Xiva skrev:junikz skrev:Bone-14 skrev:Har aldrig hørt om sukkersyge ved at drikke mælk, har hørt om mælkeforgiftning som en af mine venner fik men han drak også 4 liter mælk om dagen. Hvis du holder mælke indtaget under 2liter dagligt tror jeg ikke der burde være problemer.
Har før drukket ca. 4L skummetmælk om dagen uden at der skete noget.
Drikker dog 'kun' 2L nu + kakaomælk.
Forgifting? Hvordan?
For meget lactose, tror jeg.
Anyway 4L om dagen er for meget, over en
længere periode
2L om dagen er fint.
Hvad baserer du de 2L på?
Personligt holder jeg mere eller mindre totalt fra mejeriprodukter i en længere forsøgsperiod som en slags forsøg. En sjælden gang imellem savner jeg ost, men har ingen problemer overhovedet med at holde mig fra mælk.
Store dele af verdens befolkning er laktose intollerant i større eller mindre grad, og overdrevet forbrug af mælk kan forværre/forårsage laktose intolerans.
Helt at droppe mælk er er stort skridt for mange (det inkluderer også mælke-baseret proteinpulver), men det er min helt klare opfattelse at overdrevne mængder mælk (ja, 2L er en overdreven mængde i mine øjne - at få over 1000 kcal/dag fra en fødevare kan næppe kaldes balanceret) ikke er optimalt for helbredet.
Jeg er ingen ernæringsekspert, det er bare hvad min sunde fornuft siger mig - mennesket som race er ikke så velegnet til at drikke mælk som vi går og tror.
Ref:
Artikel om laktose intolerans fra Wikipedia