Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1085
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1082

Følg bodybuilding.dk på

Istedet for squat og dødløft

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej folkens :)

Jeg er løbet ind i et problem med mit knæ og har først fået lægetid imorgen. Jeg ved næsten at svaret bliver enten a) videre til speciallæge hvilket betyder endnu mere ventetid eller b) hold det i ro et par uger, og derfor har jeg brug for noget jeg kan køre istedet for dødløft og squat som rammer det samme (såvidt muligt) uden at knæende belastes på nogen måde. Alle forslag er velkommen men har kun frie vægte til rådighed :)
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Rackpuls-Hyperextension-Godmornigs.
Brugeravatar

Geografisk sted: Sæd

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Dødløft: 125.00

Der kan ikke ske en reje ved at disko den uden ben træning et par uger - tvivler på der kan ske noget som helst. Desuden så vidt jeg ved, kan man ikke træne ben uden at bøje knæene.

Kostplan: Ingen kostplan

joey T skrev:Der kan ikke ske en reje ved at disko den uden ben træning et par uger - tvivler på der kan ske noget som helst. Desuden så vidt jeg ved, kan man ikke træne ben uden at bøje knæene.

Tjoh, det kommer an på hvad problemet er, og hvilke benmuskler. Baglårets muskler kan fint trænes uden stor knæflexion.

Alt efter hvad det er, der er galt med dine knæ, kunne boxsquat med fokus på at sætte sig tilbage, være en ide. Evt til en høj box, så vinklen i knæet ikke bliver lige så høj (Det samme kunne gøres via benpres)

Ud over det er en øvelse som rackpulls et ok bud.

Min anbefaling til dig, ville dog være bare at køre øvelserne så let, at det ikke gør ondt. Kan du slet ikke uden smerter, skal du helt lade være. Hvis det kun er et par ugers pauser skal det nok komme hurtigt igen.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

Du kunne også droppe bentræningen i de to-tre uger det nu er, og være sikker på at undgå en skade. Så må du bare give en ekstra gas til den tid :)

Som regel er der jo en årsag til at man får problemer med knæene - dette kunne meget vel være dårlig teknik - så når du alligevel ikke kan køre tungt var det måske en ide, at køre en periode med fokus på teknik med lette vægte.
Af skade bliver man klog - men sjældent stærk

Tjek min log - PR's side 1.
http://bodybuilding.dk/viewtopic.php?t= ... sc&start=0
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksværk

Styrkeliste
- Bænkpres: 108.50
- Squat: 170.00
- Dødløft: 191.00

Galleri: Vis galleri (12)

Lad vær med at træne;P

Reputation point: 5

Geografisk sted: Ærø

StefanM skrev:
joey T skrev:Der kan ikke ske en reje ved at disko den uden ben træning et par uger - tvivler på der kan ske noget som helst. Desuden så vidt jeg ved, kan man ikke træne ben uden at bøje knæene.

Tjoh, det kommer an på hvad problemet er, og hvilke benmuskler. Baglårets muskler kan fint trænes uden stor knæflexion.

Alt efter hvad det er, der er galt med dine knæ, kunne boxsquat med fokus på at sætte sig tilbage, være en ide. Evt til en høj box, så vinklen i knæet ikke bliver lige så høj (Det samme kunne gøres via benpres)

Min anbefaling til dig, ville dog være bare at køre øvelserne så let, at det ikke gør ondt. Kan du slet ikke uden smerter, skal du helt lade være. Hvis det kun er et par ugers pauser skal det nok komme hurtigt igen.

Imo får man ikke meget ud af nogle squat varianter hvis man ikke må bøje knæene eller som han selv siger uden knæene bliver belastet. Det vil dee blive uanset hvad. Hvis han må gå 10 cm ned, så kan man lige så godt lade være, da det vil være ren tidsspild. Så hellere prioritere 100procent pause på knæene højt, så de kan få 100procent optimal hvile i stedet for at bygge videre på en formentlig skade.

joey T skrev:
StefanM skrev:

Imo får man ikke meget ud af nogle squat varianter hvis man ikke må bøje knæene eller som han selv siger uden knæene bliver belastet. Det vil dee blive uanset hvad. Hvis han må gå 10 cm ned, så kan man lige så godt lade være, da det vil være ren tidsspild. Så hellere prioritere 100procent pause på knæene højt, så de kan få 100procent optimal hvile i stedet for at bygge videre på en formentlig skade.

Jeg er enig i, at han hellere burde holde pause. Men alene det, at være vægtbærende, og den lille fleksion VIL have både en massebevarende og styrkebevarende effekt. Det er ikke noget, der kan diskuteres - det er der solide undersøgelser der viser :)

Hvor meget og om det er det værd kan diskuteres i stedet.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

Hill skrev:Som regel er der jo en årsag til at man får problemer med knæene - dette kunne meget vel være dårlig teknik - så når du alligevel ikke kan køre tungt var det måske en ide, at køre en periode med fokus på teknik med lette vægte.

Fik et vrid i knæet til idræt så det er ikke træningsrelateret :wink:

Har været til lægen idag og det er bare noget brusk som er lidt ujævnt. Det skulle gå i sig selv og jeg kan langsomt begynde at squatte og dødløfte igen så jeg er en glad dreng nu :dope:

Tak for svarene - de vil blive husket hvis jeg får brug for det senere hen :D
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster