Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1424
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1422

Følg bodybuilding.dk på

MEGET lav vægt

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej BB.

Jeg er ret ny, både herinde men også inden for kost. Jeg har søgt lidt på dette forum, men kunne ikke rigtig finde noget lignende min situation. Jeg håber i vil hjælpe.

Situationen er den, at jeg styrketrænede i 6 mdr, for ca. 2 år siden. Derefter en lang pause, og jeg har nu trænet i ca. 5 mdr. Jeg træner 2-3 gange om ugen, og spiser proteinpulver efterfølgende. Jeg forsøger at spise meget i løbet af dagen, men har vist en rimelig vild forbrænding. Der sker absolut ingenting, selvom jeg spiser "lort" i 1-2 uger. Jeg synes ikke jeg ser så tynd ud som det lyder, men jeg er 1,83 cm høj og vejer kun 59 kg!! Jeg er nu nået til et punkt, hvor jeg simpelthen har brug for noget ekstern hjælp, til hvad jeg kan spise af nem og rigtig kost i løbet af dagen.
I øjeblikket spiser jeg havregryn/all-bran + et glas kakaomælk til morgenmad, rugbrød eller pasta (eller rester fra aftensmaden) til frokost og til sidst kylling, fisk, eller oksekød + frosne grøntsager + pasta eller kartofler til aftensmad. Imellem disse forsøger jeg at spise rugstave, frugt, rugbrød og div. "snacks".

Jeg ved det er et langt "spørgsmål", men jeg håber i har nogle råd til alternativ kost, som kan underbygge min styrketræning og samtidig kaste nogle kilo på mig. På forhånd tak.

/Kris

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Nødder i forskellige afskygninger kunne være et bud på kcal rige snacks, som også indeholder sundt fedt. Peanut butter er også et godt valg hvis du kan lide det. I stedet for ren mælk, så lav en proteinshake og hæld over dine havregryn/allbran. Og lav gerne dine shakes på sødmælk, det er ikke så slemt som man skulle tro, hvis dit mål altså er at tage på. Selvom du skal spise sundt og huske grønt, kan det være en kcal mæssig fordel at skære ned på grønt til fordel for mere kød og kartofler/ris/pasta. Rugstave, frugt og rubrød giver dig lidt til ingen proteiner, og proteiner skal du have indenbords. Steg evt noget kyllingebryst i strimler/indefileter og spis 100-200g af dem som snacks sammen med evt rugbrød. Kyllingen kan tilberedes i forvejen og gemmes i køleren, så det er super nemt.
Sidst rettet af MakeMeMonster 5. feb 2013, 19:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 25

Geografisk sted: 7500

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 230.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Hvis alt andet failer kan du altid købe weightgainer, selvom det er last resort.
"The only way to make your dreams come true, is to wake up"
Brugeravatar

Hey.

Jeg kan fortælle at jeg er lidt i samme situation som dig. Jeg er 183 cm høj, og jeg vejer kun 55 kg! Jeg har også altid syntes at jeg spiser rigtig meget mad, men nu har jeg, efter at have læst en del artikler her inde på siden, fundet ud af at jrg slet ikke spiste nok mad.
Mit forslag til dig er at du laver en kostplan her på siden med ca. 2800 kcal om dagen. Den kostplan skal du så følge i nogle uger, og se om ikke du tager på. Det skal selvfølgelig være sunde ting du spiser! Eks. Tun, havregryn, rugbrød, kylling, oksekød, nødder osv.

Især nødder er gode at spise, fordi de indeholder en masse proteiner samt sundt fedt. Ellers er det altid godt at lave en shake af sødmælk, proteinpulver, peanutbutter osv.

Bare sørg for at spise nok!

Håber meget at det kunne bruges. Jeg har mærket klar fremgang i min træning efter at jeg begyndte at spise mere ;-)

Hvis du ikke tager på, spiser du ikke nok.
Forsøg at indsætte flere kalorier på de måltider du allerede spiser :)

Udskift minimælk med sødmælk, der er fx. ~200 kcal at hente der.
Fyld ekstra olie på din tun. Fedt = 9kcal pr. gram.

Det gælder om at være kreativ, æd æd æd . :lol:
Brugeravatar

Fedt - tak for alle de gode råd :) Elsker nødder, sødmælk og alt det andet i skriver (måske lige på nær peanut butter), så det passer mig fint. Men skriv endelig, hvis har flere alternativer. Jeg noterer og æder!!

Tæl kalorier, og beregn dit omtrentlige energiforbrug her: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_ ... giforbrug/

Indtag flere kalorier, end du forbrænder. Simple as that.

Jeg synes også, at jeg har spist meget i dag, men ifølge beregneren (som plejer at være relativt præcis for mig) mangler jeg stadig at indtage over 2000 kcal for at tage på, så det har jeg tænkt mig at gøre, nu når jeg bulker.

"Sunde" kilder til energitæt mad er fx peanutbutter, mælk og nødder.

Men ellers så spis noget junk en gang i mellem, hvis det er dét, der skal til, for at du tager på. Har selv prøvet at køre en "dirty-bulk"-periode (spiser lige hvad du har lyst til) et par måneder, hvor jeg dog talte kalorier og havde et overskud på ca. 500 kcal pr. dag, men jeg fik rigtig gode resultater alligevel.

peanutbutter, sødmælk, og nødder er vejen frem!

en skive rugbrød = 90 kcal
50 gram peanutbutter oven på = 290 kcal.
æd en banan til = 140 kcal
Drik en halv liter sødmælk til = 300 kcal
Slut af med et 2 cl shotglas med olie = 180 kcal

Ialt = 1000 nemme kcal!

Der ud over har du fået en god portion protein, nogle langsomt optagelige carbs, og en masse sundt fedt!
Perfekt post workout!
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:peanutbutter, sødmælk, og nødder er vejen frem!

Ialt = 1000 nemme kcal!

Der ud over har du fået en god portion protein, nogle langsomt optagelige carbs, og en masse sundt fedt!
Perfekt post workout!

Hvorfor vil du have slow carbs post workout?

eLPeDRoMagNiFico skrev:
toto_G4M3R skrev:peanutbutter, sødmælk, og nødder er vejen frem!

Ialt = 1000 nemme kcal!

Perfekt post workout!

Hvorfor vil du have slow carbs post workout?

Det vil jeg ikke, men der er hurtige fra banan.
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Jeg kan godt lide 200gram havregryn om aftenen + 500ml mælk og en banan fordelt i grynene.
Omtrent 1250kcal tror jeg?

Edit min startvægt var 66kg og vejer nu 97kg. er 190cm høj.
Alt kan lade sig gøre med lidt vilje. :wink:
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 225.00

Jeg var i samme situation da jg startede, jeg vejede omkring de 61 kilo og er også 183.

Jeg troede jeg spiste meget, men spiste faktisk ingenting. Bare drik sødmælk og spis noget mad, også fokuser på at spise, så du ikke glemmer det. Når først man tager sig sammen så kommer kilo'erne hurtigt :)
Brugeravatar

Reputation point: 5

Tak tak tak :) Nu er der købt ind til det helt store. Synes bare det er svært at klemme måltider, ud over morgenmad, frokost og aftensmad, ind i dagligdagen. Hvor meget skal jeg spise, ud over de store måltider?

hvorfor spiser i +1000 kalorier i et måltid? Er det ikke tåbeligt? Er det ikke bedre at fordele ud på dagen og være i cirka 500 kcal overskud?

chestbrah123 skrev:hvorfor spiser i +1000 kalorier i et måltid? Er det ikke tåbeligt? Er det ikke bedre at fordele ud på dagen

Nej
"The only way to make your dreams come true, is to wake up"
Brugeravatar

chestbrah123 skrev:hvorfor spiser i +1000 kalorier i et måltid? Er det ikke tåbeligt? Er det ikke bedre at fordele ud på dagen og være i cirka 500 kcal overskud?

Nu kunne det jo tænkes at folk spiser mere end et måltid om dagen? Der er mange herinde som skal have +5000 kcal om dagen for at tage på, og det bliver så godt som umuligt hvis du ikke skal have mere ind end et par hundrede kcal ad gangen. Hvorfor mener du, at det er tåbeligt at spise mere end 1000 kcal i et måltid?
De 500 kcal som efterhånden er blevet en lov som er skrevet i sten er ret højt for langt de fleste. Det er nu engang de færreste som kan tage 24 kg, eller for den sags skyld bare 5 kg, masse på i løbet af et år, og de fleste ender derfor bare op med en masse fedt de kan cutte af over lang tid, og miste størstedelen af de gains de har fået på det.

Sigter man efter at tage 2-300 gram på om ugen, og sørger man for at få godt med proteiner, fedt og en fornuftig mængde kulhydrater ned samtidig skal man nok få resultater hvis du ikke træner fuldstændig retarderet. Om du så deler det op over 3, eller 7 måltider er sgu ikke så skide vigtigt :)
With dreams to be a King, first one should be a man

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 175.00

D-D skrev:
chestbrah123 skrev:hvorfor spiser i +1000 kalorier i et måltid? Er det ikke tåbeligt? Er det ikke bedre at fordele ud på dagen og være i cirka 500 kcal overskud?

Nu kunne det jo tænkes at folk spiser mere end et måltid om dagen? Der er mange herinde som skal have +5000 kcal om dagen for at tage på, og det bliver så godt som umuligt hvis du ikke skal have mere ind end et par hundrede kcal ad gangen. Hvorfor mener du, at det er tåbeligt at spise mere end 1000 kcal i et måltid?
De 500 kcal som efterhånden er blevet en lov som er skrevet i sten er ret højt for langt de fleste. Det er nu engang de færreste som kan tage 24 kg, eller for den sags skyld bare 5 kg, masse på i løbet af et år, og de fleste ender derfor bare op med en masse fedt de kan cutte af over lang tid, og miste størstedelen af de gains de har fået på det.

Sigter man efter at tage 2-300 gram på om ugen, og sørger man for at få godt med proteiner, fedt og en fornuftig mængde kulhydrater ned samtidig skal man nok få resultater hvis du ikke træner fuldstændig retarderet. Om du så deler det op over 3, eller 7 måltider er sgu ikke så skide vigtigt :)

forstår ikke man spiser 5000 kcal om dagen - hvis en normal dreng på 18 spiste 5000 kcal vil man da hurtigt blive tyk og så skulle skrabe en masse fedt af bagefter? hvor lang tid kører i så på 5000 kcal?

chestbrah123 skrev:forstår ikke man spiser 5000 kcal om dagen - hvis en normal dreng på 18 spiste 5000 kcal vil man da hurtigt blive tyk og så skulle skrabe en masse fedt af bagefter? hvor lang tid kører i så på 5000 kcal?

Det er nok heller ikke en "normal dreng" på 18, der spiser 5000 kcal. Det er nok en, der har trænet længe og har opnået en god portion muskelmasse, der kan spise så meget, og stadig lean bulke - eller blot en der er meget, meget aktiv.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

chestbrah123 skrev:forstår ikke man spiser 5000 kcal om dagen - hvis en normal dreng på 18 spiste 5000 kcal vil man da hurtigt blive tyk og så skulle skrabe en masse fedt af bagefter? hvor lang tid kører i så på 5000 kcal?

Hvad Jmt sagde :)
With dreams to be a King, first one should be a man

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 175.00

Tilbage til Kost & kosttilskud