Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 932
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 930

Følg bodybuilding.dk på

MucleX3

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Læste lige det her..
Så vil lige høre hva i herinde har at sige? :)

Musclex minikursus - Del 1
Sådan træner du minimalt og vokser maksimalt!

(Dette er ikke styrketræning for helt nybegyndere!!)
Opbygning af styrke og muskelmasse.. uden ulovlige midler?

Ja, det kan faktisk lade sig gøre at træne mindre og opnå hurtigere resultater.

For de af os som træner uden brugen af anabolske steroider, vil vi faktisk opnå bedre resultater ved at minimere længden af træningen og samtidig øge intensiteten.

Træningen skal være intens nok til at udløse kroppens vækstmekanisme. Dvs. tvinge musklen til at vokse fordi du har udsat den for et stressniveau, som den ikke kunne gennemføre. Med andre ord træne sættet til ’failure’, eller ’svigt’ på dansk.

På grund af den intense stress, må selve arbejdsbyrden (træningen) ikke overstige kroppens evne til at restituere. Derfor skal træningen være ultra kort. Og fordi hver workout er derved mere stressfuld, må hver træning(workout) ikke udføres for ofte, så kroppen og nervesystemet får tid nok til at restituere fuldt ud, og tillade at en superkompensation kan finde sted..

Mike Mentzer tilførte med sine teorier i ”Heavy Duty Training” et kæmpe fremskridt omkring HIT (High Intensity Training), med sin opdagelse af forholdet mellem genetik og træningstolerance.

Denne logiske sandhed, hjælper os til at forstå, at intet enkelt træningsskemas frekvens vil passe til alle og enhver der træner med vægte.

§1 - Den første grundlov:
Kun en træning med en intensitet på grænsen af musklens formåen kan udløse vækstmekanismen.

Musklerne vokser som en reaktion på høj intensitets overbelastning. Det er derfor vi træner med vægte. Hvis du fx pumper dine arme op og ned hele dagen, vil du hverken opnå styrke eller størrelse. Men tager du et par tunge håndvægte og træner med dem, så vil dine muskler være nødt til at arbejde med højere intensitet og tilpasse sig.. dette udløser ny vækst. Det er let at forstå.

§2 - Den anden grundlov siger:
Jo højere intensitet du træner med, desto kortere tid kan din træning vare.

Dette princip er også ret let at forstå. Et menneske kan løbe et 100m løb med meget høj intensitet. Men en længere distance som fx et maratonløb kan kun gennemføres med en meget lav intensitet. Det er det samme der gør sig gældende i styrketræning og bodybuilding.

Hvis du træner med høj intensitet, så er din træning NØDT TIL at være kort. Men hvor ofte har du ikke hørt at man skal træne et hav af øvelser som let tager over 1 time at gennemføre og mange gange om ugen? Hvordan skulle denne form for træning kunne opnå den samme intensitet som en træning der varer 10-15 minutter et par gange om ugen? Dette er ikke spørgsmål om synspunkt, det er en universel lov.

§3 - Den tredje grundlov:
Jo mere intens din træning er, desto flere hviledage har du behov for mellem dine workouts.

Og eftersom du træner for at opnå øget styrke og muskelmasse, vil dit mål være at øge intensiteten fra gang til gang du træner.. dette betyder, at du efterhånden må træne sjældnere og sjældnere.

Hvis du træner med lav intensitet, har du ikke brug for så lang hviletid mellem dine workouts.
Det er derfor nybegyndere kan træne op til 6 gange om ugen i starten og opnå fremskridt.

Efterhånden som du bliver stærkere, vil dine workouts blive mere og mere intense.. og du vil være nødt til at indsætte flere hviledage mellem dine workouts. Bliver du bare ved med at træne efter samme program eller mere, vil du snart opleve et total stop i din fremskridt.

Mange der når hertil, giver enten op eller prøver alle mulige tricks for at komme videre i form af steroider, kosttilskud og andre påfund. Disse ting er dømt til at mislykkes på længere sigt.

Lad os lige sammenfatte dagens info her:

1. Træn dine muskler til failure (nogle dage også til negativ failure) for at stimulere ny vækst i din krop, efter behov.

2. Lav et program der er kort og fokuseret. Det er ikke maratontræning. Det er derfor, der ikke er noget der hedder en 5 km sprint.

3. Træn hver muskelgruppe højst 1 gang om ugen.

4. Hvis du ikke oplever fremskridt, er det næsten med garanti overtræning.. det mest udbredte problem i bodybuilding og styrketræning i dag.

5. Træn roligt og kontrolleret gennem hele sættet på alle øvelserne.

6. Brug negativer(eccentric) for at rekruttere flest mulige muskelfibre.

7. Vær tålmodig, lad være med træne mere end nødvendigt. Det har modsat effekt.

Reputation point: 0

Geografisk sted: Helsingør

Træner her: Mana Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Dødløft: 150.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Ingen kostplan

Hahahaha

Det var fandme sjovt :lol:
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg har et par tilføjelser:

Træn altid dine muskler i maskiner medmindre du vil have store grimme bøffelagtige muskler! Folk der træner med rigtige vægte, får store grimme muskler, men hvis du kun træner i maskiner, vil dine muskler blive lange og flotte, præcis som du vil have dem!

Lad være med at spise fedt! Alt det fedt du spiser, er det fedt, der sætter sig på maven! Hvis du bare lader være med at spise ulækkert fedt, vil du være slank og atletisk hele året rundt!

Hvis du har lidt for meget fedt på maven, skal du bare tage 100 mavebøjninger HVER nat inden du går i seng! Så forsvinder alt fedtet efter et par uger, og du får flotte slanke mavemuskler ligesom i bladene.

Træn altid dine muskler i en lille tanktop. Jo mere luft dine muskler får under træningen, jo bedre vil de vokse. Det er jo egentligt logisk! Tænk på din krop som en blomst! Hvis en blomst ikke får luft og sol, vokser den så? Nej vel? På samme måde er det med din krop, derfor er det vigtigt, at du træner i så lidt tøj som muligt.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

håber ikk det mig du skriver det til ;)

Geografisk sted: Helsingør

Træner her: Mana Gym

Styrkeliste
- Dødløft: 150.00

Galleri: Vis galleri (4)

Daviid0z skrev:håber ikk det mig du skriver det til ;)

Billede

Det er noget bævl meget af det. HVad er belægget for at man KUN må træne hver muskelgruppe ÈN gang om ugen? Hvad er belægget for at man ALTID skal køre til failure? (det er sjovt, teksten advarer imod det farlige og udbredte fænomen "overtræning", men er fortaler for at køre CNS fuldstændig i sænk...).

Desuden starter den ud med en grundlæggende fejl ved at definere "failure" som det punkt hvor dine muskler har oplevet noget de ikke er vant til. No no no. Det er overload princippet (og hvis vi skal snakke princippet i at øge belastningen over tid, så det progressive overload princip.) Ikke failure ...osv osv..
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

er det noget du har kopiret inde fra en hjemmeside omkring HIIT træning? :lol:

Daviid0z skrev:4. Hvis du ikke oplever fremskridt, er det næsten med garanti overtræning.. det mest udbredte problem i bodybuilding og styrketræning i dag.

Jeg forstår virkelig ikke den sætning? er det overtræning de er det mest udbredte program eller hvad? og i så fald hvor kan jeg finde det,, det lyder awesome :P

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Galleri: Vis galleri (1)

Illisher skrev:er det noget du har kopiret inde fra en hjemmeside omkring HIIT træning? :lol:

Daviid0z skrev:4. Hvis du ikke oplever fremskridt, er det næsten med garanti overtræning.. det mest udbredte problem i bodybuilding og styrketræning i dag.

Jeg forstår virkelig ikke den sætning? er det overtræning de er det mest udbredte program eller hvad? og i så fald hvor kan jeg finde det,, det lyder awesome :P

Der står problem, ikke program :)
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:
Illisher skrev:er det noget du har kopiret inde fra en hjemmeside omkring HIIT træning? :lol:

Der står problem, ikke program :)

Ja men.. well... ahh, i see :oops: :lol:

Styrkeliste

Hvis du finder et program på internettet som du skal betale for så kan du godt være mistroisk.

De fleste af de personer som har trænet en del år og giver gode råd på diverse forumer har garanteret mindst lige så stor indsigt i træningsmetoder som dem der sælger programmer, og jeg stoler mere på en der ikke skal tjene penge på råd.

Det program du har fundet der er bare et almindelig HIT program, som stor set går ud på at du finder een øvelse for hver muskelgruppe og så kører et sæt til fuldstændig udmattelse, og derefter holder hvil i de dage der skal til indtil musklen er blevet stærkere.

Hvis dit eneste formål med træning er som mange gennemsnitsdanskere at styrke kroppen lidt og ikke er interesseret i større muskler, tror jeg da det er fint, men vil du noget mere så find et program hvor du træner kroppen igennem 2-3 gange om ugen indtil du finder ud af hvordan kroppen reagerer og så kan du sikkert herefter sammensætte et godt program med lidt hjælp her på forummet.

Logbog: Ingen logbog

Træn altid dine muskler i en lille tanktop. Jo mere luft dine muskler får under træningen, jo bedre vil de vokse. Det er jo egentligt logisk! Tænk på din krop som en blomst! Hvis en blomst ikke får luft og sol, vokser den så? Nej vel? På samme måde er det med din krop, derfor er det vigtigt, at du træner i så lidt tøj som muligt.

Jeg kan godt se logikken i dette, men sådan virker det altså ikke.
Jeg træner i tanktop, hvor skuldrene er fri men maven er dækket, og jeg kan se det forholder sig modsat. Skuldrene vokser ikke specielt meget, det er maven der hæver, men den har det jo også varmere. Akkurat som når man bager brød i ovnen, det hæver også.
Du har din teori og jeg har min, men jeg er overbevist om at de fleste vil give mig ret i at det er min der er den korrekte.

Logbog: Ingen logbog

Billede
Jeg bruger håndvægte, som hverken du eller jeg kan løfte.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Henning aa skrev:

Jeg træner i tanktop, hvor skuldrene er fri men maven er dækket, og jeg kan se det forholder sig modsat. Skuldrene vokser ikke specielt meget, det er maven der hæver, men den har det jo også varmere. Akkurat som når man bager brød i ovnen, det hæver også.
Du har din teori og jeg har min, men jeg er overbevist om at de fleste vil give mig ret i at det er min der er den korrekte.

Please. PLEASE sig det var ironi
Poor form in the gym is caused by insufficient yelling
Brugeravatar

Styrkeliste
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Johnyboi skrev:
Henning aa skrev:

Er det ikke tydeligt nok for dig? :lol:

Styrkeliste

Illisher skrev:
Johnyboi skrev:
Henning aa skrev:

Dude, man ved sku aldrig, der er nogle alvorligt retarderede mennesker ind imellem.
Poor form in the gym is caused by insufficient yelling
Brugeravatar

Styrkeliste
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Johnyboi skrev:
Illisher skrev:
Johnyboi skrev:
Henning aa skrev:

Dude, man ved sku aldrig, der er nogle alvorligt retarderede mennesker ind imellem.

Hehe ja ved det godt.. Det ender med denne her tråd ligner den anden hvor alle smed om sig med de sjoveste myter og udsagn samt en ordenlig omgang brosience. Der var der totalt kaos mellem ironi og seriøsitet :lol:

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster