Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1221
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1218

Følg bodybuilding.dk på

Overbelastning? Led

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg er for 3,5 måneder siden begyndt at træne på motionscenter igen efter en længere pause på ca. 2 - 2,5 år. Umiddelbart går alt som det skal. Træner 3*10 og træner i den forbindelse lige så tungt jeg overhovedet magter, så jeg kun kan tage 10 gentagelser.

Træningen er delt op over 3 dage hvorefter der er en dags pause. Så 3 dage igen osv.
Jeg har taget en del på, og kan løfte væsentligt tungere end første dag jeg var afsted.

Problemet er at jeg er begyndt at få ondt i knæerne, albuerne og det højre håndled. Jeg træner sammen med en kammerat som har trænet mange år, og har derfor rimelig styr (+opsyn) på at jeg laver øvelserne korrekt. Spørgsmålet er så. Kan man tvinge sig selv til at træne for tungt?
Jeg var af den opfattelse at hvis blot man kunne løfte vægtene de 10 gentagelser, så var man in the clear.

og hvis mine led siger fra, hva så? Hvis ikke man træner tungt, hjælper det jo ingenting..
Sidst rettet af ACE. 18. maj 2012, 13:55, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Prøv at hold et par dages/en uges pause og se om ikke det hjælper på det :)
Brugeravatar

Reputation point: 25

Geografisk sted: 7500

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 230.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Jeg vil foreslå, at du gør som MakeMeMonster siger og hvis ikke det hjælper, går du lidt ned i vægt ind til dine led er klar til den nye belastning. Husk masser af omega 3 osv. til at smøre skelettet med :D
Squat selvom du står i lort til halsen
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH K

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 140.00

Det kan være en overbelastning.
Hold pause. Tag 14 dage eller længere hvis det er nødvendigt. Hold heller pause end at blive skadet. I fremtiden så tag nogle offdage og tag noget deload en gang i mellem.
Du kan varme albueleddet op med triceps extensions og lidt curls. Høje gentagelser. Samme med knæet. Du kan købe nogle albue-, knæbind og wrist wraps, men det er klart bedst at holde pause og undgå det på den måde.

ACE. skrev:Problemet er at jeg er begyndt at få ondt i knæerne, albuerne og det højre håndled.

Er det under træning eller mellem træningerne?

Der kan være følgende ting:
- Umiddelbart lyder det som, at du ikke har opvarmet dine led får du går igang med at løfte. Når du laver opvarmning øger du blodforsyning til dine led, hvilket ændrer på de fysiske egenskaber i den sparsomme ledvæske og brusk - det bliver mere smidigt og nedsætter friktionen i leddet.

- Du har holdt en lang pause og har kun trænet 3,5 måneder, hvilket sandsynligvis kan være årsagen til dine smerter. . Dine ligamenter mellem knoglerne bliver ikke så hurtigt stærke som dine muskler, så man kan risikere, at der kommer mikrobrud i dem, hvilket opleves af dig som smerter.

Derfor:

Hvis du kan udføre bevægelserne uden vægt og uden smerte er det ikke akut. Nedsæt belastningen og husk en god opvarmning og undgå at dine led kommer i yderpositioner. Du skal vente på, at dit bindevæv bliver strækt nok til at kunne modsvare dine muskleres træk. Dine ligamenter er ca. 2-3 måneder bagud styrke mæssigt iforhold til dine muskler. Herudover husk at restituere og varier dine træninger med hensyn til øvelser.

Smerterne i håndleddet er der mellem træning. Det er nærmest som om leddet fæstnes lidt, og når så jeg træner, løsnes leddet igen, dog er der stadig lidt smerte.

Tusind tak for forslagene. Rart med lidt viden om situationen. Jeg vil prøve at holde en kort pause :-( , øge opvarmningstiden og de næste par måneder -> bruge lidt lettere vægte + flere gentagelser. Så må jeg se hvad der sker.

Når jeg tidligere har været ved lægen ang. træningsrelaterede ting (lænden- gammel overbelastningsskade), har rådgivningen virket meget overfladisk så er sku rart at i gider give jeres 2 cents med.

PS. Det er ikke stærke smerter, men det mærker i hvert fald ikke sundt.

Logbog: Ingen logbog

Jeg havde det samme problem, specielt knæene, men det er blevet meget, meget bedre efter jeg startede med og spise Kokosolie hver dag. fiskeolie+kokosolie=WIN.

Kokosolien balancerer også omega 6 fedtsyrene bedre op imod omega 3, end hvis man bare tager fiskeolie.
The Earth slowly rots into a malignant tumor
Breeding no life for the future of the world
Brugeravatar

Geografisk sted: Forskelligt

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00