Når det drejer sig om biler, bliver det hele meget hurtigt lidt religiøst. Det er et emne som i høj grad er præget af personlige præferencer, erfaringer og temperament. Det er inden for biler svært at sige 'sådan og sådan ér det'.
Jeg er dog ganske enig med Mapsen i, at jeg grundlæggende slet ikke kan forstå, at folk vælger at købe en mikrobil. Et sådanne køb kan måske forsvares hvis man bor i København - men så igen; hvem fanden gider bo i København? Har I set hvordan sådan en mikrobil ser ud efter et færdselsuheld? De bliver krøllet sammen som et stykke papir. Flere af de helt billige modeller er jo nærmest lavet af det samme materiale som en dåse tun.
Moose skrev:Hvis dit budget er begrænset, så hold dig fra VAG biler (VW, Audi, Seat osv.). De skal på værksted heletiden og deres reservedele er virkelig dyre. Derudover er bilerne også dyre i anskaffelse. Der er intet at komme efter, andet end udseene og status.
Jeg er egentlig enig i meget af det du skriver, men jeg synes du går fejl lige her.
Det der primært adskiller de fleste AUG-biler fra fx Kia Cee'd, som du anbefaler, eller andre discountmærker, er motoren. Der ligger som regel altid en markant mere solid og robust motor i AUG-biler (samt BMW & Mercedes for den sags skyld) end der gør i discount-mærkerne. De er ikke bare mere kraftfulde, de er også mere pålidelige og kan køre
langt flere kilometer. Jeg har fx selv haft en Audi A3 Sedan diesel af nyere dato, og sådan én kan snildt køre 500.000 kilometer før den er færdig. Det antal kilometer når du ikke i nærheden af i en Kia Cee'd - til den tid er både døre, rat og hjul faldet af.
Desuden er AUG-biler bare langt mere solidt bygget end billige Korea-biler. Der er fx meget begrænset med støj i kabinen, selv når man drøner afsted på motorvejen. Nu har jeg ikke kørt i en Kia Cee'd, men jeg har kørt i en Rio, og her lyder det jo nærmest som om det er en cabriolet man kører i, når først den kommer op over de 110km/t. Alt i kabinen føles i øvrigt også meget plastik-agtigt. Som om de har købt alle delene og knapperne til kabinen på MiniInTheBox. Sådan føles en VW altså ikke.
Det er rigtigt dog, at reservedele er dyre til AUG-biler, især hvis man får sin bil lavet på et autoiseret værksted. Så tager de ved. Men det behøver man jo ikke, og jeg er ikke enig med dig i, at AUG-biler skulle gå oftere i stykker. De er dyre at lave, men holder til gengæld i mange flere år.