Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

SimonGreen skrev:Synes det ser fint ud, det eneste jeg ikke forstår du vil, er at gå ned i volume i din progression i de primære øvelser..
Først køre du 25 reps pr træning, så går du ned til 20, derefter 18 osv...
Du skriver jo selv dit primære mål er masse, hvorfor så ikke start med en lav volume, og så stige gradvist, du kunne evt vende din progression om.. Blot mine 5 cent--

ST skrev:Jeg synes satme, det ser spændende ud - Kunne godt finde på at lave noget ligende selv.
Jeg har lige et spørgsmål vedr. vægten i de primære øvelser:
Du starter med at køre 5x5 osv. Er det så samme vægt i alle fem sæt, eller falder/stiger vægten fra 1 til 5 sæt?

rask skrev:Først og fremmest synes jeg det er et fint program du har fået strikket sammen.
Jeg synes dog det er en smule ærgeligt, at du kun træner squat og dødløft én gang om ugen. Jeg ved godt mange siger, at de synes det er hårdt at træne både squat og dødløft i samme træningspas, men jeg ville arrangere det sådan her:
Tirsdag:
Tung squat
Dynamisk dødløft
Fredag:
Tung dødløft
Dynamisk squat
Du kunne evt erstatte den dynamiske squat med frontsquat
Hvad mener du i øvrigt, når du siger at du vil køre de primære øvelser så tungt som muligt? Er det til failure? Er det 1-2 reps fra failure?
Jeg tror personligt ikke du får den store styrkefremgang ved at træne bænkpres og militarypress "så tungt som muligt" 2 gange om ugen. Jeg tror hurtigt du får ophovet noget akkumuleret træthed på denne måde.

lassah skrev:rask skrev:Først og fremmest synes jeg det er et fint program du har fået strikket sammen.
Jeg synes dog det er en smule ærgeligt, at du kun træner squat og dødløft én gang om ugen. Jeg ved godt mange siger, at de synes det er hårdt at træne både squat og dødløft i samme træningspas, men jeg ville arrangere det sådan her:
Tirsdag:
Tung squat
Dynamisk dødløft
Fredag:
Tung dødløft
Dynamisk squat
Du kunne evt erstatte den dynamiske squat med frontsquat
Hvad mener du i øvrigt, når du siger at du vil køre de primære øvelser så tungt som muligt? Er det til failure? Er det 1-2 reps fra failure?
Jeg tror personligt ikke du får den store styrkefremgang ved at træne bænkpres og militarypress "så tungt som muligt" 2 gange om ugen. Jeg tror hurtigt du får ophovet noget akkumuleret træthed på denne måde.
Hej Rask.
Tak for dit svar.
Der kan sagtens argumenteres for dit forslag med ME/DE dødløft og squat to gange om ugen. Det vil jeg klart overveje!
Når jeg skriver at primære øvelser skal trænes så tungt som muligt mener jeg 1-2 reps fra failure. Eller groft sagt så tung som muligt UDEN at ramme failure. Så en god spotter er nok nødvendig![]()
Programmet er ikke for tøsedrenge, ej heller for begyndere. Der vil klart blive ophovet et højt niveau af akkumuleret træthed, men med en cyklus på maks 6 uger, efterfulgt af en uges dekon/superkompensation, så mener jeg godt det kan køres igennem!

lassah skrev:SimonGreen skrev:Synes det ser fint ud, det eneste jeg ikke forstår du vil, er at gå ned i volume i din progression i de primære øvelser..
Du skriver jo selv dit primære mål er masse, hvorfor så ikke start med en lav volume, og så stige gradvist, du kunne evt vende din progression om.. Blot mine 5 cent--
Hej Simon og tak for dit svar.
At jeg i de primære øvelser starter med "høj" volumen og slutter med høj intensitet er i mine øjne en god måde at gøre det på. Jeg har haft gode erfaringer med at starte med et forholdsvist højt antal reps for så til sidst at slutte med få reps og meget høj intensitet. I slutningen af programmet vil det tage hårdt på kroppen og især CNS, hvilket jo er fint da pausen er lige om hjørnet. Hvis du starter ud med høj intensitet er der større chance for at brænde kroppen af i de første par uger, hvilket jo ikke er hensigtsmæssigt.
Men tror meget det er et spørgsmål om smag?

Bnaz skrev:lassah skrev:SimonGreen skrev:Synes det ser fint ud, det eneste jeg ikke forstår du vil, er at gå ned i volume i din progression i de primære øvelser..
At jeg i de primære øvelser starter med "høj" volumen og slutter med høj intensitet er i mine øjne en god måde at gøre det på. Jeg har haft gode erfaringer med at starte med et forholdsvist højt antal reps for så til sidst at slutte med få reps og meget høj intensitet. I slutningen af programmet vil det tage hårdt på kroppen og især CNS, hvilket jo er fint da pausen er lige om hjørnet. Hvis du starter ud med høj intensitet er der større chance for at brænde kroppen af i de første par uger, hvilket jo ikke er hensigtsmæssigt.
Det er ikke hensigtsmæssigt at droppe volumen. Start med lavere intensitet og volume, og øg både volume og intensitet.

lassah skrev:Bnaz skrev:lassah skrev:SimonGreen skrev:Synes det ser fint ud, det eneste jeg ikke forstår du vil, er at gå ned i volume i din progression i de primære øvelser..
Det er ikke hensigtsmæssigt at droppe volumen. Start med lavere intensitet og volume, og øg både volume og intensitet.
For at vedligeholde hypertrofi potentialet gennem hele programmet?

Bnaz skrev:lassah skrev:Bnaz skrev:lassah skrev:SimonGreen skrev:Synes det ser fint ud, det eneste jeg ikke forstår du vil, er at gå ned i volume i din progression i de primære øvelser..
For at vedligeholde hypertrofi potentialet gennem hele programmet?
For at optimere potentialet for hypertrofi.
For at kroppen skal gøre sig selv større og stærkere er det, for mig, simpel logik, at den skal udsættes for en stigende mængde arbejde, ikke faldende.
You see where I'm going?

rask skrev:Du har ret i det du siger, men i praksis er det svært at lave en kombi, hvor man både stiger i volumen og intensitet. Jeg kører pt en sådan progression til mine rows, som ser sådan ud:
uge 1: 2x15
uge 2: 3x12
uge 3: 4x10
uge 4: 5x8
Problemet er, at hvis man konsekvent skal stige i volumen fra uge til uge, så skal man til sidst lave urimeligt mange sæt, ISÆR hvis man tænker low-rep-styrkefremgang, men du kunne eventuelt komme med et bud på hvordan det kunne se ud?
Og skal man vælge mellem progression i volumen og intensitet, så synes jeg klart intensitet er at foretrække - specielt hvis man er interesseret i styrke.

Bnaz skrev:Du behøver skam heller ikke stige hver uge.
Uge 1+2 - 2x12
Uge 3+4 - 3x10
Uge 5+6 - 4x8
Uge 7+8 - 6x6
Her har du et rimeligt antale sæt, og progression i både intensitet og volume.

rask skrev:Bnaz skrev:Du behøver skam heller ikke stige hver uge.
Uge 1+2 - 2x12
Uge 3+4 - 3x10
Uge 5+6 - 4x8
Uge 7+8 - 6x6
Her har du et rimeligt antale sæt, og progression i både intensitet og volume.
Nej, man behøver selvfølgelig ikke stige hver uge, men man skal dog være opmærksom på ikke at have for mange træningspas i streg med samme vægt og sæt-rep kombination.
Det foreslag du er kommet med er ganske fint, men bare ikke særlig styrkefremgangsvenlige i forhold til 1RM, fordi man arbejder med så mange reps per sæt.
Hvis man for eksempel tager denne artikel "Vejen til større styrke":
artikler/styrketraening/vejen-til-stoerre-styrke.html
kan man også se, at der i progressionen er sat fokus på intensitet. Der er til programforslaget valgt følgende progression:
Max effort peaking cycle
Uge 1: 3 sæt x 3 reps med 85 % af 1RM
Uge 2: 3 sæt x 3 reps med 87,5 % af 1RM
Uge 3: 3 sæt x 3 reps med 90 % af 1RM
Uge 4: 3 sæt x 2 reps med 92,5 % af 1RM
Uge 5: 3 sæt x 2 reps med 95 % af 1RM
Uge 6: 2 sæt x 2 reps med 97,5 % af 1RM
Uge 7: 2 sæt x 2 reps med 100 % af 1RM

Bnaz skrev:Hvorfor mener du ikke, at mange reps kan hjælpe på 1rm?
Bnaz skrev:Deruover, så skrev jeg ikke, man ikke kan stige i vægt fra f.eks. uge 1 til 2.
Bnaz skrev:Jeg vil ikke mene, at en person med et forholdsvis højt niveau kan holde til en cyklus som den, du viser.
Bnaz skrev:Det vigtige er jo i styrketræning ikke, at du går og løfter mange kg til hverdag, men at du kan løfte mange kg til stævnerne.

lassah skrev:Bnaz - De primære øvelser er jo også hovedsageligt øvelser med henblik på styrkefremgang og belastning af CNS, hvor der i de sekundære bliver opereret med højere volumen og derfor mere hypertrofiegnet. Derfor mener jeg det er en god kombination af begge verdener.
Kunne de primære øvelsers progression laves om til følgende eksempelvis:
1. periode: 3-4 sæt x 8-10 reps. Indtil du stagnere og ikke længere er i stand til at slå sidste træning.
2. periode: 4-5 sæt x 5-7 reps. Når du stagnerer går du videre til:
3. periode: 5-6 sæt x 4-5 reps. Når du stagnere her går du videre til:
4. periode: 7 sæt x 4 reps.

Bnaz skrev:Det kan være en god idé at bruge forholdsvis høje reps i støtteøvelser, ifølge "The Westside Barbell Book Of Methods" bruger wsb gutterne helt op til 50 reps i f.eks. db bænk, dette for at opnå hypertrofi.
Træning med så tunge vægte vil påvirke dit nervesystem, som du siger, og det er ikke optimalt. Du kan undgå dette vil at rotere øvelser..
Og en dynamisk dag er, som du siger, en god idé. Man kan kun udvise max concentrisk styrke for so long.. Mig bekendt under 3 sekunder, bliver løftet langsommere end det failer du, derfor kan forøget fart, uden forøget absolut styrke, godt gøre, at du kan løfte mere, da det jo gør løftet kortere og vil bringe dig nemmere gennem et stickingpoint.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster