Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

DondoJondo skrev:Hejsa,
Hører tit, at det er meget vigtigt at hvile sig, efter man har styrketrænet. Men hvor vigtigt er det egentlig?
Jeg træner 4-5 gange om ugen, det samme program hver dag á 45 min. Er dette godt, eller bør jeg forkorte, eller hvad?
Hilsen
Dondo

Hører tit, at det er meget vigtigt at hvile sig, efter man har styrketrænet. Men hvor vigtigt er det egentlig?
Jeg træner 4-5 gange om ugen, det samme program hver dag á 45 min. Er dette godt, eller bør jeg forkorte, eller hvad?
Hilsen
Dondo

Skinkelyn94 skrev:DondoJondo skrev:Hejsa,
Hilsen
Dondo
45 Min lyder umiddelbart ikke af for meget i hvert fald. Personligt tager mine træninger 90-110 min

Hilsen
Dondo

Hilsen
Dondo

Crip'O skrev:Glem de 48 timer. Lyt til din krop. Er musklerne ømme? Hvis de er ømme, så betyder det højst sandsynlig at de ikke er festitueret færdigt og du bør hvile noget mere. Er de ikke, så køre du bare derud af. De 48 timer vil jeg nok bruge som max, ikke som minimums grænse
Man kan godt træne en muskel selvom den er øm
Der er mange som har den fejlagtige opfattelse, at man ikke må træne en muskel mens den stadigvæk er øm. Fortalerne for denne regel har flere argumenter for hvorfor det forholder sig sådan. Et af de hyppigste argumenter er, at restitutionsprocesserne og de superkompenserende processer forstyrres. Et andet argument er, at der dermed opstår akkumuleret mikrotrauma. Ingen af delene passer. Man har rent faktisk undersøgt, om vævsskaden forværres, hvis man gentager det samme træningspas 2 og 4 dage efter(3), til trods for ømhed i musklen, og det er rent faktisk ikke tilfældet. Man ved også, at restitutionen fortsætter uanfægtet, selvom man påfører nyt stimuli. Der er derfor intet der tyder på, at der ser noget som helst ved at træne en muskel som stadigvæk er øm. Er der tale om ekstrem ømhed, som negativt påvirker ens ydeevne, så kan man argumentere for at det kan være en god ide at vente et par dage. Men det skyldes ikke, at et givent træningspas vil have en negativ effekt på restitutionen og superkompensationen. Det har ene og alene med kvaliteten af træningspasset at gøre. Et let træningspas dagen efter, hvor man træner den ømme muskel med lette vægte, kan faktisk have en positiv effekt på smerteoplevelsen.

Crip'O skrev:Glem de 48 timer. Lyt til din krop. Er musklerne ømme? Hvis de er ømme, så betyder det højst sandsynlig at de ikke er festitueret færdigt og du bør hvile noget mere. Er de ikke, så køre du bare derud af. De 48 timer vil jeg nok bruge som max, ikke som minimums grænse

ThomasNielsen skrev:Crip'O skrev:Glem de 48 timer. Lyt til din krop. Er musklerne ømme? Hvis de er ømme, så betyder det højst sandsynlig at de ikke er festitueret færdigt og du bør hvile noget mere. Er de ikke, så køre du bare derud af. De 48 timer vil jeg nok bruge som max, ikke som minimums grænse
Hvordan kan du sidde og anbefale en som givetvis er ny i faget at han bare skal træne dagligt uden at iagttage restitutionstider, når du ikke engang har spurgt om hans træningsprogram først? Mange nye har i forvejen svært ved at finde en ordentlig balancegang ift. brug af failure training og forced reps. Hvis han er i samme båd, så er det overvejende sandsynligt at han hurtigt vil rende ind i div. overbelastningsskader, som i værste fald vil være tilbagevendende igennem hans træningskarriere.
DOMS er desuden ikke andet end en indikator på at du har lavet et stykke arbejde dine muskler ikke er konditionerede til, og kan som sådan ikke bruges til at mærke efter om du er klar til at træne. Det er ikke unormalt at ømheden sidder i musklerne et godt stykke tid efter at de er restituerede(i slemme tilfælde har folk ømhed op til en lille uge efter et ekstra hårdt træningspas!), hvorfor at restitutionstider til hver en tid er bedre at iagttage end ømhed. Det er et fint pejlemærke, men heller ikke mere end det. Når du en dag når det punkt at du ikke længere er øm dagen efter et træningspas, så skal det jo heller ikke ses som et carte blance til bare at gå amok dagligt med de samme øvelser.
OT: Hvis du endelig har super meget lyst til at træne på daglig basis, så kunne du jo i fremtiden overveje lidt at splitte din træning op i 2 forskellige træningspas (2-split), da du så kan træne dagligt imens du stadigvæk iagttager en 48-timers restitutionstid. Med lidt planlægningssnilde kan du faktisk træne 6 gange ugentligt, imens at musklerne fra skiftevis det ene og det andet træningspas hver anden uge får 72 timers restitutionstid. Træn smart, det betaler sig :-)

Crip'O skrev:Du har ret i at jeg var for hurtig på tasterne og bør overveje om OT kører en split eller fullbody. Men grunden til jeg skriver at han ikke skal gå ubetinget efter de 48 timer er, at man ser folk der holder pause for langt tid, selvom de er klar til at træne igen, fordi at de ikke lytter til deres krop. Hvis OT kører et split af nogen art, så vil han jo få alt for meget pause hvis han holder 48 timer mellem hvert eneste pas

Weighttraining skrev:Jeg mener helt sikkert, at der intet er i vejen for at køre et full-body program 2 dage i træk, hvis man føler kroppen er klar til det, som eksempelvis:
Dag 1: Full-body træningspas
Dag 2: Hvile
Dag 3: Full-body træningspas
Dag 4: Hvile
Dag 5: Full-body træningspas
Dag 6: Full-body træningspas
Dag 7: Hvile.
Man kan evt. godt køre 3 Full-body træningspas i træk, hvis man bare tager 2 hviledage efterfølgende...

Men hvorfor dog køre de præcis samme øvelser 2-3 dage i træk? Det var da bedre at klø lidt mere på til sin træning så i de respektive pas, og så holde en dags hvile bagefter. Den eneste fidus jeg kunne se i det var hvis man kørte forskellige kombinationer af øvelser som rammer de samme bevægmønstre. Eks. Pas A Front Squat/Konv. dødløft, Pas B High-bar Squat/Rumænsk Dødløft. Ellers kan jeg virkelig ikke se fidusen i at dele sine programmer op på den måde.
Og her ser jeg bevidst væk fra advancerede programmer som bruger overreaching til at opnå superkompensation. Den slags er naturligvis ikke aktuelt i en tråd på begynderforummet.

Weighttraining skrev:Men hvorfor dog køre de præcis samme øvelser 2-3 dage i træk? Det var da bedre at klø lidt mere på til sin træning så i de respektive pas, og så holde en dags hvile bagefter. Den eneste fidus jeg kunne se i det var hvis man kørte forskellige kombinationer af øvelser som rammer de samme bevægmønstre. Eks. Pas A Front Squat/Konv. dødløft, Pas B High-bar Squat/Rumænsk Dødløft. Ellers kan jeg virkelig ikke se fidusen i at dele sine programmer op på den måde.
Og her ser jeg bevidst væk fra advancerede programmer som bruger overreaching til at opnå superkompensation. Den slags er naturligvis ikke aktuelt i en tråd på begynderforummet.
Jeg har netop fuldført FitnessWorld uddannelsen nede i Århus, som tog knap 3 måneder. Her fortalte vores "lærer" (som var virkelig stor og markeret) at han altid træner en helt uges Full-body i træk, hvis han for eksempel skal på ferie. Der kan det i hvert fald anvendes

Var det Kenneth?

Weighttraining skrev:Var det Kenneth?
JA!

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster