Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1654
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1652

Følg bodybuilding.dk på

Jura på KU

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Godaften Bodybuildere.
Nu ligger landet således, at jeg forleden dag havde en samtale med min studievejleder omkring hvad jeg ville efter at jeg har afsluttet HHX (Jeg er igang med mit 3 år).
Jeg har som mål siden jeg startede i 3g og fik faget "Erhvervsret" tænkt på at tage Jura, og at det skulle være på KU. Dog har mine karakterer ikke ændret sig meget, og de ligger stadig med et gennemsnit på omkring 7, mens snittet for kvote 1 ligger på 9,2 for Jura på Københavns Universitet
Jeg vil selvfølgelig gøre alt for at ramme dette snit, men fik at vide af min studievejleder at have andre muligheder oppe og vende med et lavere snit, og her har jeg tænkt på HA Jura. Altså Jura indenfor erhverv. Dog har jeg hørt flere omtale HA Jura som noget der ikke rigtigt kan bruges til lige så meget som normal Jura, og samtidig så er snittet 8,5 på CBS her.

Så jeg tænkte på om andre har erfaringer med samme problem, og hvad der muligvis kunne være i nærheden af dette? Ved godt der ikke er noget der er præcis det samme, men alligevel kunne det være man kunne studere noget, der kommer ind omkring det samme?

// KasperS12
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Rødovre

Træner her: Fitness World Brøndby

Styrkeliste
- Bænkpres: 77.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 100.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

En hurtig søgning på adgangskvotienter på jura og HA jur viser følgende adgangskvotienter(se links)

HA Jur:
https://www.ug.dk/uddannelser/universit ... hvervsjura

Jura:
https://www.ug.dk/uddannelser/universit ... ingmv/jura

Så du har to muligheder hvis du ønsker at søge kvote 1. Enten håber du, at du kan oppe dit snit og komme ind i Arhus(8.6)
eller også tager du en HA jur samme sted hvor der var alle optaget sidste år.

Edit: Hvis du ikke gider flytte lidt rundt for kunne uddanne dig. Gider du så virkelig uddannelsen?
Edit 2: Det var ikke ment fornærmende, undre mig bare over du kun skriver om KU og CBS.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Styrkeliste
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Skriver lige så jeg husker at komme med et længere svar senere. Læser selv jura på ku (uden at have snittet til det), og har læst HA.jur tidligere, så jeg kan komme med lidt flere detaljer når jeg kommer på computeren.

Geografisk sted: København

Træner her: Anger Mangement

Der er altså god chance for at komme ind på kvote 2 også!

Men du kan jo stadig nå at få snittet? Der er jo massere af eksamener, SRP og årskaraktere som du ikke har fået endnu, som vil vægte på dit snit? Og mig bekendt vægter mange af disse højere end de fag du har haft på lavere niveau.

Brug det sidste halve år på at gøre dig bemærket i timerne osv. så du kan få højere årskaraktere mundtligt, og så ellers bare perform til eksamernen! :)
Morale er godt - dobbelt morale er dobbelt så godt!
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis du, som du selv skriver det, er villig til at gøre alt, så er det muligt at hæve dit snit til 9,2. Ydermere vil jeg mene den arbejdsindsats det kræver at hæve dit snit, også vil give dig et lille indblik i hvad det kræver. Jeg er ikke selv jurist, men dem jeg kender der studerer jura har en enormt stor læsebyrde, sammenlignet med andre uddannelser, heriblandt min egen(.pol).

Reputation point: 140

ABA93 skrev:En hurtig søgning på adgangskvotienter på jura og HA jur viser følgende adgangskvotienter(se links)

HA Jur:
https://www.ug.dk/uddannelser/universit ... hvervsjura

Jura:
https://www.ug.dk/uddannelser/universit ... ingmv/jura

Så du har to muligheder hvis du ønsker at søge kvote 1. Enten håber du, at du kan oppe dit snit og komme ind i Arhus(8.6)
eller også tager du en HA jur samme sted hvor der var alle optaget sidste år.

Edit: Hvis du ikke gider flytte lidt rundt for kunne uddanne dig. Gider du så virkelig uddannelsen?
Edit 2: Det var ikke ment fornærmende, undre mig bare over du kun skriver om KU og CBS.

Jeg har tjekket alt det igennem men har ikke taget stilling til om jeg vil flytte til Jylland for at tage en 3 + 2 års uddannelse, hvis snittet er til det. Heldigvis har jeg tid til at tænke over det, men jeg vil gøre alt for at komme ind på denne uddannelse
Brugeravatar

Styrkeliste

Motormusen skrev:Der er altså god chance for at komme ind på kvote 2 også!

Men du kan jo stadig nå at få snittet? Der er jo massere af eksamener, SRP og årskaraktere som du ikke har fået endnu, som vil vægte på dit snit? Og mig bekendt vægter mange af disse højere end de fag du har haft på lavere niveau.

Brug det sidste halve år på at gøre dig bemærket i timerne osv. så du kan få højere årskaraktere mundtligt, og så ellers bare perform til eksamernen! :)

Min studievejleder hævdede, at kvote 2 ikke var en mulighed, da jeg ingen anden erfaring har end fritidsjob til at skrive i min motiverede ansøgning.

Jeg vil selvfølgelig gøre alt for det, men jeg tænker også "Hvad nu hvis jeg ikke får snittet?". Og det er derfor jeg lige tænker mig om over hvad der ellers kunne være interessant
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvad nu, hvis du bare lod være med at sidde på bb.dk og istedet fokuserede al din energi på at få det snit. Hvis det virkelig er noget, du vil, kan du sikkert nok klare det. Medmindre selvfølgelig du pt. bruger 60+ timer om ugen på dit studie, men det tvivler jeg på, at du gør.

Nu ved jeg ikke, hvor mange eksamner du har tilbage til at rette op på snittet, men du har formentlig stadig ikke afleveret SRP og stadig heller ikke afsluttet dine A-fag. Dette skulle give dig mulighed for at rykke en del ved dit nuværende gennemsnit, eftersom at A-fag og SRP tæller dobbelt.

"Du kan gøre det. Du gør det. Og du kan gøre det godt. Bare du selv vil, og du tror på det. Tro på det. Så kan det lade sig gøre."
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Vær opmærksom på at du også skal være stærk i matematik hvis du vælger HA(jur). Den økonomiske del af uddannelsen (som jo er 50 %) bevæger sig meget inden for matematikkens verden, specielt i fagene mikro- og makroøkonomi.

Jeg læser selv HA(jur) og har virkelig brændt nalderne på at være for sløset omkring min matematik i gymnasiet. Stort set alt hvad du lærer af matematik i gymnasiet (integral, differentiering, 2. grads ligninger, polynomier osv) er central basisviden i ovennævnte fag. Det forventes at du kan dem og læreren gider ikke bruge tid på at undervise matematik, han underviser økonomi.

Derudover skal det nævnes at jeg selv kom ind på HA(jur) på kvote 2, med et snit på 7,2. De godtager IKKE en motiveret ansøgning, kun CV, kursusbeviser, udtalelser, arbejdsgivererklæringer osv.

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

Det skal lige siges at jeg faktisk søgte ind på jura på KU som 1. prioritet og HA(jur) som 2. Og jeg kom så ikke ind på alm. jura på KU, selvom jeg følte jeg havde en stensikker kvote 2 ansøgning (arbejde i et advokatfirma som studentermedjælper i et år, udlandsophold, rimelige karakterer i relevante fag og en god anbefaling fra min chef).

Så lad være med at sætte næsen op efter at komme ind med et snit på 7. Tag dig sammen og få banket det snit op her det sidste stykke tid. Det betaler sig og sparer dig for en masse unødvendig færden rundt på forskellige semi attraktive uddannelser.

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

Hvorvidt det er HA.Jur eller Jura du skal læse er naturligvis et individuelt valg. Jeg kan dog sige så meget, som at minimum 25% af det hold jeg fulgte på HA.Jur er skiftet, eller har planer om at skifte til jura. Dette skyldes formentlig at rigtig mange bliver overrasket over hvor matematisk den økonomiske del af uddannelsen er. Dette var i hvert fald min erfaring det semester jeg fulgte de økonomiske fag.
Personligt var HA-delen slet ikke mig, og det lyder umiddelbart som om du har det på samme måde. Jeg vil derfor klart anbefale dig at læse almen jura, men det afhænger jo også af hvad planen er efter endt uddannelse.

HA.Jur er efter min opfattelse en uddannelse som ender ud i et job i en mindre virksomhed. Dette bygger jeg på formodningen om at en større virksomhed ville vælge både en jurist(Cand.Jur.) og en erhvervsøkonom(Cand.Merc.), hvis der var mangel på begge. Den større virksomhed har formentlig også allerede ansatte jurister og erhvervsøkonomer ansat, hvorfor en blanding i min optik ikke ville give meget mening. Jeg har dog ikke evidens for dette, og det står for egen regning.

Jura åbner rigtig mange døre efter endt uddannelse. Hvis du har et ønske om at blive advokat, anklager eller dommer, kræver det at du er Cand.Jur. Du kan naturligvis også blive ansat i forskellige styrelser, ministerier mm., foruden private virksomheder som ovenfor omtalt. Generelt er der mange muligheder med en Cand.Jur.

Med hensyn til din optagelse har du, som jeg ser det, følgende muligheder:
Første mulighed er naturligvis, som allerede nævnt, at fokusere benhårdt på at opnå de nødvendige karakterer for et adgangsgivende snit. De senere år er dette snit dog steget, så 9,2 er ikke nødvendigvis nok for at komme ind via kvote 1.

Dette bringer mig videre til mulighed nummer to: Kvote 2.
Ved kvote 2 ansøgninger til KU skal vedlægges en motiveret ansøgning. Dette er umiddelbart en fordel for dig, idet du får mulighed for at forklare bevæggrundene bag dit valg. Der lægges stor vægt på ansøgerens motivation for at læse jura, med henblik på at finde folk som kan komme igennem studiet(Frafaldet er ret stort). Her skal du naturligvis lægge stor vægt på din interesse for erhvervsret, og argumentere for den gode karakter du forhåbentlig får/har fået i faget. Yderligere information om en god kvote 2 ansøgning kan findes på KU's hjemmeside, og formentlig gennem din studievejleder.
En ansøgning til kvote 2, betyder også at dit gennemsnit vil blive vurderet med henblik på optagelse via kvote 1.

En tredje mulighed (som ikke udelukker mulighed nummer to), er at søge HA.Jur som 2. prioritet. Hvis du optages her, skal du bevise dit værd med gode karakterer, som du så kan vedlægge din kvote 2 ansøgning året efter. Uanset hvad man synes om det, så er der karakterræs på jura - noget mere end andre studier. Det at man har arbejdet med jura er noget som tillægges stor vægt i vurderingen af den motiverede ansøgning. Bemærk dog at du stadig skal præstere i de erhvervsøkonomiske fag, da disse efter indførslen af fremdriftsreformen er meritgivende for 5. semester jura, og karaktererne tæller derfor med på dit eksamensbevis. Ellers skal du blanke alle økonomiske fag, og satse 100% på at blive optaget på jura året efter, hvilket jeg dog ikke vil anbefale.

Jeg benyttede mig selv af tredje mulighed, og blev optaget med et gennemsnit fra STX på under 7. Karakteren fra din ungdomsuddannelse er altså ikke nødvendigvis en begrænsning i din kvote 2 ansøgning, så længe du ikke ligger og roder omkring dumpegrænsen.

Nu har jeg læst jeres indlæg, og jeg arbejder selvfølgelig benhårdt efter at ramme det høje snit, men det vil også kræve at jeg får lutter 10 og 12 taller i resten af mine ting.
Grunden var sådan set, at jeg skulle finde et alternativ som back-up hvis jeg ikke når det snit jeg hårdt satser efter, og herved spurgte herinde, da jeg regner med at en del også har interesse fra Jura hvilket også var tilfældet.
Men kvote 2 fik jeg som sagt fortalt af min studievejleder, at de satser på en masse frivilligt arbejde og andre jobs i et sabbatår, så jeg tvivler på at en motiveret ansøgning på KU med alle de grunde jeg har, for at skulle komme ind ville hjælpe.
Og jeg tvivler på at interessen for at læse det på KU er blevet mindre?
Brugeravatar

Styrkeliste

KasperS12 skrev:Nu har jeg læst jeres indlæg, og jeg arbejder selvfølgelig benhårdt efter at ramme det høje snit, men det vil også kræve at jeg får lutter 10 og 12 taller i resten af mine ting.
Grunden var sådan set, at jeg skulle finde et alternativ som back-up hvis jeg ikke når det snit jeg hårdt satser efter, og herved spurgte herinde, da jeg regner med at en del også har interesse fra Jura hvilket også var tilfældet.
Men kvote 2 fik jeg som sagt fortalt af min studievejleder, at de satser på en masse frivilligt arbejde og andre jobs i et sabbatår, så jeg tvivler på at en motiveret ansøgning på KU med alle de grunde jeg har, for at skulle komme ind ville hjælpe.

Jeg har ikke haft sabbatår, intet frivilligt arbejde og ingen relevant erhvervserfaring. Jeg blev optaget via kvote 2 alligevel.

Iøvrigt, hvad har du at tabe ved en kvote 2 ansøgning? Du bliver stadig vurderet på lige fod med andre i kvote 1, hvorfor det er en absolut no-brainer ikke at søge kvote 2 også.

haugen skrev:Vær opmærksom på at du også skal være stærk i matematik hvis du vælger HA(jur). Den økonomiske del af uddannelsen (som jo er 50 %) bevæger sig meget inden for matematikkens verden, specielt i fagene mikro- og makroøkonomi.

Jeg læser selv HA(jur) og har virkelig brændt nalderne på at være for sløset omkring min matematik i gymnasiet. Stort set alt hvad du lærer af matematik i gymnasiet (integral, differentiering, 2. grads ligninger, polynomier osv) er central basisviden i ovennævnte fag. Det forventes at du kan dem og læreren gider ikke bruge tid på at undervise matematik, han underviser økonomi.

Derudover skal det nævnes at jeg selv kom ind på HA(jur) på kvote 2, med et snit på 7,2. De godtager IKKE en motiveret ansøgning, kun CV, kursusbeviser, udtalelser, arbejdsgivererklæringer osv.

Stærk og stærk i matematik. Det er rigtigt at, hvis man syntes det var enormt/nærmest umuligt at følge med i matematik på gymnasiet, så vil matematikken på videregående uddannelser nok være svært, men nu er det jo sådan at CBS faktisk er rimelig blød, når vi snakker matematik.

On topic:

Jeg skal gerne erkende , at jeg ikke ved så meget om Jura studiet selv, men jeg snakkede med en jura studerende om netop HA(Jur) og jura. Hvor til han sagde problemet ved HA(jur) er at du ikke bliver dygtig nok til jura og du ikke bliver god nok til erhvervsøkonomi, men kun "semi dygtig" til begge dele.
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

SienZ skrev:
KasperS12 skrev:Nu har jeg læst jeres indlæg, og jeg arbejder selvfølgelig benhårdt efter at ramme det høje snit, men det vil også kræve at jeg får lutter 10 og 12 taller i resten af mine ting.

Jeg har ikke haft sabbatår, intet frivilligt arbejde og ingen relevant erhvervserfaring. Jeg blev optaget via kvote 2 alligevel.

Iøvrigt, hvad har du at tabe ved en kvote 2 ansøgning? Du bliver stadig vurderet på lige fod med andre i kvote 1, hvorfor det er en absolut no-brainer ikke at søge kvote 2 også.

Synes bare det i så fald er mærkeligt, at min studievejleder hævder, at kvote 2 ikke burde være en option, da jeg ikke vil komme ind, når jeg kæmper med alle dem der har alle de her sabbatår, som de har lavet frivilligt arbejde i med videre.
Brugeravatar

Styrkeliste

haugen skrev:Vær opmærksom på at du også skal være stærk i matematik hvis du vælger HA(jur). Den økonomiske del af uddannelsen (som jo er 50 %) bevæger sig meget inden for matematikkens verden, specielt i fagene mikro- og makroøkonomi.

Hvis det er på CBS du læser HA Jur, så er det i hvert fald begrænset hvor meget integralregning der er, og generelt niveauet på matematik ikke synderligt højt. Læser den selv, og matematikniveauet er på ingen måder uoverkommeligt, hvis man havde bare nogenlunde styr på Mat B.

Træner her: Ultimate Gym

Xiva skrev:

Stærk og stærk i matematik. Det er rigtigt at, hvis man syntes det var enormt/nærmest umuligt at følge med i matematik på gymnasiet, så vil matematikken på videregående uddannelser nok være svært, men nu er det jo sådan at CBS faktisk er rimelig blød, når vi snakker matematik.

On topic:

Jeg skal gerne erkende , at jeg ikke ved så meget om Jura studiet selv, men jeg snakkede med en jura studerende om netop HA(Jur) og jura. Hvor til han sagde problemet ved HA(jur) er at du ikke bliver dygtig nok til jura og du ikke bliver god nok til erhvervsøkonomi, men kun "semi dygtig" til begge dele.

Matematik B er jo adgangskrav, så har du haft matematik A, er det repetition.
Mht. din sidste bemærkning er jeg enig. Det var det jeg hentydede til i min post ovenfor.

KasperS12 skrev:
SienZ skrev:

Synes bare det i så fald er mærkeligt, at min studievejleder hævder, at kvote 2 ikke burde være en option, da jeg ikke vil komme ind, når jeg kæmper med alle dem der har alle de her sabbatår, som de har lavet frivilligt arbejde i med videre.

Det er jo i og for sig ligegyldigt. Hvis du allerede kender svaret og kun lytter til din studievejleder, hvorfor så spørge her?
Jeg havde dog som sagt nogle gode karakterer fra HA.Jur at trække på.

Du tager ikke skade ved at gøre et forsøg. Med den holdning du ser ud til at have på nuværende tidspunkt, så bør du måske overveje et sabbatår alligevel. Du virker for useriøs til at starte uddannelse som det ser ud nu.

Som de andre siger, forsøg at oppe dit snit i stedet for at søge kvote 2.

Derudover er HA.jur. og Jura meget forskellige uddannelser. Jura er sjovt nok jura, hvorimod HA.jur. kun indeholder en brøkdel jura, dvs. langt størstedelen af den er en regnskabsbaseret uddannelse (erhvervsøkonomi). Man skal derfor kunne lide regnskaber, økonomi (mikro og makro), og i særdeleshed matematik og statistik.

Dernæst er erhvervsret et C-fag (var det ihvertfald da jeg fik på HHX), og selvom du måske synes det er spændende nu, er det langt fra sikkert du synes jura generelt er spændende, idet at erhvervsret er en lille del af jura området generelt.

Sidst men ikke mindst, HA.jur. og Jura kæmper indenfor de samme jobområder, hvor jeg vil mene Jura studerende har væsentlig bedre muligheder for at få job (har jeg dog ikke belæg for at sige), men det er min egen holdning.

Råder dig ikke til det ene eller det andet, men bare at sætte lidt tanker igang. Tror ihvertfald du skal gøre dig disse overvejelser inden du overhoved vælger studie :-)

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 75.00
- Dødløft: 105.00

Har søgt rimelig forgæves efter en udvikling over hvordan adgangskvotienterne på både jura KU og jura Århus universitet har udviklet sig de seneste år. Er der en der kan finde disse informationer?
Brugeravatar

Træner her: City Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 150.00

Larsjensen skrev:Har søgt rimelig forgæves efter en udvikling over hvordan adgangskvotienterne på både jura KU og jura Århus universitet har udviklet sig de seneste år. Er der en der kan finde disse informationer?

Du kan kigge de gamle koordinerede tilmeldinger igennem.

Jeg ved da jeg startede i 09 var snittet 8 rent. Året inden, hvor man ikke måtte gange op med 1,08 havde det været knap 7.
Brugeravatar

Reputation point: 245

Moody skrev:
Larsjensen skrev:Har søgt rimelig forgæves efter en udvikling over hvordan adgangskvotienterne på både jura KU og jura Århus universitet har udviklet sig de seneste år. Er der en der kan finde disse informationer?

Jeg ved da jeg startede i 09 var snittet 8 rent. Året inden, hvor man ikke måtte gange op med 1,08 havde det været knap 7.

Har du en ide om det stiger eller falder i år?
Brugeravatar

Træner her: City Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 150.00

Larsjensen skrev:
Moody skrev:

Snittende på de populære udd. har oftest en tendens til at stige en smule år efter år - det er kun blevet værre efter den nye karakterskala. Da jeg i sin tid blev optaget på Jura, var det med et snit der slet ikke er tæt på at være højst nok i dag.
Brugeravatar

Reputation point: 75

Styrkeliste
- Bænkpres: 10.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 30.00

Larsjensen skrev:
Moody skrev:

Det stiger med stor sandsynlighed en smule. Det er svært at sige hvor meget, og vil naturligvis blot være gætterier, men 9,4-9,5 er nok ikke urealistisk.

Folk med kandidatgrad i HA Jur bliver i dag ofte foretrukket frem for jurister til de stillinger, som cand.jur ikke har eneret på, dvs. i virksomheder og visse ministerier (dog fx justitsministeriet undtaget), da det i dag er så vigtigt at have en basal økonomisk viden. Desuden kender jeg adskillige, der har valgt at lave en overbygning på deres bachelor i HA Jur, således at de også får titel af cand.jur og kan søge de stillinger der er forbeholdt juristerne (primært advokat- og dommerstillinger).
Specielt den sidste mulighed, hvor du både har en juridisk kandidateksamen og en bachelor eksamen fra handelshøjskolen er noget hvor du får det bedste fra begge verdener, og vil have en fordel i forhold til en almindelig cand.jur (selvfølgelig mod ca. at skulle bruge 1-1½ år ekstra på at blive kandidat).

Du kunne således overveje at søge ind som HA Jur i Jylland, for senere at søge om at blive flyttet til KU og bygge på med en cand.jur. Der er visse besværligheder knyttet hertil, og der er ikke garanti for at det kan lade sig gøre at blive forflyttet og blive cand.jur. Men det er min opfattelse at det lykkes for de fleste.

Ellers må man knibe ballerne sammen og få gode karakterer. Du kommer alligevel også til at skulle knibe dem sammen nogle gange i løbet af din eventuelle studietid på jura.

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 7.00
- Squat: 9.00
- Dødløft: 13.00

Klud skrev:Folk med kandidatgrad i HA Jur bliver i dag ofte foretrukket frem for jurister til de stillinger, som cand.jur ikke har eneret på, dvs. i virksomheder og visse ministerier (dog fx justitsministeriet undtaget), da det i dag er så vigtigt at have en basal økonomisk viden. Desuden kender jeg adskillige, der har valgt at lave en overbygning på deres bachelor i HA Jur, således at de også får titel af cand.jur og kan søge de stillinger der er forbeholdt juristerne (primært advokat- og dommerstillinger).
Specielt den sidste mulighed, hvor du både har en juridisk kandidateksamen og en bachelor eksamen fra handelshøjskolen er noget hvor du får det bedste fra begge verdener, og vil have en fordel i forhold til en almindelig cand.jur (selvfølgelig mod ca. at skulle bruge 1-1½ år ekstra på at blive kandidat).

Du kunne således overveje at søge ind som HA Jur i Jylland, for senere at søge om at blive flyttet til KU og bygge på med en cand.jur. Der er visse besværligheder knyttet hertil, og der er ikke garanti for at det kan lade sig gøre at blive forflyttet og blive cand.jur. Men det er min opfattelse at det lykkes for de fleste.

Ellers må man knibe ballerne sammen og få gode karakterer. Du kommer alligevel også til at skulle knibe dem sammen nogle gange i løbet af din eventuelle studietid på jura.

Jeg ved at SDU i Odense tilbyder en meritordning for HA.Jur -> Ba.Jur, men der er kun ca. 20 pladser om året, og der optages på baggrund af juridiske karakteren fra bacheloren. Dette var naturligvis også en mulighed. Du skal dog være opmærksom på at det tager 1½ år længere end blot at læse en cand.jur fra start.

Mht. det økonomiske er det rigtigt at det kan være fordel med en bachelor i HA.Jur, men hvis de økonomiske fag er en relevant del af det juridiske område man arbejder med, vil man som oftest vælge at overbygge sin cand.jur med en HD alligevel.

SienZ skrev:Mht. det økonomiske er det rigtigt at det kan være fordel med en bachelor i HA.Jur, men hvis de økonomiske fag er en relevant del af det juridiske område man arbejder med, vil man som oftest vælge at overbygge sin cand.jur med en HD alligevel.

Hvis de økonomiske fag er vigtige for området, går jobbet til en HA Jur til at starte med, hvorfor en cand.jur sjældent får mulighed for at bygge en HD ovenpå. På nutidens jobmarked er der desuden rigeligt at vælge imellem for virksomheder, der mangler en medarbejder med juridisk viden. Dette fører desuden også til et endnu højere karakterræs, end det der i forvejen kendetegner uddannelsen.

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 7.00
- Squat: 9.00
- Dødløft: 13.00

På AU er muligheden for at bygge en cand.jur ovenpå en HA.jur blevet lukket. Jeg ved dog ikke, om det er tilfældet på andre universiteter.

Forskellen er primært, at HA/Cand.merc'er ikke lærer juridisk metode og at cand.jur'er ikke lærer ervhervsøkonomi. Det betyder, at jurister har adgang til alle jobs med primært juridisk sagsbehandling, mens cand.merc.jur'erne har adgang til de stillinger, som ikke er primært juridiske. F.eks. assisterer cand.merc'er advokaterne i større sager, hvor økonomisk viden er nødvendigt/fordelagtigt i rådgiverteamet.

Cand.merc'erne sidder således i cross over stillinger, ligesom andre cand.merc-hybrider.

Jeg har endnu til gode at møde en HA.jur/Cand.merc.jur, som ikke hellere ville have læst jura - både under og efter studiet. Det er naturligvis kun anekdoter.
Min vurdering er derfor, at det er et dårligt alternativ. Hvis man vælger et helt andet studie, har man mulighed for at forelske sig i sit område.
HA/Cand.merc.jur'erne lever ofte med en vis ærgelse over aldrig at kunne blive cand.jur.
Den juridiske del af en HA/Cand.merc.jur er i øvrigt til at overse.

Erhvervsøkonomi på HHX minder i øvrigt ikke ret meget om det, man læser på jura. Der er tale om en slags aftaleret på superlight og køberet på light - det man lærer, er stort set intet værd ifht. kravene på en BA.jur. Den viden, der er indeholdt i et helt års undervisning på HHX (i hvert tilfælde den lærebog jeg har læst), fylder to-tre uger af hhv. aftaleret og køberet på AU.

Mit forslag er, at OP går amok med HHX'en og får skrabet de nødvendige karakterer til sig. Den evne er alligevel imperativ på jura.
Kommer snittet ikke højt nok op, så prøv kvote 2. Virker det ikke, så vælg noget andet.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00

Bosse101 skrev:Forskellen er primært, at HA/Cand.merc'er ikke lærer juridisk metode....

Whut?!

Bosse101 skrev:Den juridiske del af en HA/Cand.merc.jur er i øvrigt til at overse....

Whut?!?!

Edit: Nu læste jeg lige efter igen, og så du mente på AU. hvis det er Au du forholder dig til, så fair nok, det kan jeg ikke tale om da jeg ganske enkelt ikke ved det. Jeg vil dog gerne nævne, at det ikke helt er tilfældet på CBS.

Træner her: Ultimate Gym

BRN skrev:Whut?!?!

Edit: Nu læste jeg lige efter igen, og så du mente på AU. hvis det er Au du forholder dig til, så fair nok, det kan jeg ikke tale om da jeg ganske enkelt ikke ved det. Jeg vil dog gerne nævne, at det ikke helt er tilfældet på CBS.

er der virkelig nævneværdig undervisning på områder? hvor mange juridisk orienterede fag har i, og hvor mange ects er de på? Jeg kender to på AU og en på cbs, og em på AU har nex to nothing, og ham fra cbs har aldrig nævnt det.

Reputation point: 140

BRN skrev:
Bosse101 skrev:Forskellen er primært, at HA/Cand.merc'er ikke lærer juridisk metode....

Whut?!

Bosse101 skrev:Den juridiske del af en HA/Cand.merc.jur er i øvrigt til at overse....

Whut?!?!

Jeg kender ikke CBS, det skal retfærdigvis siges. Men der er trods alt en grund til, at kun cand.jurer kan blive dommer, anklager og advokat. Og at jura-tunge stillinger besættes med cand.jurer.
Der er selvsagt også forskel på at beskæftige sig udelukkende med jura og på at beskægftige sig mindst lige så meget eller mere med økonomi.
Med en cand.jur når man omkring alle væsentlige juridiske områder, samt en lang række vigtige juridiske områder. Det kan ganske enkelt ikke nåes på fem år, hvis man også har mange andre fag. Jeg er klar over, at man lærer om og i et vist omfang lærer at anvende juridisk metode på en HA, men man får langt fra samme ekspertise og juridiske tæft. Det giver nærmest sig selv.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00

Næste

Tilbage til Off topic

Brugere online