der er du så gal på den :) Mange kører da HST eller andre progressions programmer, fordi det virker - og ikke fordi de er gået i stå :)
bwahaha
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Støttrup skrev:
Casper H. skrev:
TheCzech skrev:

Der er du så gal på den :) Mange kører da HST eller andre progressions programmer, fordi det virker - og ikke fordi de er gået i stå :)

satans :D har jeg ellers bare altid hørt #-o

DM RAW '14 vi ses!
Brugeravatar

Styrkeliste

skal lige have en ting slået fast;
når man når hen i slutnignen af programmet, uge 5 og 6 f.eks, og vægtene begynder at blive tunge, og man måske ikke kan tage meget mere end 5 reps pr sæt, skal man så stadig kun tage 2 sæt?
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00

Det var jo lige det der var mit spørgsmål, som jeg fik ganske fint besvaret.
TheCzech skrev
"Det kan du sagtens gøre. Du kan også sagtens gå op til 4-5 sæt i de sidste uger. "

AndersHuaberg:
Jeg er sikker på jeg har sat mine 5RMS godt. Tror bare det har noget at gøre med mine begyndergains. :)
Jeg kører det tradiotionelle HST, som der er en artikel om her på siden, dog ikke med samme øvelser. Jeg kører sådan her:

Squat
Rackpulls
Bænk
Incline db press
BOR
Chinups
Dips
Side Lats
Rear Lats
Triceps Extension
Calf raises
Crunches

Hvis det var det du spurgte om :P
Brugeravatar

Tror der er mange der glemmer at grunden til de få sæt hele vejen igennem er på grund af den meget hårde excentriske fase af programmet, som de fleste hopper over. Derfor kan man godt tillade sig at øge mængden af sæt.

TJ skrev:Tror der er mange der glemmer at grunden til de få sæt hele vejen igennem er på grund af den meget hårde excentriske fase af programmet, som de fleste hopper over. Derfor kan man godt tillade sig at øge mængden af sæt.

aha, tak.

kommer det ikke til at tage mega lang tid så, hvis man skal køre f.eks 5x5 i alle 10 øvelser eller hvor mange der nu er? altså i slutningen af programmet.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00

Personligt vil jeg ikke tro at det kommer til at tage længere tid. Kommer jo an på hvor lange pauser du tillader dig osv. :D
Brugeravatar

hele ideén med HST er du kun tager gennemsnitlig 2 sæt pr øvelse.

og at du følger den cyklus der er sat. dvs at du ikke skal køre 15 gentagelser i uge 4 o_O der skulle du gerne være igang med 10gentagelser og næste uge 5gentagelser..
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby

Træner her: Fresh Fitness Brøndby

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 205.00
- Dødløft: 180.00

Hansi skrev:hele ideén med HST er du kun tager gennemsnitlig 2 sæt pr øvelse.

og at du følger den cyklus der er sat. dvs at du ikke skal køre 15 gentagelser i uge 4 o_O der skulle du gerne være igang med 10gentagelser og næste uge 5gentagelser..

Du skal huske på at det er tilladt at ændre volumet efter behov. Antallet er ikke fast i hst-principperne. Desuden er antallet af repetitioner heller ikke faste på 15-10-5 men kan varierer. Dog mener jeg klart at det er fordelagtigt at holde antallet af repetitioner i de enkelte faser..
Billede
What doesn't kill you makes you stronger..

Log - http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8097
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2007

Geografisk sted: Amager

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (10)

Sniper skrev:
Hansi skrev:hele ideén med HST er du kun tager gennemsnitlig 2 sæt pr øvelse.

Du skal huske på at det er tilladt at ændre volumet efter behov. Antallet er ikke fast i hst-principperne. Desuden er antallet af repetitioner heller ikke faste på 15-10-5 men kan varierer. Dog mener jeg klart at det er fordelagtigt at holde antallet af repetitioner i de enkelte faser..

ja ved godt at hst er et princip.
Men lang de fleste køre enden 15-10-5 eller 12-10-8. og efter som han siger han tager 15 nu regner jeg med at han køre 15-10-5 :) Men det er vigtigt han følger progression i programmet og dermed også antallet. Ellers er der ingen ide med det.
Brugeravatar

Styrkeliste

Han følger jo også progressionen, men pga. hans markante styrkegains, kan han tage 15 gentagelser med en vægt, han egentligt kun burde kunne tage 10 med. Det betyder bare, at han kan forlænge progressionen med nogle uger.
Brugeravatar

jeg ville holde det på 2-3 sæt da du træner FB hver gang og nødig skulle overtræne.

Jeg træner i de tunge uger, 1x varmup sæt i de 3-4 store og 2 worksæt. Iso øvelserne tager jeg bare 2 sæt hver gang. Hvis både volumen samt progressionen øges for meget er det ikke godt
The one and only Patman:)
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderborg

Træner her: Sønderborg Fitness
Zielkes Fitnessklub

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00

Galleri: Vis galleri (62)

Niels1 skrev:Hej,

Jeg er igang med HST, uge 4, og kører stadig 15 reps i nogle øvelser, da jeg bare går efter at holde mig 1-2 reps fra failure. Så det er da bare fedt hvis jeg stadig kører 15 reps i sidste uge (probably not)

For mig lyder "Jeg er igang med HST, uge 4, og kører stadig 15 reps i nogle øvelser" At han stadig køre 15 reps i uge 4.

men i stedet for dette ville jeg hellere øgevægten lidt og så følge sætne så han ikke ligger og køre 15 gentagelsr i uge 6. for så har det ikkke en skid med hst og gøre
Sidst rettet af Hansi 23. sep 2008, 20:23, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Styrkeliste

jeg ville holde det på 2-3 sæt da du træner FB hver gang og nødig skulle overtræne.

Det er simpelthen umuligt at ryge ind i overtræning på et 8 ugers program med dekonditionering bagefter. Man kan sagtens træne sig selv helt i gulvet de sidste par uger, når man alligevel skal have en uges pause bagefter.
For mig lyder "Jeg er igang med HST, uge 4, og kører stadig 15 reps i nogle øvelser" At han stadig køre 15 reps i uge 4.

Nemlig, men han kører med den vægt, han burde køre 10 reps med. Han er bare blevet stærkere undervejs, så i stedet for kun at kunne tage 10-12 reps med den givne vægt, kan han løfte den 15-17 gange.
Brugeravatar

TheCzech skrev:

Nemlig, men han kører med den vægt, han burde køre 10 reps med. Han er bare blevet stærkere undervejs, så i stedet for kun at kunne tage 10-12 reps med den givne vægt, kan han løfte den 15-17 gange.

ja og fordi han kan tage 15 gentagelser med den vægt så gør han det. I stedet for at øge vægten så han kun kan tage 10-12
Brugeravatar

Styrkeliste

Der er jo ingen grund til at øge udover progression, når han i stedet kan køre med en fornuftig progression over en længere periode. Han kan køre med samme progression som alle andre gør, hans cyklus kan bare ryge op på ~10 uger, hvilket vil give bedre resultater.
Brugeravatar

TheCzech skrev:Der er jo ingen grund til at øge udover progression, når han i stedet kan køre med en fornuftig progression over en længere periode. Han kan køre med samme progression som alle andre gør, hans cyklus kan bare ryge op på ~10 uger, hvilket vil give bedre resultater.

han er i uge 4 han slet ingen problemer så han kan nok også tage uge 5 med.. hvis han fortsætter sådan går der mindst 15uger før han er færdig. Og det er i mine øjne for meget..

+ han også skriver at det ville være fedt at køre 15gentagelser i sidste uge så lyder som om han selv regner med 6uger lige som dette hst program på denne side som han også siger han følger. og så har det slet ikke noget med hst længere. Hvis han ender på 15gentagelser hvor han også startede.
Brugeravatar

Styrkeliste

Det er ikke korrekt som mange skriver at sættene ligger fast.
Hvis man læser HST Faq book, skriver de, at hvis man aldrig er øm, aldrig er træt eller ikke vokser skal man øge sætantallet.
Der står også et andet sted at hvis man f.eks træner ryg med 12 sæt om ugen i et normalt splitprogram, vil man højst sansynlig ikke vokse på 3x2 sæt om ugen.
Jeg har bogen liggende som pdf fil hvis der er nogen der er interesseret.

Logbog: Ingen logbog

Henning aa skrev:Det er ikke korrekt som mange skriver at sættene ligger fast.
Hvis man læser HST Faq book, skriver de, at hvis man aldrig er øm, aldrig er træt eller ikke vokser skal man øge sætantallet.
Der står også et andet sted at hvis man f.eks træner ryg med 12 sæt om ugen i et normalt splitprogram, vil man højst sansynlig ikke vokse på 3x2 sæt om ugen.

Det lyder egentlig meget logisk.
- jeg kunne godt være interesseret i den bog, men hvis jeg har forstået det rigtigt;
så fordi jeg træner 2-split sådan her:
mandag - ryg biceps skulder
tirsdag - bryst triceps mave
onsdag - ryg biceps skulder ben
torsdag - bryst triceps mave nakke
fredag - ryg biceps skulder
lørdag - bryst triceps mave
søndag - restitutions dag.

så ville jeg umiddelbart ikke kunne få så meget ud af et hst program som jo er full body 3 dage om ugen? :-O
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 87.50
- Squat: 45.00
- Dødløft: 55.00

Jeg er ikke rigtig klar over hvordan jeg uploader den så andre kan downloade den, men hvis du giver mig din emailadresse skal jeg sende den.

Jeg har læst at Bryan Haycock kører et splitprogram, men kan kører et split hvor han kører halvdelen om formiddagen og resten til aften, men jeg kan ikke se at det skulle være et proplem at træne hver dag med et split som du gør, du kan nok mærke hvis du kører træt.

Jeg træner selv 3 dage i ugen, men træner ca.knap 30 set total pr. dag. Det kan man godt gøre på en god times tid.
Jeg kører 12-8-5 rep og normalt 3 uger i hver reprange, og det er først den sidste uge eller 2 hvor jeg kan mærke at jeg trænger til en pause.

Logbog: Ingen logbog

rallen skrev:

- jeg kunne godt være interesseret i den bog, men hvis jeg har forstået det rigtigt;

så ville jeg umiddelbart ikke kunne få så meget ud af et hst program som jo er full body 3 dage om ugen? :-O

håber du virkelig ved hvordan man træner med så mange dage som du har hvis ikke ¨så skulle du prøve at træne meget mindre. og du har kun en ben dag som er alt alt for lidt..
Brugeravatar

Styrkeliste

han er i uge 4 han slet ingen problemer så han kan nok også tage uge 5 med.. hvis han fortsætter sådan går der mindst 15uger før han er færdig. Og det er i mine øjne for meget..

15 uger hvor man hver uge er i stand til at øge belastningen med 5%. Jeg har svært ved at se problemet.
Brugeravatar

TheCzech skrev:

15 uger hvor man hver uge er i stand til at øge belastningen med 5%. Jeg har svært ved at se problemet.

Enig.. Men udover dette så vil der aldrig ske progression på denne måde i 15uger, og hvis der gjorde vil jeg bestemt sige det har virket RIGTIG optimalt. Dette vil svare til en forøgelse på MANGE %RM i forhold til starten, og kan dette realiseres så har han sq gode gener.. :wink:
Billede
What doesn't kill you makes you stronger..

Log - http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8097
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2007

Geografisk sted: Amager

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00

Galleri: Vis galleri (10)

Hansi skrev:
rallen skrev:

håber du virkelig ved hvordan man træner med så mange dage som du har hvis ikke ¨så skulle du prøve at træne meget mindre. og du har kun en ben dag som er alt alt for lidt..

nu var det jo ikke det jeg spurgte om, men tak for omtanken alligevel, jeg springer enten hver onsdag eller torsdag over, det kommer an på hvornår jeg skal på arbejde, fordi har også ekstra matematik de aftener, så det bliver kun til 5 gange om ugen, men jeg har aldrig haft nogle problemer med det, ville stadig gerne have svar på mit spørgsmål, hvis det var muligt. :)
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 87.50
- Squat: 45.00
- Dødløft: 55.00

Næste

Tilbage til Fitness & bodybuilding