Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1392
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1390

Følg bodybuilding.dk på

mættede/umættede fedtsyrer

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

jeg har hørt noget med at disse ting kan opveje hinanden.

vi er enige om at mættede fedtsyrer er de dårlige fedtsyrer, ikke sandt? og at umættede fedtsyrer er de gode. hvor at mættede fedtsyrer kommer fra kød og at umættede kommer fra vegetabilske olier og sådan noget.

jeg hørte noget med at de kunne opveje hinanden, f.eks så spiger jeg 1250 g kød om dagen, er det meget usundt? jeg dyrker meget motion dagligt (20 km frem og tilbage på arbejde, fodbold, tennis og lidt volleyball) så jeg har styr på mit samlede kalorie indtag, men jeg var bare i tvivl fra et sundhedsmæssigt perspektiv om det er farligt at spise så meget kød. Jeg fik af vide af en at hvis man var en der fik mange mættede fedtsyrer, så kunne man ved hjælp af at spise mange umættede fedtsyrer opveje dette sådan at man fik de gode ting fra de umættede og ikke fik de dårlige fra mættede, er det sandhed i det?

hvad er det helt præcist der er så dårligt ved at spise mættede og umættede, og hvad skal man være opmærksom på?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Mættede fedtsyrer er ikke dårligere og er langt sundere end du sikkert tror.
En rigtig ratio mellem de forskellig samt kvaliteten af dem gør en kæmpe forskel

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 187.50

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Alex789 skrev:Mættede fedtsyrer er ikke dårligere og er langt sundere end du sikkert tror.
En rigtig ratio mellem de forskellig samt kvaliteten af dem gør en kæmpe forskel

Kan du forklarer hvorfor? og hvorfor er en god kombination bedre end f.eks vis at spise udelukkende umættede?

http://www.truthaboutabs.com/truth-abou ... d-fat.html
Der er desuden mange andre artikler inde på den hjemmeside omkring det.

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 187.50

Alex789 skrev:Mættede fedtsyrer er ikke dårligere og er langt sundere end du sikkert tror.

Ro på, ro på. Der har godt nok været en tendens på det sidste til at man bare kan være ligeglad, fordi mættede fedtsyrer er pisse sunde.

Man har fundet ud af at mættet fedt ikke er ligeså "farligt" som først antaget, og at mættet fedts påvirkning af kolesteroltallet sandsynligvis er knyttet til fødevarens øvrige indholdsstoffer. Sødmælks indhold af calcium vil f.eks. medføre mindre påvirkning af kolesteroltallet end samme mængde fedt i smør, da calcium kan binde noget af fedtstoffet i tarmen og hæmme optagelsen.

Mættet fedt har også en hvis anabolsk effekt (artikler/vaegttab/fedt-forskellige-typer.html) men det ændrer ikke på at man stadig anbefaler at skrue ned for det mættede fedt og få nogle flere umættede; blandt andet fordi de essentielle fedtsyrer linolsyre og alfa-linolensyre, samt omega 3 og 6 fedtsyrerne, alle er umættede.

Udover det finder vi også ting som vitamin D i de fede fisk, hvor vi også har de umættede fedtsyrer.

Som du siger er det selvfølgelig meget afhængig af hvor meget man får af hvad. Og selvfølgelig dør man ikke af at drikke sødmælk eller spise flæskesteg her og der. Men praksis på hospitaler mv. er nu engang stadig at folk får pænere blodværdier når man fifler med deres fedtindtag.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:

Ro på, ro på. Der har godt nok været en tendens på det sidste til at man bare kan være ligeglad, fordi mættede fedtsyrer er pisse sunde.

Man har fundet ud af at mættet fedt ikke er ligeså "farligt" som først antaget, og at mættet fedts påvirkning af kolesteroltallet sandsynligvis er knyttet til fødevarens øvrige indholdsstoffer. Sødmælks indhold af calcium vil f.eks. medføre mindre påvirkning af kolesteroltallet end samme mængde fedt i smør, da calcium kan binde noget af fedtstoffet i tarmen og hæmme optagelsen.

Mættet fedt har også en hvis anabolsk effekt (artikler/vaegttab/fedt-forskellige-typer.html) men det ændrer ikke på at man stadig anbefaler at skrue ned for det mættede fedt og få nogle flere umættede; blandt andet fordi de essentielle fedtsyrer linolsyre og alfa-linolensyre, samt omega 3 og 6 fedtsyrerne, alle er umættede.

Udover det finder vi også ting som vitamin D i de fede fisk, hvor vi også har de umættede fedtsyrer.

Som du siger er det selvfølgelig meget afhængig af hvor meget man får af hvad. Og selvfølgelig dør man ikke af at drikke sødmælk eller spise flæskesteg her og der. Men praksis på hospitaler mv. er nu engang stadig at folk får pænere blodværdier når man fifler med deres fedtindtag.

Tak for dit svar dingo, er det et problem med at spise 1250 g kød om dagen f.eks? Hvad kan risikoerne være ved for højt indtag af forskellige ting der indeholder det? Hvad mener du helt præcist med blodværdier, hvilken rolle spiller de tal i praksis på en krop?

Med blodprøveværdier mener jeg folks kolesteroltal, triglycerid osv :)

1200 g kød om dagen lyder voldsomt i mine ører. Men det kommer også meget an på hvad du ellers spiser. Hvis kød udgør størstedelen af det du spiser, så vil du mange mange vitaminer, du vil mangle fibre osv. Hvis du spiser 1200 g kød, men også spiser mange grøntsager, kornprodukter mv., så er det ikke så stort problem. Jeg tvivler dog på hvor meget plads der er til andre fødevarer i din dagskost med al den kød?
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:Med blodprøveværdier mener jeg folks kolesteroltal, triglycerid osv :)

1200 g kød om dagen lyder voldsomt i mine ører. Men det kommer også meget an på hvad du ellers spiser. Hvis kød udgør størstedelen af det du spiser, så vil du mange mange vitaminer, du vil mangle fibre osv. Hvis du spiser 1200 g kød, men også spiser mange grøntsager, kornprodukter mv., så er det ikke så stort problem. Jeg tvivler dog på hvor meget plads der er til andre fødevarer i din dagskost med al den kød?

Jeg spiser omkring 5 skiver rugbrød om dagen, og 150 g havregryn så jeg burde da ikke mangle fibrer eller hvad? Jeg spiser også en hel del salat og frugt og grønt :)

Du kan jo sagtens spise den mængde kød du gør, så såfremt du ikke har problemer med forstoppelse eller andet. Jeg ville dog klart anbefale dig at få nogle andre fødevarer ind i din dagskost istedet for næsten halvanden kg kød om dagen. Også rent økonomisk. Kød er og bliver en dyr spise, medmindre du svælger i tarveligt slasket 22% fedtet oksekød.

Salat i sig selv giver dig intet synderlig næring. Ligesom agurk, er det en masse vand og noget knas der er pænt for dine øjne og giver noget fyld på tallerken uden at bidrage synderligt til kalorieindtaget. Vitamin- og fiberrige frugter og grøntsager er derimod den bedre vej frem. Gerne grove grøntsager som rodfrugter, gulerødder, broccoli osv.

Få dig nogle flere gode, lækre ting som avocado, hytteost, diverse rodfrugter osv. ind. Det er svært for mig på stående fod at svare på om alt det kød vil skade dig, men jeg vil klart mene at det er en unødvendig overvægt af kød du svælger rundt i.
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

@ Dingo: Nu hvor du selv bringer det på banen, hvad er så din holdning til oksekød med meget fedt (<20%) i? Bør man holde sig væk? Set bort fra fedtprocenten er kødet så mere eller mindre sundt end oksekød med 3-7% fedt i?
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: København

Anker skrev:@ Dingo: Nu hvor du selv bringer det på banen, hvad er så din holdning til oksekød med meget fedt (<20%) i? Bør man holde sig væk? Set bort fra fedtprocenten er kødet så mere eller mindre sundt end oksekød med 3-7% fedt i?

Hvis man har tænkt sig at lave hakkebøffer, eller andet der skal steges, så snyder man alligevel bare sig selv. Stegesvindet i kød med så højt fedtindhold er så udtalt at alle dine penge bare ligger og sejler rundt på panden. Hvis du laver hakkebøf af kød med 22% fedt, så svinder så meget at det nærmest er grinagtigt.

Laver man gryderet, hvor fedtet af gode årsager bliver i retten, så får du bare en meget mere energitæt ret. I tillæg til hele den her "Mættet fedt er slet ikke så usundt" tese, så kan man jo tilføje at hvis man vælger det fedeste oksekød, så får man bare en masse unødvendigt fedt i sin mad. Der er heller ingen grund til at hælde 50 ml olivenolie i sin gryderet.

I min optik så handler det også om kvaliteten af kødet. Det er bare min personlige holdning, men jeg anser ikke 22% fedt oksekød for særlig kvalitetsstemplet. Jeg køber aldrig hakkekød med fedt% på over omkring de 10%, og havde jeg pengene til det købte jeg også mere økologi. Men det må blive når jeg er færdiguddannet og får lidt mere end SU.

Hvis de overvægtige korrigerede deres enorme portionsstørrelser med f.eks. mindre fedt hakkekød, så kunne de ende med at betale det samme for deres aftensmåltid
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Kødet bliver sikkert ikke dårligere fordi der er mere fedt i, det kød de bruger til oksekød med f.eks. 3-7% er bare mere afpudset eller de har undladt at blande fedt i da det blev hakket.

Sødmælks indhold af calcium vil f.eks. medføre mindre påvirkning af kolesteroltallet end samme mængde fedt i smør, da calcium kan binde noget af fedtstoffet i tarmen og hæmme optagelsen.

Det fedt, som binder sig til calciumen, optager man rent faktisk ikke det? Altså at man optager færre kalorier, hvor det der har bundet sig til calciumen bare vil ryge i wc'et?

Jeg har hørt det før, men aldrig helt forstået det :(
Sidst rettet af Maleren 29. jan 2012, 20:11, rettet i alt 2 gange.

Reputation point: 5

Maleren skrev:
Sødmælks indhold af calcium vil f.eks. medføre mindre påvirkning af kolesteroltallet end samme mængde fedt i smør, da calcium kan binde noget af fedtstoffet i tarmen og hæmme optagelsen.

Det fedt, som binder sig til calciumen, optager man rent faktisk ikke det? Altså at man optager færre kalorier, hvor det der har bundet sig til calciumen bare vil ryge i wc'et?

Jep.. Der ses større udskillelse af fedt med fæces ved øget indtag af mælk..

Reputation point: 65

Stenalt skrev:
Maleren skrev:

Jep.. Der ses større udskillelse af fedt med fæces ved øget indtag af mælk..

Så et indtag på 1 L sødmælk dagligt, vil ikke udgøre noget problem?

Batmand skrev:
Så et indtag på 1 L sødmælk dagligt, vil ikke udgøre noget problem?

Jeg ville til en hver tid vælge skummetmælk og så få de ekstra kalorier fra f.eks. nødder. Men ja, der er noget der tyder på at f.eks. sødmælk ikke er så "slemt" som tidligere antaget.

Reputation point: 65

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster