Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1153
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1150

Følg bodybuilding.dk på

Kan ikke mærke musklen i bænkpres og BOR

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej

Det er sådan, at når jeg træner bænkpres, så kan jeg ikke rigtig mærke brystet arbejde, men jeg kan godt, dagen efter, blive helt øm der. Det er sådan, at når jeg træner bænkpres, så mærker jeg tricepsen mest, men når jeg skyder brystet helt frem, så er det som om mit bryst tager en del af æren også og det bliver nemmere, men det er ikke sådan at det ligefrem gøre "ondt", hvis i forstår.

Bent over row/Cable Row. Når jeg træner det synes jeg ikke rigtig jeg mærker ryggen "generelt", men lænden for det meste. Jeg kan godt teknikken. Jeg har lænden ret og så'n, men jeg kan bare ikke mærke ryggens muskler, at de arbejder.

Hvad skyldes det helt præcis. Kunne det være fordi mine muskler ikke er helt store endnu, og derfor ikke kan mærke dem? Jeg kan bruge mine arme som eksempel. Fx. når jeg træner biceps med håndvægte (samme vægt, reps og sæt på begge arme selvfølgelig), og når jeg så er færdig, så er begge mine arme stram og hårde. Men man kan godt mærke at mit højre arm er lidt strammere. For jeg har altid været stærkest i højre.. Kunne det også være tilfældet med min bryst og ryg?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Kunne forestille mig det var fordi du ikke havde teknikken helt på plads alligevel, når du ikke kan mærke de muskler du egentligt burde træne... Du siger dog det ikke er tilfældet, så vi går bare ud fra du har styr på det :)...

Det kan være du mangler styrke i triceps/delts og biceps, og at det herfor er armene der ikke helt kan følge med ryggen og brystet?, det kunne måske være herfor, hvis du kun bliver øm i armene?

Ved ikke om det helt kan lade sig gøre at være så svag i armene, at man har svært ved at træne disse øvelser, men måske kunne det være noget lignende
Milk is for babies, when you grow up you have to drink beer.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Dansk Fitness Holstebro

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Daule skrev:Kunne forestille mig det var fordi du ikke havde teknikken helt på plads alligevel, når du ikke kan mærke de muskler du egentligt burde træne... Du siger dog det ikke er tilfældet, så vi går bare ud fra du har styr på det :)...

Det kan være du mangler styrke i triceps/delts og biceps, og at det herfor er armene der ikke helt kan følge med ryggen og brystet?, det kunne måske være herfor, hvis du kun bliver øm i armene?

Ved ikke om det helt kan lade sig gøre at være så svag i armene, at man har svært ved at træne disse øvelser, men måske kunne det være noget lignende

Jeg tror ikke det derfor. Mine arme følger godt med, det kunne jo også være omvendt. At det er brystet og ryggens muskler som ikke er så store og derfor ikke kan mærke dem .. men kan godt blive øm på dem.

Hvis du er øm i pec's, dagen efter bænkpres (DOMS), så er det fordi dine pec's har været på arbejde. Plain'n simble. Og det er kun korrekt teknik at skyde brystet frem når du bænker.

At du har lettere ved at få "the pump" i biceps end i latissimus dorsi, skyldes at bicep er en meget mindre muskel, og derfor lettere fyldes med blod - ved en mindre indsats. Prøv at kør tungere ell. med højere volumen, når du træner lats. Prøv evt. nogle pre-exhaust supersets.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

The following message is N0b-advice-approved :thumpup:

Jeg er heller ikke über øm og fuldt med ze pumpz når jeg træner pecs, og doms er ikke det sindsyge. Det er mest lårbasserne efter squat. Aligevel vokser skidtet og jeg bliver stærkere i bænk. No probs.
Autodidakt kirurg - gratis indgreb
Nu også med bankrådgivning...

Mere info: www.købminbog.dk
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 5.00
- Squat: 2.00

Anmoho skrev:The following message is N0b-advice-approved :thumpup:

Jeg er heller ikke über øm og fuldt med ze pumpz når jeg træner pecs, og doms er ikke det sindsyge. Det er mest lårbasserne efter squat. Aligevel vokser skidtet og jeg bliver stærkere i bænk. No probs.

I am a senior n00b, and I strongly approve the above message !!!

:dope:
Brugeravatar

At du har lettere ved at få "the pump" i biceps end i latissimus dorsi, skyldes at bicep er en meget mindre muskel, og derfor lettere fyldes med blod - ved en mindre indsats. Prøv at kør tungere ell. med højere volumen, når du træner lats. Prøv evt. nogle pre-exhaust supersets

Det er omvendt. Du får ikke ret meget pump i en lille muskel. Pump-faktoren kan sikkert skyldes mange ting, som muskelfiberkonstruktionen, TUT, ROM, musklens størrelse, vaskularisering etc.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

StefanM skrev:
At du har lettere ved at få "the pump" i biceps end i latissimus dorsi, skyldes at bicep er en meget mindre muskel, og derfor lettere fyldes med blod - ved en mindre indsats. Prøv at kør tungere ell. med højere volumen, når du træner lats. Prøv evt. nogle pre-exhaust supersets

Det er omvendt. Du får ikke ret meget pump i en lille muskel. Pump-faktoren kan sikkert skyldes mange ting, som muskelfiberkonstruktionen, TUT, ROM, musklens størrelse, vaskularisering etc.

Hmm.. - jeg troede sgu' ellers.. - jeg har intet at bakke det op med, fik det forklaret af gammel bodybuilder, og syntes at det gav mening. Jeg oplever selv, hvis jeg kører chins eller rows f.eks., at jeg får et pump i biceps før der kommer noget mærkbart i lats. Det samme med triceps og pec's, i bænkpres.

.. husk at jeg ikke mener "størrelsen", på teh påmph, men derimod hvor nemt det opstår ved en given øvelse.
Brugeravatar

Kender det aalt for godt det du siger. Det som det handler om, for mit vedkommende hvertfald, er aktivering af musklen. Fx bænkpres. Jeg kan sagtens køre sæt med de 100 kg, men til gengæld kan jeg få det vildeste pump til failure ved 6-8 reps med 85 kg istedet ved at aktivere brystet mere. Og hvis du træner for størelse, er det musklen du bygger op. ikke vægtene, så mit forslag vil være at gå nogle kg. ned i vægt, og lær at aktivere musklén bedst muligt!

Held og lykke :-) :dope:
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Subjektive følelser som "at kunne mærke" er ikke nogen indikator for hvor god øvelsen er.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Prøv at køre med pause, i bænk på brystet, i rows i toppositionen, det burde give dig lidt mere føling med pecs og lats.
Brugeravatar

Reputation point: 300

Geografisk sted: Ebeltoft.

Træner her: Hulen

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 315.00
- Dødløft: 325.00

Galleri: Vis galleri (1)

Bay skrev:Subjektive følelser som "at kunne mærke" er ikke nogen indikator for hvor god øvelsen er.

.. eller om man udfører den korrekt?

Mener du TS burde skifte selve øvelsen ud?
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:
Bay skrev:Subjektive følelser som "at kunne mærke" er ikke nogen indikator for hvor god øvelsen er.

Selvfølgelig skal man udføre øvelsen med korrekt teknik, men det er ikke unormalt ikke at kunne mærke nogle specifkke muskler i nogle øvelser. Jeg kan ikke mærke bp i pecs eller DL i ryggen, når jeg kører dem. De er bare tunge. Men det ændre jo ikke på at musklerne stadig lave arbejdet, da der sker en given bevægelse over et eller flere led som de står for.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Bay skrev:

Selvfølgelig skal man udføre øvelsen med korrekt teknik, men det er ikke unormalt ikke at kunne mærke nogle specifkke muskler i nogle øvelser. Jeg kan ikke mærke bp i pecs eller DL i ryggen, når jeg kører dem. De er bare tunge. Men det ændre jo ikke på at musklerne stadig lave arbejdet, da der sker en given bevægelse over et eller flere led som de står for.

Point taken.

.. I concur.
Brugeravatar

Bay skrev:

Hvis jeg ikke kan mærke den muskel jeg træner, så kører jeg ikke øvelsen ordentligt. Sådan har jeg det hvert fald. Fx. i dødløft. Klart min favoritøvelse - jeg kan sætte med 8* 175 kg. efterhånden. Men Jeg træner aldrig med mere end 6*150 kg. Til gengæld kører jeg så ikk helt ned med stangen, men kun ned til lidt under knæende. Det sidste stykke aktiverer ikke min ryg på samme måde, så det er ikke til gavn, for mit vedkommende hvertfald.
Og i fx. dødløft er det nedre ryg jeg aktiverer, og ender altid med det vildeste pump i selve erekter spinar (staves?? )
Kan ikke se nogen grund til at køre så tungt, som så mange gør, når de ville få langt mere ud af at køre lettere og mere korrekt. Men igen, handler det vel om, hvad målet med træningen er :-)
Brugeravatar

Styrkeliste

Dlr.ma: Du bør ikke ændre teknikken i en øvelse, for bedre at kunne "mærke" den. Som Bay skriver, er det at kunne "mærke" en øvelse ikke en indikator for hvor god den er. Teknikken bør altid spille 100 % uanset om man kan mærke øvelsen eller ej.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste

Yderligere er der andre faktorer, f.eks. er bænkene alt for høje i nogle centre, så det kan være svært at lave opspænd hvis du ikke er så høj. Dernæst hvis du har smalle skuldre og lange arme, kræver det en endnu større indsats hvis du vil stimulere dine pecs.

06:00 - Dorian Yates demonstrerer hans Bent Over Row
Brugeravatar

dlr.ma skrev:
Bay skrev:

Hvis jeg ikke kan mærke den muskel jeg træner, så kører jeg ikke øvelsen ordentligt. Sådan har jeg det hvert fald. Fx. i dødløft. Klart min favoritøvelse - jeg kan sætte med 8* 175 kg. efterhånden. Men Jeg træner aldrig med mere end 6*150 kg. Til gengæld kører jeg så ikk helt ned med stangen, men kun ned til lidt under knæende. Det sidste stykke aktiverer ikke min ryg på samme måde, så det er ikke til gavn, for mit vedkommende hvertfald.
Og i fx. dødløft er det nedre ryg jeg aktiverer, og ender altid med det vildeste pump i selve erekter spinar (staves?? )
Kan ikke se nogen grund til at køre så tungt, som så mange gør, når de ville få langt mere ud af at køre lettere og mere korrekt. Men igen, handler det vel om, hvad målet med træningen er :-)

1. Den øvelse du beskriver er ikke dødløft. I dødløft ligger stangen død på jorden mellem hver rep.
2. Pump er ingen indikator for hypertrofi
3. Selvfølgelig skal man ikke køre tungere end man kan køre med korrekt teknik. Jeg har aldrig påstået andet. Det jeg siger er at man ikke skal ændre sin teknik til en mere uoptimal teknik, så man kan mærke musklen mere. Det med "at mærke" er en subjektiv følelse og ikke nogen indikator for hypertrofi potentialtet. Hypertrofi potentialet er derimod større, hvis man køre 6x175kg frem for 6x150kg med samme teknik. Det skaber nemlig en større muskulærudmattelsesgrad, hvilket er en indikator for hypertrofi.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Tak for alle svarene.

Ud fra de indlæg jeg har læst, er jeg kommet frem til, at selvom man evt. ikke kan mærke musklen i en øvelse, så er det ikke ensbetydende med, at man ikke rammer den, så længe man har en korrekt teknik. Så det vælger jeg altså at tro på.

Nu er det jo sådan, at jeg træner BOR med 3x10.. Måske ville det være bedre, hvis jeg nu tager flere gentagelser som fx. 3x20, evt. med lavere vægt - så kan det være jeg mærker musklerne bedre hen af vejen, eller er det ikke lige nogen god idé? For som sagt, så betyder det jo ikke helt det store, hvis man ikke mærker musklen, så længe man gøre det rigtigt? Men det kunne jo være en idé?

Det ironiske er så, at jeg mærker ryggens muskler (især på midten af ryggen) rigtig godt, når jeg slår græs med en "lawnmower". Så jeg har tænkt mig at skifte BOR ud med LM, som øvelse nr. 1 for ryggen i mit program og kører det fra nu af i stedet. Problem finish :dance:

mojtaba skrev:Nu er det jo sådan, at jeg træner BOR med 3x10.. Måske ville det være bedre, hvis jeg nu tager flere gentagelser som fx. 3x20, evt. med lavere vægt - så kan det være jeg mærker musklerne bedre hen af vejen, eller er det ikke lige nogen god idé? For som sagt, så betyder det jo ikke helt det store, hvis man ikke mærker musklen, så længe man gøre det rigtigt? Men det kunne jo være en idé?

I forhold til hypertrofi eller styrke er der ikke rigtig noget formål i at køre 20 reps i BOR. Jeg ville holde mig til 5-15 reps i BOR og så kan du evt. supersætte den med facepulls for at stresse upper back yderligere.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Bay skrev:
mojtaba skrev:Nu er det jo sådan, at jeg træner BOR med 3x10.. Måske ville det være bedre, hvis jeg nu tager flere gentagelser som fx. 3x20, evt. med lavere vægt - så kan det være jeg mærker musklerne bedre hen af vejen, eller er det ikke lige nogen god idé? For som sagt, så betyder det jo ikke helt det store, hvis man ikke mærker musklen, så længe man gøre det rigtigt? Men det kunne jo være en idé?

I forhold til hypertrofi eller styrke er der ikke rigtig noget formål i at køre 20 reps i BOR. Jeg ville holde mig til 5-15 reps i BOR og så kan du evt. supersætte den med facepulls for at stresse upper back yderligere.

Ja, det havde jeg faktisk også tænkt på - den skal nok hjælpe. Så facepull skal jeg nok tilføje på mit program - dog bliver det under min "Bryst, Skulder, Triceps"-dag (jeg kører 2-split), går udfra det bedst.

Ang. Cable Row. Man kan jo lave Cable Row, på mange forskellige måder. Der er jo en del eksempler på exrx. Hvilken cable row-øvelse synes i er allerbedst? Lige nu plejer jeg, at lave denne: http://www.exrx.net/WeightExercises/Bac ... edRow.html

Jeg vil bare gerne sige det her: husk - der er mange veje til Rom.

Mvh
SandyFrink
Value BB.dk Member
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

mojtaba skrev:
Bay skrev:

Ja, det havde jeg faktisk også tænkt på - den skal nok hjælpe. Så facepull skal jeg nok tilføje på mit program - dog bliver det under min "Bryst, Skulder, Triceps"-dag (jeg kører 2-split), går udfra det bedst.

Ang. Cable Row. Man kan jo lave Cable Row, på mange forskellige måder. Der er jo en del eksempler på exrx. Hvilken cable row-øvelse synes i er allerbedst? Lige nu plejer jeg, at lave denne: http://www.exrx.net/WeightExercises/Bac ... edRow.html

Træning af bagskulder bør ligge på ryg-dagen. Jeg ville køre facepulls på ryg-dagen.

Kør den variant du bedst kan lide.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

SandyFrink skrev:Jeg vil bare gerne sige det her: husk - der er mange veje til Rom.

Mvh
SandyFrink
Value BB.dk Member

Fremragende indlæg
What doesn't kill you only makes you stronger
Brugeravatar

Reputation point: 45

Træner her: Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 295.00
- Squat: 340.00
- Dødløft: 327.00

Bay skrev:
mojtaba skrev:
Bay skrev:

Træning af bagskulder bør ligge på ryg-dagen. Jeg ville køre facepulls på ryg-dagen.

Kør den variant du bedst kan lide.

Ok. Og nu hvor vi er så godt i gang, så har jeg også i lang tid overvejet, også at tilføje Barbell Shrug på programmet - så jeg også kan få lidt masse på nakken. Vil det også være bedst at ligge den under Ryg-dagen?

mojtaba skrev:Ok. Og nu hvor vi er så godt i gang, så har jeg også i lang tid overvejet, også at tilføje Barbell Shrug på programmet - så jeg også kan få lidt masse på nakken. Vil det også være bedst at ligge den under Ryg-dagen?

Ja.
"For me life is continuously being hungry. The meaning of life is not simply to exist, to survive, but to move ahead, to go up, to achieve, to conquer" - Arnie.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: København Ø

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Dødløft: 210.00

mojtaba skrev:Hej

Det er sådan, at når jeg træner bænkpres, så kan jeg ikke rigtig mærke brystet arbejde, men jeg kan godt, dagen efter, blive helt øm der. Det er sådan, at når jeg træner bænkpres, så mærker jeg tricepsen mest, men når jeg skyder brystet helt frem, så er det som om mit bryst tager en del af æren også og det bliver nemmere, men det er ikke sådan at det ligefrem gøre "ondt", hvis i forstår.

Bent over row/Cable Row. Når jeg træner det synes jeg ikke rigtig jeg mærker ryggen "generelt", men lænden for det meste. Jeg kan godt teknikken. Jeg har lænden ret og så'n, men jeg kan bare ikke mærke ryggens muskler, at de arbejder.

Hvad skyldes det helt præcis. Kunne det være fordi mine muskler ikke er helt store endnu, og derfor ikke kan mærke dem? Jeg kan bruge mine arme som eksempel. Fx. når jeg træner biceps med håndvægte (samme vægt, reps og sæt på begge arme selvfølgelig), og når jeg så er færdig, så er begge mine arme stram og hårde. Men man kan godt mærke at mit højre arm er lidt strammere. For jeg har altid været stærkest i højre.. Kunne det også være tilfældet med min bryst og ryg?

Du holder sikkert mega smalt, bred armene ud, så bruger du brystet mere.
Min styrkeliste er all raw.

"There will always be a sore spot. If you wait till you feel good with no aches or pains to train, you will never be here." - John Broz
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Træner her: AK Frem

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Dødløft: 225.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding