Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1334
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1332

Følg bodybuilding.dk på

Pullover

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

... og hvis ja, hvilken? Hvordan bruger I den?

Øvelsen blev vel populær som et udslag af, at Arnold følte sig overbevist om, at den kan udvide éns brystvidde. Hvorvidt der er et eller andet mærkeligt at diskutere her, skal jeg ikke kunne udtrykke mig om. Dét, jeg har hørt, er, at den for nogen kan være en udmærket brystøvelse, og at den specielt kan være med til at bygge pectoralis minor op, hvilket i forlængelse skulle få major til at virke mere prominent.

Er det rent bullshit, eller har øvelsen en plads i én eller flere sammenhænge?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jenslyn87 skrev:... og hvis ja, hvilken? Hvordan bruger I den?

Øvelsen blev vel populær som et udslag af, at Arnold følte sig overbevist om, at den kan udvide éns brystvidde. Hvorvidt der er et eller andet mærkeligt at diskutere her, skal jeg ikke kunne udtrykke mig om. Dét, jeg har hørt, er, at den for nogen kan være en udmærket brystøvelse, og at den specielt kan være med til at bygge pectoralis minor op, hvilket i forlængelse skulle få major til at virke mere prominent.

Er det rent bullshit, eller har øvelsen en plads i én eller flere sammenhænge?

det er slet ik en bryst øvelse(arnold var helt galt på den). men den er fin til at slutte lat træning af med. jeg køre cabel pullover den gir et super pump i lats.

hvis du laver en bevægelses anelyse på øvlsen vil den os minde om smalt greb pull down bare uden involvering af biceps.

hvis du i tvivl om det er en ryg øvlse så kig på dorian og hans elskede pullover maskine (som jeg har våde drømme om at prøve en dag =P~ )
Brugeravatar

Reputation point: 35

Geografisk sted: FYN

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 230.00

Så vidt det rent biomekaniske rammer den pecs og lats lige meget, og triceps i en hvis grad alt efter hvor meget man bøjer armen. Vedr. udviddelse af thorax, så mente mange af de gamle drenge - især Arnold og Mike Katz - at highrep dumbbell pullovers gav et godt stretch i bunden af vandringen, som med tiden kunne forøge brystvidden. Jeg kender ikke selv til nogen valid forskning der kan be - ell. afkræfte dette, men det virker plausibelt.

Jeg kører selv dumbbell pullovers fra tid til anden, smider den gerne ind til allersidst i et rygpas for at mose det sidste juice ud af lats ved hjælp af pecs (som stadig er friske) eller til sidst i et brystpas for mose det sidste juice ud af pecs, ved hjælp af lats. Og for det ekstra tweak som carry-over giver.

Mange har brugt den som en "bro" mellem pes og lats, i programmer hvor de to muskelgrupper trænes sammen - f.eks. 3-split.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Kostplan: Ingen kostplan

A Menace To Chicken skrev:Så vidt det rent biomekaniske rammer den pecs og lats lige meget, og triceps i en hvis grad alt efter hvor meget man bøjer armen. Vedr. udviddelse af thorax, så mente mange af de gamle drenge - især Arnold og Mike Katz - at highrep dumbbell pullovers gav et godt stretch i bunden af vandringen, som med tiden kunne forøge brystvidden. Jeg kender ikke selv til nogen valid forskning der kan be - ell. afkræfte dette, men det virker plausibelt.

Jeg kører selv dumbbell pullovers fra tid til anden, smider den gerne ind til allersidst i et rygpas for at mose det sidste juice ud af lats ved hjælp af pecs (som stadig er friske) eller til sidst i et brystpas for mose det sidste juice ud af pecs, ved hjælp af lats. Og for det ekstra tweak som carry-over giver.

Mange har brugt den som en "bro" mellem pes og lats, i programmer hvor de to muskelgrupper trænes sammen - f.eks. 3-split.

hvis du mener du rammer triceps er det statisk jo mindre du bøjer og strækker armen undervejs :lol:

og jeg kan nærmes intet intet mærket i brystet af den. og vil ik mene den rammer brystet nogen særlig betydlig grad
Brugeravatar

Reputation point: 35

Geografisk sted: FYN

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 230.00

Tricepspåvirkningen er hovedsaglig statisk, men du glemmer at det lange hovede både hæfter ved albuen og helt oppe ved skulderen/armhulen/den øverste del af hummerus - og derfor medvirker synergistisk når lats trækker lodret mod fødderne.

Jeg mærker den selv i lige høj grad i patter og lats, når jeg kører med dumbbell.. - med barbell mærker jeg den hovedsaglig i lats.

Dunno why.
Brugeravatar

Rammer den ikke obliques?

Ved pullovers har været meget benyttet af svømmere.

Styrkeliste
- Bænkpres: 205.00
- Squat: 240.00
- Dødløft: 280.00

Logbog: Ingen logbog

James Last skrev:Rammer den ikke obliques?

Ved pullovers har været meget benyttet af svømmere.

:?

.. statisk, måske, ifbm. opspænd i core når man ligger på tværs af bænken, men det er øvelse der alene bruger armene. At svømmere bruger den giver dog meget god mening, da bevægelsen efterligner crawl og butterfly.
Brugeravatar

Tak for godt input allerede, d'herrer :)

Giver det mening at bruge øvelsen ift. træning af pec minor, eller er der bedre alternativer?
Brugeravatar

Jeg kender ikke selv til nogen valid forskning der kan be - ell. afkræfte dette, men det virker plausibelt.

Det er en myte. Der er absolut intet som tyder på, at man kan strække eller udvide de brusk-sektioner som findes mellem ribben og brystben. Selv hvis det var muligt, så ville det give visse problemer i forhold til ribbenenes vedhæftning på rygsøjlen, da de i givet fald ville blive forrykket.
hvis du mener du rammer triceps er det statisk jo mindre du bøjer og strækker armen undervejs

Nej, det er IKKE statisk. Det lange hoved behøver ikke en ekstension i albueleddet for at blive aktiveret, da det hæfter på skulderbladet. Det vil derfor lave en dynamisk kontraktion, for at bidrage til at få armen tilbage til udgangsposition.

Efter min mening er pullovers en ekstremt ringe brystøvelse (dog ret god til træning af pec minor), men en ganske udmærket lat øvelse, og en suveræn øvelse til det lange hoved af triceps. Får altid ekstrem DOMS i det lange hoved af triceps, når jeg har kørt tunge pullovers.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Jeg har altid hørt pulloveres var den bedste øvelse til serratus. Men den som andre øvelser også har andre muskler indvolveret dog i minimal grad, men ja, som sagt har alt jeg har læst fortalt mig det er den bedste øvelse til serratus anterior?!
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 90.00

Galleri: Vis galleri (2)

Jeg kan stimulere mine pecs ved at lave pull-overs uden vægt, langsomt negativ og godt opspænd.
Det er et spørgsmål om træning og kropsstruktur tror jeg, nogle vil ikke egne sig til denne øvelse og op mod 95% af dem der laver den, får ikke den fjerneste pec stimulation.
Den version hvor man ligger almindeligt på bænken og slapper af er totalt useless, synes jeg.
Brugeravatar

Thomas Jagd skrev:Efter min mening er pullovers en ekstremt ringe brystøvelse (dog ret god til træning af pec minor), men en ganske udmærket lat øvelse, og en suveræn øvelse til det lange hoved af triceps. Får altid ekstrem DOMS i det lange hoved af triceps, når jeg har kørt tunge pullovers.

Enig. Jeg bruger den også til at ramme triceps. Som regel en gang om ugen pga triceps og fordi jeg bilder mig ind at det er sundt for kroppen at lave mange forskellige bevægelser.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)