Jon S. Aaes skrev:andre gode kilder til sundt fedt og højt kcal indhld??
Samt evt. alternativer til ris og kylling?
Jeg synes nemlig jeg har svært at nå op på de mange kcal...
Da jeg har brugt rigtig lang tid på at få min fedt% fra 22,5 til 12, vil jeg være ked af hvis den steg til vejrs igen. Det er derfor jeg har begrænset fedt indtaget..
Nødder (peanutbutter <3),
frø (solsikke, hør, græskar, sesam - evt. som drys på havregrød),
avocado, fed fisk (makrel, laks, hellefisk),
olivenolie (på salater o. lign.)
Som de andre også siger, så er det ikke fedtindtaget der dikterer om du tager på eller ej, men derimod dit samlede kalorieindtag. Fedt indeholder ca. 9 kcal pr gram, hvorimod protein/carbs indeholder omkring 4 kcal pr gram. Fedt får altså hurtigt kalorieregnskabet til at løbe op ad, men det betyder ikke at man skal udelade fedt, specielt ikke det sunde (umættede fedt). Fedt hjælper med at forebygge inflammation, og er afgørende for udskillelsen af testoteron(!) samt en række andre biokemiske processer. Derfor er det yderst vigtigt at få tilstrækkeligt med sundt fedt i almindelighed og som bodybuilder i særdeleshed.
For de fleste vil 80-100 gram
sundt fedt om dagen være rigeligt, afhængig af kropsvægt. Sigt efter 1 gram sundt fedt/dag/kilo kropsvægt - og hellere for meget end for lidt. Sigt efter 2 gr. kvalitets protein (animalsk)/dag/kilo kropsvægt. Herefter fylder du blot op med carbs, indtil du når det ønskede kalorieindtag.