Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1015
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1012

Følg bodybuilding.dk på

Overvægtig far vil styrketræne

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Min far har endelig besluttet sig for, at begynde at træne, og det starter i morgen.
Han for nylig været igennem en hel del blodpropper i lungerne, og han har fået diagnoseret sukkersyge, så det er en nødvendighed for ham at tabe sig. Han er godt overvægtig, og har en elendig kondition.

Hans primære formål er at tabe sig, og han vil gerne dyrke cardio i form af cykle. Men han vil også gerne ligge og rode med nogle håndvægte. Han er helt grøn på området, og jeg aner heller ikke lige hvad jeg kan sætte ham i gang med. Jeg tænker squat og dødløft er udlukket for nu, fordi han vil falde om - vil jeg tro.
Men nogle som har et bud på hvilke øvelser han kan blive sat igang med?
han er forresten sidst i 50'erne.
:)
There are no shortcuts to any place worth going
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Atletklubben Jyden

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvis han normalt er helt inaktiv, ville jeg nok tage en uges tid med lidt let blandet cardio og så evt begynde at kombinere det med lidt highrep (25+) gentagelser i benpres, brystpres, træk til bryst og lidt i den stil der ikke kræver den helt vilde tekniske snilde. Ikke noget tungt til at starte med. Afhængig af hvor stor han er så måske noget stabiliserende træning ala oh-squats og andet der på sigt ville kunne lære ham at squatte. Afhængig af hvordan det skrider frem så introducer nogle frivægtsøvelser når han er kommet igang og evt har fået smidt det værste. Derudover så skal der nok også laves noget om mht kosten :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Friche skrev:Hvis han normalt er helt inaktiv, ville jeg nok tage en uges tid med lidt let blandet cardio og så evt begynde at kombinere det med lidt highrep (25+) gentagelser i benpres, brystpres, træk til bryst og lidt i den stil der ikke kræver den helt vilde tekniske snilde. Ikke noget tungt til at starte med. Afhængig af hvor stor han er så måske noget stabiliserende træning ala oh-squats og andet der på sigt ville kunne lære ham at squatte. Afhængig af hvordan det skrider frem så introducer nogle frivægtsøvelser når han er kommet igang og evt har fået smidt det værste. Derudover så skal der nok også laves noget om mht kosten :)

Jo tak, det tror jeg at jeg vil introducere for ham i morgen så :)
Men du går godt nok ind for at han skal helt op i 25 gentagelser og så 3 sæt oder was?
Brugeravatar

husk for guds skyld ikke at starte med teknisk svære øvelser. Det er enormt demotiverende for de fleste.

Som friche skriver, så lad ham starte ud med benpres, bænkpres, pull-downs etc, og en masse udstrækning, så han er klar på at squatte senere hen + det er alligevel enormt sundt for ham at strække ud
There are people who say that they can and there are people who say that they cant

Both are usually right
Brugeravatar

Reputation point: 15

Tja, altså når hans generelle fysiske form er så skidt som det lyder til så vil jeg starte med meget lav belastning og så mange gentagelser for lige få lidt gang i systemet og få led, muskler og sener lidt igang. Det skal bygges meget stille op og han skal for alt i verden ikke rende ind i noget overbelastning eller andre skader. Men ja, jeg ville tage mange reps og så vente med frivægtene indtil han lige kommer lidt igang.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Ioxer skrev:husk for guds skyld ikke at starte med teknisk svære øvelser. Det er enormt demotiverende for de fleste.

Som friche skriver, så lad ham starte ud med benpres, bænkpres, pull-downs etc, og en masse udstrækning, så han er klar på at squatte senere hen + det er alligevel enormt sundt for ham at strække ud

hvilken form for udstrækning? Jeg udstrækker sjældent selv, og han kender nok kun de udstrækningsmetoder fra hans håndboldtid.
Brugeravatar

brunoe skrev:
Ioxer skrev:husk for guds skyld ikke at starte med teknisk svære øvelser. Det er enormt demotiverende for de fleste.

hvilken form for udstrækning? Jeg udstrækker sjældent selv, og han kender nok kun de udstrækningsmetoder fra hans håndboldtid.

Bumper lige det spørgsmål
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Jeg tror også det vil være bedst at starte med et par enkelte øvelser i maskiner med mange reps (15-25), og så ellers bare fokusere på masser af cardio foreløbigt. Ud fra beskrivelsen af ham, kunne jeg forestille mig at han også har et klart forhøjet blodtryk, så ville helt klart vente med at lave for meget vægt til hans kondition og kropsvægt er blevet bedre.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 230.00

Så lige i din log at der også er noget galt med hans skulder, er det noget han har fået undersøgt?
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Friche skrev:Så lige i din log at der også er noget galt med hans skulder, er det noget han har fået undersøgt?

Det er noget som skete for mange år siden i en håndbold kamp. Det er noget med nogle overrevne ledbånd i skulderen, og det har altid været en problem for ham. Han kan ikke lave øvelser hvor armene kommer over skulderhøjde, så det udelukker nogle øvelser for ham.
Brugeravatar

brunoe skrev:
Friche skrev:Så lige i din log at der også er noget galt med hans skulder, er det noget han har fået undersøgt?

Det er noget som skete for mange år siden i en håndbold kamp. Det er noget med nogle overrevne ledbånd i skulderen, og det har altid været en problem for ham. Han kan ikke lave øvelser hvor armene kommer over skulderhøjde, så det udelukker nogle øvelser for ham. Han blev formentlig undersøgt som følge af skaden, men andet ved jeg ikke lige.
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster