Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1083
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1080

Følg bodybuilding.dk på

Kalorieoverskud - Kalorieunderskud?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej,

Eftersom jeg har fuldt med i bodybuilding dk på det seneste har jeg lagt mærke til nogle få begreber eller bare ord generelt, som jeg ikke rigtigt forstår, så håber virkelig der er nogen er jer der er interesseret i at hjælpe lidt :)

Cutting og Bulking begreberne ser ud til at være populære i disse forums. Bulking tror jeg godt jeg ved hvad er. Ifølge min forståelse er Bulking et process, hvor man dagligt indtager kalorieoverskud på kroppen for at opbygge større muskler?

Så må cutting være det omvendte går jeg ud fra? Altså hvis man er på nogen måde tyk, lidt pænere sagt, ikke i stand til at bulke så cutter man ved at køre et cutting process, hvor man dagligt indtager kalorieunderskud på kroppen for at tabe sig?

Så er det egentlig det med kalorieoverskud og kalorieunderskud, der undrer mig mest.
For at kunne køre bulking processen skal man have et kalorieoverskud på 250 - 500 kalorier. Spørgsmålet er, hvad menes der med det? Hvor meget skal man da indtage normalt om dagen? Hvordan regner man det ud?

Det samme ved kalorieunderskud. Her skal man bare have et underskud af kalorier på 250 - 500 om dagen. Hvordan og hvorledes? Er der en slags plan på nettet, der viser hvordan man gør eller hvad man gør?

Håber I kan svare på spørgsmålene, da jeg overvejer at starte med bulking, men først og fremmest skal jeg jo have styre på begreberne :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Brugeravatar

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Squat: 140.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

mimarsinan58 skrev:Hej,

Eftersom jeg har fuldt med i bodybuilding dk på det seneste har jeg lagt mærke til nogle få begreber eller bare ord generelt, som jeg ikke rigtigt forstår, så håber virkelig der er nogen er jer der er interesseret i at hjælpe lidt :)

Cutting og Bulking begreberne ser ud til at være populære i disse forums. Bulking tror jeg godt jeg ved hvad er. Ifølge min forståelse er Bulking et process, hvor man dagligt indtager kalorieoverskud på kroppen for at opbygge større muskler?

Så må cutting være det omvendte går jeg ud fra? Altså hvis man er på nogen måde tyk, lidt pænere sagt, ikke i stand til at bulke så cutter man ved at køre et cutting process, hvor man dagligt indtager kalorieunderskud på kroppen for at tabe sig?

Så er det egentlig det med kalorieoverskud og kalorieunderskud, der undrer mig mest.
For at kunne køre bulking processen skal man have et kalorieoverskud på 250 - 500 kalorier. Spørgsmålet er, hvad menes der med det? Hvor meget skal man da indtage normalt om dagen? Hvordan regner man det ud?

Det samme ved kalorieunderskud. Her skal man bare have et underskud af kalorier på 250 - 500 om dagen. Hvordan og hvorledes? Er der en slags plan på nettet, der viser hvordan man gør eller hvad man gør?

Håber I kan svare på spørgsmålene, da jeg overvejer at starte med bulking, men først og fremmest skal jeg jo have styre på begreberne :)

Du har stort set ret :)

Dog er det ikke sat så firkantet op med tal.
For at opbygge muskler skal du ganske rigtig ligge i kalorie overskud. Hvor meget er op til dig, dog danner du mere fedt jo højere overskud du ligger i.

Og omvendt med "cut", jo større underskud du ligger i jo hurtigere taber du dig, men jo mere muskelmasse forsvinder også.

Groft sagt.
Læs nogle af sidens artikler. Kan besvare alle dine spørgsmål
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Virum

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Dødløft: 200.00

Kan kun bekræfte det som allerede er blevet sagt. Tror mange der er "begyndere" ikke gider til at læse sig til nyt stof, men hellere bare ha svar på deres spørgsmål. Det er dog ris til egen røv, hvis man tager fat i sig selv, og tager en læser i nogle artikler f.eks. på siden som anbefalet. I sidste ende står man med en lidt større basalviden om træningen, og kender selv svarende på disse spørgsmål, og har også fået noget enten bekræftet eller afkræftet af artiklerne, som man ikke just har været sikker på.
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark

Styrkeliste
- Dødløft: 185.00

Mht. udregningerne tager du udgangspunkt i dit ligevægtsindtag (den energimængde, hvorved din kropsvægt vedligeholdes). Derfra kan du så lave dit ønskede over- ell. underskud.

Du kan regne dit ligevægtsindtag ud her:

http://slettet af admin.dk/ligevaegtsindtag-beregner/

lvr34 skrev:Mht. udregningerne tager du udgangspunkt i dit ligevægtsindtag (den energimængde, hvorved din kropsvægt vedligeholdes). Derfra kan du så lave dit ønskede over- ell. underskud.

Du kan regne dit ligevægtsindtag ud her:

http://slettet af admin.dk/ligevaegtsindtag-beregner/

Dette er kun et skud i tågen! Lav en kostplan, og følg din vægt!
Brugeravatar

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Dødløft: 175.00

Tange skrev:Dette er kun et skud i tågen! Lav en kostplan, og følg din vægt!

Ja, jeg glemte måske at pointere, at det selvfølgelig kun er et estimeret bud - der tages ikke højde for genetisk difference etc. Det var også derfor, at jeg skrev, at der kunne tages udgangspunkt i ligevægtsindtaget. Det kan være meget rart at vide, om man skal sigte efter 2000 kcal. ell. 4000 kcal.

.. men ja, notér gerne din vægt med jævne mellemrum, og tilpas dit energiindtag derefter

Tak for alle jeres indlæg!

Så det jeg har lært ud fra jeres indlæg og nogle artikler, som jeg har læst er:
Hvis man f.eks. har et ligevægtsindtag på 3000 kcal om dagen, skal man gå efter en kostplan på 2500 - 2750 kcal om dagen hvis man vil cutte og 3250 - 3500 kcal hvis man vil bulke.

Det er vigtigt at kende sin kropsvægt. Hvis jeg f.eks. vejer præcis 75 kg, skal det noteres ned derefter skal man følge et program (kostplan) i en periode (2 uger ca) og derefter vejes igen. Hvis man har tabt sig rigeligt er kostplanen ''succesfuldt'' (ved ikke helt hvad man ellers kan kalde det).

Det med måltider er lige ud af landevejen, så ingen grund til at repetere det vil jeg nok mene :)

Så lige et sidste spørgsmål: Hvordan regner jeg mit fedtprocent ud? Syntes jeg læste noget med at det er et slags værktøj. Men hvor køber man dem henne? er de forholdsvis dyre eller billige? hvordan bruges de?

Er der ellers noget som lyder helt galt ovenover? :/

-Tak på forhånd

Det man bruger til at regne ens fedtprocent ud med, hedder en fedttang. Kan købes på bodylab.dk! :)
Proud member of Team Fat Ups.
Brugeravatar

Reputation point: 68

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 40.00

mimarsinan58 skrev:Tak for alle jeres indlæg!

Hvis man f.eks. har et ligevægtsindtag på 3000 kcal om dagen, skal man gå efter en kostplan på 2500 - 2750 kcal om dagen hvis man vil cutte og 3250 - 3500 kcal hvis man vil bulke.

Det er vigtigt at kende sin kropsvægt. Hvis jeg f.eks. vejer præcis 75 kg, skal det noteres ned derefter skal man følge et program (kostplan) i en periode (2 uger ca) og derefter vejes igen. Hvis man har tabt sig rigeligt er kostplanen ''succesfuldt'' (ved ikke helt hvad man ellers kan kalde det).

Det med måltider er lige ud af landevejen, så ingen grund til at repetere det vil jeg nok mene :)

Så lige et sidste spørgsmål: Hvordan regner jeg mit fedtprocent ud? Syntes jeg læste noget med at det er et slags værktøj. Men hvor køber man dem henne? er de forholdsvis dyre eller billige? hvordan bruges de?

-Tak på forhånd

Du kan købe en fedttang af plastic gennem bodylab, og når du har modtaget den kan du i beregnere på motion onlines hjemmeside, se hvilken fedtprocent du sådan ca har.
Jeg bruger selv JP beregneren,(3 punkts måling) dog har den med at under estimere din fedtprocent en lille smule.

Mvh august

Geografisk sted: københavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 170.00

august skrev:
mimarsinan58 skrev:Tak for alle jeres indlæg!

-Tak på forhånd

Du kan købe en fedttang af plastic gennem bodylab, og når du har modtaget den kan du i beregnere på motion onlines hjemmeside, se hvilken fedtprocent du sådan ca har.
Jeg bruger selv JP beregneren,(3 punkts måling) dog har den med at under estimere din fedtprocent en lille smule.

Mvh august

Men alligevel viser produktet et ca. fedtprocent tal, som man kan føre sine mål ud fra? Det er da ganske overskueligt for kun 50 kr må jeg sige :)

Men hvad siger I ellers? Har jeg nogenlunde styr på kalorieunderskud/kalorieoverskud nu? Vil således starte min næste tråd :)

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster