Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1133
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1130

Følg bodybuilding.dk på

Sæt og gentagelser

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Nu er det sådan jeg fik af vide, hvis man tager mange gentagelser så vokser man bare, hvilket jeg også gerne vil men også have styrken med, så kan nogle fortælle hvor mange sæt af fx 4 sæt med 8 gentagelser, ville gøre at jeg både voksede og fik styrken med?

Ha en go aften

Møller

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

:-s Du vil stadig få styrke med ? det jo ikke sådan at du bliver ved samme styrke også bare gainer masse du skal ikke tro på alt det du får afvide

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym

Logbog: Ingen logbog

5x5 gir mere "synbar" masse, og 15x5 giver mere udholdenhed. Det er vidst det svar du leder efter. Du bliver stærkere lige meget hvad og får større muskler lige meget hvad. Men 5x5 gir mere pump så du kan gå ud og flexe for damerne hurtigere :D

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 100.00

Det var bare hvad jeg fik fortalt igår, også tænkte jeg at jeg lige ville høre jer. Men skal jeg så tage 5x5 med lidt mere vægt end normalt?

iboy skrev:Nu er det sådan jeg fik af vide, hvis man tager mange gentagelser så vokser man bare, hvilket jeg også gerne vil men også have styrken med, så kan nogle fortælle hvor mange sæt af fx 4 sæt med 8 gentagelser, ville gøre at jeg både voksede og fik styrken med?

Ha en go aften

Møller

Nok siger nogle dit og dat men hvad ønsker du fra din træning og hvor dedikeret er du for at opnå det mål? Det kan du nok ikke svare på nu men læs lidt om de forskellige træningsformer, tjek begynder forum hvis du er et stor ?.
Mr BB Statue siger, træn hårdt spis fornuftigt og sov godt.
Brugeravatar

Geografisk sted: DK

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 160.00

Kostplan: Ingen kostplan

Der er altid meget diskussion om hvad der giver mere hypertrofi osv. Folkmodsiger hinanden frem og tilbage. Min holdning er at man i hvertfald i det mindste skal presse sig alt hvad man kan i alle sine workset.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (9)

Jep lyder nok som en god ide, jeg har godt nok trænet 5 gange om ugen i 5 måneder nu, men blev bare i tvivl da jeg hørte det. :-k

Sådan som jeg har forstået det, ville det se sådan her ud. 1-5 reps = styrke 6-12 = masse ?

Er det rigtigt hvis ja, skal jeg så kører 2 gange 1-5 og 2 gange 6-12 ved hver øvelse?

iboy skrev:Det var bare hvad jeg fik fortalt igår, også tænkte jeg at jeg lige ville høre jer. Men skal jeg så tage 5x5 med lidt mere vægt end normalt?

uanset hvor mange sæt og gentagelser du tager, skal du tage alt hvad du kan :) det er ikke sådan at du fx får mere styrke ved at tage 5 gentagelser frem for 10, hvis det er med samme vægt hvis du forstår :D
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:
iboy skrev:Det var bare hvad jeg fik fortalt igår, også tænkte jeg at jeg lige ville høre jer. Men skal jeg så tage 5x5 med lidt mere vægt end normalt?

uanset hvor mange sæt og gentagelser du tager, skal du tage alt hvad du kan :) det er ikke sådan at du fx får mere styrke ved at tage 5 gentagelser frem for 10, hvis det er med samme vægt hvis du forstår :D

Ja det forstår jeg godt, at når man fx når til gentagelse 8 ud af 10 skal man være ved at dø, hvis i ved hvad jeg mener :) det var bare det andet jeg ikk forstod.

Set the record straight.
Brugeravatar

Geografisk sted: AK Nordland

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 220.00

toto_G4M3R skrev:uanset hvor mange sæt og gentagelser du tager, skal du tage alt hvad du kan :) det er ikke sådan at du fx får mere styrke ved at tage 5 gentagelser frem for 10, hvis det er med samme vægt hvis du forstår :D

Såfremt vi bruger flg. hvad kommer vi så frem til (styrke er lig med masse x acceleration). :-k

Mvh august

Geografisk sted: københavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 170.00

Glem det med at 1-5 gør dig stærk, 7-9 gir lange arme og 15-21 gør dig til en smølf.

Den optimale hypertrofirespons lige normalt ved lige omkring de 10 gentagelser. Og de neurale tilpasninger er normalt mest markante ved <5 gentagelser. Men du vil naturligvis også blive stærkere efterhånden som du bliver større. Alt andet er en umulighed.

Styrke kan defineres på mange måder, og det er derfor problematisk, at der med udtrykket "styrke"' i vægttræningssammenhæng næsten altid menes 1RM. Det er meget fint hvis man konkurrerer som styrkeløfter, men uden for dette område giver definitionen "styrke=1RM" kun sparsom mening. Du bliver stærkere inden for den rep-range du arbejder med, om det så er er dit 8- eller 10RM. Og en voldsom 1RM er ikke direkte overførlig til nogetsomhelst andet end en 1RM.

Et godt eksempel er Tom Platz i den klassiske squat-duel. Han var forrykt stærk inden for sin bb-rep-range.

Det afhænger derfor af hvad du gerne vil opnå. Hvis du gerne vil være god til at løfte en vægt 8 gange, så skal du løfte en vægt 8 gange.
"i skal spise ornligt"
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Fitness World Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 121.00
- Dødløft: 175.00

Tilbage til Begynder forum